Compact gras, grasmix, luzerne....wat te kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Compact gras, grasmix, luzerne....wat te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:24

Grasmix, luzerne, grasbrok, compactgras.

Wat voeren jullie bij?

Ik zoek iets voor meer structuur samen met zn vitaminebrokje.
Dit brokje is afgestemd op ons ruwvoer schijnt. (op stal te pakken)
Verder krijgt hij 1 pompje vitE en selenium en een scheutje omega olie.

Pony wordt snel dik/opgeblazen maar mag wel wat spier opbouw ondersteuning hebben.
Dus er mag wat eiwit in zitten.
Staat 24/7 buiten op zeer schrale weide en ook vrij arm (iig eiwitarm)voordroog, wel onbeperkt.

Mijn voorkeur heeft iets zonder melasse maar een heel klein beetje is geen drama.
voer toch geen scheppen vol.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:04

Ik voer Carli Wafer bij. Hier zit geen melasse in.
Ben blij dat het nu in Nederland verkrijgbaar is.

superpony

Re: Compact gras, grasmix, luzerne....wat te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:33

Wij hebben heel lang de compact gras uit elkaar gehaald en los bij het voer gegeven. Niet heel veel, maar daar voerden ze niet het ruwvoer eerst, dus ik wilde ruwvoer klaarzetten. Het kan een dikmaker zijn.

De meeste lucernes hebben melasse en kies ik niet voor. Je komt bij de meesten zoals pavo daily plus en Hartog hele klonten tegen.
Havens is aardig, maar vind ik weinig structuur hebben.

Grasmix zoals die van hartog heeft ook melasse en dus ook niet mijn voorkeur. Ze hebben het niet nodig, dus waarom zou ik het voeren?

Zoals rapido noemt de Carli Wafer is een mooi product. We hebben het nu enkele maanden. Meer mensen die het voeren zijn er heel tevreden over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:36

Ken ik niet ga eens kijken.
Vind t wel fijn als t makkelijk verkrijgbaar is..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:42

Ik voer fibra luzerne. Pony eet het erg goed, geen scheve verhoudingen vanwege het toegevoegde brokje.

Daarnaast krijgt hij nog een vitamine korreltje omdat ik niet genoeg luzerne voer voor de dagelijkse vitamines.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:02

Fibra vind ik niks.
Geef zelf wel een vitamine korreltje.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:07

Ik voer luzerne van havens bij, de mix, zit ook geen melasse in.
Momenteel heb ik er Fibra premium bij, die wilde ik eens uitproberen, vind ik ook niet verkeerd.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:09

Ik heb laatst grove luzerne van Metazoa besteld (via Agradi). Dat is zonder melasse en zonder andere toegevoegde rommel. Heb het nog niet in m'n handen gehad, maar het klonk goed.
Ik ga het gebruiken om af en toe een psyllium kuur mee te kunnen geven.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:11

Ik voer de grasmix van marstall. Wiesen fasern. Zonder melasse. Maar laag in eiwit. Dus als je echt extra eiwit wil voeren is deze niet zo geschikt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:13

KIJK UIT MET ALLES WAT GEHAKSELD EN DROOG IS; GROOT RISICO OP SLOKDARMVERSTOPPING MET COMPACTGRAS EN GEHAKSELDE LUZERNE

Beter kun je geweekte luzernebrok, geweekte grasbrok etc geven. Veel veiliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:18

Weken vind ik ook prima, welke zou je dan aanraden qua merk?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:50

Ik heb veel varianten geprobeerd en vind zelf de Havens Mix heel fijn. Naast luzerne bevat het Timotheegras en lijnzaadolie.

Als je wil weken vind ik Agrobs producten altijd erg fijn. Dit heeft trouwens zowel gehakseld als brokjes om te weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:55

Ik geef al omega olie dus hoef geen lijnzaadolie erbij.

