Rare kale plekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Minimus

Rare kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 19:38

Hallo bokkers! Sinds een week of 4 ontwikkeld mijn paard kale plekjes op zijn rug. De dierenarts is gekomen omdat hij zoveel jeuk had en later ook pijn. Zij gooide het op regenrot ivm het regenachtige weer en ik kreeg betadine scrub mee om het mee te wassen. Het leek wat beter te gaan na een week en de jeuk was verdwenen. Een week later kwam het in volle hevigheid terug en ik bleef hem twee keer per week wassen. Hij heeft het nu aan beide kanten van zijn rug en ik verdenk zijn nek nu ook.

Ik bel morgen first thing de dierenarts weer op voor een afspraak en dan ga ik vragen of ze een huidkrabsel wilt nemen en misschien ook wel bloed af tappen om te controleren op parasieten of lyme ofzo.

Wat zouden jullie doen? Ik heb wat foto's genomen en ik bem benieuwd wat jullie vinden. Hij heeft nog steeds jeuk (billen, rug, eigenlijk overal..) en het doet hem pijn. Het is niet open, maar gewoon kaal..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Spelt

Re: Rare kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:54

Ziet er voor mij uit als schimmel, even een flesje imaverol halen.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 20:03

Hij heeft al eens schimmel gehad, maar dat jeukte toen niet. Het begon deze keer ook niet als ronde kale plekjes, maar het haar viel gewoon uit.. Daarom dacht ik niet aan schimmel deze keer. Ik zal het morgen aan haar vragen wat ze denkt.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:10

Kan je imaverol ook op het hoofd gebruiken ? Mijn paard heeft zulke plekjes op zijn neus, ik dacht eerst dat het mischien van halster was maar die heeft hij alleen om met poetsen, het jeukt ook bij de kaale plekjes.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:12

Mijn laatste paard had ook ronde kale plekjes. Kwam door het eiwit uit het gras.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:17

Ziet er uit als rainrot als je het mij vraagt.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 20:38

Dat zei de veearts ook Peelie, 4 weken geleden. Ze vertelde mij toen dat het met 2 weken al wel een heel eind beter zou moeten zijn. Het is alleen maar erger. Hij krijgt trouwens nu (omdat we dachten dat het rainrot was) een supplement voor zijn weerstand en olie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:50

Rainrot, heeft de mijne ook een beetje last van

Kijk

Afbeelding

Ik gebruik hibiscrub, betadine kon ik niet krijgen,vandaar.
Maar ik spoel het niet weg.ik doe wat hibiscrub op een sponsje, maak deze vochtig,ga over de plekken dat het wat schuimt en laat het zo., dit de dag nadat het geregent heeft. Als het droog is kom ik niet aan de plekken.
Zeker in het begin mag je het wel dagelijks doen hoor,is mij destijds ook aangeraden,.
Vorig jaar had de mijne het heel erg , dit jaar minder.

Bij die van mij komt het door het staan onder een natte eczeemdeken en met warmte gaat het broeien
en hij heeft een huid die nou eenmaal gevoelig is voor bacteriele infecties.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:54

Rainrot is ook veel complexer dan alleen een keertje wassen met betadinescrub. Het heeft ook met voeding en huisvesting temaken.

Maar ik weet wel bijna zeker dat het rainrot is ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:09

Ik denk het ook Peelie.
RR betekent droog houden (zou nu niet moeilijk moeten zijn. Let ook op condensvorming onder dekens) Was je paard hooguit een keer per week met een zo zacht mogelijke shampoo. Betadine scrub valt niet in die categorie. Je zou kunnen denken aan baby shampo of neutral. Spoel goed uit en droog heel goed af. Niet aan krabbelen of pulken. Het duurt echt wel een aantal weken voor het weg is, en dan nog moet het haar eventjes weer terug groeien.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 06:54

Bedankt voor alle reacties! Jullie geven regenrot aan, oke. Wat deden jullie toen jullie paard regenrot had en wanneer begon er haar terug te groeien? Paardje voer ik eigenlijk zo laag mogelijk in suiker vanwege overgevoeligheid met voer van pure horse. Hij krijg de alledaagse kruiden. Nu krijgt hij er optima forma van de paardendrogist bij om zijn weerstand wat op te krikken. Verder zit hij gewoon goed in zijn vel, loopt kwiek, maakt grapjes en eet als een bouwvakker.

