Hoe vleeswondje behandelen? Foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Hoe vleeswondje behandelen? Foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 14:18

Hi!

Vorige week heeft mijn ruin in zijn kudde een trap op zijn hak gekregen. Het was een open wondje waar bloed uit stroomde. Zijn hak was ook helemaal gezwollen. Zoals altijd koel ik dit dan elke dag en gaat de zwelling weg, want vandaag is zijn hak alweer een stuk slanker!

Alleen die wond, die blijft zo, uh.... Vlezig!
Het liefste behandel ik zo natuurlijk mogelijk en meestal, ook de vorige keren, heelde de wondjes uit zichzelf met mooie grijze droge korsten. Maar deze is wat groter dan ik gewend ben en nu twijfel ik wat ik moet doen, iets erop smeren (en wat) of nog afwachten? Of ben ik heel dom en had ik de dierenarts erbij moeten roepen? Wat denken jullie?

Dit was paar dagen geleden (gewoon open gat)

Afbeelding

En dit is vandaag, nu is het dicht aan het gaan met alle kleuren van dien (geel, roze, wit).

Afbeelding

Hij staat dag en nacht in de wei.
Hoor het graag!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 14:30

Dierenarts gebeld en die komt morgenmiddag iig kijken. Toen ik het verschil tussen de twee foto's zag schrok ik toch wel even :'( maar advies van medebokker wordt wel nog gewaardeerd hoor!

Dott

Re: Hoe vleeswondje behandelen? Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:32

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo schokkend. Er lijkt gewoon nieuw vlees te groeien en een beetje pussig te zijn. Voordeel is dat het open is, het kan er dus uit.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:34

Ik vind het ook niet zo heftig. Honingzalf doet wonderen :j

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:37

Denk dat dierenarts niet veel meer kan doen dan antibiotica geven. Voor hechten is het zo te zien niet diep genoeg en al te laat. Je kan het zelf schoon houden (afspuiten) en evt. smeren met honingzalf (Mesitran of Vetramil). Kreeg ik aantal jaar geleden ook als advies van de d.a. toen mijn eigen paard met een wat diepere vleeswond uit het land kwam. Dat werd nog wel gehecht, maar alle hechtingen knapten en ondanks antibiotica ontstak het wel. Met honingzalf is het helemaal geheeld en zie je er niets meer van.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 14:39

O echt? O pfff gelukkig. Was bang dat ik te laat was en dat het nu alleen nog maar erger zou gaan worden! Goed, dan bel ik de DA wel af want die brengen mij dan weer een rekening van £95 excl antibiotica. Ik ga op zoek naar honingzalf :D!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:58

Ik heb voor de hond wel eens dermiel honingzalf en dat werkt als een tierelier!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 15:28

Iemand een idee hoe ik honingzalf hier in Engeland kan vinden :+?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:31

Vast bij een apotheek voor mensen ook :j

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 15:34

Nog een vraag: als ik er honingzalf op smeer, komen er dan geen bijen of wespen op af? Dat lees ik net op de engelse bokt... Haar merrie d'r been was helemaal vol met bijensteken! En moet ik de honginzalf kaal erop smeren en verder zo laten, of moet ik zijn been na het insmeren afdekken met verband?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:35

Nee hoor, misschien met puur honing. Je kan er een verbandje om doen maar aan de lucht laten drogen is beter :j

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 15:43

Oke, dan weet ik nu echt genoeg, bedankt allemaal!
Ik ga zo naar de dichtstbijzijnde apotheek 7 km verderop, en anders probeer ik de ruitershop die op de weg daar naartoe zit :-).

