Natte mest, ik weet het niet meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyloe

Natte mest, ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 12:01

Mijn paard heeft zolang ik haar al heb met komen en gaan last van natte mest. Haar mest zelf is wel prima van stuctuur en het is geen diaree. Haar kont, staart en benen zitten elke dag onder de mest.
Ik heb een tijd gedacht dat ze misschien haar staart niet goed kon optillen tijdens het mesten, maar op de wei kan ze dit wel prima heb ik gezien. In stal mest ze tegen haar muur aan.

Ik ben nu op een punt gekomen dat ik een beetje radeloos ben want elke dag wassen gaat ook niet meer met de kou.

Ik heb haar al een zandweg kuur gegeven. Ze heeft probiotica gehad in overleg met de da. En ze staat nu sinds 2 weken op hooi ipv kuil.

Ik dacht namelijk dat het kuil het probleem zou zijn. Aangezien de kwaliteit van het kuil bij ons op stal nogal wisselend is. Maar na 2 weken op hooi is er eigenlijk nog geen verschil. Ik voer nu op het moment ook prebiotica.

Vorige week ook nog mest onderzoek laten doen en dat was allemaal in orde.

Wie is bekend met dit probleem en heeft de gouden tip!? Ik weet het namelijk niet meer...
Meld dit bericht

tanjaatjuhh

Re: Natte mest, ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:07

Voer haar eens een tijdje luzerne bij , hierin in zit een goede concentratie calcium wat de maag beschermt. En ook echt een super ruwvoeder is.

Bietenpulp zoals speedibeet werkt ook goed voor de maag en darmen.

Wat krijgt ze verder kwa krachtvoer?

I_love_you12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:08

Mijn pony heeft hier ook ontzettend snel last van. Staat die ook op het land? Die van mij heeft gelijk weer natte mest na een dag op het land.

En wat voer je hem? Bij mij scheelde het echt om weer terug te gaan naar simpel ponybrok en muesli. Bij andere toevoegingen was het gelijk weer raak.

Voor de rest heb ik nog een extra hooinet opgehangen zodat die nog meer ruwvoer binnenkrijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:11

Ik zou er een veearts bij halen :j
Je kunt mest namelijk ook laten onderzoeken om te kijken hoe het met de vertering zit.
Want daar gaat iets fout.
En dat kan meerdere oorzaken hebben.
Maagzweer, slecht werkende darmen
Wormen.
Zand in de darmen
Slecht gebit
Allergie voor granen of andere zaken in voer.
En vast mer oorzaken,maar die weet ik zo niet,dus is het handig om de veearts er toch bij te halen :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:14

Ik herken het probleem met 1 van mijn merries hier. En ik kom altijd bij hetzelfde uit na al die jaren...te rijk ruwvoer. Hier krijgen ze nochtans nooit kuil of voordroog, maar het moment van maaien van het hooi is dus cruciaal bij zo'n peerden. Dit jaar hebben ze hier door het slechte weer pas kunnen maaien half juli, en sinds ze op dit hooi staat, heb ik nog geen enkele dag water bij de mest gehad. En zo zijn er nog jaren geweest waarbij er laat gemaaid werd en we dus geluk hadden.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:15

Toevallig net op een bijeenkomst geweest van Zoetis over maagzweren.
Die hebben daar onderzoek naar gedaan en blijkt dat 37% van de weidepaarden , 60% van de stalpaarden en 90% van de topsport paarden een maagzweer hebben. Komt dus veelvuldig voor maar wordt te weinig aandacht aan besteed.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:28

Houd ook eens in de gaten of ze erg veel drinkt :)

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:34

Heb je een liksteen oid in haar stal hangen? Dit kan soms ook zulk soort problemen geven.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:46

Ik weet natuurlijk niet wanneer er voor het laatst ontwormt is maar lees o.a. dit topic eens Amaryllis @ [MD] Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!
Mest onderzoek zegt niks eigenlijk.
Tegen de muur mesten (misschien jeukt het wel), dunne mest... Mijn idee zou inderdaad als eerste zijn het hooi, daarna ontwormen. Dan maar preventief, maar regelmatig helpt het wel.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 12:57

Ze krijgt nu;

3 x per dag hooi
1 voerschep gemixt pavo sportfit brok en muesli van pavo allsports
1 x per dag speedibeet met prebiotica

Ze heeft een verleden met een maagzweer. En daar is ze 2 jaar geleden ook goed ziek van geweest.

