sensibel , rennerig paard. magnesium of iets anders proberen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

sensibel , rennerig paard. magnesium of iets anders proberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 10:28

mjin paard is 18, ze is super mak en relaxt in omgang.

met rijden is ze braaf als er een kind op gaat zitten (nooit écht gereden door een kind, enkel wat stap en draf aan de hand. )

ik omschrijf mijzelf als een onverstoorbare ruiter, niet gauw ondersteboven van iets,
Voel me dan ook totaal niet angstig als ik op haar rug zit.

ze heeft Oldenburg papier, met 74% volbloed.

met rijden (zeker in de kou, op warme zomer dagen is ze relaxt) wordt ze ontzettend heet!
het liefst wil ze na een minuut of 10 galopperen, als ik tegenhoud heb ik binnen no time een paard wat op haar plaats stuitert. Als ik haar laat gaan moet ik echt een minuut of 10 galopperen eer ze wat kalm word, maar dan nog met elke hulp die ik geef wil ze harder.

mijn harnagement ligt en zit goed. ze is behandeld voor hoor rug, hoefsmid en tandarts zijn ook geen vreemden..dit is allemaal in orde.

ze krijgt veel kuilgras / hooi (geen koeienkuil) en 2 kg basisbrok op een dag. ze komt overdag altijd buiten, 's nachts binnen. ze is ruim 1.70, mooi in haar vacht.

het maakt niks uit of ik een week niet rijd, of elke dag. ze blijft heet!
behalve op warme zomerdag dan kunnen we heel relaxt rijden.

ideetjes?

Just_bo

Re: sensibel , rennerig paard. magnesium of iets anders proberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:31

Ik zou voordat je supplementen gaat geven eerst eens kijken naar wat je nu voert. Heeft ze echt 2kg brok nodig? Want zo te horen heeft ze al energie genoeg :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:33

Waarom twee kg basisbrok?
Weet je hoeveel suiker daar in zit en hoeveel piek energie dat geeft?

Ik zelf zou eerder 0,5 - 1 kg per dag geven sn anders een vitamine supplement er aan toe voegen.

Rennerig zijn met kou... eersts waar ik aan denk is voer.
Daarnaast kan consequentie ib rijden en wachten op de hulpen ook n probleem zijn.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:35

Ik zou eerst dat 2 kg brok maar eens minderen, hoe meer krachtvoer, hoe heter ze worden

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:38

Maar is ze echt heet of is het heet om onder het werk uit te komen? Waar de 1 kan gaan stilstaan kan dr ander heet worden om eronder uit te komen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:04

Hoe veel beweegt ze naast het rijden op een dag? Heeft ze lekker de ruimte en maakt ze daar ook gebruik van?

Hoe goed staat ze aan de hulpen?
Dus; is twee benen tegelijk voorwaarts? En is een kneepje in beide teugels binnen twee passen een gang terug en halt? (Ten alle tijde!)

En hoe zit het met de discriminatie tussen been om voorwaarts te gaan en been om zijwaarts te gaan? En je teugels... Kun je een directe en indirecte teugel afzonderlijk gebruiken om te sturen?

Kun je ergens negatief op antwoorden dan weet je alvast waar je aan kunt werken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:10

Eerst de brok verminderen voordat je met supplementen in de weer gaat.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 10:36

Ze kent alle hulpen, zijwaarts, schoudervoor, ik kan haar ook terug rijden op mijn zit, maar dit kan pas als ze haar ⚡ energie echt kwijt is, anders komt ze in verzet qua nageefkijkheid of gaat ze proberen uit te breken als ze harder gaat.

In de wei hebben ze zo hun momentjes, veelal staan ze echter gewoon met de neus aan de grond

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:19

Dan is of de rem toch niet zo goed bevestigd als je denkt en/of de huisvesting bied echt niet genoeg om haar energie voldoende kwijt te kunnen.

Mijn eigen paard heeft dat in de natte periode ook nog wel. De paden van de paddock zijn dan zo blubberig dat hij op de verharding bij de voerbakken blijft staan. Als hij dan goede grond onder zijn voeten heeft wil hij ook gewoon echt gaan. Dat is niet iets dat je oplost met voer. Training kan iets doen. Maar het belangrijkste is in dit geval het aanpassen van de huisvesting. En in ons geval laat ik hem voor de veiligheid eerst zonder mij op zijn rug aan de lijn werken tot hij weer helemaal aan de hulpen is. Rennen onder de ruiter wil ik echt voorkomen. Daar leren ze niks goeds van.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:08

wat veranderd er nog qua voeding en huisvesting tussen zomer en winter?
Heeft ze dit ook op een "natte" en winderige dag in de zomer?

Zoals jij het nu omschrijft gaat geen enkel supplement je helpen...
Mijn EV is in de winter of op koude/gure dagen ook altijd wat hyper, inrijden met een deken helpt al veel. Zonder is instappen niet mogelijk. Trippelen en stuiteren en na een half uur nog steeds een opgespannen rug.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 15:07

Afbeelding

de rode gebieden is hun land. lijkt me best genoeg, zomers hebben ze de lange strook aan de rechterkant

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:56

Dat ziet er fijn ruim uit. Veel ruimte staat helaas niet gelijk aan veel bewegen en voldoende bezigheidstherapie.