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:51

Vetramil doet inderdaad wonderen. Wij hadden er laatst 1 met net zo'n wond, en na een weekje vetramil smeren ging het een stuk beter. Alleen de zalf er op en verder niks.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:54

Vraag naar honing wondzalf er zijn er meerdere van nl, weet niet welk merk te verkrijgen is, maar als je dat vraagt weten zij waarschijnlijk wel genoeg

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:05

Idd vetramil zalf erop en lekker laten drogen. Daar komen ook idd geen wespen op af.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:09

Ik zou mesitran adviseren. Is niet de goedkoopste maar werkt echt heel goed!
Wond elke dag schoonmaken en dan de zalf erop. Wondmilieu moet vochtig blijven dan geneest het t snelst en mooist. Ik ben heel erg geholpen door veterinairewondzorg.nl
Wellicht voor jou ook handig aangezien ze ook aan online begeleiding doen adhv foto's

Mesitran zou je denk ik gewoon bij de apotheek moeten kunnen krijgen, wordt ook gebruikt in de humane wondzorg
Laatst bijgewerkt door Hindo2 op 30-08-16 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:10

Honingzalf idd of Vulketan gel ! De Vulketan enkel op de wondranden smeren. Je ziet de wonde per dag echt genezen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 16:44

Was net bij de ruitershop en ze hadden alleen dit waarvan ik denk dat het ook wel goed is. Niet gekocht omdat ik twijfel, maar ben wel benieuwd of iemand er ervaring mee heeft? Morgen opzoek naar honingzalf (tenzij iemand nu zegt dat die op de foto ook heel goed is want ben er nu nog :D)

Afbeelding

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:37

Ik ken de zalf zo niet, maar zo te lezen zorgt deze er voor dat het de wond af sluit en er geen vuil in kan komen e.d. Zou toch kijken of er ergens honingzalf te krijgen is inderdaad, misschien anders bij een apotheek/drogisterij als het bij de dierenarts niet te krijgen is?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 10:39

Goed, ik ben net naar twee apotheken geweest, de dierenwinkel en ruitershop en NIEMAND heeft iets met honing. Wel pure manuka honing en iets wat ze kunnen bestellen (zodat het hier morgen is), maar vandaag dus niks. Denk dat ik dan toch ga voor die creme van de ruitershop, de pure protection natural op de foto hierboven...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:46

Spuit je toch lekker accederm. Gaat ook wildvlees tegen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:49

Ik vind http://www.aspenmedicaleurope.com/ als distributor van L-mesitran in de UK. En amazon, Ebay en deze site geven aan dat je vetramil kan bestellen: http://www.vetsend.co.uk/vetramil/
Laatste site kan je overigens ook Mesitran en andere honingzalf bestellen. En ook de acederm.

Raar dat de ruitersportzaak het niet heeft staan. Ook niet de grotere fourage handelaren, mits die te vinden zijn bij jullie? De Welkoop hier heeft bijvoorbeeld wel al vetramil liggen meen ik..

Over bovenstaande zalf kan ik niets vinden, heb je een merknaam?

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:52

Dat spul heb ik vroeger denk ik wel gebruikt, maar dat is op vaseline basis en met citronella ? Deze ingrediënten zou ik nu niet meer gebruiken ...
Dat zou ik dus niet op zo'n wond smeren. Daarvoor liever dus honingzalf, evt calendulazalf, of als het schoon is met groene leem (vertagil), dat droogt en sluit af tegen vliegen, maar op een beweeglijke plek trekt dat misschien teveel. Het ziet er redelijk uit, zwelling neemt ook al af dus het gaat de goede kant op (niet ontstoken). Niet gaan schoonmaken met betadine, dat is te scherp en het ziet er nu normaal uit. Goed de temperatuur en zwelling in de gaten houden. Als die weer oplopen dan toch maar aan de antibiotica.
Probeer maar een honingzalf bia internet te krijgen, is ook goed voor in de huisapotheek.

https://www.amazon.co.uk/L-Mesitran-Sof ... B0105XY0EI

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:53

Zo'n wondje op die plek is niet zo kwalijk. Zelf smeer ik met Sudocrem. Herstelt heel mooi en houdt de vliegjes ook uit de wond. Volgens mijn DA net zo goed voor het herstel als dure wondzalven.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 11:06

Ik heb Medihoney net bij de apotheek besteld, kan het morgen ophalen! Als ik iets op internet bestel duurt het vaak 5-7 werkdagen voordat het op mn eilandje bezorgd wordt vandaar dat ik de winkels hier afga... :') bedankt voor de hulp!