Nies_ schreef:Gewoon naar buiten dat beest. De rest is symptoombestrijding.
Die mogelijkheid hebben we helaas niet. Ik heb ze het liefts ook een uur of 10 buiten, maar dat gaat gewoon niet....
ellepel schreef:Heb je er al een veearts bij gehad?
En ja,buiten zetten helpt vaak wel erg goed,maar sowieso de veearts laten kijken
nee nog geen veearts, dit omdat ik zo vaak hoor dat je meestal het advies krijgt om Fenegriek te voeren. Koorst heeft ze niet en ze is in haar doen en laten ook niet anders dan normaal..
genja schreef:Heb je al gecontroleerd of ze koorts heeft? Als ze dat heeft wel verstandig om dierenarts te laten komen. 2 weken vind ik sowiezo al lang.
Je kan evt nog thijmsiroop halen bij de kruidvat en dit 2x per dag geven per keer 20-25ml. Kan je met spuit rechtstreeks in mond spuiten.
De foenegriek kan je met wat appelmoes mengen en dan over het eten doen.
En natuurlijk kijken naar de stalling waarschijnlijk inderdaad te stoffig dus kijken of ze meer naar buiten kan en evt nat hooi geven.
En stal opstrooien en vegen wanneer de pony buiten is die stof kan ook weer irriteren
Geen koorst. Ik vind 2 weken ook te lang, vandaar dat ik nu probeer dit op te lossen. De thijmsiroop dient voor een soort verzachting? net als wij honing door de thee doen?
Appelmoes ga ik eens proberen.
Ik mest inderdaad wanneer ze buiten staan. Verder kan ik ze niet langer naar buiten doen dan ze nu staan...
maikeltje schreef:Veearts erbij halen, niet op stro maar op krul of vlas zetten en het ruwvoer weken.
krul en vlas werkt hier avrechts. Ze eten dit allemaal op en dat is alles behalve gezond naar mijn mening
ruwvoer weken? Kun je die uitleggen? In een mand doen en die vol met water laten lopen en dan?
MaseyZoef schreef:Heeft ze ook last van uitvloeiing uit de neus? Zoals eerder genoemd temperatuur meten en niet te lang aankijken, dit duurt eigenlijk al te lang. Dierenarts erbij. Niet teveel zelf gaan prutsen.
nee , geen uitvloeiing uit de neus en ook geen koorts....
Voor wat ik hoor wordt er door een dierenarts vaak eerst fenegriek geadviseerd. Ook omdat je buiten het hoesten niets aan haar merkt.
Sim schreef:Dit hoesten moet je echt heel serieus nemen. Als je er niets aan laat doen (fenegriek is leuk om het wat te verzachten, maar bestrijdt niet het probleem!!! Pony hoest dan mss minder of nauwelijks maar het onderliggende probleem los je er dus niet mee op) heb je grote kans op beschadigde longblaasjes en dat is onherstelbaar.
Mijn advies, ga naar de DA en laat een scopie van de luchtwegen doen. De da kan gerichte medicatie voorschrijven die het probleem aanpakt.
Ook van belang is je stalmanagement aanpakken. Zoveel mogelk naar vuiten, hooi weken, paard op vlas zetten en niet vegen/blazen wanneer ze op stal staat.
Echt, hoesten is een serieus probleem!!!
Ik neem dit nu ook serieus , vandaar dat ik een oplossing zoek. Ik hoor veel positieve verhalen over fenegriek. Dus vandaar dat ik dat probeer. Als dit niet werkt binnen een week bel ik inderdaad de dierenarts.
Langer naar buiten is helaas geen optie..
deze vraag over het hooi weken stelde ik hierboven ook : ruwvoer weken? Kun je die uitleggen? In een mand doen en die vol met water laten lopen en dan?
Ik ken dit namelijk niet....
Vlas/krul word gewoon opgegeten hier en dat vind ik niet gezond. Vegen en mesten doe ik inderdaad wanneer ze buiten staan..
Spoiler:
De andere paarden hier op stal hebben hier overingens geen last van. 1 paard heeft een paar dagen gehoest met de overgang toen ze meer op stal gingen, de rest heeft nergens last van.
De pony waar ik het over heb is denk ik hiervoor dus wat gevoeliger.