Maandag 24 Oktober is ons hengstveulen gecastreerd bij ons thuis onder narcose.
Dit is allemaal geweldig verlopen, hij kwam goed bij en we hebben alles zo schoon mogelijk gehouden.
Een week na de castratie was de zwelling al nagenoeg verdwenen en hij was al weer flink aan het klieren en spelen, at goed, dronk goed, etc.
Wel vond ik hem af en toe niet fit, heel rustig, maar hij is van zichzelf ook al heel rustig dus we keken het even aan.
Afgelopen zondag, 13 November, leek zijn buikje aan de achterkant iets dikker.
S'avonds laat zagen we dat dit toegenomen was tot een flinke zwelling.
In overleg met de dierenarts hebben we het even aangekeken.
Maandagochtend, gisteren dus, was het nog dikker en hebben we onze vaste dierenarts laten komen.
Hij blijkt een zaadstreng ontsteking te hebben en is opnieuw open gemaakt, gespoeld en krijgt nu van ons antibiotica en pijnstillers voor 6 dagen.
Zelf maken we het de komende dagen ook 3x per dag open en schoon, zodat alle troep er uit kan lopen.
Ons veulen had gisterochtend 39 graden koorts, vroeg op de avond 38.8 en s'avonds laat 38.
Vanochtend had hij 39.4 en rond 16:00 39.2.
Het is nu hopen dat de antibiotica aan zal slaan, anders moet hij geopereerd worden.
Zondagavond/nacht:

Vanochtend:

Ik heb gezocht, maar kon erg weinig topics vinden over dit onderwerp.
Uiteraard staan we in direct contact met de dierenarts, maar toch ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die dit ook bij hun paard hebben meegemaakt.