Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lizet_lara schreef:Als jij een mestonderzoek laat doen en hij komt negatief terug betekend niet dat het paard worm-vrij is, als het paard wormen heeft scheid hij ze niet elke dag bij elke mestbal uit.
Een geval van pech eigenlijk
LinSa schreef:Wormen hebben een cyclus en zijn dus niet altijd aanwezig in de mest.
Rex_Rolfo schreef:LinSa schreef:Wormen hebben een cyclus en zijn dus niet altijd aanwezig in de mest.
Gebaseerd hierop kom ik tot de conclusie dat de topic titel correct is: de uitslag is niet blind te vertrouwen.
Wormen of eieren in mest = wormen in paard
Geen wormen of eieren in mest = hopelijk geen wormen in paard, maar is niet uit te sluiten.
Heeft iemand enig idee hoe groot de kans op een vals negatief is?
SVRL schreef:Blijft nog altijd het feit dat mijn dierenarts groen licht tot verhuizen gegeven heeft op basis van 1 mestonderzoek en niet gezegd heeft om meerdere keren te testen. Daarnaast krijg je ook je jaarlijkse ontworming op basis van 1 mestonderzoek, niet na een aantal onderzoeken, dus kan je ook op die manier een besmetting missen en met dezelfde vervelende problemen zitten. Hier wordt in ieder geval nooit nog op basis van die test ontwormd, ik blijf vanaf nu bij het preventieve schema dat ik vroeger aanhield.
wilma84 schreef:Opgroeiende paarden hebben bijna altijd spoelwormen. Het is een illusie om te denken dat je een terrein waar paarden lopen of gelopen hebben vrij kan houden van spoelwormeieren. Eitjes kunnen tot 3 jaar overleven in de bodem of aan stalwanden e.d. Gelukkig verwerft 90% van de paarden na de leeftijd van ca 3 jaar een natuurlijke resistentie voor spoelwormen. Grote kans dus dat je andere paarden in ieder geval de spoelwormbesmetting niet meekrijgen en bij een goede weerstand en correct ontwormschema nergens last van gaan hebben.
Wellicht verstandig om de jongeling extra te ontwormen met pyrantel. Dat pakt zowel de larven als de broedende volwassen exemplaren aan. Bij sommige spoelwormpopulaties is namelijk al resistentie tegen Ivermectine en moxidectine aangetoond.
En voor de goede orde: op macroniveau is het prima om op basis van mestonderzoek te ontwormen. Ik stel mijn eigen dieren alleen niet bloot aan het risico van niet-onderkende wormbesmetting...
lizet_lara schreef:Nou, omdat er in die hoop mest geen wormen eieren zaten. Dus kan de dierenarts ook niet zeggen dat het veulen wel wormen heeft. Dit is echt gewoon domme pech en daar kan de dierenarts ook niks aan doen helaas...
SVRL schreef:Blijft nog altijd het feit dat mijn dierenarts groen licht tot verhuizen gegeven heeft op basis van 1 mestonderzoek en niet gezegd heeft om meerdere keren te testen. Daarnaast krijg je ook je jaarlijkse ontworming op basis van 1 mestonderzoek, niet na een aantal onderzoeken, dus kan je ook op die manier een besmetting missen en met dezelfde vervelende problemen zitten. Hier wordt in ieder geval nooit nog op basis van die test ontwormd, ik blijf vanaf nu bij het preventieve schema dat ik vroeger aanhield.
LinSa schreef:SVRL schreef:Blijft nog altijd het feit dat mijn dierenarts groen licht tot verhuizen gegeven heeft op basis van 1 mestonderzoek en niet gezegd heeft om meerdere keren te testen. Daarnaast krijg je ook je jaarlijkse ontworming op basis van 1 mestonderzoek, niet na een aantal onderzoeken, dus kan je ook op die manier een besmetting missen en met dezelfde vervelende problemen zitten. Hier wordt in ieder geval nooit nog op basis van die test ontwormd, ik blijf vanaf nu bij het preventieve schema dat ik vroeger aanhield.
Dat is jouw keus om het op basis van 1 onderzoek te bepalen.
