afgekeurd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yasmintje

afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 21:16

Vandaag paard laten keuren voor verkoop.

Is een kern gezond paard dat nooit wat voorgehad heeft of nooit onzuiver gelopen heeft

Paard heeft twee uur op de trailer moeten staan om naar de dierenarts praktijk gebracht te worden.

Liep een nette keuring met een relatief goede buigproef,ze liepen et niet vlot genoeg de eerste passen dus liep hij niet volledig Door

Daarna aan de longe op de asfalt.
Drie verschillende bodems, stuk tegels, ruwere asfalt en gladde baan.

Paard liep de ene kant goed (goede kant) en de andere kant iets voorzichtiger telkens hij de bocht in ging bij de overgang naar gladde asfalt/baan.

Dan nam hij enkele passen wat korter en eens op de tegels weer ruimer.
je zag ook echt dat hij angst had om onderuit te gaan.

De dierenarts zei vlak af tegen de "koper" dat ze hem maar niet moesten nemen en dat een foto zelfs niet eens zin had.

Dierenarts was al van in begin onvriendelijk en zei niet eens goede dag.

Bij het nazien van de chip riep hij al drect dat het om een andere chipnummer ging.

Hij had gewoon het levensnr vast ipv de chipNr

Mijn hart sloeg 10× over en ik kon er helemaal niet aanzit!

Dan toevallig een tijd later zei hij dat het toch klopte .

Je merkte gewoon al van in begin dat het een afkeuring ging worden...

Dus hij heeft de kopers duidelijk gemaakt dat ze het paard maar niet moesten kopen en wij terug het hele eind met hem naar huis dan maar.

De koper vond het enorm spijtig het klikte echt tusSen die twee van de eerste keer en alles stond thuis l klaar.

Wat denken jullie hier van?

_Charlot

Re: afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:22

Ik ben van mening dat een keuring, klinisch, een moment opname is.

En het ene paard is veel voorzichtiger dan het andere paard
(zelf een pony gehad die op asfalt, op volte echt niet wou lopen).

Zulke dierenartsen zijn er gewoon, daar heb je het maar mee te doen.

Maar als ik jou was, ging ik zo snel mogelijk naar je eigen da en liet ik een klinische keuring doen.

Mocht hij dan wel goed zijn, kun je het die mensen laten weten.
Maar dan weer je in ieder geval zeker hoe het in elkaar zit!

Dups

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:27

Dat is best pittig, wanneer het zo'n naar gevoel achter laat. Ik zou inderdaad ook een 2e keuring laten doen en ben het er helemaal mee eens dat een klinische keuring veel wispelturiger is dan foto's. Foto's zijn duur maar geven wel duidelijkheid waar niemand omheen kan. Succes!

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 21:28

Ja daar was ik ook al over aan het denken om hem zelf nog eens te laten keuren.

Ik ben er zo van aangedaan... Had dit echt niet verwacht.
Bijna bij elk paard is er wel iets mis als je hem volledig gaat laten keuren, dus het is altijd spannend, maar op deze manier afgekeurd worden is niet tof.

Maar uiteindelijk is het dan woord tegen woord natuurlijk, en zal de verkoper eerder zijn eigen DA gaan geloven denk ik dan, dus is het wel de moeite...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:02

Ik zou met de verkoper overleggen voor een her-keuring (met foto's). Als ze een paard afkeuren, dan hoort ook aangegeven te worden waarop precies is afgekeurd. Dat kun je dan met foto's of echo nader laten bekijken om te controleren of er echt iets mis is.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:11

Paard. Thuis klinisch laten keuren.

Paard uit omgeving, stress, lange reis, dus dan is klinisch keuren geen optie.

En er zijn genoeg dierenartsen die een paard met buigproef kreupel maken, terwijl ze top gezond zijn op de benen.

Omdat ze het niet goed doen!en zit jij met de ellende.

Dus volgende keer, zoek een goede paardendierenarts uit, die aan huis klinisch kan keuren.

En dan zet je paard te koop met recent klinisch positief keuringrapport.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:22

Wat een rotverhaal TS
Mag ik vragen: was het een erkend keuringsdierenarts waar je bent geweest?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:46

Heel zuur TS, kan me voorstellen dat het je gewoon niet lekker zit.

Thuis laten herkeuren of bij je Eigen DA is sowieso geen slecht idee. Dan heb je meer zekerheid over wat je verkoopt. Maar, elke koper wordt aangeraden zelf te herkeuren bij hun eigen DA. Niet iedereen doet dat, maar het is waarschijnlijk dat hij toch weer op locatie gekeurd moet worden.

