Goede brok/ mix zonder veel toevoegingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Goede brok/ mix zonder veel toevoegingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 22:39

Er zijn zo ontzettend veel soorten brok en muesli op de markt.

En ik vraag me toch regelmatig af welke brok of mix nou echt goed is zonder veel toevoegingen erin (laag in suikers, geen soja pruttel etc)

Ik voer nu dravers brok van havens, daar staat alleen natuurlijke ingrediënten, maar niet wat er nou precies allemaal in zit.
Daarnaast nog de havens mix voor meer structuur in de voerbak zodat ze dr brok rustig eet en de winter kruidenmix van de paardendrogist (voor extra weerstand en afvoer van afvalstoffen)

Lijkt me altijd nog het mooiste een sportmix te vinden die een brok heeft die laag in suikers en zetmeel is, melasse vrij, gmo vrij en daarnaast lucerne, timotee en evt nog gezonde kruiden bevat. Maar dat bestaat niet denk ik. Dus zoiets mix ik dan zelf.

Dus de vraag is vooral. Welke sportbrok heeft de minste toevoegingen zoals melasse, veel suikers en zetmeel, gmo vrij? Etc.

troi

Re: Goede brok/ mix zonder veel toevoegingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:48

Www.voervergelijk.nl heeft veel info. Brok laag in suiker is zeldzaam, suiker in de vorm van melasse wordt wordt vaak als kleefmiddel gebruikt.muesli laag in suiker (bijv minder dan 4%) komt meer voor. Laag in zetmeel ook al zijn dat zelden sportmixen omdat die veel energie moeten bevatten en zetmeel dat levert.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:09

Tja, met jouw verlanglijstje moet je gewoon lucerne gaan voeren ipv brok.

Alle ingredienten die je in je topic noemt zijn natuurlijk. Niet natuurlijk = plastic. En zelfs dat komt van aardolie en is op die manier ook nog wel natuurlijk te noemen. Natuurlijk is dus een totaal loze kreet.

Mijn persoonlijk mening is zodra je het gaat zoeken in exotische brokjes, je van de wal in de sloot zult belanden. Er is helemaal niets mis met een fatsoenlijke brok als Havens Draversbrok. Dat kun je veilig voeren in vertrouwen dat je paard nagenoeg alles binnenkrijgt wat het nodig heeft. Vul het aan met een bult mooi ruwvoer en je dier is prima gelukkig.
Ga het zoeken in eenzijdige brokjes met een manco in bijv zetmeel of eiwit en het is niet zelden dat je uiteindelijk toch in de problemen komt. Die grote bedrijven hebben echt gedegen onderzoek gedaan naar de behoefte van paarden, daar mag je echt op vertrouwen. Die professionele laboratoria weten het echt beter dan fabriekjes met "2 man goed bedoelend personeel met een vaag brokje". Havens verkoopt je echt geen onzin, net zo min als Pavo en Subli en die andere grotere leveranciers dat doen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:21

Ik voer mijn 2 menpony's pavo care4life.
daar zit genoeg energie in voor lange menritten, training en weinig suikers en zetmeel. (12,5 MJ energie )
er zit lucerne in en verschillende kruiden, en redelijk hoog vit. en mineralen gehalte per kg.

Bevalt super goed.
De term natuurlijke ingredienten in de draversbrok vind ik misleidend. Graan en suiker is ook een natuurprodukt, maar als daar veel van in je voer zit is het niet gezond voor paarden is mijn mening.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:24

Overigens kan mijn ruintje weer totaal niet tegen lucerne. Hij wordt er kriegel van. Het is nogal een gepuzzel en ga nooit zomaar blind af op wat andere 'experts' beweren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:25

Ik voer Vitalbix met bietenpulp en lijnzaadolie, de normale brok kregen ze enorme jeuk van dus ik moet iets helaas.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:27

Dees schreef:
Tja, met jouw verlanglijstje moet je gewoon lucerne gaan voeren ipv brok.

Alle ingredienten die je in je topic noemt zijn natuurlijk. Niet natuurlijk = plastic. En zelfs dat komt van aardolie en is op die manier ook nog wel natuurlijk te noemen. Natuurlijk is dus een totaal loze kreet.

Mijn persoonlijk mening is zodra je het gaat zoeken in exotische brokjes, je van de wal in de sloot zult belanden. Er is helemaal niets mis met een fatsoenlijke brok als Havens Draversbrok. Dat kun je veilig voeren in vertrouwen dat je paard nagenoeg alles binnenkrijgt wat het nodig heeft. Vul het aan met een bult mooi ruwvoer en je dier is prima gelukkig.
Ga het zoeken in eenzijdige brokjes met een manco in bijv zetmeel of eiwit en het is niet zelden dat je uiteindelijk toch in de problemen komt. Die grote bedrijven hebben echt gedegen onderzoek gedaan naar de behoefte van paarden, daar mag je echt op vertrouwen. Die professionele laboratoria weten het echt beter dan fabriekjes met "2 man goed bedoelend personeel met een vaag brokje". Havens verkoopt je echt geen onzin, net zo min als Pavo en Subli en die andere grotere leveranciers dat doen.

Met je eens Dees, alleen wel de nuancering dat de paardenvoer producenten inspelen op de vraag van de markt. Nu is er steeds meer vraag naar paardenvoer zonder melasse, zonder haver, gmo vrij en laag in zetmeel en suikers. Je ziet nu steeds meer voer verschijnen wat hierop inspeelt.

@TS, je kan ook naar een vitamine rok kijken zoals vitalbix. Maar als je paard het prima doet op het huidige voer, waarom veranderen?

Zeboki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:46

Bio-ron brok

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:48

Zeboki schreef:
Bio-ron brok

Moet je niet in het zuiden zitten, daar is het niet leverbaar -O-

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:52

troi schreef:
Overigens kan mijn ruintje weer totaal niet tegen lucerne. Hij wordt er kriegel van. Het is nogal een gepuzzel en ga nooit zomaar blind af op wat andere 'experts' beweren.

Dan ben ik benieuwd of je een muesli weet zonder luzerne. Hier zelfs 2 paarden die er absoluut niet tegen kunnen, maar ik ben nog steeds op zoek naar een goede muesli of granenmix zonder dat het meteen voor sportpaarden is die hard werken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:53

Ik ben niet met je eens Dees.
Bijvb Pavo gebruikt echt enorm veel suiker en zetmeel. Zelfs in hun pavo summerfit koeken die zogenaamd alle vitamines e.d. zouden bevatten die een paard nodig heeft.
Makkelijk te voeren in de wei...
Paarden krijgen opvallend vaak jeuk na het voeren van wat dan ook van Pavo.

Dat is een groot bekend merk.. zegt mij dus totaal niks.

Met zelf rond vragen, alles goed doornemen en afwegen wat je doel met het paard is ( rij je 3x in de week een buitenrit of rij je intensief op hoger niveau wedstrijden de daar bij behorende training) en daarop passend voer geven is niks mis.

Tegenwoordig met internet is het aan de ene kant makkelijker maar er is veel aanbod dus dat maakt het weer lastiger.

Persoonlijk geef ik mijn Ijslander Marstall Force en Robust Muslie.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:02

marstall force. heel weinig van nodig.
en om bij te voeren kun je grasbrok en pulp geven. ook relatief veilig te voeren. de summerfit koeken bevallen hier absoluut niet.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:21

Inderdaad marstall force!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:34

Equifyt heeft mooie sportmueslies. Het is dus geen brok, maar verder voldoet het volgens mij aan je eisen. Equifyt.com kun je alle producten vinden. Ik bestel altijd bij hanvanvossen.nl, die komen het brengen en doen niet moeilijk over zakken in de schuur achterlaten ofzo. Ze leveren alles van Equifyt maar niet alles staat op hun site.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:44

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:49

Allegra schreef:
Equifyt heeft mooie sportmueslies. Het is dus geen brok, maar verder voldoet het volgens mij aan je eisen. Equifyt.com kun je alle producten vinden. Ik bestel altijd bij hanvanvossen.nl, die komen het brengen en doen niet moeilijk over zakken in de schuur achterlaten ofzo. Ze leveren alles van Equifyt maar niet alles staat op hun site.

Melasse en gmo vrij idd maar qua zetmeel zeker niet laag.

Wel heel mooi voer overigens! Maar goed ik ben dan ook voorstander van zetmeel aangezien dit voor mijn paard de broodnodige calorieen levert.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:57

Ik denk dat je bij voer wat hoog in energie moet zijn niet onder zetmeel uitkomt. Vaak zitten er granen in en die zorgen oa voor dat hoge gehalte. Ze hebben ook een heel aantal granenvrije varianten, die voer ik zelf (pre-active en Zupa), die zijn ook veel lager in zetmeel, maar ja dus ook lager in de energie die het levert dus niet met het label sportbrok.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:13

Ineke2 schreef:
Ik ben niet met je eens [naam verwijderd].... (etc)....
Persoonlijk geef ik mijn Ijslander .. (etc)..

