Engels volbloed te dun ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Engels volbloed te dun ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 14:31

Mijn vader heeft sinds een tijdje een engels volbloed , maar we krijgen hem moeilijk op gewicht ( of misschien geven we wel te weinig voer ?)

Het is een vierjarige hengst afkomstig van de renbaan , maar hij was niet snel genoeg en werd verkocht . Hij is op tweejarige leeftijd zadelmak gemaakt , maar dan op de 'buitenlandse' manier : zadel erop , zweep erbij en lopen maar. Hij kende ook helemaal geen manieren toen hij bij mijn vader kwam , maar gelukkig gaat het nu een stuk beter .

Hij hoeft weinig te rijden , omdat mijn vader hem eerst lekker wil laten groeien en omdat het veel te warm is op dit moment ( mijn vader woont in Turkije) Hij wordt hoogstens een x per twee weken 10 min gereden. Jammer genoeg heeft hij nog geen vriendje , maar daar komt binnenkort een einde aan . In de tussen tijd kan hij lekker spelen met de schapen. Ik zal hieronder even neerzetten wat hij te eten krijgt:

'S morgens : twee schepen haver en hooi
'S middags : Hij staat de hele dag op de wei , maar door de hitte is het wel een sobere wei ( er staat nog wel gras op !) daarom krijgt hij hooi en appels / wortels.
'S avonds : 2 1/2 schepen haver , hooi en meestal appels , wortels of iets anders.

Ik weet niet de exacte hoeveelheid hooi , maar ik zal het de volgende keer wegen en we letten op met fruit i.v.m. suikers.

Let wel op dat mijn vader in Turkije woont en hirr zijn niet alle middeltjes te verkrijgen zijn zoals in Nederland.

Een goede foto wordt binnenkort gemaakt.

Groetjes :D

Edit : Ik zat er zelf aan te denken om i.p.v. alleen haver ook brokken te gaan voeren.
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 24-08-16 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:36

Haver zet niet aan om een paard dikker te krijgen.
Is er iets anders om bij te voeren?

Citaat:
Het “heetmakend” effect van haver
“Paarden worden van haver heet”, zo wordt door velen beweerd. De verklaring hiervoor is dat de snelle energie uit haver bepaalde hormoonspiegels kan laten stijgen waardoor een paard druk kan worden. Tevens is bekend dat het zetmeel uit haver voor paarden zeer makkelijk en goed te verteren is, veel beter dan het zetmeel uit andere granen. Vandaar dat haver paarden vaak direct “instant”energie geeft. In de griekse oudheid werd aan de oorlogspaarden al haver gevoerd om ze op te peppen en klaar te maken voor de strijd. Nog steeds wordt aan paarden die wat extra energie kunnen gebruiken of die een explosieve prestatie moeten leveren vaak haver bijgevoerd. Houdt bij hoge havergiften wel rekening met het feit dat haver geen goede calcium/fosfor balans heeft en dat haver geen/nauwelijks vitamines en mineralen bevat.

Anoniem

Re: Engels volbloed te dun ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:41

Haver schrappen en vooral veel hooi :) Dat moet ie de hele dag ter beschikking hebben, ook op het land als ie daar te weinig kan eten.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:42

Wil je vader hem hengst houden? Stresst hij veel/loopt veel te ijsberen door de wei of is ie wel relaxed?
Is hij nagekeken/heeft geen lichamelijke gebreken die tot gewichtsverlies kunnen leiden, is hij ontwormd, zijn z'n tanden goed? Glimt hij wel/zit verder goed in z'n vel? Als overal aan gedacht is, zou je hem seniores of bietenpulp te geven voor wat extra gewicht, als dat echt nodig is... Maar n.m.m. hoort een engels volbloed wat peziger te zijn dan bv. een Tinker of pony :D "Te dun" is vaak relatief, ben je stevigere paarden gewend, of is hij echt flink mager?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:45

_l_amanda_l_ schreef:
Als overal aan gedacht is, zou je hem seniores of bietenpulp te geven voor wat extra gewicht, als dat echt nodig is...

Citaat:
Let wel op dat mijn vader in Turkije woont en hirr zijn niet alle middeltjes te verkrijgen zijn zoals in Nederland.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 14:54

_l_amanda_l_ schreef:
Wil je vader hem hengst houden? Stresst hij veel/loopt veel te ijsberen door de wei of is ie wel relaxed?
Is hij nagekeken/heeft geen lichamelijke gebreken die tot gewichtsverlies kunnen leiden, is hij ontwormd, zijn z'n tanden goed? Glimt hij wel/zit verder goed in z'n vel? Als overal aan gedacht is, zou je hem seniores of bietenpulp te geven voor wat extra gewicht, als dat echt nodig is... Maar n.m.m. hoort een engels volbloed wat peziger te zijn dan bv. een Tinker of pony :D "Te dun" is vaak relatief, ben je stevigere paarden gewend, of is hij echt flink mager?

@ Joolien : onbeperkt hooi zat ik ook al aan te denken en bedoel je met haver schrappen , behalve hooi helemaal niks voeren of het vervangen ?

Mijn vader wil hem het liefst hengst houden. Hij is de definitie van een relaxe hengt . Soms heeft hij wel streken , maar je kan er bij wijze van spreke een beginner op laten rijden en in de wei is hij ook niet gestrest. Ik vind hem mooi glimmen en zijn tanden zijn goed. Hij is niet nagekeken , omdat wij denken dat het iets te maken heeft met het voer. Verder is hij heel vrolijk.

Hij is zeker niet graadmager , maar ik vind hem te dun, maar ik ben brede paardjes gewend , dus het kan best dat hij prima is voor een engels volbloed. :j Ik ben geen kenner en daarom heb ik zijn ras expres in de titel gezet om mensen te trekken die meer ervaring hebben met dit ras. :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:57

Haver vervangen door brokken en onbeperkt hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:57

Heb je niet een foto?

Haver zou ik helemaal niet geven, of anders een kilo per dag maximaal, als ie wat meer aan het werk gaat.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:00

Foto?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:00

Engels volbloeden horen eigenlijk wel wat schraal te zijn, maar zonder foto kan ik niet bepalen of het TE schraal is.

Jennyj01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:02

Ja inderdaad foto zou helpen. Een volbloed hoort niet met vetjes en spekjes rond te lopen. En te dik in een warm klimaat is ook niet fijn.
Wat is er bij jullie behalve haver wel te krijgen?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:34

Appels vervangen voor nog meer wortels, lijnzaadolie door zijn schep hardvoer mengen. Onbeperkt ruwvoer is ook belangrijk voor schrale paarden!

Ik zou niet dezelfde hoeveelheid brokken als haver geven ivm suikers. Waarschijnlijk is bietenpulp inderdaad een beter idee. Ben gister ook met mijn volbloed hierop overgestapt, met daarnaast beetje vitaminebrokjes erdoor. Mijn ruin krijgt halve schep per dag plus dag en nacht weide met veel gras, en heeft een grasbuikje :D

Ik heb een boek over paardenvoeding gelezen wat heel duidelijk was:
24/7 ruwvoer (mits dier suikerprobleem heeft) en krachtvoer zoals brokken of mueslimix dat zorgt voor de benodigde (werk)energie. De hoeveelheid krachtvoer pas je dus aan aan zijn trainingsschema. Persoonlijk schrok ik dus een beetje van de hoeveelheid haver die hij nu krijgt, terwijl hij amper getraind wordt ;).

Maaarrrrr, ik ben heen expert dus pin me er niet op vast :D. Succes!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 15:48

[quote="_Femkeeex"*]Een goede foto wordt binnenkort gemaakt.[/quote]

;)

Ik zal vanavond een foto proberen te maken en op al jullie berichten te antwoorden. Bedankt voor de tips tot nu toe !

Jessix

Re: Engels volbloed te dun ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:58

Mijn Volbloed hengst zag er ook altijd anders uit dan de gemiddelde warmbloed. Ondanks dat hij wel rond was en goed gespierd, bleef hij altijd wat ribbig en zag hij er droger uit. (als een balletdanser) Ik heb veel geprobeerd maar uiteindelijk ging het, het beste op goede kwaliteit ruwvoer en heel weinig krachtvoer.

Denk dat vooral aan onbeperkt goed hooi of voordroog, bietenpulp en luzerne. Ik gaf erbij gewoon een basis sportbrok. Volgens mij van Havens. Als hij nu nog had geleefd had ik hem waarschijnlijk een vitaminekorrel gegeven in een slobber van bietenpulp en zemelen ipv brok. Energie had hij altijd genoeg en verder een heel prettig temperament.

Maar de vraag voor jou is wat je wel of niet kan krijgen in Turkije...?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:53

Brainless schreef:
_l_amanda_l_ schreef:
Als overal aan gedacht is, zou je hem seniores of bietenpulp te geven voor wat extra gewicht, als dat echt nodig is...

Citaat:

Ja, ik heb de OP gelezen, dank voor het herquoten.
Onder "middeltjes" versta ik duidelijk wat anders dan jij.
Ik persoonlijk kom nooit in Turkije, dus zou niet weten of ze dat daar hebben maar wie weet verkopen ze daar wel iets soortgelijks.. :)
Succes met het paard TS, ik ben ook stiekem wel benieuwd naar de foto..

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 21:17

Mijn internet is heel slecht , dus morgen zal ik reageren op de rest van de reacties.

De foto's heb ik wel al. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem op deze foto's niet heel mager vind. Op sommige momenten denk ik dat hij een kleine grasbuik heeft en op andere momenten denk ik : hij is veel te mager. Beslissen jullie maar :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik vind hem wel een plaatje :o :D
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:27

Ik vind het paard opzich niet erg mager. Hij zou bij de flanken wat boller mogen, maar dat is het dan ook wel.

Ik zou de haver vervangen door brok inderdaad en eventueel meer hooi voeren. Denk dat het dan helemaal goed komt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:29

Typische engelse volbloed look.
Zelfs mijn halfbloed kreeg ik niet dik, ja dikke buik, maar die ribben bleef je zien,terwijl hij perfect in bespiering zat, prima at.
Hoort er gewoon bij.

Is een heel ander type paard dan de gewone dressuur en spring warmbloeden.

Gewoon ruwvoer en brok. Haver voegt weinig toe behalve snelle energie

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:30

Knap paard! Dacht even dat ik de mijne zag haha :')

Hij ziet er in mijn ogen niet mager uit! Ribben blijf je met ongunstige belichting meestal zien, ondanks gewicht, bij renpaarden. Zal het ras met bijbehorende bouw wel zijn! Heeft mijn ruin ook op sommige momenten en tegelijk een grasbuik. Zie filmpjes in volgtopic (onderschrift).

Maar volgens mij is hij niet mager, ben benieuwd wat de andere reacties worden!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:31

ik vind het ook wel mee vallen paard is 4 dus ook nog in de groei

Wat zijn die witte stipjes op zin benen?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 21:39

dresjoepie schreef:
ik vind het ook wel mee vallen paard is 4 dus ook nog in de groei

Wat zijn die witte stipjes op zin benen?

Aftekeningen. Apart hé?!

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:40

Is dat niet iets wat met de pezen te maken heeft?

Edit; wilde nog even zeggen wat een prachtig mooi hoofdje heeft die zeg!

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:44

Nachocheese schreef:
Is dat niet iets wat met de pezen te maken heeft?

Edit; wilde nog even zeggen wat een prachtig mooi hoofdje heeft die zeg!

Ja daar heb je helemaal gelijk in, hier op stal ook een paard wat geblesseerd was aan zijn pees en ook die stipjes gekregen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:45

Mijn vorige merrie had ook stippen op dr pezen maar dat was vanwege littekens. Haar peesbeschermers waren er een keer niet afgehaald waardoor ze wondjes had nadat ze zo lang omzaten, en er waren witten haren voor terug gekomen :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:48

witte stippen zijn waarschijnlijk littekens van blisteren...

onbeperkt hooien eventueel de haver vervangen door iets "completer" ipv eenzijdig voer.
Voor een EV is hij absoluut "normaal" qua gewicht, droge benen en bespiering is heel normaal. Iets dikker/voller kan en mag, maar is niet zo eenvoudig te bekomen.