Wat heeft mijn pony??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barlo16

Wat heeft mijn pony??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 20:23

Hoii,

Ik heb een vraagje, mijn pony (shetlander) was 'dik' bij de vrige eigenaar kreeg hij een mini handje vol brokken dus hier ook. Maar omdat hij zo 'dik' was heb ik dat niet meer gegeven hij krijgt alleen hooi water en de wei. Maar nu is hij heel sloom en gaat in de wei steeds liggen. Is hij hoefbevangen of heeft hij te weinig suiker in zijn bloed?

HELUP

Groetjes Laura

StableDoor

Re: Wat heeft mijn pony??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:25

Heb je er al een dierenarts bij gehaald?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:25

Kan,hoefbevangen zijn,maar ook kan het liggen komen door buikpijn.
In elk geval niet lang wachten en toch de veearts laten kijken :j

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:27

DA erbij halen. Kan koliek zijn of hoef bevangen. Klinkt niet goed! Bij hoef bevangen doen de hoeven heel erg pijn en gaan ze raar naar achter hangen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:29

Hoeveel gras staat er in de wei? Het zou best mogelijk kunnen zijn dat je pony bevangen is, maar dat kunnen wij van hieruit niet beoordelen.
Let wel op aub, want bevangenheid is erg pijnlijk, dus als je dit vermoed, laat dan snel een dierenarts komen.
Succes ermee.

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 22:06

Oke ja dat word maandag.. maar ze staan met dit warme weer ook op stal en gaan savonds naar buiten.

Wat kan ik doen als het hoefbevangen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:06

Barlo16 schreef:
Oke ja dat word maandag.. maar ze staan met dit warme weer ook op stal en gaan savonds naar buiten.

Zo snel mogelijk een dierenarts bellen!

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:07

Ik denk meteen aan koliek, maar ook aan hoefbevangenheid idd. Ik zou zsm een dierenarts erbij laten komen

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:08

Barlo16 schreef:

Hoezo tot maandag wachten? Zelf kun je vrij weinig doen als hij hoefbevangen is. Veel stappen heb ik ooit gehoord.

Celiien

In hoeverre verschilt de vorige wei met deze wei? Meer begroeiing/langer gras?

Da maandag laten komen.. Dat Is nog 36u ren pony pijn laten lijden. Bellen dat hij moet komen!

StableDoor

Barlo16 schreef:

Wacht niet tot maandag, in het weekend zijn er ook dierenartsen van wacht.

Edit: pebbles zegt veel stappen, ik zou dat juist niet doen en afwachten wat de dierenarts zegt, straks vererger je het probleem nog.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 27-08-16 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:10

Dierenarts bellen voor advies. Sowieso even kijken naar de temperatuur en de slijmvliezen. Ook kan je iemand die echt verstand van paarden heeft eerst even in het echt laten kijken. Achter de computer gissen naar wat er mis kan zijn met deze vage omschrijving van de klachten heeft je pony in ieder geval niks aan.

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 22:11

Sorry word morgen!
Maar het lijkt niet sof hij pijn heeft hij ligt ook gewooon zeg maar niet op zijn zij ofzo dat doet mijn paard als hij koliek heeft..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:11

Pebblea schreef:
Barlo16 schreef:

Hoezo tot maandag wachten? Zelf kun je vrij weinig doen als hij hoefbevangen is. Veel stappen heb ik ooit gehoord.

Ligt geheel aan de oorzaak, maar nee. Een zandpaddock/droge stal zonder hooi of kuil, koelen van de voeten en sober voeren zijn de beste dingen. Oh en medicijnen van een dierenarts die t stadia van de bevangenheid moet controleren!

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:12

StableDoor schreef:
Barlo16 schreef:

Wacht niet tot maandag, in het weekend zijn er ook dierenartsen van wacht.

Edit: pebbles zegt veel stappen, ik zou dat juist niet doen en afwachten wat de dierenarts zegt, straks vererger je het probleem nog.

Ik weet ook niet of het waar is hoor, heb het een keertje gehoort.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:13

Barlo16 schreef:
Sorry word morgen!
Maar het lijkt niet sof hij pijn heeft hij ligt ook gewooon zeg maar niet op zijn zij ofzo dat doet mijn paard als hij koliek heeft..

Bij koliek weet je het maar nooit. Die van mij stond de hele tijd op en gaat weer liggen, maar je hebt genoeg paarden waarbij je het niet merkt dat hij koliek heeft en dat dat dus het eind van zijn leven betekent. Ik zou er zo snel mogelijk een dierenarts bij halen, als het kan nu nog, je weet nooit wat het is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:25

Temperatuur nu al gemeten?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:31

Wachten tot morgen met een paard dat wellicht koliek heeft?
Is dit een trol account?

lololol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:54

Je pony heeft miss koliek of hoefbevangenheid ik zou in ieder geval zo snel mogelijk de dierenarts verwittigen.
Succes

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:59

Toen ons paard bevangen was kon je hem helemaal niet laten stappen, die hoeven zijn dan flink ontstoken het doet al zeer om gewoon te staan last staan lopen. Voel eens achter in de koot of je een hartslag voelt? Is zijn manen kam hard? Mocht dit het geval zijn, hoeven goed koelen en hem rust gunnen. Medicatie tegen de pijn is ook echt een must, ze kunnen er bovenop komen (zoals die van ons) maar dat duurt echt een aantal maanden. Hoe sneller je erbij bent hoe beter in het geval van hoefbevangenheid. Heel veel sterkte en laat er sowieso even een dierenarts naar kijken, als het de hoeven zijn moet er ook regelmatig een hoefsmid aan te pas komen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:11

Nou ja, je doet er verder nogal luchtig over dus het zal wel meevallen, denk ik?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:21

Bij hoefbevangenheid laat de buitenkant van de hoef los van de binnenkant. Omdat de diepe buigpees nog bij elke stap aan het hoefbeen trekt, kun je met elke stap meer schade aanrichten. Mocht hij hoefbevangen zijn, moet je dus niet stappen. Kortom, je vraagt in zo'n geval geen advies op bokt, want dan weet je nooit of je het juiste advies krijgt en of wat er genoemd wordt wel echt de oorzaak is. Een dierenarts kan ook 's nachts komen en als je paard echt pijn heeft (en bij niet meer opstaan is er echt iets mis), moet er echt z.s.m. een dierenarts naar kijken

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:22

Ik kan niet begrijpen dat je tot morgen wacht met bellen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:22

ts, een pony laten lijden tot maandag is in mijn ogen dierenmishandeling. er is nu door veel bokkers gezegd bel de dierenarts!

waarom bel je dan niet? om aandacht te trekken?

BEL !

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:23

En let op dat je een pony met overgewicht niet te radicaal laat afvallen. Daar kan hij hyperlaemie van krijgen en daar kan hij aan overlijden.