Je kan wel tegen volgende koper zeggen: DA naar jullie keuze prima, maar max 1u rijden.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:51

Of zeggen dat het paard op eigen locatie wordt gekeurd. Dan zoeken ze maar een dierenarts uit die naar de locatie zelf komt.

Tenzij het dus om een volledige keuring met foto's gaat, dan is het een kliniek in overleg.

Hoor zoveel vervelende verhalen over die klinische keuringen...

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 08:08

Bedankt voor jullie mening en tips.

ik ga vandaag horen voor een keuring bij me thuis.
al is het voor mezelf

mijn DA kan thuis ook echo en rx nemen dus dat is dan onmiddelijk geen probleem moest dat nodig zijn

Ik ben benieuwd...

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:15

sigrid1182 schreef:
Paard. Thuis klinisch laten keuren.

Paard uit omgeving, stress, lange reis, dus dan is klinisch keuren geen optie.

En er zijn genoeg dierenartsen die een paard met buigproef kreupel maken, terwijl ze top gezond zijn op de benen.

Omdat ze het niet goed doen!en zit jij met de ellende.

Dus volgende keer, zoek een goede paardendierenarts uit, die aan huis klinisch kan keuren.

En dan zet je paard te koop met recent klinisch positief keuringrapport.

Een verkeerde buigproef heb ik ook eens gehad.
Dag later over gekeurd en was goed, dag daarop bij een andere da gekeurd en ook goed.

Dus onkunde is er wel en dat is heel jammer!

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 08:34

De keuring was in westerlo belgie.
Laatst bijgewerkt door Angela op 31-08-16 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:55

Wat balen zeg! Maar dat je er mee akkoord gegaan bent om 'even' twee uur te rijden om hem door een dierenarts van hun keuze te laten keuren...... Wat iemand hier al opperde, eigen dierenarts van koper prima, maar dan wel bij jou op eigen terrein!
Zelf heb ik ooit een paard gekocht en die werd door mijn dierenarts afgekeurd op de buigproef. Had er echt ZO niet op gerekend!! Deed de keuring alleen om hem op te kunnen laten nemen in de verzekering, was er zo van overtuigd dat hij prima in orde was!! Maar mijn ouders vonden het toendertijd toch een reden om hem terug te brengen naar de vorige eigenaar -O- Daar hebben ze hem opnieuw laten keuren en toen was hij prima in orde! Zo kwam hij toch weer terug naar mij! Nooit geen dag kreupel geweest o.i.d. (uiteindelijk aan de gevolgen van koliek overleden ;( )

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:07

Ik zou ook geen twee uur meer gaan rijden,laat kopers gewoon een arts in jou omgeving kiezen.maar als eerste zou ik ze idd door je eigen dierenarts even na laten kijken,voor het zelfde geld liep ze of niet goed door de ondergrond of is er iets anders klein aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:16

Als ze je naar Westerlo lieten rijden, is het jammer dat ze niet voor Lummen gekozen hebben. Dat is maar iets verder en de mensen daar zijn fantastisch. Van welke regio ben je trouwens? Ik hoor veel positiefs over de kliniek van Kasterlee in de provincie Antwerpen, misschien een idee als kopers persé een onafhankelijke dierenarts willen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:17

Het is lastig. Als koper zou ik namelijk nooit accepteren dat de verkoper de dierenarts uitkiest. Daar kan een kwaadwillende verkoper je namelijk flink mee bedonderen. En zullen veel dierenartsen niet willen keuren op stalterrein, de kans is groot dat de bodem daar niet geschikt voor is. En dan verbinden ze hun naam aan een halfbakken uitgevoerde keuring. Ik kan me wel voorstellen dat je als verkoper je paard wilt voorkeuren en dan aan de koper overlaat om een herkeuring te doen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:21

Maar Troi je kan toch wel een regio kiezen?Zo hebben wij ons paard ook gekocht.Dat was op ruim 3 uur rijden bij ons vandaan en dan hebben we zelf een Da in de omgeving gezocht en daar is ze gekeurd.Paard was door de verkoper gefokt dus idd bewust hun Da niet gepakt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:27

Ook ik heb meegemaakt dat een dierenarts mijn kerngezonde paard afkeurde......de kopers echter wilde hem wel echt graag hebben dus in overleg een tweede dierenarts benaderd en aangegeven waarop de eerste afkeurde. Die heeft echt alles uitgetest maar zei al heel snel dat het onmogelijk was om hem hierop af te keuren. Het is gewoon jammer dat zo'n keuring best betrekkelijk is en je daardoor wisselende uitkomsten kan krijgen.