Haar mest is verder gewoon mooi. Niet dun oid. Maar wel heel vochtig want dat laat zijn sporen achter.

Ze word regelmatig geprikt met ivomec ivm mijt in haar benen. Op advies van de DA hoefde ik dan niet nog speciaal een wormenkuur te doen. Regelmatig mest onderzoek laten doen. Daar waar ze vorig jaar nog positief was op bloedworm is ze nu al meer als een jaar worm/ei vrij.

Ze heeft een liksteen in haar stal hangen. Zo'n grote rode met mineralen.

Drinken doet ze niet meer dan de andere paarden op stal.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:01

En het drinken?
Mijn ruin bleek echt heel veel te drinken (en ook nog eens te soppen met zijn hooi)
Zeker in de zomer in combi met vers gras heeft hij soms maanden achtereen natte staart/benen gehad terwijl hij door de DA gezond verklaard was.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:06

Het kan heel veel zijn, bekend probleem.
Die van mij kan niet tegen iets wat de pavo gebruikt, en die doet weer beter op havens. Maar bij hem moet ik uitkijken met de hoeveelheid eiwit er word er rijk hooi gevoerd bij ons op stal. Ik heb de gastro+ n havens met goed resultaat gevoerd, en ze hebben inmiddels ook gastroreset van Floris misschien is dat wel wat. Een ding weet ik wel, goed naar je paard kijken mijn. Da heeft mijn. Paard ook goed gezond verklaard, geen verdikte darmwand of maagzweren (scopie gehad) maar toch blijft het heel lastig, soms zomaare en paar dagen droog en dan zonder verandering hele natte achterbenen.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 13:11

Misschien moet ik het eens veranderen. Ik ben haar de pavo sportfit gaan voeren voor een beetje meer energie. Terwijl ik het idee heb nu ze op hooi staat juist fitter is.

Ik heb ook een zak hippostar muesli staan. Zonder haver, laag in suikers ed. Kan proberen dat eens te voeren ipv de sportfit.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:13

Ladyloe schreef:
Misschien moet ik het eens veranderen. Ik ben haar de pavo sportfit gaan voeren voor een beetje meer energie. Terwijl ik het idee heb nu ze op hooi staat juist fitter is.

Ik heb ook een zak hippostar muesli staan. Zonder haver, laag in suikers ed. Kan proberen dat eens te voeren ipv de sportfit.

Ik heb hetzelfde met mijn ruin. Ik doe er niks meer aan, zonder iets te doen gaat en komt het ook.
Ik dacht eerst ook dat van voordroog was maar met droog hooi heeft hij het ook.
De ene dag wel, de andere niet zonder dat er wat veranderd is.
Probiotica lijkt me wel wat meer stabiliteit te geven en dit geef ik als het erg nat is tss zijn billen. Ik heb een paint, is voor 80% wit :P , heel vervelend, in de winter vlecht ik zijn staart.

Ik doe regelmatig mest binnen om te checken, de oorzaak is moeilijk te achterhalen, het kan zoveel zijn.
Ik denk dat hij als veulen geen mest van de moeder gegeten heeft.

Dit kan je ook proberen, wat mest van een gezond paard nemen, met wat water vloeibaar maken, vocht zeven en mengen met zijn brok

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 13:15

Oh dat is wel een bruikbare tip!

Ja ik heb een bijna volledig witte Tinker met een mega dikke "witte" staart....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:51

Mijn paard heeft dit ook gehad. Alleen bij haar kon het opeens ook zo weer doorslaan naar een verstoppingskoliek.
Hier in de kliniek wisten ze uiteindelijk ook niet meer wat ze ermee aanmoesten.
* Geen wormen,
* Geen zand,
* Tanden oke,
* Mest verder goed verteerd,
* Geen tekorten in het bloed,
* Goede darm geluiden.
In haar geval leek droog hooi (zeker graszaadhooi) het nog meer te verergeren.

