Hyaluronzuur inspuiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Hyaluronzuur inspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 12:40

:wave:

Vraagje met betrekking tot het inspuiten van beide achterknieen.

Verhaal in het kort:

Ik heb een merrie die kreupel liep al een tijd gekocht als fokmerrie. Aangezien ik het niet aan kan zien dat paarden nutteloos kreupel in de wei lopen zonder dat iemand heeft uitgezocht wat het dier mankeert ben ik dat maar gaan doen. Ze is volledig achter geröntgend en daar kwam niets uit. Wel had ze wat vocht op de knieën.

2 weken later terug gegaan naar een dierenarts/Echoscopiste uit België. Die concludeerde dat er links weinig gewrichtsvloeistof meer in het gewricht zit en rechtsachter zo goed als niks. Auw dus dat is niet goed. De meniscus is overigens prima net als het gewricht.

De merrie is pas 7 en de enige optie is inspuiten naar ik begreep. Nu is het wel in dusdanig ernstige mate dat ze niet weet of een behandeling nog wel aan kan slaan. Ze spuiten dan een mix van hyaluronzuur en corticosteroïden in als ik het goed heb. Na 10 dagen zou er dan zeker verbetering moeten zijn. Duur grapje zoals ik begreep want ze dacht als het de eerste keer aan zou slaan er wss ook een 2 en misschien wel 3e keer aan te pas moet komen. 200,- per behandeling per knie bij mijn kliniek. Dan zou je dus uitkomen op zon 1200,- alleen al aan spuiten.

De merrie is dragend en is een prima fokmerrie, maar als ik er nog mee zou kunnen rijden zou dat helemaal geweldig zijn. Ze is jong genoeg.

Heeft dr iemand ervaringen/tips/advies voor me? Hen je het laten doen zoja waar en wat kostte het, en heeft het geholpen natuurlijk!

Brand los!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Hyaluronzuur inspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:43

Ik weet niet waar je woont maar ik zou gewoon laseren. Daar zijn prima resultaten mee.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 12:46

Zuiden van Nederland, daar hebben ze niks over gezegd. Kun je dat toelichten.

Edit: even opgezocht, http://steffivanderlaarse.nl/behandelin ... -therapie/

Ik kan hieruit niet opmaken dat ze problemen met gewrichtsvloeistof op kunnen lossen.
Het enige probleem van het paard is dat er dus geen synovia meer word aangemaakt vandaar dus dat inspuiten de enige optie lijkt.

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:00

Wat betreft de vorige reactie: Laseren is in dit geval onzin, met een laserbehandeling kan je echt geen gewrichtsvloeistof toevoegen. Bovendien heeft deze reactie een commercieel belang...niet erg netjes.

Nu een reactie op de vraag van TS: mijn paard liep kreupel door artrose en is ingespoten met Hyaluronzuur. Ongeveer een jaar geleden. Sindsdien loopt hij weer goed. Maar de dierenarts heeft wel gezegd dat het geen permanente oplossing is. Zodra hij weer kreupel gaat lopen kunnen ze nog max 2 keer inspuiten maar de verwachting is dat de tijd daartussen, dat hij goed loopt dus, steeds korter wordt. Kortom het helpt wel maar helaas wel tijdelijk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:05

Wij hebben het vroeger bij een paard laten doen aan 1 voorknie. Prima resultaat. Paard kon terug recreatief bereden worden. Op een bepaald moment hebben we het moeten herhalen. DA was toen net met vakantie en vervangster wilde die spuit niet geven omdat ze er te weinig ervaring mee had. Paardje heeft dan intussentijd pijnstillers gekregen. Je hebt dus wel iemand nodig die voldoende ervaring heeft om net de juiste plek te vinden waar je in het gewricht spuit.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:08

Bij mijn merrie is een aantal jaar geleden en hoefgewricht ingespoten met een comby van synovia met volgens mijn hyaluronzuur (zou ik op moeten zoeken). Bij haar heeft het helaas geen enkel effect gehad , maar dat was ook niet zo duur als wat jij nu noemt.. kan vanavond als je wil wel eens de rekening erbij pakken en dan kan ik ook zien waar ze exact mee ingspoten is destijds..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 13:11

Dankjewel voor jullie reacties,

@ Dirkus, het is dus niet zo dat een paard de synovia zelf eventueel weer kan gaan aanmaken gezien het feit dat het herhaald moet worden en zelfs dat maar beperkt kan?