Wat kan ik nog meer doen?

Ik bel straks even de dierenarts voor een bloedonderzoek. Misschien is de oorzaak wel diepliggender en heeft hij een serieus tekort aan iets.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:07

Wel verstandig om na te laten kijken.
Dit jaar heeft de mijne er minder tot geen last van, ik geef nu vitaminekorrels van lexa bij en heb het idee dat dat helpt :j
En ik spons de plekken dus in als het geregent heeft, uit voorzorg zeg maar.
Dat er haar op de plekjes groeit duurde bij die van mij een week of 4

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 07:13

Ik vind het zo raar.. Op verschillende wiki's en informatie sites lees ik dat het niet jeukt en dat het open en pusserig is. Dat heeft ie helemaal niet -O- Het is niet open of pusserig. Wel jeukt het enorm. Ik stop met de betadine scrub omdat dat te heftig schijnt te zijn, misschien laat ie daardoor wel zn haren vallen. Ik ga even opzoek naar dat hibigebeuren of pak een fles zwitsal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:16

Yep, had die van mij ook hoor, erg veel jeuk, en zie jij open en pussig?
En toch zegt de veearts dat het een bacteriele huidinfectie is :j

Maar, overleg even met jouw veearts, kan best zijn dat die met wat anders aan komt als diagnose.
Omdat het op de fotos op elkaar lijkt zegt nog niet dat het ook hetzelfde is he

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 08:54

Morgenmiddag komt de dierenarts om bloed af te nemen. Dan kijkt ze meteen of ze het nog steeds regenschurft-achtig vind of dat het schimmel is. Kans bestaat dat hij antibiotica krijgt zei ze omdat hij er al even mee loopt. Nja liever niet, maar als het niet anders is..

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:08

De veearts is geweest. Ze heeft wat buisjes bloed meegenomen en die gecontroleerd op de vitale delen of die nog allemaal werkten en geen afwijkingen vertoonden. Op vitamines en mineralentekorten heeft ze niet gechecked omdat ze daar een leverpunctie voor moest uitvoeren en ze had het idee dat het een beetje dubbelop was ivm dat ze al checkte op afwijkende waardes in de lever.

Er waren geen afwijkende waardes te zien dus dat is fijn. Verder vond ze het op mijten lijken ivm de jeuk dus ze heeft hem ingespoten met een bepaald middel wat de parasieten (en dus de mijten) dood. Ik moet hem over 10 dagen ook weer zelf spuiten ivm de cyclus van die beestjes.

Omdat ik het idee heb dat die medicatie best heavy is.. Doodt dat nog meer (goede) dingen dan alleen de parasieten en kan ik hem ergens mee ondersteunen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 06:32

Even bellen en vragen wat er is ingespoten,mzar ik meende dat ze daar ivermectine voor gebruikten.
Maar even bellen,dan weet je het en ook of het nodig is om nog extra te ondersteunen :j

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 06:52

Ik hoop dat hij (als het inderdaad Ivermectine is geweest) er goed op reageert.
Mijn Shetlandpony is er bijna aan onderdoor gegaan een paar jaar geleden. Waarschijnlijk kreeg ze een massale doorbraak van bloedworm door de darmwand (klinkt vaag, ik weet het). Ze kreeg in elk geval hele heftige koliek.
Ik wil je zeker niet bang maken hoor, maar ik ben niet zo dol op dat middel sindsdien en wilde je in elk geval waarschuwen. Hopelijk werkt dit al voldoende en hoeft hij niet nog een keer gespoten te worden.
Mijn pony raakte ook aan de diarree omdat ook alle goede darmbacterien dood waren. Ik heb daar een potje probiotica van de dierenarts voor gekregen.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 08:15

Ik ben er vanavond weer. Hij wordt scherp in de gaten gehouden door de stalhoudster omdat ik ook horrorverhalen ken haha! Hij heeft waarschijnlijk ook aarsmaden omdat hij aan zijn billen jeuk heeft. Geen staartexceem zei ze, maar aarsmaden. Ik dacht dat het exceem was maar ze vond iets rond zn anus wat ook wees op aarsmaden? Eitjes geloof ik?

Dus we gaan het zien. Over 10 dagen nog eens zelf spuiten en dan moet het over zijn. Het wordt sowieso eerst erger voordat het beter wordt.

@Iris, hij moet sowieso nog een keer gespoten worden omdat de mijten-eitjes die gelegd zijn een cyclus hebben van 10 dagen en dus de eitjes dan uitkomen. Die beestjes moeten echt dood, anders komen we er nooit vanaf en daarom wordt hij nogmaals gespoten.

Ik blijf hem de weerstandskuur met probiotica aanbieden en het gaat er goed in, dus we maken die sowieso af. Denk dat hij dat prima kan gebruiken zo.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 23:20

Nou, even een klein schopje. Na de tweede injectie met dectomax leek het weg te gaan en het haar begon weer te groeien. Helaas is de jeuk met bijbehorende kale plekken na een goede week weer terug op precies dezelfde plekken op zijn rug -O- Het jeukt hem echt heel erg, en door het rollen wat hij doet krijgt hij ook schuurplekken op zijn schoft. Ik heb inmiddels de regendeken opgedaan zodat het niet nat en week wordt.

Ik ben dus weer op zoek naar ideeën over wat het eventueel kan zijn. Mijten/luizen en regenschurft zijn uitgesloten. Zou het iets inwendigs kunnen zijn? Hij is pas nog gecheckt op wormen maar de wormenspuit met pramox ligt al klaar (advies veearts). Ik ga morgen weer bellen naar de veearts om een huidafkrabsel of iets te laten doen, want het bloed was verder oke.

Het is zo vreemd, want dit zit alleen maar op zijn rug, richting het SI-gewricht.. Alleen maar daar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 05:57

Smeer je de plekken ook nog met iets in nu?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 06:42

Is je paard niet allergisch voor een wasmidddel van je dekjes of deken? Of voor iets anders?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 10:58

Ik rij hem helemaal niet nu, al weken/maanden niet @Rizette. Verder heb ik een westernpad met wol aan de onderzijde. Kan hij daar allergisch voor zijn? Deze heb ik gekocht begin van de zomer, en eigenlijk nooit last van gehad en toen toch veel gereden ermee. Heb verder al jaren nog zo'n pad en nooit een reactie gehad.

@ellepel, ik spray het in met Vetericyn eenmaal daags nu. Ik wil niet echt met iets smeren als hij de regendeken op heeft ivm broeien en afgeven, maar ik heb de beschikking over groene leem, sudocrem, zilverzalf, betadinezalf..

Kleine edit: Ik kan hem nog scheren als laatste optie, om te kijken hoe de huid is. Woensdag komt de veearts en dan kijken we even wat ze zegt. Ik hoop niet dat hij een auto-immuunziekte heeft -O-

Equiny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:19

Als het komt sinds dat je die Pad hebt zou het misschien een allergie kunnen zijn ?
Ben benieuwd wat je DA hierover gaat zeggen ! :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 13:46

@Equiny, ik denk niet dat het daar aan ligt. De pad kocht ik in mei/juni en halverwege augustus begonnen de plekken :) Daarnaast heb ik al jaren zo'n zelfde pad met wol aan de onderzijde waar hij nooit op gereageerd heeft.

Ik kan het voorleggen woensdag, dus we gaan het zien :)