Spierproblemen tips / ideeën?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Spierproblemen tips / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 23:04

Hallo allemaal,

Aller eerst bedankt voor het lezen van mijn topic :) Super!
Ik probeer het voor mijzelf ook even op een rijtje te zetten.

Op voorhand: morgen ga ik de dieren arts bellen maar ik zou graag willen weten of mensen ervaring hebben met dit probleem of tips / ideen hebben.

- Masseur
- Sportmasseur
- Dry needling
- Chiropractie

Dit hebben we er allemaal al bijgehaald voor het probleem maar ik ga morgen dan toch maar de dierenarts bellen omdat ik het idee heb dat ik het probleem misschien toch verder moet zoeken.

Paardje is 9 jaar, staat elke dag buiten en s'avonds weer op stal.
Krijg magnesium citraat van pharamahorse als extra. Dit geef ik voor zijn spieren en de rust. En lijnzaad olie.
Musli en hooi. (van brokken wordt hij te heet)
Hij is zeker niet ongelukkig, hij is nu kwa gedrag op zijn best. Deze stal waar hij nu staat haalt echt het beste in hem naar boven. (privé stal met 1 ander paard, lekker veel buiten etc) Hij is nu helemaal het lieve diertje die hij echt is :D

Het probleem;
Als ik het zo observeer heeft hij zo lang ik hem al ken al last van zijn spieren.
Hij is hier heel duidelijk in, heeft hij pijn laat hij dat duidelijk merken dmv staken. Ik ga dan ook zeker niet door.
Ik probeer er ook zeker niet op te klimmen als hij aangeeft last te hebben. Soms probeer ik hem wel met rijden wat losser te maken. Vooral lang en laag en niet te zwaar trainen.
Het is niet zo dat ik nooit hard met hem kan trainen want dat is zeker zo. Maar hij heeft naar mijn idee zo zijn periodes wanneer hij meer last heeft.
Het is een heel lief dier en wil graag voor je werken. Hier wil ik dan ook zeker geen misbruik van maken.

Als ik zijn rug en achterhand na loop trekt hij erg met zijn rug / achterhand.
Het is zeker niet het zadel, die ligt helemaal prima en die wordt ook regelmatig weer gecontroleerd.
Zijn probleem gebied ligt vooral achter het zadel.
Maar ook toen de sportmasseur geweest was zat hij bij de trapezium spier vast/pijn en eigenlijk op heel veel andere plekken meer.

Eigenlijk heeft hij over zijn hele lichaam wel last van zijn spieren maar vooral rug en achterhand.
Het gaat beter als hij een 5 keer per week aan het werk wordt gezet. Maar als ik dan even geen tijd heb om te rijden of te longeren zit hij zo weer vast / heeft hij weer last van zijn spieren.
Hij wordt echt vaak losgemasseerd etc. en zoals te zien is in het lijstje zijn er ook veel mensen geweest.
Ik probeer hem nu ook wat los te rijden, dus niet alles meer losmasseren maar ook onder het rijden proberen.
Echter is het voor hem en mij erg vervelend als hij last heeft van zijn spieren.
S'winters lijkt het ook "erger" te zijn.
Het is niet zo dat hij geen pas zet of niet wil lopen dat zeker niet. Maar het lijkt allemaal wat gevoelig en hij heeft makkelijk knopen.
Stel je zet hem 2 weken op rust haal je geheid na 2 weken een paard uit de wei die weer "helemaal vast zit". Dit hoort natuurlijk niet en vooral niet op 9 jarige leeftijd. Als paarden ouder worden is dit natuurlijk wel te begrijpen maar het zit mij nu niet meer zo lekker.

Het is zeker niet zo dat ik helemaal niet aan het trainen kan maar het zint mij gewoon niet..

Morgen leg ik het verhaal voor aan de dierenarts en ben dan heel benieuwd wat ze gaan zeggen. Ik moet waarschijnlijk toch een afspraak maken om langs te komen want dan kunnen ze het zelf ook zien. :)

AstridJ

Re: Spierproblemen tips / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:14

Hoe weet je zeker dat het zijn spieren zijn? Is zijn rug al een keer op de foto gezet? Zo niet, dan zou ik dat als eerste doen. Komt daar niks uit dan verder kijken. Het klinkt mij zelfs een beetje als KS...

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 23:17

astridklomp schreef:
Hoe weet je zeker dat het zijn spieren zijn? Is zijn rug al een keer op de foto gezet? Zo niet, dan zou ik dat als eerste doen. Komt daar niks uit dan verder kijken. Het klinkt mij zelfs een beetje als KS...