Er zijn tegenwoordig ook mooie sets te koop waarmee je zelf de mest kan controleren op eitjes. Wellicht is dat iets voor je.
Standaard ontwormen kan, maar dan werk je wel resistentie in de hand.
geerke schreef:SVRL schreef:Blijft nog altijd het feit dat mijn dierenarts groen licht tot verhuizen gegeven heeft op basis van 1 mestonderzoek en niet gezegd heeft om meerdere keren te testen. Daarnaast krijg je ook je jaarlijkse ontworming op basis van 1 mestonderzoek, niet na een aantal onderzoeken, dus kan je ook op die manier een besmetting missen en met dezelfde vervelende problemen zitten. Hier wordt in ieder geval nooit nog op basis van die test ontwormd, ik blijf vanaf nu bij het preventieve schema dat ik vroeger aanhield.
een keer per jaar ontwormen is zowiezo vragen om problemen,helemaal bij jonge paarden.
LinSa schreef:http://www.thehorse.com/articles/25471/ ... -parasites
Hier staat veel informatie over de verschillende wormen en hun cyclus.
Dierenartsen raden inderdaad zelden aan om vaker mest in te leveren, net zo min als ze aanraden om na de wormenkuur opnieuw de mest te laten onderzoeken. Helaas.
Er is echter wel veel over te vinden op internet. Ik ben zo'n eigenaar die het internet afstruint naar informatie over zaken die betrekking kunnen hebben op mijn pony's, zoals dus wormen, maar ook voeding, bepaalde aandoeningen. Daardoor kan ik zelf weloverwogen keuzes maken en hoef ik niet blind te vertrouwen op mijn dierenarts
Top trouwens dat je me die link stuurt! Aan zo'n dingen heb ik dus echt wel wat, nog tips zijn altijd welkom. Echt super lief van je om mee te denken.
geerke schreef:lizet_lara schreef:Nou, omdat er in die hoop mest geen wormen eieren zaten. Dus kan de dierenarts ook niet zeggen dat het veulen wel wormen heeft. Dit is echt gewoon domme pech en daar kan de dierenarts ook niks aan doen helaas...
een dierenart kan weleens beseffen dat mestonderzoek absoluut niet betrouwbaar is.Het moet eens afgelopen zijn met die mestonderzoek hype....
SVRL schreef:LinSa schreef:http://www.thehorse.com/articles/25471/ ... -parasites
Hier staat veel informatie over de verschillende wormen en hun cyclus.
Dierenartsen raden inderdaad zelden aan om vaker mest in te leveren, net zo min als ze aanraden om na de wormenkuur opnieuw de mest te laten onderzoeken. Helaas.
Er is echter wel veel over te vinden op internet. Ik ben zo'n eigenaar die het internet afstruint naar informatie over zaken die betrekking kunnen hebben op mijn pony's, zoals dus wormen, maar ook voeding, bepaalde aandoeningen. Daardoor kan ik zelf weloverwogen keuzes maken en hoef ik niet blind te vertrouwen op mijn dierenarts
Tja, dat is dus het voordeel van systematisch ontwormen, dan moet je niet op zoek gaan naar info. Normaal doe ik dat dus ook, tenmisnte als het over andere zaken gaat. Maar goed, uk was een maand voor ik hem kocht nog ontwormd en ik had hem 3 weken voor dat mestonderzoek ook nog ontwormd (na de eerste wormen dus). En als ze dan zeggen dat ie echt wel schoon moet zijn, tja, dan sta ik daar ook niet verder bij stil.Top trouwens dat je me die link stuurt! Aan zo'n dingen heb ik dus echt wel wat, nog tips zijn altijd welkom. Echt super lief van je om mee te denken.
![]()
Ah ja, moest ik kattig over komen, niks van aantrekken. Dat komt vooral omdat ik weer extra boos ben op die meid die 2 maand bij mij op de wei stond, zucht. Ik vind het fijn dat hier mee gedacht word, dus bedankt daarvoor en negeer aub mijn humeur even.
Je kunt ook niet alles weten he. Ik begrijp je frustratie heel goed hoor. Hopelijk is je paardje snel weer in orde!