@Sclimpre, ze verwachtten dat de rechterknie heel erg lastig gaat worden om in te spuiten en daarom hoop ik dan iemand te kunnen vinden die niet anders doet. Fijn om te lezen dat die van jullie nog wel bereden kon worden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 13:13

XxDiandraxX schreef:
Bij mijn merrie is een aantal jaar geleden en hoefgewricht ingespoten met een comby van synovia met volgens mijn hyaluronzuur (zou ik op moeten zoeken). Bij haar heeft het helaas geen enkel effect gehad , maar dat was ook niet zo duur als wat jij nu noemt.. kan vanavond als je wil wel eens de rekening erbij pakken en dan kan ik ook zien waar ze exact mee ingspoten is destijds..

Ja graag! Ik lees veel over de combi corticosteroïden en hyaluronzuur. Ik kan tot nu toe niet veel goedkopers vinden dan 175,- per injectie.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:28

Mijn paard was volledig afgeschreven in een nederlandse kliniek.. ocd in de achterknie en beschadiging van de rolkam.
Uiteindelijk is hij in België geopereerd, en had daarna ook 2 van deze injecties nodig om het herstel te bevorderen.
Deze waren inderdaad rond de 250 euro per stuk (incl voorrijkosten), maar dier heeft daarna in 2 jaar geen last meer gehad.
Na die 2 jaar heb ik hem helaas in moeten laten slapen, maar dat had niks met die knie te maken.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:34

Misschien zeg ik iets heel doms, want ik heb geen ervaring met inspuiten, maar zou het helpen om te beginnen met glucosamine en chondroine? Dan zsm in laten spuiten en daarna de supplementen bij blijven voeren.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 13:44

@ Willemijn, dat zou misschien voor na het inspuiten wel een idee zijn, maar vooralsnog zit er in die rechterknie dus geen synovia meer en daar kan geen supplement wat aan doen helaas.

@ Cassarel, ik lees er dus wel goede ervaringen over ondanks dat het heel duur is Indd.

Waar ik ook een beetje bang voor ben, ze is dragend en moet na die behandelingen meteen aan het opbouwen. Zou ze dan geen terugval krijgen zodra ze hoogdrachtig is en na de bevalling vanwege het stilstaan?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:48

Ik denk dat niemand daar antwoord op kan geven.. want elk paard is anders.
Maar het lijkt me niet dat ze door haar dracht een terugval zou krijgen.. ze beweegt toch wel wat in de wei/paddock?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:51

Ik heb dit bij een paard laten doen, die had een trap op het spronggewricht gehad van mijn andere paard (stond erbij toen het gebeurde) werd heel dik etc. ging niet weg. IN laten spuiten met cost/hyaluronzuur kosten waren (aan huis) 200euro. Paard had al artrose in de voorbenen dus geen boxrust gegeven maar een kleine paddock. Na een dag of 4 was het vocht weg, ze was toen al 23-24 jaar en het is nooit meer teruggekomen (ze werd nog wel bereden)

Hoe is de afwezigheid van gewrichtsvloeistof geconstateerd ? want naar mijn weten kan dit alleen door dus inderdaad met een naald het gewricht te infiltreren....dan zou je denken dat ze gelijk inspuiten

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:51

dirkus schreef:
Wat betreft de vorige reactie: Laseren is in dit geval onzin, met een laserbehandeling kan je echt geen gewrichtsvloeistof toevoegen. Bovendien heeft deze reactie een commercieel belang...niet erg netjes.

Nu een reactie op de vraag van TS: mijn paard liep kreupel door artrose en is ingespoten met Hyaluronzuur. Ongeveer een jaar geleden. Sindsdien loopt hij weer goed. Maar de dierenarts heeft wel gezegd dat het geen permanente oplossing is. Zodra hij weer kreupel gaat lopen kunnen ze nog max 2 keer inspuiten maar de verwachting is dat de tijd daartussen, dat hij goed loopt dus, steeds korter wordt. Kortom het helpt wel maar helaas wel tijdelijk.

Het is flauwekul om te zeggen dat ik er een commercieel belang bij heb. Ik ken het produkt en daarom weet ik wat het doet. Ik wil dat paard best een keer komen laseren. Kost niets. Er is een verstoring in de cellen van het synoviale membraan. En dat herstel je met laser. Mits je de juiste energie en golflengte gebruikt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:09

Je zou even contact op kunnen nemen met Den Hoek, holistische praktijk voor dieren. Ik weet dat ze daar aan het experimenteren zijn (hoewel de werking inmiddels wel is bewezen) met het smeren van Hyaloco (daar zit o.a. hyaluronzuur in) bij peesblessures. Niet helemaal hetzelfde, maar misschien hebben ze intussen ook ervaring opgedaan met hetzelfde spul bij andere aandoeningen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 14:11

Mist schreef:
Ik heb dit bij een paard laten doen, die had een trap op het spronggewricht gehad van mijn andere paard (stond erbij toen het gebeurde) werd heel dik etc. ging niet weg. IN laten spuiten met cost/hyaluronzuur kosten waren (aan huis) 200euro. Paard had al artrose in de voorbenen dus geen boxrust gegeven maar een kleine paddock. Na een dag of 4 was het vocht weg, ze was toen al 23-24 jaar en het is nooit meer teruggekomen (ze werd nog wel bereden)

Hoe is de afwezigheid van gewrichtsvloeistof geconstateerd ? want naar mijn weten kan dit alleen door dus inderdaad met een naald het gewricht te infiltreren....dan zou je denken dat ze gelijk inspuiten

Dat zien ze gewoon op de Echo. Het was ook nogal overduidelijk, als er gewrichtsvloeistof zit heb je een mooie zwarte ballon, bij mijn paard was het 1 grijs vlakje.
Bij jou dus de kosten ook redelijk gelijk. Fijn dat het wel heeft geholpen. Ik lees er goeie verhalen over.

Nu dus een hele goede arts uitzoeken. Want het gaat nogal precisiewerk worden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 14:16

@ Janderegelaa, wil je dan zeggen dat door middel van het laseren het synovia weer aangemaakt kan worden? De veearts zei dat dat niet mogelijk is, vandaar dat ze een vervangend middel inspuiten. Als het minder ernstig was geweest had ik het graag geprobeerd maar ze verwachten dat het zelfs met inspuiten lastig gaat worden omdat het er rechts zo slecht uitziet. Ik vind het een lastig verhaal.

@ ga ik op zoeken Hilary Dankje

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:28

_Zsazsa_ schreef:
@ Janderegelaa, wil je dan zeggen dat door middel van het laseren het synovia weer aangemaakt kan worden? De veearts zei dat dat niet mogelijk is, vandaar dat ze een vervangend middel inspuiten. Als het minder ernstig was geweest had ik het graag geprobeerd maar ze verwachten dat het zelfs met inspuiten lastig gaat worden omdat het er rechts zo slecht uitziet. Ik vind het een lastig verhaal.

@ ga ik op zoeken Hilary Dankje

Ik denk dat jouw veearts de moderne laser niet kent Zsazsa. Als je hem laat Google op "laser treatment on the synovial membrane" dan zal hij voldoende artikelen vinden die mijn verhaal ondersteunen. Daarnaast doen we al paarden hiermee. Je ziet direct verschil in lopen na 1 behandeling.

Heel simpel gezegd: als er nog kraakbeen is dan is er een verstoring in de binnenste kapsellaag. Deze maakt het gewrichtssmeer aan (synovia). Als dit niet gebeurd dan is er een verstoring. Die verstoring zit op celniveau. In cellen zitten mitochondrieën, dat zijn de energiefabriekjes in de cellen. Het enige dat de laser doet is het accuutje weer opladen. Daardoor gaat de celpomp aan en gaan cellen weer doen wat ze moeten doen. De aanbieding staat, kijk maar wat je ermee wilt.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:30

je zou eens bij dr. riemersma van paardenkliniek Den Heyberg, in Kevelaer, Duitsland kunnen informeren. Is NL arts en zit net over de grens thv Boxmeer, de kosten zijn hier over het algemeen een stuk lager dan in NL en is een erg kundige arts/chirurg.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 14:32

Bedankt voor je aanbod! Ge het eens opzoeken en doorlezen, klinkt heel interessant!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 14:33

Delphi2 schreef:
je zou eens bij dr. riemersma van paardenkliniek Den Heyberg, in Kevelaer, Duitsland kunnen informeren. Is NL arts en zit net over de grens thv Boxmeer, de kosten zijn hier over het algemeen een stuk lager dan in NL en is een erg kundige arts/chirurg.

Dankje! Neem ik ook mee!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:37

ik heb niet alle reacties gelezen maar zal wel mijn eigen ervaring met pony en van mijzelf delen.

pony was in beide kogels ingespoten met hyaluronzuur en heeft meer als een jaar goed gelopen.(helaas daarna door meerdere kwalen in laten slapen) dus hoe lang het echt zou helpen kan ik weinig over zeggen.
kosten toen 300€ per kogel en is gedaan onder narcose staand op stal.

zelf heb ik mn heup ermee in laten spuiten(dec '15) omdat pony goede resultaten gaf stond ik erop dat de orthopeed t ook bij mij zou doen.
ik heb nog wel last en zeker nog slechte momenten maar ik kan weer de trap op lopen zonder me naar boven te moeten hijssen en zeker een hoop pijn minder en ook veel dagen pijn vrij zolang ik niet belast.
over hoe vaak zoiets kan is door mijn orthopeed niets verteld maar misschien is dit per mens/dier en plaats van inspuiten verschillend?
wel weet ik dat je de dikke vloeistof moet laten spuiten en niet de dunnere(goedkopere) variant er schijnt zowel bij mens als dier nogal verschil in te zitten welke ze gebruiken.

verder zou ik zelf nooit op een pony/paard gaan zitten wat dat heeft omdat ik zelf merk hoeveel belastend extra gewicht kan zijn (lees mijn zoontje van 2 teveel tillen) voor gewrichten die niet meer in orde zijn.
maar daar verschillen ook de meningen op bokt nogal over.

edit:overigens ben ik ook glucosamine gaan slikken met het idee baat het niet dan schaadt het niet en ging prima tot ik overstapte naar ander merk glucosamine toen leek het minder te gaan.
dus of daar ook verschil in zit??als deze op zijn ga ik weer op mn oude merk over om te kijken of dit toeval is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 15:32

Cinniz123: met de gewrichten is verder niks mis, dus als de gewrichtsvloeistof op peil is zou ze weer goed moeten zijn. Fijn om te lezen dat jou pony ook nog een jaar goed heeft gelopen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:50

ow nou dat is helemaal mooi,proberen waard denk ik.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:02

Ik verwonder me dat je er op wil rijden eerlijk gezegd. Weet de oude eigenaar hier van? Is hij of zij op de hoogte dat jij dit paard, wat duidelijk verkocht is als fokmerrie, wil gaan inzetten voor een ander doel?