Lijnzaad, hoe te geven zonder verder voersuplementen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Lijnzaad, hoe te geven zonder verder voersuplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 20:07

Hoi,

Omdat ik niet weet wat ik moet doen, open ik dit topic. Ik heb namelijk het volgende:
Ik ben absoluut niet thuis in de voedingswereld, dus moet nog veel leren, sta voor alles open!Ik heb een zakje lijnzaad van mijn moeder gekregen, omdat mijn plak veekoek bijna op is en ik graag extra lijnzaad geef. Uiteraard niet omdat ik te lui ben voor poetsen, maar gewoon om hem een echte shine te geven! Nu heb ik dus losse zaadjes en weet ik niet hoe ik deze kan geven, en hoeveel gram/ml.
Nu ben ik zelf nooit tijdens voertijden op stal, en wil ik dit lijnzaad echt voor mezelf houden dus wil dit niet aan degenen geven die voeren. Verder krijgt hij kuil.

Kan ik het lijnzaad los geven, of moet ik dit toch ergens mee mixen? En hoeveel moet ik geven? Normaal geef ik gewoon een klein stukje veekoek, maar heb nu werkelijk geen idee.

Alvast bedankt!

Sting

Re: Lijnzaad, hoe te geven zonder verder voersuplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:12

Je kan lijnzaad gewoon 'puur' voeren. Dus een handje per dag in de bak, hoeft niet gemengd. Maar of je paard het heel lekker vind hangt van het paard af... Je hebt ertussen die hun neus ervoor ophalen.
Koken en tot slijm laten worden kan ook, maar dan geef ik je nog minder kans dat je paard het eet. Ik zou dus droog proberen ;).

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 20:13

De veekoek lussen ze sowieso, Raymond is geen lastige snoeper!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:15

Voor de glanswerking ervan kun je het het beste voorkoken tot een papje. Wel goed doorkoken, want bij dat proces komt een stof vrij die giftig kan zijn in grote hoeveelheden (blauwzuur heet dat geloof ik?!).
Zelf geef ik het een aantal keer per week ongekookt door het voer voor de darmwerking. Dat is me aangeraden door de veearts na zandkoliek, als onderhoud tussen de maandelijkse kuurtjes zandweg. Dagelijks werd me afgeraden, omdat het de darmen lui zou kunnen maken.
Als je het niet kookt komt die stof ook niet vrij, dus kan je het zo voeren (mits paard het lekker vindt), maar zullen de voedingstoffen eruit minder opgenomen worden.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 17-08-16 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 20:18

Gewoon een pan water en dan de lijnzaden er in tot ze koken? Dan een paar minuten wachten?
Wordt het zelf al pap?
Als ik het niet kook is er dus minder werking, ook met de glans?

(Sorry echt te veel vragen, maar ik vind het te interessant! :') )

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:21

Ja, het wordt dan vanzelf een slijmerig papje. Wel goed doorkoken dus, ik deed het voor de zekerheid wel langer dan een paar minuten, denk 10/15 ofzo. en oppassen, want het brand vrij snel aan als je er niet bij blijft en het niet steeds van de bodem roert en dan krijg je het haast niet meer uit je pannetje.
Ongekookt nemen ze er ongetwijfeld ook wel wat van op hoor, maar er gaat dan ook een deel zo door het systeem heen (daarom werkt het ook zo goed om de darmen een beetje te stimuleren).

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 20:32

Oja, ik snap het! Hoeveel water en lijnzaad raad je aan? En hoe lang is het houdbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:47

Er staat een filmpje over t koken van lijnzaad op YouTube, van gebruiker snuitable.
Maar je kan het idd ook zo geven. Vroeger dacht men dat t schadelijk was om t ongekookt te geven, maar dat blijkt achterhaald.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:48

Zou gewoon zorgen dat het ruim onder staat en tijdens het koken merk je het vanzelf als er wat meer water bij moet, het wordt dan zo dik dat je haast niet meer kan roeren.
Houdbaarheid zou ik niet weten eigenlijk. Lijkt me niet heel lang. Ik kookte het altijd in kleine porties gewoon per dag als ik het een tijdje gekookt gaf.
Maar nu geef ik het dus al een tijdje ongekookt. Stuk minder gedoe moet ik zeggen haha. Maar dus ook een andere werking en doel.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 20:54

Ik kan het anders eerst wel los proberen, als ik dan na een aantal weken geen resultaat zie ga ik koken. Het is een uur reizen naar stal dus ik moet het wel een paar uur kunnen houden zonder het oneetbaar wordt!

Ben echt dol op poetsen, maar dat lijnzaad geeft meestal nog beter resultaat!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 20:55

Euforie schreef:
Er staat een filmpje over t koken van lijnzaad op YouTube, van gebruiker snuitable.
Maar je kan het idd ook zo geven. Vroeger dacht men dat t schadelijk was om t ongekookt te geven, maar dat blijkt achterhaald.

