Jaarling wel of niet röntgenologisch laten keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starwien

Jaarling wel of niet röntgenologisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:28

( Ik weet niet of het topic hier goed staat )

Hoi!

Wij zijn bezig met een jaarling merrie die we eventueel willen kopen, merrie heeft goed papier ( fairytale x gribaldi ) en we willen haar ook echt kopen om als ze ouder is mee de sport in te gaan en daarna te gaan fokken. Ze is dus echt bedoelt voor de dressuur sport, niet echt voor buitenritten oid. Nu twijfelen we of we haar röntgenologisch laten keuren, ze is natuurlijk nog in de groei dus er kan nog van alles veranderen. Ook is het niet heel goedkoop. Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt!

_cheyenne_

Re: Jaarling wel of niet röntgenologisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:32

Ik heb vorig jaar een veulen gekocht. Ik heb hier ook over getwijfeld maar kreeg toen van meerdere mensen de reactie dat het weinig zinvol was tot 2 jaar oud vanwege de groeischijven.

sammie214

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:33

Misschien zou je het kunnen overleggen met de da of het nut heeft of niet hij/zij heeft er waarschijnlijk meer verstand van..

Roqfort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:34

Ohh ik weet denk ik welke je bedoeld (zwart, grote kol). Wat een plaatje!

Keuren zou ik altijd doen, teveel ellende gehad...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:34

Voor 2 jaar heeft het idd weinig zin.
Ze kan nu puntgaaf zijn en in het komende jaar toch nog ocd ontwikkelen bvb.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:36

Röntgenonderzoek heeft op deze leeftijd geen zin, na 2 Jr pas
Er kunnen nl fragmenten of onzuiverheden zitten die nog verdwijnen, dit is na onderzoek gebleken en daarom worden paarden voor prok ook na 2 Jr leeftijd pas op foto gezet

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:37

sammie214 schreef:
Misschien zou je het kunnen overleggen met de da of het nut heeft of niet hij/zij heeft er waarschijnlijk meer verstand van..

Klopt, ik denk dat we hem morgen even bellen!

Roqfort schreef:
Ohh ik weet denk ik welke je bedoeld (zwart, grote kol). Wat een plaatje!

Keuren zou ik altijd doen, teveel ellende gehad...

Ja klopt, dat is haar :)

Bedankt voor jullie reacties! Klinisch keuren is wel slim toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:38

Sinds mijn merrie op 2,5 jaar een OCD had en op 3 jaar niet meer geloof ik niet meer in op Prokken op jonge leeftijd.
Je zou nog zo'n DNA 'prok' kunnen overwegen.
Echter denk ik bij het jonge grut meestal: eerst maar eens gezond volwassen worden en dan zien we wel.
Klinisch zou ik zeker doen ivm met hartruis e.d.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:38

Ik heb het met mijn jaarling destijds niet gedaan, omdat hij zich nog moest ontwikkelen en in er de tussentijd nog veel kan gebeuren. Het is een risico wat je moet nemen met jonge dieren. Je weet uiteindelijk nooit of je er wel echt de sport mee in kan.

Roqfort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:40

Mee eens maar een paard vol OC (D) en fragmenten wil je denk ik niet, ookal is er een kans dat ze nog verdwijnen...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:40

Hart ed wel maar waarom zou je een buigproef doen bij een veulen?
Bij volwassen paarden kan je ze al kreupel buigen, bij een jong veulen in de groei en waarschijnlijk niet veel gewend neem je al helemaal risico's.

Gewoon kijken of hij 4 benen en 2 oren heeft en de gok wagen. Of niet, en op zoek gaan naar een ouder dier dat wel gekeurd kan worden.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:42

Toch denk ik dat je al veel kan zien bij een jaarling, ze deden bij het KWPN ook niet voor niks bij de eerste jaargang van de hengsten een aantal jaarlingen op de foto.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:45

Niet alles was het KWPN deed was ook zinvol.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:47

Thioro schreef:
Hart ed wel maar waarom zou je een buigproef doen bij een veulen?
Bij volwassen paarden kan je ze al kreupel buigen, bij een jong veulen in de groei en waarschijnlijk niet veel gewend neem je al helemaal risico's.

Gewoon kijken of hij 4 benen en 2 oren heeft en de gok wagen. Of niet, en op zoek gaan naar een ouder dier dat wel gekeurd kan worden.

Eens met Thioro, daarnaast, Is het dier gewend om voetjes te geven? Als dat namelijk niet zo is zal de dierenarts toch de grootste moeite mee hebben om er een fatsoenlijk oordeel over te geven want de buigproef juist uitvoeren is dan een heel karwei.

Edit; hart en longen luisteren enz kan natuurlijk altijd en is ook zeker verstandig

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:50

Heb er net eentje verkocht , vijftien maanden en de kopers hebben hem volledig op de foto gezet. Indien jullie de sport met haar in willen is het verstandig en zeker wanneer je ook nog wil fokken. Stel de fok lukt niet, indien ze goed loopt in de sport en goed is op de foto dan is ze verkoopbaar. En reken er maar op dat er veel te zien is ondanks dat ze nog jong is. Klinisch is het gebit, hart, longen, beenstand ed te controleren. Pezen niet en dat is ook niet nodig.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:52

Sizzle schreef:
Niet alles was het KWPN deed was ook zinvol.