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 09:27

We zijn dit zo onderling overeen gekomen

Ik wou hem niet op proef meegeven (slechte ervaringen met)
Ze mocht hem wel zo veel als mogelijk op alle manieren thuis komen uitproberen, wij hebben hier alle nodige accomodatie, ook voor de keuring

Maar daarvoor woont ze te ver

Dus bijna twee maand laten staan op voorwaarde, om een gepaste moment te vinden voor de DA

Bij goedkeuring betaalde ze ook de transport kosten

Bij afkeuring betaalde zij de keuring en geen transport dus daar ben ik met akoord gegaan omdat ik hem niet op proef wou meegeven was dat haar tegen aanbod dat wij hem naar de keuring brachten

We hadden echter niet verwacht op een slechte keuring dus jammer

Het zou eigenlijk maar een dikke drie kwartier rijden geweest zijn maar we hebben bijna het hele eind in de fille gestaan, vandaar twee uur helaas....

Dit is ook de laatste keer dat ik dat doe

Andere werden altijd thuis gekeurd.

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 09:30

SVRL schreef:
Als ze je naar Westerlo lieten rijden, is het jammer dat ze niet voor Lummen gekozen hebben. Dat is maar iets verder en de mensen daar zijn fantastisch. Van welke regio ben je trouwens? Ik hoor veel positiefs over de kliniek van Kasterlee in de provincie Antwerpen, misschien een idee als kopers persé een onafhankelijke dierenarts willen.

Antwerpen-duffel

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:32

Ik heb het zelf ook eens meegemaakt.
Paard liep al M2 met winstpunten en nooit geen pas kreupel gelopen.

Paard ging te koop omdat ik zonder werk kwam te zitten en mensen uit het midden van het land kochten haar en wilden haar graag daar laten keuren.
Dus ik mee en beetje het zelfde verhaal.
Gelijk een DA die heel onvriendelijk deed, paard veels te ver omboog en te lang inboog op de buigproef en vervolgens ging hij met de kopers de praktijk ruimte in kletsen.

Al gauw hoorde ik dat hij zelf wel een leuk paard wist voor ze en dat deze toch niet goed was -:(-
Toen wist ik genoeg.

Er waren meerdere gegadigden en gelijk de volgende dag gebeld.
Paard is opnieuw gekeurd door hun DA en ze kwam er met vlag en wimpel door heen.
DA vond het juist een erg mooi en gezond paard.

Niet iedere DA is blijkbaar even eerlijk :r

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:37

Ook wij hebben het zo gedaan,

De koper heeft een da uitgekozen bij ons uit de buurt ( niet onze eigen da)
Deze heeft bij ons thuis de keuring gedaan.
Enige voorwaarde van de da was dat er een harde en een zand bodem aanwezig was.

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 17:04

Ik heb mijn mening van de keuring dan ook op een vriendelijke manier uitgelegd aan de "kopers" en ik denk dat ze misch toch ook geen 100% zeker was van deze keuring

Ze zei zelf ook dat hij maar een enkele pas korter liep en idd ook bij overhang van bodem profiel, ook geen kreupelheid

En hij liep zelfs soepeler dan toen ze hem twee maand terug thuis kwamen bekijken

Hun gevoel was nog steeds ok

Wie weet gaat hij toch nog verhuizen

Zo niet dan laat ik hem voor mezelf keuren en kan ik dit raport achteraf nog steeds doorsturen naar de persoon die hem misgelopen is

Maar vooral, dan ben ik er zelf gerust in dat hij ok is, das het belangrijkste

Afwachten wat het gaat worden...

Het is toch een steun in de rug om jullie mening te horen

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:11

Voortaan denk ik beter wel toestaan om een eigen dierenarts mee te nemen maar zeggen dat je niet met je paard gaat slepen voor een keuring.

Ik hoop voor je dat je hem alsnog kunt verkopen en hij toch gewoon klinisch goed blijkt te zijn.
Succes ermee TS!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:28

Klinische keuring is momentopname.
Zelf .... ik zou paard opnieuw keuren desnood met volledige foto's. Ben je zeker.

Ik heb ook zelf een plaats van keuren gezocht. Liefst eigen dierenarts of waar ik wilde maar dat was ook te ver dus verder gekeken en wel bij andere dierenarts dan verkopende partij laten keuren.