Dus bekijk eens... wat doet je paard de hele dag met warm weer in de zomerperiode en met koud en nat weer in de winterperiode? Wat is de tijdsverdeling tussen de verschillende activiteiten? Welke verschillen zijn er? Wat kan dat voor invloed hebben?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:00

Wat denk je van koud? Uitrijdekentje al geprobeerd?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 07:41

Ik rijd altijd in en uit met een deken. Maar het zal heel goed toch wel met kou te maken kunnen hebben.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:08

Als ze geschoren is, niet meer doen? Mijn ervaring is dat sommige paarden zich nooit uitkuren als ze wel de ruimte hebben..mijn hete ruin, longeerde ik in de winter minimaal 2 x per week met halster en langelijn en puur alleen om hem uit zijn plaat te laten gaan....dat was keihard rennen, hakken in de grond 2handen lijn vasthouden en gaan met die banaan, rennen, bokken, gilletjes en als hij klaar was stopte hij subiet, ging naast mij staan badend in het zweet en dan ging ik een half uur met hem buiten wandelen tot hij droog was en op adem...paard was ook 18 toen en kreeg amper brok...kuilgras kan heel pittig zijn..

Sommige paarden hebben dit nodig...alleen dan kun je fijn rijden...

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:23

Mijn merrie kan ook akelig fanatiek zijn. Als ik haar 2 kg brok ga geven weet ik zeker dat ze de pan uit vliegt. Ze krijgt geen brok maar een kilo slobber per dag. Ze doet het er prima op en haar energie is onder controle zo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:25

Brok fors verminderen zal al het nodige doen maar wat krijgt ze aan ruwvoer, behalve weiland?
Hier een paard wat onder geen beding voordroog mag hebben, wordt ie onhandelbaar van.

Voor magnesium en andere supplementen laat je bij voorkeur eerst een bloedje trekken en onderzoeken, zodat je gericht bij kunt voeren wat nodig, zonder onnodige zooi te voeren die de balans scheef trekt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:31

Te veel magnesium plas je uit....is alleen zonde van portemonix, is nl best duur spul

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:46

Ik zou gewoon eens een pot Naf Magic proberen, baad het niet dan schaad het niet. Mijn merrie is hier heel erg van opgeknapt, ben na een maand over gestapt op een goedkoper magnesium product en het gaat nogsteeds erg fijn. Ze raakt wat minder snel over de kook en haar spieropbouw is verbeterd.

Wellicht goed om te weten wat ze verder krijgt en doet:
Onbeperkt ruwvoer (gewikkeld hooi)
2kg Sport+brok
1/2 schep speedibeet droog

Arbeid: 4x per week dressuurtraining op Z niveau, 1x springen/buitenrijden en 1x longeren

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:49

Waarom krijgt ze brok?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:07

Waarom zoveel brok? Als je kwalitatief goede brok geeft en ruwvoer, dan kun je echt wel minderen. Heel veel suiker zou mij ook laten stuiteren :D Mijn merrie is ook wat frisser in de winter, krijgt veel ruwvoer en maar een halve kilo brok per dag. Zolang ze goed op gewicht blijft is dat een betere combinatie. Daarnaast moet ik haar ook meer bij de les houden dan in de zomer, dus veel figuren en overgangen rijden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:14

Voor 2 kg brok (basis) moet een paard normaliter aardig bewegen ( werken) op een dag.
Krijgt je paard dit ook als deze een dag stil staat?

Zoals al gezegd is zou ook ik de brok verminderen naar een kilo evt aangevuld met een senioren mueslie( in ieder geval laag in zetmeel, suikers en koolhydraten).

Mocht je paard snel gewicht verliezen zou ik deze aanvulling niet zoeken in extra brok of iets in deze richting maar wat pulp erbij geven.
Pulp is puur vulling waardoor het geen effect heeft op gedrag of temperament.

De meeste brok staat aardig bol van de snel werkende koolhydraten ongewenst dus bij een paard wat de neiging heeft om aan de loop te gaan.
Evt kun je ook kiezen voor een brokje waar magnesium aan toegevoegd is.
Nadeel prijzig...al voer je er over het algemeen een stuk minder van dan een normale brok.
En het is niet altijd makkelijk verkrijgbaar.....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:18

Warm houden met een dikkere deken en Uitrijdeken met rijden kan al heel veel schelen.
Verder zou ik ook de brok minderen of vervangen door een vitaminebrokje.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 20:44

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat 2kg brok veel zou zijn. 't is een reuze paard, en de kleintjes krijgen een halve kg per voerbeurt, en zij 1kg per voerbeurt.

Buiten weiland krijgt ze dus kuilgras, wel het droge spul

Ja had ook al bedacht dat ik misschien maar bij neer moet leggen dat ik haar, ondanks haar leeftijd eerst maar elke keer moet uit laten racen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:21

Longeren ervoor kan ook wel is helpen, ff hun ei kwijt en opwarmen en dan aant werk