Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

maar als je ijzers wilt moet je dat vooral doen
Maartje1990 schreef:Ik behoor tot die anti-ijzer brigademaar als je ijzers wilt moet je dat vooral doen
![]()
Veelal is een hoefijzer symptoombestrijding. In dit geval ook. Zool is plat, raakt de grond teveel, hoefijzer er onder en de zool raakt de grond niet meer. Maar wordt die zool daardoor minder plat? Nee.
Door op de juiste manier te bekappen wordt de zool minder plat (hol) en heb je dat probleem niet meer. Natuurlijk moet je paard niet gevoelig lopen in de tussentijd. Maar dan zou ik gaan voor hoefschoenen of tijdelijk je training aanpassen (asfalt vermijden)
Zo had ze geen pijn meer, en het heeft echt geholpen
Lizzyy schreef:Mijn paard staat voor ook op ijzers. Ze heeft een ontsteking op een lastige plaats waardoor een andere optie dan ijzers er niet is. Erg balen. Met de ijzers heeft ze in iedergeval geen pijn meer.. en dat is het belangrijkste! Ik zie haar niet meer voorzichtig lopen en het "schuiven" doet ze ook niet meer.
Als het moet, dan moet het inderdaad. Ze rent nu weer lekker rond
Skyefate schreef:Het hangt er allemaal wat vanaf. Ijzers zijn symptoombestrijding, en een gemakkelijke manier om een band-aid op een probleem te plakken. Als je je er goed bij voelt, ga je gang, het blijft jouw paard! Gewoon netjes op blijven letten dat zij er geen last van ondervindt.
Ik heb zelf een haflinger met een zogezegd platte zool. Zij liep ook met haar zool vlak tegen de grond en liep zelfs niet meer gezond op grasbodem. Dit na een natuurlijk bekapper te laten komen. Vijf maanden had paardlief pijn, kon amper voet verzetten buiten. Ik heb besloten de bekapper buiten te gooien en de hoeven te laten groeien. Hoezee, daar was haar draagrand weer en ze liep plotseling niet meer op haar zool, hoe zou dat nou komen. Ze heeft inderdaad een plattere zool, maar niet in de mate die de bekapster beschreef. Nu is ze een echte gravel-cruncher en maakt het haar weinig uit waar ze loopt. Nu ze niet meer op haar zool wandelt is die ook steenhard geworden, for whatever reason. Gezondste hoefjes tot nu toe
Tigra_ schreef:Sorry maar ik zou een paard echt geen 5 maanden laten afzien. Dan heb ik liever dat er gewoon een ijzer onder komt. Dan maar symptoombestrijding. Liever dan een paard onnodig pijn laten lijden. Hier ook een paard die al een tijd met pensioen is en nog steeds op ijzers. Tijdje zonder geprobeerd omdat ze dus met pensioen is. Idee van de hoefsmid maar ze ging alleen maar slechter lopen. Tot het punt dat ze dus helemaal niet meer op de verharding wilde lopen. Ijzers er onder en de volgende dag draafde ze weer fijn over de stenen. Natuurlijk heeft het z'n nadelen. Maar in sommige gevallen wegen de nadelen niet op tegen de voordelen.
Ze stond al drie jaar op ijzers waardoor haar hoefwand helemaal afgebrokkeld was en er enorme scheuren waren ontstaan door al dat gewicht op een te kleine oppervlakte. Scheuren gingen niet weg, hoef droogde uit, het was geen doen op kasseien als het nat was. En ik kan die wegen niet ontwijken. Ik wist zelf weinig van natuurlijk bekappen maar aangezien mijn traditionele smid de ijzers niet wilde weghalen (je maakt je paard kapot, je kent het liedje wel.) haar gebeld. Ijzers afgehaald, ze liep perfect zonder. Zij begon paardlief korter en korter te bekappen tot ik geen hoef meer over had, "want zo moest het". Ik probeer hier enkel te illustreren dat er verschillende smeden zijn en dat je blootvoets niet moet afschrijven vanwege een rotte smid. Genoeg rotte appels. Ik heb haar in die vijf maanden niet gedwongen om over grind te lopen en heb haar hoeven dus ook niet "gehard". Die zijn pas hard beginnen worden toen ik de bekapster de laan uit stuurde.