Helaas is er 5 maanden geleden een peesblessure gezien op de scan bij mijn paard
.Het gaat om een 10 jarige Friese ruin.
Z2 dressuur met de beginselen van het Zzl.
Helaas trof ik hem zo een keer met een dik onderbeen. Linksvoor aan de binnenkant.
Niet kreupel en ook nooit geweest.
Inmiddels al 3 scans gehad, hij hersteld wel maar het gaat langzaam.
Hij heeft de peesblessure op zijn tussenpees zitten. Net boven de kogel aan de binnenkant van zijn been. En wat schade aan de splitsing naar zijn koot/hoef.
Boven de kogel flinke scheur en eronder wat kleine scheurtjes.
Ze geven hem 50/50 voor goed herstel.
Z niveau kan goed uit pakken omdat het gewicht dan meer op achter komt. En zal altijd moeten uit kijken met zwaar zand.
Nu was mijn vraag of ik ooit de Z en of hoger nog met hem in kan.
Ze gaven me drie opties.
1. Hij zal er beter van worden omdat zijn been op de juiste manier gebruikt word en minder belast zodra ze wat meer op achter lopen.
2. Wil ik zo blijven rijden met in mijn achter hoofd dat zijn been weer kan op spelen? Hoeft niet zo te zijn maar blijft een zwakke plek.
3. Ik bouw hem verder op tot L niveau en een leuk recreatie paard. Met ook altijd wel de gedachte dat zijn been op kan spelen.
Inmiddels mogen we nog twee weken stappen onder de man.
En dan langzaam de draf wat opbouwen voor twee maanden. Dan weer terug voor een scan om te kijken hoe het verder geneest.
Nu aan jullie de vraag.
Wie heeft er ook een paard met zo'n blessure?
Wat zijn jullie ervaringen?
En aan de mensen die M of hoger rijden, hebben jullie je paard weer in de wedstrijd ring gekregen op hoger niveau? En hoe verloopt dat bij jullie?
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Zo kan ik misschien makkelijker de keus maken tot wat ik hem weer ga opbouwen.
Alvast bedankt!

)
) dus dan heeft hij geen tanden meer over straks
..