Wie kent het zo'n onderbuikgevoel dat je paard toch wat dwars zit? Zie ik spoken? Ga ik geld uitgeven aan iets wat er niet is?
Ik rij een súperlieve 5-jarige merrie. Ik ken haar vanaf haar geboorte en weet dat ze her en der een optater heeft gehad. Als veulen stond ze met al haar voeten flink naar buiten gedraaid, dit is met bekappen redelijk gecorrigeerd maar blijft wat aanwezig. Ze is een keer na de Rhino enting kreupel over 4 benen geweest, zag er een beetje bevangen uit. Daarna is ze 2x een hek door gesprongen met wat oppervlakkige schaafwondjes als gevolg. Ze heeft ook een keer goed vast gelegen in stal en heeft daar ruim 2 maanden kreupel/gevoelig op gelopen. Foto's van de knie lieten toen niets zien en DA verwachte het probleem hoger. Ik betwijfel dat echter omdat ik de knie nog niet eens aan mocht wijzen of ze stond toen met d'r been naar boven, is uiteindelijk vanzelf over gegaan.
Nu heb ik haar op 4-jarige leeftijd ingereden, en ze is al vanaf het begin traag en erg braaf. Toen ik begon met grondwerk was ze zo scheef dat ze onregelmatig liep en geheel in de lijn hing op de volte. Met veel rechtrichten aan de hand is dit echter verbeterd. Feit blijft dat ze zowel aan de longe als onder het zadel ontzettend traag, stroperig en futloos is. Ik merk gewoon dat ze ook aan mijn energie 'vreet' waardoor we aan het einde allebei 'buhh' en stroperig voelen. M'n instructrice zegt dat Luus hetzelfde effect heeft op haar.
Ze vind het ontzettend moeilijk om vanuit achter te komen, hier zijn we nu een jaar op aan het trainen maar het blijft echt zo'n groot struikelpunt waardoor we ook niet verder komen in de training. Immers zonder impuls ben je gauw klaar.
Fysio is er zo'n 3 maanden geleden bij geweest, paard gaf wel duidelijk pijn aan op schoft/heupen etc. maar liet zich verder goed behandelen. Fysio zei dat we haar echt nog meer naar voren moeten zetten wat overigens niet meevalt. Ze had moeite met haar bekken kantelen en heb oefeningen gekregen. Ze zou nog een keer langs komen maar toen kreeg paardlief een hoefzweer.
Nu is ze ook gauw dik, en niet zozeer een dikke buik maar echt van die harde vetophopingen op haar hals, schoft, staart en bij haar uier. Ik heb haar daarom ook op hooi staan met enkel een vitaminekorrel+gluco balance. Ik heb haar door de DA eens laten prikken op IR maar die was negatief (alhoewel ik daar nog steeds mijn twijfels bij heb). Ze heeft nu 2 maanden geleden dus een fikse hoefzweer gehad, is er na 1,5 week uitgekomen bij de kroonrand en ze loopt pas sinds 1,5 week weer rad. Echter als ik haar nu voorwaarts zet op de volte (wat met veel pijn en moeite een rondje gaat) wordt ze af en toe onregelmatig.
Vandaag heb ik voor de afwisseling bedacht dat we dan maar in het land lekker voorwaarts rechte stukken gingen draven/galopperen. Dit ging zoals altijd súper braaf maar met totaal geen looplust. Uiteindelijk een stukje gegaloppeerd, in eerste instantie maakte ze zich alleen maar bol met de rem erop. Toen ik haar verbaal wat aanmoedigde ging de rem er nog meer op en begon ze te bokken tot ik ernaast belandde.
Nu zegt mijn onderbuik gevoel dat ze ergens last van heeft, DA echter heeft vorige keer al aangegeven dat het niet direct heel nuttig was om door te zoeken (na ok bloedwaarden en negatieve IR test). Ik twijfel nu enorm waar ik goed aan doe, nogmaals DA laten komen? Nogmaals fysio laten komen? Paard naar Utrecht brengen? Zie ik dingen die er niet zijn en moet ik haar gewoon streng naar voren zetten?