Hoef niet perse te weken, t maakt me niet zo uit.
Agrobs is ook wel mooi ja, alleen moet ik dat bestellen..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:08

Anoniem schreef:
Ik geef al omega olie dus hoef geen lijnzaadolie erbij.

Hoef niet perse te weken, t maakt me niet zo uit.
Agrobs is ook wel mooi ja, alleen moet ik dat bestellen..

Nee hoeft er ook niet perse bij, maar liever lijnzaad dan melasse, lijkt me. En dat wordt aan de meeste mixen toegevoegd om stoffen te voorkomen. ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:16

Mijn oude haf met gebitsproblemen krijgt Compact Gras onbeperkt bijgevoerd, waar hij vroeger hooi of voordroog kreeg.
Maar langstengelig ruwvoer kan hij niet meer weg krijgen en van alleen geweekt voer werd hij super chagrijnig, omdat hij domweg veel te lang stond te niksen tussen de maaltijden door.
Hij krijgt het bij mij als hele baal tegelijk en doet er dan zo'n 3 dagen mee.
Mijn jonkie vindt het ook super lekker, daar haal ik een handje voor uit de baal van die oude en meng dat door zijn vitaminebrok.

Ik heb nog geen ervaringen dat ze er slokdarmverstopping van zouden krijgen, er krijgen bij mij op stal best veel paarden gehakselde luzerne bijgevoerd en heb slokdarmverstopping bij het eten daarvan nog niet gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:27

Mijne heeft t alleen eens gehad met omgeweekte grasbrok van hayster. Schrok me kapot!

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:29

:) Paard en pony krijgen beiden Fibra en ze doen het er geweldig op ! Ze breken de stal bijna af als ze wat later hun hap krijgen.Paard gevoelig voor slokdarmverstopping heeft geen problemen met Fibra

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:05

Ik zou voor lucerne kiezen, is lekker gezond. :)

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:23

Marije_jiplover schreef:
Mijn oude haf met gebitsproblemen krijgt Compact Gras onbeperkt bijgevoerd, waar hij vroeger hooi of voordroog kreeg.
Maar langstengelig ruwvoer kan hij niet meer weg krijgen en van alleen geweekt voer werd hij super chagrijnig, omdat hij domweg veel te lang stond te niksen tussen de maaltijden door.
Hij krijgt het bij mij als hele baal tegelijk en doet er dan zo'n 3 dagen mee.
Mijn jonkie vindt het ook super lekker, daar haal ik een handje voor uit de baal van die oude en meng dat door zijn vitaminebrok.

Ik heb nog geen ervaringen dat ze er slokdarmverstopping van zouden krijgen, er krijgen bij mij op stal best veel paarden gehakselde luzerne bijgevoerd en heb slokdarmverstopping bij het eten daarvan nog niet gezien.

Sorry dat ik even inbreek :o Ik reageer niet vaak in topics maar lees een hoop topics "stiekem" mee ;)
Mijn shet van 32 jaar is pas geopereerd aan koliek, ze had een giga verstopping, een bal ten grote van een grote tennisbal van ruwe "vezels" zoals stengelig gras en grof hooi. We hebben haar nooit echt propjes zien maken maar er lopen nog 2 shetjes bij en we vermoeden dat deze de proppen hebben opgegeten want nu ze apart staat vinden we dus wel propjes ;) ze gaat trouwens wel elk jaar netjes naar de tandarts, ze is in maart nog gedaan. Haar gebit is redelijk, is flink afgesleten en ze mist kauwvlak, maarja, hij kan er niks aanplakken...
Ze krijgt een mix van seniores priores, pavo slobber en equivit zuppa om op gewicht te blijven en dat gaat prima. Alleen hooi is dus een probleem. We hebben nu iets van 5 soorten hooi geprobeert en ze krijgt het wel weg maar staat soms lang te herkauwen en propjes te maken, we zijn dus bang voor herhaling....

Voer jij Compact gras van Hartog? Dit krijgt je haf wel goed weg? Ik heb ff in dubio gestaan maar het lijkt mij zulk droog spul dat ik bang ben dat ze erin stikt :o
Wat denk jij, is het het proberen waard?
Laatst bijgewerkt door Galja op 16-11-16 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:24

Ik heb jaren compact gras gevoerd en echt bij geen enkel paard problemen.

Lucerne van Havens vind ik maar slap spul. Het ruikt wel lekker.

Diverse lucerne's zijn ook vrij grof. Om iets doorheen te doen, werkt meestal niet. Magnesium of psyllium bijv zakt er gewoon door en blijft achter in je bak.

Eiwitten verschillen wel een beetje, dus moet je het naast elkaar leggen.

Ik voer de Carli Wafer nu omdat ze daar lekker lang mee bezig zijn. Wordt zacht als het natter wordt. Maar je zou het ook prima kunnen weken.

Diverse merken zoals Agrobs en Marstall vind ik veel te stoffig. Agrobs was voorheen super spul.

HugHO heeft nog 2 soorten lucerne, maar duur en moeilijk aan te komen meestal.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:37

Ik heb op dit moment luzerne van Superfit Horse, het is heel mooi groen en melassevrij en stofvrij.
Helaas kunnen die van mij het niet goed meer eten, vanwege oude en ontbrekende kiezen. Maar een paard met een gezond gebit kan dit prima eten.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 06:39

Hier ook geen ervarigen met slokdarm verstopping. Paardje eet langzaam en kauwt goed.

Grasbrok kan ook. Heb ik ook ban marstall. Wiesencobs. Zonder melasse wederom. Vind ze ook erg lekker.

Maar aangezien ons voerbeleid is veranderd (nu nagenoeg onbeperkt hooi) ga ik stoppen met de grasbrok.
Grasmix krijgt ze hoogstens een schep van. Ik gebruik het om poeders mee te mengen. En een keertje extra na hard werk.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 06:53

Ik heb der ook nog nooit van gehoord dat er paarden slokdarmverstopping krijgen van grasmix etc..
ik geef het juist tussen de brokjes door om mijn paard beter te laten kauwen zodat hij niet alles op schrokt ( last van voernijd) en doordat hij dus langzamer eet geen kans op verstoppingen..!

Ik voer de grasmix van havens maar vind het wel te stoffig. Ik probeer het eigenlijk nooit vanuit de zak te voeren maar altijd eerst even overgooien naar een andere bak en dan weer oppakken om het bij mijn paard te gooien.. en het liefst nog even zoveel mogelijk schudden Hihi :=

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 07:13

Interessant topic... Momenteel voer ik die van mij de Hartog luzerne, maar zou graag minder suikers willen voeren. Wordt pittig getraind en kan zeker de eiwitten gebruiken. Geweekt eten vindt ze niet lekker en kan ik dus wel vergeten.

Zag iets over marstall voorbij komen? Wat zouden jullie aanraden voor een sportpaarden? (@ts: mocht je liever hebben dat ik een eigen topic aanmaak dan hoor ik het graag)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 07:53

Ik heb compact gras altijd een baaltjes op voorraad voor als het hooi op is bv. Grasmix en lucerne heb ik vorig jaar gevoerd als enige ruwvoer voor mn hengst, omdat hij problemen had met wisselen en dit het enige was wat hij wegkreeg. Deed hij het super op. Eerst begonnen met grasmix, daarna mixde ik de helft lucerne erdoor omdat hij wat meer aan mocht komen. Wiesencobs van marstall ook ervaring mee. Ook erg fijn maar niet altijd tijd om te weken, hoewel het best snel gaat en ruikt lekker. Werd ook altijd goed gegeten. Lucerne van hartog is ook prima kwaliteit en melassevrij.
Hierboven bedoel je aanvullend ruwvoer van marstall of muesli? Ik vind de amino sport van marstall een erg fijn sportmuesli.