Normaal gesproken kan ik een dag later al weer rijden, maar omdat mijn moeder vrij was besloten we even met haar naar het fietspad te lopen om te grazen ( ze staat momenteel op een paddock met onbeperkt ruwvoer, omdat het in de kudde niet meer ging). Ze liep deze dag al wat slomer dan normaal en zocht steeds de berm op.
Dinsdagavond wordt ik gebeld door een stalgenootje (de zus van mijn verzorgster). Ze wilde Domino longeren, omdat haar zusje niet kon, maar Domino was heel erg kreupel aan vier benen. Ik ben als een speer naar stal gegaan en toen ik daar aan kwam zag ik meteen dat het goed mis was. Ze wilde eigenlijk op alle vier haar benen niet meer staan.
Ja ik heb veel te hard gereden
Meteen de veearts gebeld. Deze was er na een uurtje i.v.m. een spoedgeval. In de tussentijd hebben we al haar benen gekoeld. Dit deed haar zichtbaar goed. Hij heeft haar laten lopen en heeft haar hoeven bekeken. Bij alle vier de hoeven was de hoefwand veel te ver weg gevijld, ze liep alleen nog op haar zolen. Ook dacht hij dat ze in haar linker voorhoef een hoefzweer had. Dus een hoefzak met water en betadine shampoo eromheen en proberen de zweer los te weken. ( pijnstilling kon nog niet i.v.m. de zweer)
Woensdag is de veearts terug gekomen en bleek dat ze, gelukkig, geen zweer had. Dus voor 14 dagen metacam gekregen.
En nu....
Volgens de veearts moeten ze op ijzers, maar er is geen hoefwand meer om deze aan vast te nagelen.
Hoefschoenen is ook geen optie, ze heeft vrij brede hoeven en een heel teer, slank beentje, waardoor het een heel duur gebeuren zou worden ( ze moeten op maat gemaakt worden) en het is maar de vraag of ze ze aan laat.
Dus de enige oplossing is kunststof plakijzers.
Heeft er iemand ervaring met plakijzers? Weet iemand een smid in de omgeving van Utrecht die plakijzers bevestigd en het aandurft om met een arabier (75%) te werken?
Ik ga de bekapper aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Mijn moeder vertelde dat ze helemaal niet heeft gekeken of het bekappen goed ging.

. Hij had te zachte hoeven en hield zijn gewone ijzers steeds maar 2/3 weken aan en dan vielen ze er al weer af. Na de zoveelste keer hebben smid en ik besloten zijn hoef aan te laten sterken (hoefwand dikker, hoef in lengte laten groeien). Ik wilde eerst schoenen proberen maar omdat ik op een klein eiland woon kon ik dit niet gelijk vinden en heb daarom schoenen te leen gekregen. Deze waren te wijd maar ik moest het er toch echt even mee doen. Verder hier geen passervice of uberhaupt voorraad en alles wat besteld moet worden duurt sowieso een week en geen garantie dat het past/werkt. Op de geleende schoenen liep hij net zo rot als blootvoets. Gewoon zo sneu! Na drie dagen wikken en wegen, onderzoek en overleg, heb ik toch besloten voor lijmijzers te gaan. Deze moesten helaas ook eerst besteld worden dus alsnog dagen gewacht
. Arm beest. Nou goed. Hij heeft Imprint plastic ijzers eronder gelijmd met een soort lijmpistool. Het plastic randje wat waar de hoef op staat is heel breed wat meer steun geeft dan gewoon ijzer (zegt smid) en het opstaande randje wordt dmv kokend water zacht gemaakt zodat het naar de hoef van je paard omgebogen kan worden voordat hij dat ook vastlijmd. Ziet er daarna zo uit:
en paardlief liep vrijwel gelijk weer normaal! Over een paar weken gaan ze eronder uit om de hoeven te bekijken en dan een nieuw paar eronder. Dan weer een paar weken wachten én dán als die weg zijn hopen we dat zijn hoeven verbeterd zijn en hijof blootvoets kan of gewone ijzers kan. Ook heb ik zijn voer veranderd om de hoefkwaliteit een boost te geven én ik heb Keralit Huffestiger besteld. Dat is een stinkend smeerseltje wat je af en toe op de zool en rand moet smeren om de hoef te verharden zodat ze minder gevoelig worden. Pas 1x gesmeerd (ook deze levering duurde 8 dagen