Mijt bij paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Mijt bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 23:08

Hallo Bokkers,

de DA is gisteren weer geweest bij mijn 2 paarden ( tinkers) en ze zijn weer behandeld tegen mijt. Eerst had alleen mijn ruin mijt maar nu ook mijn merrie. Gisteren hebben ze hun 1e spuit gehad en over 10 dagen krijgen ze hun 2e spuit . Nu ga ik wel hun sokken af knippen/scheren en hoop zo dat de mijt nu wel weg gaat.

Mijn paardjes lopen 24/7 buiten en overdag staan ze op het grasland en in de avond en nacht lopen ze in de zand paddock. Mijn ruin loopt met een grasmasker op. Als het slecht weer is dan staan ze in de nacht op stal.

Ik voer mijn paarden voer van Horsefood summer mix muesli waar weinig suiker/eiwit en zetmeel in zit en ze krijgen samen 100 gram gedeelt pulp van Pavo ( speedibeet) dit voer ik om de zand gemakkelijk uit de darmen af te voeren. Veel voer krijgen ze niet.

Wat kan je nog meer doen om mijt weg te krijgen ?

_Lina

Re: Mijt bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:17

Ik kreeg van mijn dierenarts een soort van gele vloeistof. Ik moest zo telkens 2ml op 2L water doen (dacht ik). Dit water werd dan volledig wit gekleurd, hiermee moest ik dan de benen van mijn Tinker wassen en goed inwrijven met een ruwe spons. Dit om de 4 a 5 dagen... Heb dit zo een 8 tal keer gedaan en zij lijkt er nu van verlost te zijn :) Wat voor spul het juist was weet ik niet sorry :p

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 00:05

_Lina schreef:
Ik kreeg van mijn dierenarts een soort van gele vloeistof. Ik moest zo telkens 2ml op 2L water doen (dacht ik). Dit water werd dan volledig wit gekleurd, hiermee moest ik dan de benen van mijn Tinker wassen en goed inwrijven met een ruwe spons. Dit om de 4 a 5 dagen... Heb dit zo een 8 tal keer gedaan en zij lijkt er nu van verlost te zijn :) Wat voor spul het juist was weet ik niet sorry :p

Dat is sebacil. Werkt inderdaad super goed! Kan ook met een harde borstel zodat het spul goed tot de huid komt. Het is wel heel chemisch! Dus oppassen met wondjes van jezelf en het liefst van die speciale handschoenen aan. Je wilt het niet in je bloedbaan krijgen.

Als je je paard met sebacil heb gewassen (hele benen, niet alleen de sokken, echt tot bovenaan) dan moet je dat na 10 dagen herhalen ivm de eitjes van de mijten. Dan is het meestal weer een flinke poos weg!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 05:58

Dank je wel dames.

Ik heb van de DA ook een potje spul ( wit spul ,bruin geelachtig flesje) gekregen die ik met 10ml spul op 10 liter water moet mengen en dat op de benen wassen en dat weer na een weekje herhalen en dit tot 2 keer toe herhalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 06:41

Ik zou zeker niet scheren. De mijten zitten niet in de sokken maar onder de huid, dus scheren voegt niks toe en daarnaast zorgen de sokken voor natuurlijke bescherming van de huid en benen.
Spuiten schijnen best gevaarlijk te kunnen zijn. Ik behandel zelf veel liever met cydectin. Dit verdeel je over de benen en de rug en herhaal je na 10 dagen. Werkt erg goed. Sebacil werkt ook goed, maar hiervoor moet je de benen wassen en dat is iets meer werk.

Suikerarm voer helpt niet tegen mijten. Wel ter voorkoming van mok, maar mijt en mok is iets anders natuurlijk, al kan het een het ander wel triggeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 06:52

Om de dooie donder wel de sokken scheren. En waarom? Omdat je op die manier de huid en mijt veel beter kan bereiken met het wassen met het goedje van de DA en daardoor veel beter en effectiever kunt behandelen.
Daarom wordt dat advies ook gegeven, ...niet omdat mijt in de sokken zou zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:04

Dat mijt en mok niet hetzelfde is, klopt niet helemaal. Je hebt nameljjk twee soorten mok. De eerste wordt vaak veroorzaakt door natte omstandigheden.
De tweede "mok soort" wordt echter veroorzaakt door, en kan een gevolg zijn van mijt en noemt men ook vaak droge mok. Het is zelf zo dat mijt ook een lichte allergie in de manenkam kan geven welke onterecht aangezien wordt als een milde/lichte zomereczeem.

Hoe is de weerstand van je paard? Ik weet uit ervaring dat een mindere weerstand een kwetsbaar paard op kan leveren mbt huidproblemen zoals bv mijt.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:04

Scheren zorgt voor veel nadelen. De huid is dan minder beschermd tegen andere zaken zoals vuil, zon, bacteriën, uitdroging. Daarnaast zorgen de groeiende haren voor jeuk. Dit werkt weer krabben in de hand wat weer andere zaken veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:12

DarkoFoitzik schreef:
Scheren zorgt voor veel nadelen. De huid is dan minder beschermd tegen andere zaken zoals vuil, zon, bacteriën, uitdroging. Daarnaast zorgen de groeiende haren voor jeuk. Dit werkt weer krabben in de hand wat weer andere zaken veroorzaakt.

Nonsens, de huid is geen lege eierschaal die bij het minste geringste breekt, uitdroogd of kwetsbaar is voor bacillen. Het kan heus wel wat hebben.
De sokken kan je gewoon kort afknippen en hoeft heus niet volledig kaal. Zo lang je maar goed genoeg op de huid kan komen met het wassen. Dat is waar het om draait.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:14

Dan verschillen we van mening :)

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:21

Tip voor bij het wassen van de benen: was van boven naar beneden, dan springt de mijt niet verder omhoog je paard op.

Succes met de bestrijding van de mijt!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:23

Mijn fries is ook erg gevoelig. Ik heb inmiddels bijna een jaar zijn sokken er compleet af, zo kort mogelijk kaal geschoren, en scheer ze ongeveer 1 keer per maand (dan hangt er zo alweer een dikke cm haar aan). Bevalt mij uitstekend! Mijt (en mok) is gewoon een heel lastig iets... door permanent kort houden krijg je in ieder geval geen broei en geen vochtige benen, dat helpt bij de mijne heel goed. Ik spuit het liefste niets en gebruik ook geen neocidol/sebacil, het is allemaal vieze meuk en ik kan me niet voorstellen dat dat goed is voor een paard op lange termijn. Als er niets anders op zit dan moet het soms maar ik probeer het zoveel mogelijk te voorkomen. De mijne staat in de winter op kunstgras, ideaal... maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Hij stond eerder gewoon in een modderige paddock in de winter en wat ik dan deed was elke 2 a 3 dagen zijn benen wassen met tea tree shampoo of betadine. Kijk, nat is het dan toch al... dat is ook niet direct het grootste probleem, maar dan was het dan in ieder geval schoon nat en niet vies nat. En zo hield ik hem mokarm tot mokvrij.

sokken een beetje kort knippen helpt in mijn ogen niet. bij die van mij krijg je dan door de dichtheid van het haar alsnog broei en gedoe. Gewoon helemaal eraf en zo kort mogelijk houden. Kreeg vorige week nog complimenten van een kliniek over hoe netjes zijn benen eruit zagen, hij zag meestal veel ergere friezen.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:29

Mijn tinker heeft ook 1 a 2 keer per jaar last van mijten maar ik heb nog nooit geschoren hoor. Behandeling met Sebacil (goed 'schrobben' op de huid) en 7 dagen later nog een keer behandelen met Sebacil. Ik doe dan paar dagen later nog een pipetje Stronghold (voor zwaarste hond; alleen verkrijgbaar bij de dierenarts) op de huid tussen de sokken (1 pipet per achterbeen en voor beide voorbenen tesamen 1 pipet) en heb dan maanden tot wel bijna een jaar geen last meer van mijten. Scheren zou ik alleen doen als je na aantal behandelingen niet van de mijten afkomt. Ik wacht overigens niet te lang met de sebacil/strongholdbehandelingen want dan krijg je ze misschien niet allemaal weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:48

DarkoFoitzik schreef:
Dan verschillen we van mening :)

Mee eens :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:28

Inxs schreef:
Om de dooie donder wel de sokken scheren. En waarom? Omdat je op die manier de huid en mijt veel beter kan bereiken met het wassen met het goedje van de DA en daardoor veel beter en effectiever kunt behandelen.
Daarom wordt dat advies ook gegeven, ...niet omdat mijt in de sokken zou zitten.

Het is echt onzin en enorm achterhaald dat er geschoren moet worden.
Het wassen is echt het enige voordeel wat scheren heeft. Verder heeft het vooral grote nadelen. Sokken zorgen er voor dat insecten, ammoniak, vocht en andere schadelijke en irriterende zaken van de huid weg blijven.
Afbeelding

Mijt kan mok veroorzaken, dat klopt, mijten zorgen ervoor dat het lymfesysteem slechter werkt met 'mok' of CPL tot gevolg, maar de aandoening is toch echt iets anders.

Ik heb er helaas meer dan genoeg ervaring mee. Scheren doe ik dan ook echt niet meer, alleen bij grote wondjes door de CPL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:53

Ik heb medelijden met alle paarden welke geboren zijn zonder sokken :(:)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:06

Werkzame stof van Stronghold is selamectine. Erg effectief.
Ik gebruik hondenshampoo met permetrine. Werkt ook prima mits je het goed tot op de huid inmasseert en een kwartiertje laat inwerken. De werking van beide is identiek, het dringt door in de opperhuid waar de mijten zitten, en doet dan z'n werk voor een paar weken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:06

Warmbloeden kunnen suikers veel beter verwerken dan koudbloeden, waardoor koudbloeden sneller mok krijgen door verkeerde voeding, een slechter immuunsysteem hebben door diezelfde verkeerde voeding en daardoor ook sneller last van mijten.
http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

Daarnaast hebben paarden die zonder sokken geboren zijn een andere vachtstructuur bij de benen. De haren van sokkenpaarden staan uit elkaar na het scheren, terwijl warmbloeden gewoon een afwaterende vacht hebben bij de benen.

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:11

Mijn paard heeft CPL en dat behandel ik met Cydectin, eenmaal per halfjaar op de onderbenen en goed inwrijven. Van de da hoef ik de sokken er niet af te scheren, maar ik moet behandelen met antiklit/manenspray zodat er een betere afvoer van vocht is. Verder voer ik hem Kleefkruid en geranium van de paardendrogist. En veel, heel veel beweging! En het gaat erg goed, hij heeft geen last meer van de mijten en de zwellingen worden minder

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:18

Hoe herken je mijt dan?
mijn tinker heeft veel jeuk in de kootholte is dat mijt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:35

Wat fijn dat het beter gaat met je paard, iser! Cydectin is inderdaad een geweldig middel. Duur, maar erg effectief en gemakkelijk in gebruik. Kleefkruid werkt inderdaad erg goed, dat ondersteunt de lymfeklieren. Ik geef er zelf ook nog brandnetel bij, dat werkt bloedzuiverend en ontstekingremmend.

Mijten zijn zo klein dat je ze niet kan zien met het blote oog, maar als je tinker jeuk heeft en je ziet geen luizen en de huid is nog mooi roze en gaaf dan is de kans heel groot dat het mijt is. Is de huid rood of geïrriteerd dan kan het ook een allergie of overgevoeligheid voor een bepaalde soort voeding zijn. Zo krijgen veel koudbloeden jeuk door oa de pavo summerfit koeken, en door jong fructaanrijk gras.
Maar het kan nooit kwaad om eens te behandelen tegen mijten. Bijna elk paard draagt ze wel bij zich, alleen krijgen ze er pas last van als de omstandigheden optimaal zijn en het immuunsysteem van een paard wat lager is zoals rondom de rui periode.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:05

JoycexEnya schreef:
Hoe herken je mijt dan?
mijn tinker heeft veel jeuk in de kootholte is dat mijt?

Dat is meestal mok. Maar mok en mijt gaan vaak samen en het ene is bestrijden met een bestrijdingsmiddel en het andere is vaak een kwestie van te rijke of te veel voeding (of baggerweer, blubber en verweekte huid)

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:19

Wanneer je de sokken eraf haalt (en nee dat is zeker bij een Fries of tinker niet leuk of mooi) je wel een heel goed zicht hebt wat er onder zit en 9 van de 10 mensen vergissen zich daar in.
Wanneer ze veel behang hebben met daaronder infectie/mijt/mok of whatever kun je lang niet altijd de situatie voor de volle 100% inschatten/zien laat staan Behandelen.
Mijn mening:
Bij erge mok/mijt of andere infecties en ontstekingen: sokken eraf: zo zie je hoe erg het is en kun je gericht behandelen op de plekken die aangetast zijn.

Dierenarts kan je ook Byemyte geven om mee te wassen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:05

Waar ik haar vandaan heb hadden haar wel gewassen 2x met sebacil.
Ik zal straks even kijken. Ze staat 24/7 buiten krijgt handje ponybrok (heeft weinig suiker en eiwitten)

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:15

Sebacil! of neocidol werkt ook perfect.
Ik zet z'n benen altijd een voor een in een emmer, goed in masseren en laten staan 10min, na 3 weken weer herhalen.
Mij is altijd geadviseerd door meerdere tinker fokkers om de sokken en NIET af te halen, door het scheren lig je de huid bloot en ontstaat er nog meer jeuk door de korte haren. Sokken zitten er voor bescherming.