Zeg ik ook niet, maar wij hebben er toen van Arlando een aantal gehad voor de foto, en bij deze was als jaarling al te zien of ze aanleg hadden om iets te ontwikkelen of dat ze een gezonde botgroei hadden :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:56

Bij die jonge beesten zie je veel meer dan er nog ze zien is enkele jaren later.
Her kan zomaar zijn dat je dan een goeie laat staan die later in orde blijkt.

Eerst maar zien dat het dier voldoet, er zijn er zat die de 3 sowieso niet halen of gewoon niet blijken te voldoen voor het doel.

Maar de meningen blijven daar altijd verschillend.

2a54z6e45r6r

Mijn jaarling had een OCD in zijn nek!

Kendra

Wij hebben het wel gedaan, gewoon de röntgenbus laten komen. Paard had geen OCD maar wel een chip (volgens de fokker achteraf verklaarbaar omdat de merrie op de voet van het veulen gestaan). Chip er uit laten halen op kosten en risico van de fokker. Blij dat ik het heb gedaan.
Als ik nu weer een jonkie zou kopen waarmee ik zou willen fokken zou ik ook het genetisch profiel willen weten.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:00

2a54zse en hoe is dat afgelopen met die jaarling??

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:08

Wat is het verschil tussen OCD en een chip?

Ik laat de jonge paarden nooit keuren bij aankoop, voordat ik er met 3 jaar mee aan het werk ga laat ik ze wel rontgenologisch keuren, want dan wil ik gewoon weten waar ik sta. Training van een sportpaard kost me eenvoudigweg teveel om met een ongezonde aan het werk te gaan :+
Ik laat dan overigens gewoon een conventionele keuring doen, geen hals- en rugfoto's oid.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:12

Ik had hem al aangekocht toen we het per ongeluk ontdekten. Hij bleek een tand te hebben die naar zijn oor groeide, daardoor moest hij met z'n hoofd op de foto. Zo is de OCD ontdekt.
Hij is naar de kliniek gemoeten voor zijn oor. CT-scan genomen en dan hebben ze dus die OCD gezien! Echt per toeval eigenlijk. Net een stuk die in het 'kommetje' van de atlas zit. Als die afbreekt en loskomt wordt hij atactisch en moet hij ingeslapen worden. Blijkbaar genetisch van de hengst. Kunnen ze niets aandoen omdat het in een kluwen van belangrijke bloedvaten zit, andere plekken kunnen wel geopereerd worden. Gelukkig kunnen verhalen op de fokker die na een lange rechtzaak verloren heeft.
In kliniek zeiden ze dat de kans erg groot was dat hij ook OCDs had op andere plaatsen. Dus na enkele jaren bang wezen en na de rechtzaak hebben we een volledige RX keuring gedaan. Nek was niet verslecht maar ook niet verbeterd. Benen zijn alle 4 zuiver. Omdat hij erg gespierd is (QuarterxPaint) heb ik dan toch groen licht gekregen om hem zelf voorzichtig op te leren. Maar er zijn heel wat dingen die ik zeker niet mag doen met hem. Zoals aan de teugel rijden en met contact. Gelukkig zit ik in de western en heb ik veel onderzoek gedaan. Uiteindelijk heb ik hem zadelmak gemaakt met Bosal, waar de druk achter de oren minimaal is. Ze geven niet na net achter de oren maar vanaf de schoft. En later als ze genoeg spieren hebben gaan ze zelf mooier gaan lopen zonder de nek te belasten.
Hij leeft dus nog, maar elke dag kan de laatste geweest zijn. Op een dag ga ik hem atactisch of erger terugvinden op zijn weide.
Fokker wou hem wel terug hebben maar ik wou niet weten wat zijn lot zou kunnen geweest zijn. Gouden karakter en mijn eerste paard, blijft dus lekker bij me tot aan zijn laatste uur.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:13

Ik weet niet of er bij een jaarling al veel afwijkingen kunnen gezien worden op röntgenfoto's
maar als het wel zo is,heb ik veel spijt dat ik mijn toenmalige jaarling sportpony niet röntgenologisch heb laten keuren.
Tot zijn 2,5 jaar altijd vrolijk rondgehuppeld.Toen ging het langzaam bergaf.Spat in een spronggewricht.Aangeboren volgens de dierenarts.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:17

Omgekeerde heb ik ook gehad, waarschuwing voor beginnende spat (voor 3 jaar) en toen als 5 jarige nog eens laten röntgen ter controle: helemaal goed.

Ik heb ook een PROK ruin gehad die niet te rijden bleek, dat had ik me ook kunnen besparen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:21

OCD ontstaat door een groeistoornis; geeft soms losse fragmenten maar ook meer kans op artrose later. Is erfelijk, dus ook belangrijk voor je fokkerij.