Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Rindin schreef:Zeker niet normaal en zeker iets waar verder naar gekeken moet worden.
Ik vind het wel wat raar dat je er niks over hebt gezegd tegen de osteo, osteo's nemen toch ook gewoon een anamnese af? Voor mijn is de anamnese een zeer belangrijk deel van het onderzoek, want daaruit kun je al een hoop opmaken.
Ik zou ook een veearts inschakelen. En als die het niet weet; een fysio.
Sizzle schreef:Een goede chiropracter stuurt je eerst naar de DA voor gedegen kreupelheidsonderzoek.
xyzutu2 schreef:Wat raar om er wel een osteopaat bij te halen maar niet te vertellen waar je paard last van heeft?
Ik snap dat je dat niet meteen bij het begin van de afspraak zegt om een hyper-focus te voorkomen, maar dan zeg je het toch halverwege als ze je paard al globaal onder handen genomen heeft?
Als jouw osteo jouw paard niet ziet galopperen, dan zie ze toch ook niet dat hij zo kreupel loopt? Had ze dat wel geweten, dan had ze naast de globale behandeling van het hele lichaam nog eens specifiek alle spieren, botten en pezen die zo'n kreupelheid kunnen veroorzaken af kunnen gaan. Niets zeggen is hetzelfde als naar een huisarts gaan met de mededeling dat je je niet helemaal top voelt, en dan net zolang wachten tot de huisarts vanzelf die wat grotere moedervlek op je linkerteen heeft gevonden.
Er staat net een heel artikel in de Cavallo over hoe vervelend artsen en behandelaren dit soort patienten vinden...
xyzutu2 schreef:Wie zegt dat de osteopaat niet doorgevraagd heeft?
Je hebt inderdaad goede en minder goede osteopaten rondlopen, maar ik verwacht dat elke osteopaat een consult opent met de vraag 'heeft je paard specifiek ergens last van of loop je ergens tegenaan in de training?'
Tja, als de eigenaar dan gaat liegen... Ga je dan als osteopaat zeggen: oké, in dat geval wil ik hem dan toch echt ook even in galop onder het zadel zien, mocht daar nog iets fouts uitkomen? Een osteopaat is ook geen wonderdokter: zelfs als ze twee uur de tijd nemen voelen ze niet élk peesje in het paardenlichaam na, daarvoor zijn er gewoon teveel. Als je niets zegt, dan krijg je gewoon een check van de belangrijkste weefsels. Daarom is het zo belangrijk dat je als eigenaar niet gaat liegen/informatie achterhoudt, want als je wél zegt wat het probleem is dan zal de osteo vervolgens wél alle pezen, spieren en botten aflopen die dat probleem zouden kunnen veroorzaken, die bij een normale check waarschijnlijk overgeslagen zouden worden.
By the way, 'mijn' osteopaat kijkt wel naar stap en draf op het harde, maar van haar hoef ik het paard ook niet voor te longeren in stap, draf en galop inclusief de bijbehorende warming-up en cooling-down. Gebeurt dat bij andere osteopaten dan wel?
Rindin schreef:xyzutu2 schreef:Wat raar om er wel een osteopaat bij te halen maar niet te vertellen waar je paard last van heeft?
Ik snap dat je dat niet meteen bij het begin van de afspraak zegt om een hyper-focus te voorkomen, maar dan zeg je het toch halverwege als ze je paard al globaal onder handen genomen heeft?
Als jouw osteo jouw paard niet ziet galopperen, dan zie ze toch ook niet dat hij zo kreupel loopt? Had ze dat wel geweten, dan had ze naast de globale behandeling van het hele lichaam nog eens specifiek alle spieren, botten en pezen die zo'n kreupelheid kunnen veroorzaken af kunnen gaan. Niets zeggen is hetzelfde als naar een huisarts gaan met de mededeling dat je je niet helemaal top voelt, en dan net zolang wachten tot de huisarts vanzelf die wat grotere moedervlek op je linkerteen heeft gevonden.
Er staat net een heel artikel in de Cavallo over hoe vervelend artsen en behandelaren dit soort patienten vinden...
Inderdaad. Daarentegen is het ook raar dat een therapeut niet voldoende doorvraagt. En dan ook nog niet het paard laat bewegen waardoor je het probleem gewoon zelf kunt zien. Ik vraag me dan af hoe deze osteopaat is opgeleid, want dat maakt nogal wat uit...