Al jouw klachten verwijt je aan het merk pavo. Zou het misschien een heel rare gedachte zijn dat jouw ijslander gewoon niet echt goed bestand is tegen Nederlandse voerwaarden?
Die van jou zou niet de eerste zijn en laten we wel wezen: dáár kan Pavo niets aan doen. Die beestjes zijn dikwijls genetisch helemaal niet zo geschikt om in NL te wonen. Zelfde verhaal met pre's en al die andere vanuit andere klimaten geimporteerde paardsoorten.
Een fijne inheemse gezonde Groninger heeft echt geen moeite met Pavo voer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:18

Eh nee Dees, ook meerdere Friezen ( toch echt rasechte Nederlandse paarden) krijgen dezelfde klachten na het voeren van Pavo.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:23

Laag in suikers en zetmeel zijn de volgende : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... tmeel.html

Dit krachtvoer bevat dan niet mega veel energie, omdat er veel minder koolhydraten in zitten. Wil je dan toch hoog in energie voeren, dan moet je denken aan vetten of eiwitten toevoegen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:25

Maar er lopen hier ook al vele topics over. TS, wat wil je preview bereiken met je voer? Meer info is handig zoals;
1 voor paardje heb je,
2 hoe wordt het paard gehouden? Stal/weidegang
3 hoeveel beweging en welk niveau rij je?

Anders krijg je van alles en nog wat geroepen in dit topic, terwijl je misschien wel specifiek opzoek bent.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 16:00

@weidebloem

Ik heb een 13 jarige draver merrie.
Ze staat op een pensionstal. Waarbij in de zomer 24/7 in de weide, en in de winter overdag in de weide(tussen zonsopgang en ondergang) en s'nachts binnen.

Ik rij 4a5 x per week.
Over het algemeen 2x een actieve buitenrit van 1 tot 2 uur.
2x dressuur van 40/50 min
1x springtraining van 40/50 min.

Ik rij op B niveau dressuur en spring wedstrijden (ongeveer 1 wedstrijd per maand) niet heel fanatiek in de wedstrijden.

Ik heb haar begin dit jaar op metazoa superbroxx gezet +lucerne van metazoa op advies van de hoefsmid. Omdat haar zolen erg onrustig waren en dat kwam omdat er iets in het voer zat wat ze niet goed kon verdragen. (pavo condition) Helaas was ze na 2 maand voeren sloom, moe en dof in de vacht. Dus niet lekker in dr vel.
En werd ineens elke hengstigheid kreupel op dr achterbenen.

Daarom toch maar weer naar een sportbrok gegaan. En hoorde veel positieve reacties over de dravers brok. Dit krijgt ze nu dan al 3 maanden. Ze ziet er duidelijk beter uit en heeft weer volop energie.

Maar een sportbrok zonder melasse zou al beter zijn, zonder Gmo bestanddelen nog beter.

Zo vind ik op zich de care for life weer goed klinken, maar met die ben ik bang voor slokdarmverstoppingen (heeft ze eerder gehad, toen ik haar net had en nog muesli gaf( cerevit van pavo) tot 3x toe. Toen van de muesli afgestapt, en dat gaat nu 1,5 jaar goed.

Bij de brok een schep vol lucerne mix (havens) erdoor gaat wel prima,
Laatst bijgewerkt door Mandy_89 op 22-10-16 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:12

Ik voer Equifyt Pre Active, aangelengd met geweekte equifyt herbs en geweekt thimothee cubes ...
er zitten helaas wel haverpellen in, maar dat is quasi verwaarloosbaar...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:34

Ineke2 schreef:
Eh nee [naam verwijderd], ook meerdere Friezen ( toch echt rasechte Nederlandse paarden) krijgen dezelfde klachten na het voeren van Pavo.

Die dieren zijn erg doorgefokt. Dat komt de gezondheid niet ten goede. Bovendien is het van origine een heel sober ras, terwijl ze nu vaak wel gevoerd worden als heuse volbloeden.

Ik voer zelf geen pavo. Heb wel lange tijd havens gevoerd en ben van mening dat vrijwel iedereacties paard beter af is met een volwaardige brok met melasse, dan met experimenteer brok van te dure merken waar ze andere vulstoffen in verwerkt hebben " voor de mode".

Paarden voeren is echt niet zo moeilijk als sommige mensen het maken. Je moet gewoon al die hypes en reclame niet geloven :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:01

Je spreekt jezelf wel erg tegen in dit topic Dees :)
Geeft niet hoor :D