Fries met tussenpees blessure, ervaringen? Sport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frodo77

Fries met tussenpees blessure, ervaringen? Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 10:54

Goedemiddag,

Helaas is er 5 maanden geleden een peesblessure gezien op de scan bij mijn paard :(.

Het gaat om een 10 jarige Friese ruin.
Z2 dressuur met de beginselen van het Zzl.

Helaas trof ik hem zo een keer met een dik onderbeen. Linksvoor aan de binnenkant.
Niet kreupel en ook nooit geweest.

Inmiddels al 3 scans gehad, hij hersteld wel maar het gaat langzaam.

Hij heeft de peesblessure op zijn tussenpees zitten. Net boven de kogel aan de binnenkant van zijn been. En wat schade aan de splitsing naar zijn koot/hoef.
Boven de kogel flinke scheur en eronder wat kleine scheurtjes.

Ze geven hem 50/50 voor goed herstel.

Z niveau kan goed uit pakken omdat het gewicht dan meer op achter komt. En zal altijd moeten uit kijken met zwaar zand.

Nu was mijn vraag of ik ooit de Z en of hoger nog met hem in kan.
Ze gaven me drie opties.

1. Hij zal er beter van worden omdat zijn been op de juiste manier gebruikt word en minder belast zodra ze wat meer op achter lopen.

2. Wil ik zo blijven rijden met in mijn achter hoofd dat zijn been weer kan op spelen? Hoeft niet zo te zijn maar blijft een zwakke plek.

3. Ik bouw hem verder op tot L niveau en een leuk recreatie paard. Met ook altijd wel de gedachte dat zijn been op kan spelen.

Inmiddels mogen we nog twee weken stappen onder de man.
En dan langzaam de draf wat opbouwen voor twee maanden. Dan weer terug voor een scan om te kijken hoe het verder geneest.

Nu aan jullie de vraag.

Wie heeft er ook een paard met zo'n blessure?

Wat zijn jullie ervaringen?

En aan de mensen die M of hoger rijden, hebben jullie je paard weer in de wedstrijd ring gekregen op hoger niveau? En hoe verloopt dat bij jullie?

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Zo kan ik misschien makkelijker de keus maken tot wat ik hem weer ga opbouwen.

Alvast bedankt!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:16

Mijn paard heeft ook een blessure aan de tussenpees. Ook laag in de laterale schenkel een gat en op de aanhechting aan het pijpbeen scheurtjes. Paard liep voor de blessure in training Z+ niveau. Wij hebben hem laten inspuiten met stamcellen en prp. Na 8 weken was alles al voor 95% hersteld. Ik mag nu onder het zadel licht draven en over 4 weken weer terug voor controle. Bij mijn paard was de prognose zeer goed en terugkeer in de sport 99%. Ik kan er verder alleen nog weinig zeggen over het opbouwen omdat we pas net begonnen zijn.

Ik ben wel benieuwd wat jij er allemaal aan hebt gedaan.

Def

Re: Fries met tussenpees blessure, ervaringen? Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:44

Mijn pony heeft anderhalf jaar geleden een peesblessure gehad. Was daarvoor Z1 en op Z2 niveau getraind. Ik heb ervoor gekozen om mijn pony op de wei te laten ( voor mijn gevoel was er niet echt een keuze, Pony kan niet alleen staan). Verder niets aan gedaan behalve op msm poeder gezet en rust gegeven. Ook niet kreupel geweest. Heel erg langzaam opgebouwd en na ongeveer een jaar was mijn pony weer terug op oud niveau. Ik houd het in de gaten en controleer telkens het been. Niets meer aan gemerkt eigenlijk. Mocht ze er toch last van krijgen zal ze op lager niveau of recreatie aan de gang moeten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:14

Ik heb het 3x meegemaakt, over het algemeen zijn peesblessures aan de tussenpees gunstiger dan aan de andere pezen. Alle paarden zijn weer genezen en terug gekomen op hun oude niveau. Wel met veel geduld en ze waren er allemaal minimaal een jaar uit met rust en opbouw.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:15

Diverse peesblessures. Minimaal een jaar dag en nacht op de wei. Zonder ijzers. Daarna heel rustig opbouwen

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:21

Ik heb dezelfde blessure gehad bij mijn paard.
Hij loopt nu beter dan voor zijn blessure. Juist door het meer trainen op de achterhand.
Hij loopt geen wedstrijden. Maar hij loopt wel alle oefeningen uit het Z zo.
De eerste periode na zijn blessure was ik ontzettend gestresst en bij iedere bok die hij gaf stond ik alweer op de poetsplaats te koelen. Nu word ik er steeds makkelijker onder. Ik heb wel nog dat als hij "koud" uit zijn hok de wei op gaat en daar even een showtje geeft dat ik denk, onee. Maar zijn been reageert er eigenlijk niet meer op.
Blessure is ontstaan in december 2013 en september 2014 was ik opgebouwd.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:28

Mijn fries heeft 2 jaar geleden een peesblessure aan haar tussenpees gehad bij de aanhechting van het sesambeentje. Toen mochten we net M1 starten. Ze heeft niet volledig op rust gestaan, ik mocht stappen aan de hand na 2 weken opbouwen naar 10 min. stappen onder de man. Het heeft 5 maanden geduurd voordat ik weer 3 stap, draf, galop op haar reed. Nu 1,5 jaar later mogen we Z2 starten.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:08

Ik zit in hetzelfde schuitje (zonder het Z niveau dan ;) )
Gerafelde aanhechting tussenpees aan het kogelgewricht (lat). Nu 5 maanden aan de hand aan het stappen, de eerste 3 maanden was totaal geen verbetering zichtbaar. Na 3 maand ingespoten met PRP. We stappen nu 30 minuten aan de hand. Helaas verder wel op stal omdat ze in de wei regelmatig in haar uppie rondjes gaat scheuren, ook al staat ze in een hele rustige groep. Zowel DA als ik vonden het onverantwoord om haar op de wei te zetten, de kans dat de pees volledig zou scheuren was dan zeker aanwezig. Voor de blessure stond ze overigens 24/7 op het land.

Fijn om hier positieve verhalen te lezen.. Geeft weer wat moed :)

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 07:16

Bedankt voor jullie reacties!

Ben nu iets gerustgestelder of de toekomst.
Was er nog niet overuit of ik hem straks namelijk weer helemaal wilde op bouwen naar de Z als ik er te weinig succes verhalen over hoorde. Gelukkig valt het mee. Al zullen we nog veel geduld moeten hebben.

Ik ben nu inmiddels ook 5 maanden aan het stappen.
Na de eerste 8 weken stappen is hij helaas erg ziek geweest. 3 dagen bijna 41 graden koorts.... Hij had een raar virus te pakken. Dit heeft er wel voor gezorgd dat de herstel van de pees wat vertraging gaf helaas.

Afgelopen woensdag de derde echo gehad. Wel weer iets verbeterd maar het gaat gewoon langzaam.

Nu nog 2 weken stappen onder het zadel. Dan 2 weken wat drafintervallen en dat met per twee weken opbouwen tot een kwartier draf.
Dan na 8 weken weer een echo. Om te kijken hoe de pees gaat met wat meer belasting.
Mijn paard staat elke dag nog 1 a 2 uurtjes op de wei in een heel klein af gezet weitje. En komt elke ochtend in de molen. Zodat ik niet twee keer per dag hoef te stappen. Ik moet gewoon werken en paard staat niet om de hoek helaas.

Wel word ik steeds naar huis gestuurd met alleen stappen. Mijn arts heeft het verder nog nooit over prp of stamceltherapie gehad helaas....

Wel gebruik ik zelf de ice vibes voor zijn been.

Lianne125 waar heb jij de stamceltherapie laten doen?
Denk dat ik na 5 maanden wel wat te laat ben voor prp... Had het eerder moeten weten, dan was ik even wat vragen aan de arts.

Mette, wij lopen inderdaad een beetje in het schuitje. Ik zit nu ook op 5 maanden stappen.

Veel succes en sterkte allemaal met het opbouwen van jullie paarden.
Ik hoor graag af en toe hoe het gaat ;)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:20

Bij mij hebben ze het toen ook over een prp behandeling gehad, alleen vergoede mijn verzekering het niet en had ik niet zo even 900 euro extra liggen. Het is bij hem helemaal goed gekomen ook zonder de extra behandeling.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:30

De vriendin die met mij mee was naar de kliniek heeft bij de diagnose direct gevraagd naar de prp. Ik had totaal geen verstand van peesblessures. De DA vond het nog niet nodig en dus in eerste instantie niet gedaan. Toen er na 3 maand nog geen verbetering was hebben we het wel laten doen. We denken dat mijn paard wel herstelde maar eens in de zoveel tijd flipt ze volledig en ze zou het daarmee dus weer kapot maken. Door omstandigheden 2 weken na de prp al een echo laten maken en daar was al iets verbetering op te zien!
Er zijn inderdaad genoeg paarden die herstellen zonder prp! Maar als je zou willen is het volgens mij nog wel mogelijk. Prp werkt het best in de acute fase maar kan ook later nog.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:33

Hier helaas ook een paard met een tussenpees blessure.
Vorig jaar gebeurt op de wei. Helemaal herstelt een dit jaar weer op het land vorig jaar een gat dit jaar een scheur.
Ze is niet kreupel en heeft er ook geen last van. We hebben haar maar gewoon op het land gegooid ijzers er af en we zien wel als ze weer naar binnen komt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:42

Ik heb het met mijn da ook gehad over prp. Niet gedaan toen. Ik vond het erg duur en mijn pony was telkens op de echo wel vooruit gegaan. Ik heb ook ice vibe boots gebruikt. Van de dierenarts moest ik mijn pony op stalrust zetten en vijf keer per dag gaan stappen aan de hand. Totaal onrealistisch omdat ik gewoon moet werken en mijn pony een enorme draak wordt van op stal en dan stappen aan de hand. Ze kan ook niet alleen blijven, dan breekt ze alles af. Omdat dat ook niet bevorderlijk is voor de genezing gekozen voor gewoon op de wei met de anderen. Dat gaf haar rust. Ik ging wel bijna iedere dag wandelen op het asfalt. De dierenarts was het niet eens met mijn aanpak, maar het is uiteindelijk goed genezen. Het duurde echter wel langer. Ik
Merk dat het erg ligt aan je dierenarts hoe de aanpak is. Ik heb meerdere gesproken en een paar waren het totaal eens met het op de wei zetten. Anderen weer niet.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:17

Mijn paard staat onder behandeling van kliniek Wolvega. Daar dus ook de stamcel laten doen. Schrik wel van de prijzen die voor prp gevraagd worden. Dat heb ik voor stamcellen en prp betaald. Mijnes krijgt ook dagelijks ice vibes om. Hij is helaas sinds dit weekend kreupel :(

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:35

PRP en stamcelbehandelingen hebben volgens mij alleen echt zin als de blessure nog acuut is.
En verder is het heel lastig om te zeggen hoe groot de kans op volledig herstel is. Mijn ene paard heeft 2x dezelfde soort blessure gehad in een voorbeen en de andere kreeg een peesblessure en peesschedeontsteking linksachter, nooit ergens meer last van gehad. Dus het enige wat ik je kan zeggen is heel veel geduld en goed luisteren naar wat je veearts zegt!

~Succes

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:29

Hee! Ik meld mij hier ook even, ondanks dat het al een tijdje niet meet actief is. Mijn paard is bekend met een peesblessure aan beide voorbenen aan de oppervlakkige buigers en heeft er sinds vorige weer LV een blessure bij. Niet aan de oppervlakkige buigers, maar aan de tussenpees. Net boven de aanhechting op het sesambeentje aan de binnenkant van de buitenste afsplitsing (als jullie het nog begrijpen)..

Natuurlijk lijkt dit super slecht nieuws, dat is het uiteraard ook. Toch is er ook een beetje goed nieuws dat de oppervlakkige buigers het inmiddels al 2.5 jaar volhouden en een andere pees nu op speelt. Die oppervlakkige buigers zijn chronisch en daar heb ik alleen rust voor gehouden. Een jaar stil gezet en een driekwartjaar opgebouwd. Van het L2 naar het M2 kunnen rijden met de punten voor het Z. Helaas dat nu dus niet kunnen halen.

Aangezien de tussenpees van nu acuut is kan ik daar iets mee in de zin van PRP. Ik overweeg dit wel te gaan doen. Als zijnde mijn laatste centen die ik in dit paard (lees wel mijn eerste eigen paard en m'n maatje) investeer. Daarnaast wil ik hem erg graag een tijd bij de seawalker van Health4Horses stallen zodat zij ermee aan de slag kunnen met de seawalker en de laser. Lasertherapie is erg ontwikkeld en doet bijzonder goede dingen, ik geloof daar persoonlijk heel sterk in! Ook mijn dierenkliniek (Hellendoorn) heeft hier zijn ogen voor geopend en behalen goede resultaten (op allerlei gebieden).

Ik laat verder mijn paard op de wei, ook al weet ik dat anders geadviseerd wordt, maar het is een luchtzuiger (ja ook dat nog :Y) ) dus dan heeft hij geen tanden meer over straks :') ..

Koelen doe ik ook met ice vibe. Ik heb Hidez sokken overwogen maar dat heeft voor mijn paard niet veel zin omdat de zwelling niet enorm is. Verder staat hij op Equilin Basic omdat daar het gehalte MSM hoog in is.

Helaas moet ik toegeven dat ik enige ervaring heb op dit gebied..

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 07:28

Helaas al enige tijd bezig met het herstel van mijn paard zijn pees.
Het ging de goede kant op. Zijn pees herstelde goed en klinisch kwam hij er alweer helemaal doorheen. Maanden bleef zijn been dun. Zelfs met de galop erbij ging het maanden goed .

Tot nu.... Doe al maanden hetzelfde kwa rijden. En opeens in deze week twee keer zijn been dik :(.
Volgende dag wel weer gelijk dunner. Maar gister was de pees ook warm. Dat was de vorige keer niet...

Ben een beetje hopeloos en weet niet meer wat ik nog met hem moet doen. Het rijden en vertrouwen daarin is weg. Elke dag met angst naar stal.... Inmiddels al iets van 9 maanden bezig, pees herstelde langzaam maar goed op de scan ook met rijden erbij.
Ik weet het niet meer.....
Ik hoop dat het met jullie paarden. En blessure beter af loopt.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:03

Mijn paard heeft een tussenpees en checkligament blessure gehad. Hij heeft een jaar in het land gestaan. Hij is 100% genezen en ondertussen doen we alles. Dressuur en aangespannen. En afgelopen jaar enkele oefenmarathons en marathons. Mijn dierenarts geloofde de dure behandelingen niet en rade me het niet aan. Op het land was het beste. En ik kan dat bevestigen :-).

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:19

Frodo, wat een enorme domper..

Het kan een nieuwe blessure zijn. Ik ken een pony die van de ene blessure in de andere is gerold na een tussenpees blessure. Tussenpees is goed genezen.
Ik zou als ik jou was toch weer even een echo laten maken.. Hoe spannend en rot het ook is..
Heel veel sterkte.. Wat voel je je dan machteloos en bezorgd he.. :(:)

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 13:46

Helaas kan ik hem nu niet op het land gooien. We hebben kleigrond en is nu een bagger bende.
Ik heb hem nu wel op speciale ijzers laten zetten op advies van de dierenarts. Om zo zijn pees iets te ontlasten.
Zijn been was na twee dagen met dit ijzer wel weer zo dun als het andere been.
Maarja ik ben al zolang bezig, zoveel geld, tijd L, geduld en verdriet gekost. Dat ik niet meer weet wat ik er nou mee moet.
Nu een scan laten maken had geen zin volgens de dierenarts omdat zijn been te dik was. En hij moet eind januari toch al terug komen.
Plezier om van je paard te genieten is weg, hij word ook steeds chagrijniger van het niks mogen doen. Dat doet zeer om te zien...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:47

3 jaar geleden, halverwege M1 was ik en toen had paard opeens een dik rechtervoorbeen.
Qua hoogte klinkt hetzelfde als bij jouw fries maar dan was het bij mijn paard binnen en buitenkant.

Laten scannen en was slecht nieuws. Ik heb de DA verder niets laten doen. Na 2 maanden teruggekomen en toen was het al heel erg veel verbeterd. Bij de constatering zeiden ze dat hij misschien nooit verder in de sport zou komen.
Ik kocht er een ander paard bij zodat hij gewoon lang genoeg (6maanden) er tussenuit ging en ook al mocht ik gaan opbouwen, hij bleef nog even op rust. Na 8 maanden van constatering reed ik weer m'n eerste wedstrijd in het M1. Met springen blijf ik voorzichtig.
Ondertussen loopt hij Z2. Nooit meer een dik been gehad. Springen doe ik nog max 1x per maand omdat ik bang ben dat hij zichzelf kapot springt.
Hij heeft nooit een pas kreupel of stijf gelopen. En daardoor dus ook te lang door gereden terwijl m'n onderbuik gevoel al aangaf dat het niet goed zat.

Dingen die ik heb gebruikt zijn: ice vind boots. Stand 3
Msm met vitamine C

Bij de DA waren ze verbaasd na 2 maanden om te zien hoe goed het al was genezen. Dat hadden ze niet verwacht. Hij had een gat in z'n pees. Die is helemaal hersteld.

Succes met je fries en houdt moed. Ik geloof erin dat het goed komt. Ga niet te fanatiek opbouwen. Ik heb dat toen ook vermeden en alleen wat gestapt ipv verder opbouwen om het langer te kunnen laten rusten.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:14

Gemengde verhalen mensen.. Rot pezen :(.

Bij die chronische blessure van mijn paard ook een jaar op rust gehad en een jaar gerevalideerd. Dat is dus blijkbaar goed gegaan.

Momenteel bezig met het herstel van de tussenpees. Aangezien dit de derde pees is die kapot is gegaan heb ik bij wijze van laatste investering prp laten doen. Nu mag ik 2-3 weken 2x daags 10 minuten stappen op het zachte. Het zachte omdat hij een apart ijzer heeft met een verbrede tak onder de kant van de blessure.

Na het inspuiten van de prp is het normaal dat de pees reageert in de vorm van dik worden. Dit zakte mooi af. Helaas is er nu in de ochtend weer een dikke pees te zien. Heel iets warm, morgen m'n dierenarts maar weer bellen.

Ook ik heb de ice vibe boots, maar ik gebruik stand 2 (20 minuten).

Opties die ik overweeg:
- Hidez socks (ik heb ze voor achterbenen maar niet voor de voorbenen)
- seawalker
- laser (daar geloof ik echt in)

Succes allemaal.. Ben benieuwd hoe het af loopt..

Clauwdia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 07:06

Gisteren in Utrecht geweest met onze 11 jarige paint. In stap zie je niet dat hij kreupel is maar draf duidelijk wel. Het blijkt een forse tussenpees blessure te zien. Rechts is het 3 a 4 x zo dik. De arts was niet bepaald positief voor goed herstel. Ik zou na 3 maanden volledig box rust, wel 2x 10 munten stappen, dan nieuwe scan, en weer 3 maanden kunnen opbouwen. Ivm litteken weefsel acht hij de kans op een nieuwe blessure groot. Hij kan daarna alleen no recreatief gereden worden en niet meer de sport in. Ik lees hier goede ervaring met paardje weg zetten. Alleen kan hij nu niet op een landje.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:12

Clauwdia schreef:
Gisteren in Utrecht geweest met onze 11 jarige paint. In stap zie je niet dat hij kreupel is maar draf duidelijk wel. Het blijkt een forse tussenpees blessure te zien. Rechts is het 3 a 4 x zo dik. De arts was niet bepaald positief voor goed herstel. Ik zou na 3 maanden volledig box rust, wel 2x 10 munten stappen, dan nieuwe scan, en weer 3 maanden kunnen opbouwen. Ivm litteken weefsel acht hij de kans op een nieuwe blessure groot. Hij kan daarna alleen no recreatief gereden worden en niet meer de sport in. Ik lees hier goede ervaring met paardje weg zetten. Alleen kan hij nu niet op een landje.

Toch zou ik iedere dag toch 2 of 3x als het kan een korte wandeling maken. Ik heb hem op weiderust gezet. Soms deed ie nog gek maar toch helemaal prima hersteld. Beweging zorgt voor meer doorbloeding en goede doorbloeding zorgt voor stoffen die bij het herstel helpen.

Daarnaast werkte ik met de ice vibe boots en gaf ik hem Msm met vitamine C bij. DA klonk bij mij net zo in het begin als bij jou. Toch waren ze verrast hoe goed hij hersteld is.

Succes in ieder geval! Hoop dat het bij jouw paardje ook goed komt.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 01:26

Niet leuk! Mocht je paard zich gedragen dan zou ik zeker weide aanraden. Goed letten op de pees. Aangezien ik heb gekozen voor prp wil ik het toch graag in de hand houden en kies ik dus nu eerst voor herstel en daarna zie ik wel verder.