In April hebben we na 8 jaar onze prachtige veilige plek moeten verlaten en zijn we verhuisd naar een andere prive stal, daar was hij het enige pension paard. Omdat ze er ook hengsten hadden stonden alle paarden halve dagen buiten zodat de groepen elkaar niet tegen kwamen.
Net na de verhuizing ontdekte ik dan Ocho rotstraal heeft in zijn voorhoeven en dat behandel ik met Hypozin.
In mei ontdekte ik dat hij niet lekker liep rechts voor. Een beetje vaag, soms wel soms niet. Daarom ging ik alleen nog maar stappen met hem en niet langer dan een uurtje aaneengesloten. Verder veel rust.
Eind juni is er wel wat verbetering, maar in draf is het nog steeds niks. Dus komt de veearts.
Die constateerde: Bij beide tussenpezen is de bovenste aanhechting beschadigd.
De oorzaak daarvan is een scheef staand SI gewricht met wat artrose, Ocho is gaan compenseren en heeft daarbij zijn tussenpezen te zwaar belast. Dat hij voor kreupel was had daar ook mee te maken, zo probeerde hij de pijn achter op te lossen, maar met dat been is gelukkig niks mis.
Omdat we op onze nog vrij nagelnieuwe stal niet goed konden revalideren heb ik een andere stal gezocht waar hij 24 uur in de wei kan. Maar voor we verhuisden is Ocho 2 weken naar een stal geweest ergens in verweg waar hij lasertherapie gehad heeft voor zijn pezen. Voor zijn pezen was stalrust de aangewezen therapie en voor zijn SI gewricht moest hij in beweging blijven, lastig. Dmv de lasertherapie heb ik het genezingsproces van de pezen willen versnellen zodat het minder belastend voor hem is om in de wei te staan. Het resultaat van de lasertherapie... Tja de zichtbare zwelling was weg, de pezen zagen er glad uit. Maar bij de eerst volgende echo van de veearts had zij niet het idee dat er iets versneld was. De inwendige zwelling was in elk geval niet weg. Ik kan nu aan de pezen niets meer doen dan ontlasten.
Het SI gewricht is verder niet behandelbaar. Ocho had dit al toen ik hem als veulen kocht. Hij had een beetje een typisch loopje en ik heb altijd aangenomen dat dat gewoon bij hem hoorde. Hij was gewoon een normaal en blij paard. Wel opvallend vond ik dat zijn achterhand een beetje schaal gebleven is, maar wederom, zo zit hij in elkaar Achteraf vind ik mijzelf een heel slechte en naieve moeder
, ik had... Maar achteraf kijk je dus een koe in de kont. Het enige wat ik nu kan doen is de beste zorg geven die ik passend acht.Dus Klassiek rechtrichten... Ik schijn les te hebben van de beste(niet mijn woorden). Da's veel belovend
Alleen bekeek zij Ocho eens bij haar eerste bezoek en kwam tot de conclusie dat het SI gedoe invloed heeft op de atlas en draaierr, Daardoor kantelt Ocho zijn hoofd en heeft hij zich van alles aangeleerd behalve recht blijven met zijn hoofd. Dit geeft spanning waardoor hij gekke bekken trekt en met zijn tong speelt. Wederom zo'n dingetje wat hij altijd al deed en wat ik wel charmant van hem vond.
Op de laatste stal veranderd Ocho van een allert beest in een Slome sjaakie, ook laat hij zijn fluit continu in de zon hangen (AU) Al snel ontdek ik dat de voeder afspraken iets te rooskleurig verteld zijn én we hebben de pech dat het almaar droog is. Het gras is dus op. Verder is Ocho een introvert paard, in de kudde waar hij nu staat is hij het pispaaltje en vaak heeft hij alleen maar de restjes hooi die op de grond gevallen zijn.
Een moppergesprek met stalbaas bied uitkomst nu heeft hij voldoende hooi te eten en bidden we om regen (alleen 's nachts en niet te veel aub)
Dagelijk voer ik hem bij met allerlei biologische Mumbo jumbo en dat helpt, binnen twee weken heb ik mijn kwajongen weer terug die me zachtjes in mijn nek bijt en me omver probeert te kegelen als hij naast me loopt.
Tenslotte de inspectie van zijn hoeven brengt aan het licht dat hij white line disease heeft in beide voorhoeven. Ik ben nu een beetje moedeloos en een beetje bang
Het plan verder:
Op de wei
Onbelast wandelen, met grote bochten en veel rechtuit
Van alles eten onderweg zodat hij veel verschillende kruiden binnen krijgt
Hooi, gras en biologische toestanden te weten: Zwarte haver, keltisch zeezout, bokashi, veendrab en klei. Wat ik aanvul met een beetje subli slobber en water voor de consistentie.
Klassiek rechtrichten onbelast en alleen in stap
Dagelijks Ttouch behandelingen
Behandelen met Hypozin
Allert blijven op aanvoer en inname van hooi
Zo dat moest ik even delen...
En nu nog een plan bedenken voor de WLD
veel ditjes en datjes maar hopelijk voelt je vriend zich snel terug goed in zijn vel.

De veearts constateert dat het pezen al bijna beter zijn. Een van zijn benen was er slechter aan toe en die duurt misschien nog een half jaartje.