Een kuur Algae Vitalis gegeven, en later over gegaan op IJslandszeewier als het weer begon. Sindsdien is het een heel stuk beter.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:54

Vraag eens aan je dierenarts om een maagbeschermer zoals rennie bij ons. Als de maagzweer weer opspeelt zul je na een paar dagen al verbetering zien.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:10

Hier krijgen ze natte mest als ze teveel eten, mogelijk helpt bij jou minderen van hooi? Klinkt raar in de oren van de voorstanders van onbeperkt ruwvoer maar hier gaat dat gewoon fout. Steeds iets minder hooi voeren tot de mest in mooie droge ballen naar buiten komt, dan zit je goed.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:15

Mijn maagpatientpaard heeft ook vaak water bij zijn mest.

Hij voelt zich momenteel goed, stalmanagement is prima.
Maar water bij de mest heeft hij toch erg snel.
Al ver, vèr voordat de maagproblemen zodanig zijn dat er medicijnen nodig zijn.

Maar het kàn dus samenhangen. Zeker als jouw paard eerder maagproblemen gehad heeft.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:16

Het enige wat bij mijn paarden werkt is Yea sacc van audevard. Het is prijzig maar het helpt echt. Dit is een pre en pro biotisch met gisten. Mijn paard die jarenlang aan de dunne was is er helemaal vanaf enkel door dit te geven.
Ik heb jarenlang van alles en nog wat geprobeerd, dierenarts meerdere keren laten komen, bloedonderzoek en echt niets hielp. Het is het voor mij dubbel en dwars waard.

Veel succes met je paardje.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:13

Ik sluit aan bij deze topic... wouw Lauret ik heb yea sacc even opgezocht maar hoe lang doe jij met een emmer? 470 euro is echt wel heel pittig hoor voor mijn budget.

Ik geef op advies van Den Hoek geen pulp meer van pavo. Speedy beet is oververhit geweest wat het snel zuur maakt. Nu de old scool pulp... blijft zoeken... veel eiwitten en granen maken het wel erger naar mijn idee...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:34

Het kan lang duren voordat de darmflora weer goed is. Veel Tinkers kunnen niet tegen kuil of ingepakt vanwege de fermentatie. Stoppen met de Pavo en alles waar granen in zitten, en alleen nog hooi geven. Een vitamine/mineralenbrok is prima. Door een tijd soberder te voeren kan de darmflora herstellen en is het goed niet te veel ernaast te geven. Probiotica is ook goed. In bietenpulp zit pectine wat goed is voor de darmen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 03:16

Cavalor365, dat werd me aangeraden door DA van Utrecht, waar een vorige merrie van mij op sterven na dood stond ivm slecht functionerende darmen en chronisch diarree. Daarnaast kreeg ze suiker/melassevrij voer. Ze kreeg met deze voedingscombinatie weer vaste mest en kwam weer aan.

Uiteindelijk hebben we haar een jaar later alsnog in moeten laten slapen, maar ze heeft nog een mooi jaar gehad dankzij dit dieet. Darmen waren echter al te beschadigd toen ze bij ons kwam, dus helaas kreeg ze na een jaar een terugval en namen haar darmen amper nog voedingsstoffen op uit het voer.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:22

Heb je wel eens sanequi colon gevoerd? Dat was het enige wat toen hielp bij mijn paard. Helaas at mijn paard het wel erg slecht.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:39

Ik heb afgelopen jaar een paard met zandkoliek gehad en daarna ben ik begonnen met bijvoeren van OptiForm om hem terug wat op gewicht te krijgen. Dit is luzerne met levende bacterieën erin en daar is zowel mijn ruin met zandkoliek als mijn merrie die moeilijk bijkwam heel goed van geworden. Hun mest is er ook veel beter op geworden. Mijn merrie verteerde moeilijk en daardoor kwamen er vaak vogeltjes op haar mest af, dit is nu niet meer het geval.

Misschien is dat het proberen waard?