Ik kijk altijd Snuitable, hoe kan ik die in hemelsnaam hebben gemist, shame on me!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:58

Los gewoon lijnzaad liever niet voeren... blauwzuur is "giftig" voor paarden. Niet zo erg als men oorspronkelijk dacht... maar alsnog niet zo goed voor de lever, darmen etc. Die alleen na het koken geven is beter. Of in lijnzaad olie vorm.
Goud lijnzaad of linosan kan je wel ongekookt geven. Die bevat nagenoeg geen blauwzuur.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 21:01

Dus alleen bruin lijnzaad bevat deze giftige stof? Want dat is precies degene die ik heb gekregen.
Is het zoals bepaalde antibiotica dat het de wanden van de organen kapot maakt? Dit paard is 18 jaar oud.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:03

c_alsemgeest schreef:
Los gewoon lijnzaad liever niet voeren... blauwzuur is "giftig" voor paarden. Niet zo erg als men oorspronkelijk dacht... maar alsnog niet zo goed voor de lever, darmen etc. Die alleen na het koken geven is beter. Of in lijnzaad olie vorm.
Goud lijnzaad of linosan kan je wel ongekookt geven. Die bevat nagenoeg geen blauwzuur.

In Utrecht wordt het door de kliniek aangeraden, dus ik zou denken dat het wel meevalt. Heb jij onderzoeken die zeggen dat het echt schadelijk is?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:07

Hier ook vanuit de veearts uit aangeraden gekregen. Vroeger werd het afgeraden, maar nu niet meer. Het blauwzuur komt vrij bij het kookproces, daarom als je het kookt: goed doorkoken, maar als je het zo geeft zou het geen probleem zijn.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 21:09

Nu wacht ik even tot ik duidelijk antwoord heb, wil mijn verzorgpaard natuurlijk niet vergiftigen, maar het lijkt mij wel mee te vallen.

edit;
http://www.bokt.nl/wiki/Lijnzaad
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 17-08-16 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:10

Mijn paard heeft twee maanden in utrecht gestaan in 2009 na een zware koliek operatie en ik heb daar toen der tijd alleen goud lijnzaad gezien. Maar misschien dat dit anders is nu... dat het helemaal niet meer schadelijk blijkt. Maar toen gaven ze aan de linosan variant te geven ipv gewone lijnzaad. Omdat blauwzuur in verminderde weerstand de stofwisseling zou kunnen blokkeren. Maar nee... een artikel heb ik zo niet even paraat, wel vindt je er veel over in google. Die van mij is heel gevoelig en heeft veel schade geleden na de darmperforaties, dus ik neem liever zekerheid en kies voor linosan. Al zou gewoon lijnzaad een stuk goedkoper zijn :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:11

Vergiftigen zal je zeker niet snel doen... dat is wel achterhaald dat het echt giftig is. Maar bij verminderde darm werking of weerstand misschien iets minder goed.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 21:16

Het paard is al wat ouder, dus ik weet niet of het dan kan of niet?
Koken vind ik niet erg, maar het vergt zoveel tijd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:22

Ja dat is lekker aan het gouden lijnzaad. Hoppa zo zijn voerbak in :+ die van mij lust alles dus dat scheelt. Hwt wordt bij ons op stal groot ingekocht in duitsland. Dus scheelt wel weer wat...

Maar heb je nu een grote hoeveelheid dan? Als het weinig is kan je het misschien in kleine beetjes geven... kan je ook kijken wat het effect is.
Ik ben met United gewoon nogal mutsig, maar die krijgt ook erg snel koliek en zijn lever heeft best een klap gehad ten gevolge van de zware bloedvergiftiging die hij weer door die darmperforatie had. Dus daarom ben ik een pietje precies bij zijn voer management :') En daar doet hij het boven verwachting goed op. Niemand had toen verwacht dat hij nu nog zou leven en ook weer in de sport zou meelopen.
Met mijn merrie was ik veel makkelijker... zij is nooit ziek geweest en is in goede gezondheid bijna 30 geworden. Bij haar zou ik het gewoon zo hebben gegeven gok ik :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 21:24

Hij heeft verder geen problemen, zo ver ik weet. Hij gaat het lijnzaad niet elke dag krijgen, maar denk ik twee dagen per week. Zal dus wel een gemiddelde hoeveelheid zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:29

Wij voeren onze paarden in de winter ook lijnzaad bij, door een beetje bietenpulp en de vitaminebrok. Ik meen dat ik 20 gram per 100 kg paard voer (dus 40 gram voor de Shet van 200 kg, 60 gram voor de Welsh van 300 kg, enz).
Om het goed te mengen en te zorgen dat de vogels de onverteerde zaadjes niet uit de mesthopen pulken, maal ik het even in een koffiemolen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 21:32

Dus jij geeft het wel gewoon 'rauw'? Ben je daar tevreden over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:35

Ik geef mijn merrie al jaren het lijnzaad rauw. Dat werkt net zo goed en je zit niet met de vieze smurrie te hannesen van het koken :-)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:36

Ja hoor, wij geven het rauw. Overlegd met zowel een voedingsdeskundige, onze reguliere DA en onze holistische DA. Zolang je er geen kilo's van tegelijk voert, is er niks aan de hand.