Hij is toen hij een jaar of 3 was helemaal röntgenologisch op de foto gezet. Alles was toen prima. Nu zijn we natuurlijk wel wat jaartjes verder.
Ik zal me er is op inlezen en ook dit aankaarten bij de dieren arts ! In kissing spines heb ik me nog niet echt verdiept.
Bedankt voor je snelle reactie :)

edit;
om er nog even op terug te komen. Hij heeft zeker last van zijn spieren dat is in ieder geval al wel duidelijk. Waar het vandaan komt is een tweede

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:28

Dat is 6 jaar geleden, er kan in die tussentijd van alles veranderd zijn, zeker als hij daarna onder het zadel is gegaan. Gewoon foto's laten maken. Een masseur, chiropracter, osteopaat enz kunnen er ook niet in kijken. Ik denk dat je dierenarts dat ook zal adviseren.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:28

Hoe is het duidelijk dat hij last heeft van zijn spieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:01

Wat vervelend.
Ik ben erg benieuwd naar verhaal van dierwnarts.
Zou van alles kunnen zijn, maar mogelijk dat de dierenarts een goede diagnose kan stellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 07:35

Wat voor voer krijgt de pony?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 07:49

Hoe wordt de pony gehouden kwa dekens?
Altijd maar in weer en wind zonder deken is wellicht niet een geschikte manier voor een pony die snel stijf in de spieren is.

Ben ook wel benieuwd wat voor voer de pony krijgt. Een gebrek in het voer kan zorgen voor problemen. Een bloedonderzoek kan hier wat in betekenen.

Klacht zou ook zomaar inderdaad KS kunnen zijn, daarvoor zul je de rug op de foto moeten laten zetten.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:04

xAnnouk schreef:
astridklomp schreef:

Hij is toen hij een jaar of 3 was helemaal röntgenologisch op de foto gezet. Alles was toen prima. Nu zijn we natuurlijk wel wat jaartjes verder.
Ik zal me er is op inlezen en ook dit aankaarten bij de dieren arts ! In kissing spines heb ik me nog niet echt verdiept.
Bedankt voor je snelle reactie :)

edit;
om er nog even op terug te komen. Hij heeft zeker last van zijn spieren dat is in ieder geval al wel duidelijk. Waar het vandaan komt is een tweede

Last van de spieren kan heel goed komen door een onderliggende oorzaak in de rug /het bekken. Als je pijn hebt ga je compenseren en paarden zijn juist daar heer en meester in.

Ook ik zou de pony meenemen naar een kliniek en zijn nek en rug op foto laten zetten en bekken laten echoën.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 08:10

Bedankt voorde reacties al ! Super dat jullie mee willen denken. :)

Kwa voer krijgt hij deze musli;
http://www.marstall.nl/producten/indivi ... egory_id=4

Dit is mijn toen aanbevolen door de chiropractor / acupuncturist die ook dierenarts is.
Hier staat hij nu een paar maanden op als ik het zo gok.

Daarvoor kreeg hij gewoon een eigen merk musli zonder haver.
Verder staat hij gewoon op de wei waar gras te eten is, niet te veel niet te weinig.
En hij krijgt gewoon hooi via een slowfeeder net.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:14

Als hij al zolang last van zn spieren lijkt te hebben, is er meer aan de hand en gaan de therapeuten die je erbij laat komen niets uithalen. Dierenarts foto's laten maken van zn rug en eventueel bloedonderzoek naar tekorten. Eerst dus uit gaan zoeken waar het probleem vandaan komt voor je de symptomen gaat bestrijden.
Ik heb ook eens bij een kliniek een drukmeting laten doen ivm rare kreupelheden, toen er niet veel uit onderzoeken kwam. Bleek toch niet zo goed te liggen als de zadelmaker dacht en moest best veel worden aangepast om het paard weer goed te laten lopen onder dit zadel.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 08:19

NoTwixLeft schreef:
Als hij al zolang last van zn spieren lijkt te hebben, is er meer aan de hand en gaan de therapeuten die je erbij laat komen niets uithalen. Dierenarts foto's laten maken van zn rug en eventueel bloedonderzoek naar tekorten. Eerst dus uit gaan zoeken waar het probleem vandaan komt voor je de symptomen gaat bestrijden.
Ik heb ook eens bij een kliniek een drukmeting laten doen ivm rare kreupelheden, toen er niet veel uit onderzoeken kwam. Bleek toch niet zo goed te liggen als de zadelmaker dacht en moest best veel worden aangepast om het paard weer goed te laten lopen onder dit zadel.

Bedankt voor je reactie !
Dit is dus ook wat ik heb aangegeven, ik wil er nu ook echt achteraan! Bloed onderzoek ben ik sowieso wel van plan maar er werd mij verteld dat je dan wel zelf een idee moest hebben waar je op moet prikken? Of heb ik dit verkeerd?

Verder laat ik me goed informeren over wat de dieren arts denkt en vindt.

Het zadel ligt echt zeker goed, hebben verschillende zadelmakers erbij gehad en nu gebleven bij een hele kundige :j

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:29

Daar zou ik ook gewoon mee overleggen met de dierenarts. Ken niet precies het supplement wat jij bijvoert, maar het kan ook zo zijn dat hij nu een verkeerde verhouding magnesium binnen krijgt. Of zijn eiwit inname is te laag. Dit is heel persoonlijk, zowel voor dier als mens. Een dierenarts is hier beter van op de hoogte en zou je daar ook het beste over kunnen voorlichten.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 09:35

Dierenarts gebeld en vrijdag kunnen we terecht. Er wordt dan ook bloedgeprikt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:42

Wat ook belangrijk is als de spierproblemen door massage etc (en onderliggende problemen) opgelost zijn. Het rijden opgebouwd wordt met behulp van instructie het kan natuurlijk ook dat het paard onbewust niet optimaal of op de verkeerde manier getraind wordt en er daardoor iedere keer weer opnieuw problemen ontstaan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:53

xAnnouk schreef:
Dierenarts gebeld en vrijdag kunnen we terecht. Er wordt dan ook bloedgeprikt.

Goed zo. Kunnen daar ook foto's /echo's gemaakt worden mocht dat nodig zijn/lijken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:56

rug wordt niet standaard op foto gezet bij een röntgenologische keuring. Meeste standaard toestellen kunnen dit niet eens aan.

Zou bloed laten controleren op vit E tekort, zeker gezien je hem in de winter nog strammer vindt dan in de zomer. Losmasseren heeft imo weinig zin als er een onderliggend probleem is.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:58

petitparis schreef:
rug wordt niet standaard op foto gezet bij een röntgenologische keuring. Meeste standaard toestellen kunnen dit niet eens aan.

Zou bloed laten controleren op vit E tekort, zeker gezien je hem in de winter nog strammer vindt dan in de zomer. Losmasseren heeft imo weinig zin als er een onderliggend probleem is.

In de winter strammer dan in de zomer kan ook juist op gewrichtsproblemen duiden; de lagere temperatuur heeft heel vaak een negatieve invloed op aangedane gewrichten

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 09:59

Genja;

Ik heb 2 of 3 keer in de week les. Dus dat zit wel goed gelukkig ! Ik ben daar zelf ook heel alert op.
1 of 2 keer van mijn privé instructrice en 1x op de vereniging.

Rindin;

Ja dit kan daar zeker ook ! :)

Petitparis;

Bedankt! Ja daarom dat ik nu ook ga zoeken naar het onderliggende probleem.
Hij is niet rontgenlogisch gekeurd maar gewoon helemaal op de foto gezet. (Hij had toen een glijer gemaakt in de wei en er werd toen het zekere voor het onzekere genomen door hem helemaal op de foto te laten zetten) :)
Maar er kan natuurlijk 6 jaar later van alles veranderd zijn

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:25

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 10:30

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:33

Regelmatig longeren met pessoa longeerhulp voor de rug sterker te maken en de rug rond te laten gebruiken.
Misschien balkjes lopen zodat je paard zijn rug ook meer moet gebruiken en sterker in de achterhand wordt.
Ik geef mijn paard regelmatig tyeguard tegen spierverzuring.
En ik de winter rij ik met zo een vierkant uitrijdeken die je aan je zadel vastmaakt, zodat de achterhand tijdens het rijden niet 'bloot' is.

Mijn paard heeft door verkeerd rijden eens spierverzuring gekregen en nu is hij er gevoeliger voor.
Maar het gaat al 2 jaar probleemloos met hem en hij werkt best wel intensief.

Plast je paard veel en is deze normaal van kleur?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:57

Kan ook een beenprobleem zijn. Dan gaan ze compenseren op andere lichaamsdelen en dus vaak in de rug.
Succes bij de dierenarts vrijdag. