Mijn paard heeft een rare galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

Mijn paard heeft een rare galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 08:29

Hallo bokkers,

Mijn merrie heeft een raar verschijnsel in de rechtergalop. Hierbij zet ze haar achterbenen tegelijk naar voren, in plaats van dat haar ene been verder naar voren kont dan de andere, blijft deze gelijk aan het andere (been dat achter hoort te blijven) achterbeen. Ze neemt rechtsachter dus niet mee en het lijkt een soort hupsje. Als ze dit niet doet op rechts, springt ze overkruist aan. Ze vertoont dit nu ook in galop in vrijheid, als ze al op rechts aanspringt.

De eerste periode hebben we weinig met haar gegaloppeerd, mijn instructrice vond het beter als ze eerst wat beter haar balans zou vinden en dat we vervolgens aan de galop zouden gaan werken. Dat hebben we dus gedaan en we dachten eerst dat dit een rijtechnisch probleem was, dat ze het gewoon weer even 'opnieuw' moest leren. Nu, 2 of 3 maanden verder doet ze het nog steeds, nu zelfs zonder ruiter en beginnen we ons zorgen te maken. De osteo is vorige maand geweest, om haar gewoon in het geheel te bekijken. Ik heb er toen van tevoren expres niks over gezegd. De osteo heeft haar bekeken en wat losgemaakt, ze zit dus nergens meer vast.
Op de linkergalop is er niks aan de hand en ook in stap en draf is het allemaal goed. Buigen op rechts vindt ze lastiger dan op links, maar gaat meestal wel goed.

Heeft één van jullie dit ook wel eens meegemaakt of weet iemand wat het is? Zelf denken we er aan om haar op de röntgen te zetten, maarja, welk gebied dan, omdat het overal vandaan kan komen..

_Zsazsa_

Re: Mijn paard heeft een rare galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:32

Gewoon een goede veearts erbij halen, het is zeer zeker niet normaal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:35

Goede DA erbij. Die zal ook kunnen zien waar het vandaan komt, maar mijn gok zou zijn het bekken, op grond van de beschrijving.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:38

Niet om je bang te maken. Mijn merrie had een paar jaar geleden een hele vieze, diepe wond bij haar hoefbal. Heeft 6 maanden genezing nodig gehad en na die tijd galoppeerde zij ook zoals jij aangeeft. Zij deed dit wel op 2 kanten.
Osteo, acupunctuur, inspuiten met pijnstillers. Niks hielp. Het kwam waarschijnlijk door haar SI gewricht maar het is heel erg moeilijk om die op de foto te zetten.
Uiteindelijk lang verhaal kort is dit 1 vd redenen geweest om te besluiten haar in te slapen.

Het kan natuurlijk gewoon zijn dat er ergens iets vast zit. Zou er gewoon een DA naar laten kijken

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:40

Dit is niet normaal, zeker aangezien ze het ook in vrijheid doet. DA erbij halen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:46

Is ze niet atactisch?
Als je haar aan de staart probeert om te trekken, lijkt ze dan bijna om te vallen of corrigeert ze het meteen?
Als je haar linkerachterhoef bovenop de rechterachterhoef probeert te zetten, blijft ze dan staan. Voor rechts op links geldt het zelfde.

Paard dat atactisch is zal dit kunnen, terwijl een gezond paard dit niet kan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:53

Zeker niet normaal en zeker iets waar verder naar gekeken moet worden.
Ik vind het wel wat raar dat je er niks over hebt gezegd tegen de osteo, osteo's nemen toch ook gewoon een anamnese af? Voor mijn is de anamnese een zeer belangrijk deel van het onderzoek, want daaruit kun je al een hoop opmaken.

Ik zou ook een veearts inschakelen. En als die het niet weet; een fysio.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 08:57

Rindin schreef:
Zeker niet normaal en zeker iets waar verder naar gekeken moet worden.
Ik vind het wel wat raar dat je er niks over hebt gezegd tegen de osteo, osteo's nemen toch ook gewoon een anamnese af? Voor mijn is de anamnese een zeer belangrijk deel van het onderzoek, want daaruit kun je al een hoop opmaken.

Ik zou ook een veearts inschakelen. En als die het niet weet; een fysio.

Ik heb het een beetje verkeerd verwoord, denk ik. Ik bedoel dat ik het bij de osteo niet heb aangegeven als 'hoofdprobleem', omdat ik vaak heb gehoord dat ze dan enkel naar dat punt gaan kijken, en dat is niet de bedoeling.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 09:00

In ieder geval bedankt voor alle reacties. Ze bevestigen onze gedachten een beetje, de dierenarts komt er zo snel mogelijk bij..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:02

Dat heet gewoon kreupel in galop.
Ofwel, goed kreupelheidsonderzoek doen.

Hopelijk valt het mee.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:04

Persoonlijk zou ik ook denken aan rug of bekken. Ik zou er een dierenarts bij halen die ook osteo is, want mijn eerste reactie zou zijn osteo erbij, maar die heb je er dus al bij gehad (al is de ene osteo ook de andere niet).

Ik zou ook de achterbenen af en toe es naar voor en naar achter stretchen, kan ook helpen als bepaalde spieren te kort zijn, maar dan zou ze het in draf ook niet kunnen onder zetten vermoed ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:31

Gewoon onderzoek doen, niet gelijk te veel in grote drama's denken.

Het kan net zo goed een kleine overbelasting zijn. Mijn eerste paard deed dit door een kapot griffelbeentje bijvoorbeeld.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:23

Haal er wel een dierenarts bij die verstand heeft van paarden en kreupelheid.
Hoop dat je snel duidelijkheid hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:44

Haal d'r een chiropractor bij! Dit had mijn paard ook na een val oo het asfalt. Zij had haar bekken "gekneusd" en d'r SI gewricht een soort van vastgekanteld. (Wij zijn wel 2x bij de DA geweest, en op zijn aanrade d'r laten behandelen door een chiropractor) Nu nergens meer last van :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:29

Een goede chiropracter stuurt je eerst naar de DA voor gedegen kreupelheidsonderzoek.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:34

Deed je paard dit altijd al?
Zo ja.. Is het wel een kwpner of toch een draver?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:35

Sizzle schreef:
Een goede chiropracter stuurt je eerst naar de DA voor gedegen kreupelheidsonderzoek.

Áls het paard inderdaad kreupel blijkt... Als hij alleen in galop problemen vertoont (wat ik me niet kan voorstellen, maar het kan), dan kan het best een probleem van bekken /lage rug zijn. Dan kan het best zijn dat het is op te lossen door de therapeut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:36

Sizzle schreef:

Daarom zei ik er ook duidelijk bij dan wij op doorverwijzing van de DA naar de chiropractor zijn gegaan ;) Toen er uit zijn onderzoek niks kwam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:39

Wat raar om er wel een osteopaat bij te halen maar niet te vertellen waar je paard last van heeft?
Ik snap dat je dat niet meteen bij het begin van de afspraak zegt om een hyper-focus te voorkomen, maar dan zeg je het toch halverwege als ze je paard al globaal onder handen genomen heeft?
Als jouw osteo jouw paard niet ziet galopperen, dan zie ze toch ook niet dat hij zo kreupel loopt? Had ze dat wel geweten, dan had ze naast de globale behandeling van het hele lichaam nog eens specifiek alle spieren, botten en pezen die zo'n kreupelheid kunnen veroorzaken af kunnen gaan. Niets zeggen is hetzelfde als naar een huisarts gaan met de mededeling dat je je niet helemaal top voelt, en dan net zolang wachten tot de huisarts vanzelf die wat grotere moedervlek op je linkerteen heeft gevonden.
Er staat net een heel artikel in de Cavallo over hoe vervelend artsen en behandelaren dit soort patienten vinden...

APBTARABS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:44

Ook wel hertengalop genoemd. Bij mijn paard was het zijn SI gewricht. Ik zou naar de dierenarts gaan als ik jou was en de dierenarts vragen de rug, het bekken / si gewricht en de achterbenen te onderzoeken. Niet aanmodderen met fysiotherapeuten osteopaten masseurs maar direct duidelijkheid bij de dierenarts. Ik ben helaas wel jaren wezen aanmodderen met anderen dan de dierenarts en dat heeft niets geholpen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:13

xyzutu2 schreef:
Wat raar om er wel een osteopaat bij te halen maar niet te vertellen waar je paard last van heeft?
Ik snap dat je dat niet meteen bij het begin van de afspraak zegt om een hyper-focus te voorkomen, maar dan zeg je het toch halverwege als ze je paard al globaal onder handen genomen heeft?
Als jouw osteo jouw paard niet ziet galopperen, dan zie ze toch ook niet dat hij zo kreupel loopt? Had ze dat wel geweten, dan had ze naast de globale behandeling van het hele lichaam nog eens specifiek alle spieren, botten en pezen die zo'n kreupelheid kunnen veroorzaken af kunnen gaan. Niets zeggen is hetzelfde als naar een huisarts gaan met de mededeling dat je je niet helemaal top voelt, en dan net zolang wachten tot de huisarts vanzelf die wat grotere moedervlek op je linkerteen heeft gevonden.
Er staat net een heel artikel in de Cavallo over hoe vervelend artsen en behandelaren dit soort patienten vinden...

Inderdaad. Daarentegen is het ook raar dat een therapeut niet voldoende doorvraagt. En dan ook nog niet het paard laat bewegen waardoor je het probleem gewoon zelf kunt zien. Ik vraag me dan af hoe deze osteopaat is opgeleid, want dat maakt nogal wat uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:30

Wie zegt dat de osteopaat niet doorgevraagd heeft?
Je hebt inderdaad goede en minder goede osteopaten rondlopen, maar ik verwacht dat elke osteopaat een consult opent met de vraag 'heeft je paard specifiek ergens last van of loop je ergens tegenaan in de training?'
Tja, als de eigenaar dan gaat liegen... Ga je dan als osteopaat zeggen: oké, in dat geval wil ik hem dan toch echt ook even in galop onder het zadel zien, mocht daar nog iets fouts uitkomen? Een osteopaat is ook geen wonderdokter: zelfs als ze twee uur de tijd nemen voelen ze niet élk peesje in het paardenlichaam na, daarvoor zijn er gewoon teveel. Als je niets zegt, dan krijg je gewoon een check van de belangrijkste weefsels. Daarom is het zo belangrijk dat je als eigenaar niet gaat liegen/informatie achterhoudt, want als je wél zegt wat het probleem is dan zal de osteo vervolgens wél alle pezen, spieren en botten aflopen die dat probleem zouden kunnen veroorzaken, die bij een normale check waarschijnlijk overgeslagen zouden worden.

By the way, 'mijn' osteopaat kijkt wel naar stap en draf op het harde, maar van haar hoef ik het paard ook niet voor te longeren in stap, draf en galop inclusief de bijbehorende warming-up en cooling-down. Gebeurt dat bij andere osteopaten dan wel?

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:40

Ik zou eerst een kreupelheids onderzoek laten doen, van daar uit kijken wat er nodig is. (Fysio, osteo,...)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:10

xyzutu2 schreef:
Wie zegt dat de osteopaat niet doorgevraagd heeft?
Je hebt inderdaad goede en minder goede osteopaten rondlopen, maar ik verwacht dat elke osteopaat een consult opent met de vraag 'heeft je paard specifiek ergens last van of loop je ergens tegenaan in de training?'
Tja, als de eigenaar dan gaat liegen... Ga je dan als osteopaat zeggen: oké, in dat geval wil ik hem dan toch echt ook even in galop onder het zadel zien, mocht daar nog iets fouts uitkomen? Een osteopaat is ook geen wonderdokter: zelfs als ze twee uur de tijd nemen voelen ze niet élk peesje in het paardenlichaam na, daarvoor zijn er gewoon teveel. Als je niets zegt, dan krijg je gewoon een check van de belangrijkste weefsels. Daarom is het zo belangrijk dat je als eigenaar niet gaat liegen/informatie achterhoudt, want als je wél zegt wat het probleem is dan zal de osteo vervolgens wél alle pezen, spieren en botten aflopen die dat probleem zouden kunnen veroorzaken, die bij een normale check waarschijnlijk overgeslagen zouden worden.

By the way, 'mijn' osteopaat kijkt wel naar stap en draf op het harde, maar van haar hoef ik het paard ook niet voor te longeren in stap, draf en galop inclusief de bijbehorende warming-up en cooling-down. Gebeurt dat bij andere osteopaten dan wel?

Het is raar dat de galop niet bekeken wordt, want daaruit is ongelooflijk veel te zien wat veel toevoegt aan wat je uit de stap en draf kunt halen. De galop vraagt bijvoorbeeld veel meer kanteling van het bekken... En verkeerd aanspringen/overkruist aanspringen en verder niet kreupel zijn, zegt mij al dat ik in ieder geval het bekken en de lage rug moet testen.

Als je op het harde rechte lijnen stap en draf, volte stap en draf beide kanten op en dan op het zachte stap en draf en galop beide kanten op bekijkt, dan vertelt dat je waar je moet zoeken. Ik weet uit ervaring dat 1 onderdeel overslaan essentiële informatie kan kosten.

Daarbij; doorvragen is een kunst. Maar je hebt gelijk, als de eigenaar dingen gaat achterlaten of gaat liegen, dan kun je ook essentiële informatie missen

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:21

Rindin schreef:
xyzutu2 schreef:

Inderdaad. Daarentegen is het ook raar dat een therapeut niet voldoende doorvraagt. En dan ook nog niet het paard laat bewegen waardoor je het probleem gewoon zelf kunt zien. Ik vraag me dan af hoe deze osteopaat is opgeleid, want dat maakt nogal wat uit...

Ik vind het helemaal niet raar dat ze het probleem niet direct voor gelegd heeft aan de osteo. Wanneer mijn paarden voor hun jaarlijkse beurt gaan zeg ik nooit waar ik bijvoorbeeld tegenaan loop. Mijn osteo bekijkt en haalt vrijwel altijd hetgeen naar boven waar ik op dat moment tegenaan loop.. Een goede osteo moet dat wel kunnen voelen/ zien. Precies zoals ze zelf al zegt, wanneer je direct het probleem voorschotelt kan het zijn dat ze zich daar direct op storten. Een goede osteo moet naar mijn mening mijn paard ook los kunnen maken zonder dat ze eerst de evt problemen weet..

In ieder geval succes en sterkte met je paard!
Laatst bijgewerkt door punk143 op 04-09-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt