Help Help Help Cushing levenloos en dun

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elizaa88

Help Help Help Cushing levenloos en dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 12:14

Hoi Allemaal,

Ik heb een ruin van 28 jaar.
Hij heeft nu ruim en jaar Cushing.
Hij is van een lekker vol paard een mager paard geworden die eigenlijk nergens meer zin in heeft. Hij kan 24/7 grazen hij krijgt kuil en 2kilo brok en 2 kilo slobber hij eet helaas maximaal 1 kilo per dag en graast weinig.
Nu al 2x de politie op de stoep gehad omdat ze vinden dat hij te mager is.

Heeft iemand ervaring met de cushing, tips, help ik weet het allemaal niet meer.

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:17

Is hij niet gewoon op? Cushing is niet niks...

Setteli

Re: Help Help Help Cushing levenloos en dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:18

kijk even in het Cushing topic.
Staat je paard op medicijnen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:20

Elizaa88 schreef:
Hoi Allemaal,

Ik heb een ruin van 28 jaar.
Hij heeft nu ruim en jaar Cushing.
Hij is van een lekker vol paard een mager paard geworden die eigenlijk nergens meer zin in heeft. Hij kan 24/7 grazen hij krijgt kuil en 2kilo brok en 2 kilo slobber hij eet helaas maximaal 1 kilo per dag en graast weinig.
Nu al 2x de politie op de stoep gehad omdat ze vinden dat hij te mager is.

Heeft iemand ervaring met de cushing, tips, help ik weet het allemaal niet meer.

Klinkt alsof hij gewoon op is.
Heb je er al over gedacht om hem uit zijn lijden te verlossen?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-08-16 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:20

Wat zegt je dierenarts hiervan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:21

Wat krijgt hij qua medicatie?

Is het dier gezien de leeftijd en het feit dat hij dus zelfs in de zomer niet dik te houden is niet gewoon op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:32

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:33

Cushing vreet de spieren op dus vandaar dat ie zo snel vermagert. Als ik jou was zou ik hem zeker op medicijnen proberen en eiwitrijk voer geven. Ook dat slome lusteloze komt van de Cushing. Na het geven van medicijnen zie je vaak zo opknappen.
Mijn cushie kreeg ik weer vol met Agrobs Fetura. Kun je zowel droog, nat als geweekt voeren. Als je slobber geeft, geef dan de Subli Seniores Priores of Bietenpulp (beide uiteraard goed geweekt voeren). Dit aanvullen met bijvoorbeel merriebrok/muesli. Dat zet ook goed aan.
Ik weet niet of ie nog goed hooi kan kauwen maar ik zou hem dan onbeperkt goed hooi aanbieden i.c.m. de wei

Elizaa88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 16:20

Hij zit al aan de medicijnen. Kreeg eerst een halve tablet toen at hij iets meer maar nog steeds geen 3 kilo nu op een kwart doet hij het nog slechter. Heb hem alweer terug gezet na een half

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:23

Een vriendin van me heeft precies hetzelfde. Haar ruin is nu 33, maar ook die blijft maar afvallen ondanks medicijnen voor cushing. Hij mag nog een fijne zomer en dan is het voorbij. Ze wil hem niet laten leiden en verder aftakelen. Mss moet je ook erover nadenken. Het is een keer over he.

Die van haar krijgt bietenpup, wiesencobs, seriores priores, bier en een ei per dag. en nog niet dik te houden.

Elizaa88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 16:31

Ja dat begrijp ik erg goed alleen dan spelen de volgende vragen steeds door mijn hoofd.. heb ik er alles aan gedaan, laat ik hem niet in de steek heb ik hem geen kans gegeven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:33

Maar die vragen gaan allemaal over u cru gezegd, wat is het beste voor je pony?

Elizaa88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 16:36

De mijne kan 24/7 naar buiten krijgt :2 schepen slobber seniores 1 schep brok en savonds hetzelfde + lijnzaad olie en een halve beker lijnzaadvlokken er bij. Eet nu max 1 kilo brokken en graast weinig

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:37

Soms is het tijd om te laten gaan en los te laten.

Je paard geef het zelf aan. Het is een lijden voor hem geworden en dat is niet eerlijk.

Heel veel sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:39

Hier is het probleem bij een van de pony's ook dat hij sinds hij medicijnen krijgt hij niets meer lust behalve gras en hooi. Dat gelukkig nog wel, ookal is hij ook daar veel kieskeuriger in geworden, maar alles daarbovenop om hem dikker te krijgen gaat er niet in. :(
Als hij al eens iets lust, dan eet hij bijvoorbeeld een week eindelijk wél een pruim of appel of schep muesli met zijn pil erin verstopt, maar daarna gaat hij echt aan de andere kant van de schuilstal staan als je er weer mee aan komt, zo vreselijk vindt hij het. Hij krijg zijn pillen daardoor jammer genoeg ook onregelmatig, omdat we er vaak niets in kunnen krijgen.
Gelukkig is hij met hooi en wat gras nog op gewicht te houden, maar zodra dat niet meer gaat dan zullen we hem helaas ook niet meer op gewicht kunnen houden omdat hij gewoon niets anders wil eten. :(

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:40

mijn lieve paardje in 4 maanden ook ernstig ziek door cushing in combinatie met hartklachten....ik heb m laten gaan.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:44

Je zegt dat je alles geprobeerd wil hebben om hem niet in de steek te laten.. Ik snap je gedachte, maar is dat eerlijk tegenover je paard? Wil je hem rustig laten gaan, of wil je een einde vol met gedoe, medicijnen en onderzoeken etc. geven, in de hoop dat hij beter word? Jij bent de enge die die keuze kan maken..
Ik wil je veel sterkte wensen :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:49

Wat voor paard is het? Misschien krijgt hij juist te weinig pergolide.
Heb je zijn gebit ook al na laten kijken?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:50

Je hebt de politie toch wel verteld dat zijn oma van 90 er ook niet meer als een jonge blom uit ziet he. Ik neem aan dat dit de dierenpolitie was, tijd voor een cursusje kijken naar paarden, zucht.

Elizaa88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 16:52

Het is een fries.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:53

Ik zou eerst eens met de dierenarts overleggen. Mogelijk is zijn Cushing medicatie wat aan de lage kant.
Daarnaast zou ik Speedibeet/Senior Priores gaan geven naast het voer wat hij nu al krijgt. En onbeperkt ruwvoer

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:54

Dan mag de pergolide wel omhoog, naar 1 mg. Dus 1 hele pil.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:55

Mara2000 schreef:
Ik zou eerst eens met de dierenarts overleggen. Mogelijk is zijn Cushing medicatie wat aan de lage kant.
Daarnaast zou ik Speedibeet/Senior Priores gaan geven naast het voer wat hij nu al krijgt. En onbeperkt ruwvoer

Krijgt al SP lees ik.
Wanneer is zijn gebit voor het laatst nagekeken?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:13

Persoonlijk vind ik 28 voor een Fries best een hele leeftijd. Ik zou jouw dierenarts raadplegen als ik jou was en hem vragen of het voor jouw Fries wel reëel is om nog verder met hem te dokteren. Dat klinkt misschien wel hard, maar ik denk dat jij alles voor hem wil doen en ik denk ook dat je dat nu gedaan hebt. Ik wil je heel veel sterkte wensen, ik vrees dat je een voor jou hele moeilijke beslissing moet gaan nemen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:18

Ik zou ook de DA laten komen en overleggen over de toekomstplannen... Hij heeft al een hele mooie leeftijd. Wie weet kan hij nog even vooruit met extra medicijnen, maar bespreek dat met je DA. Je geeft zelf ook al aan dat paardlief nergens nog zin in heeft :(:)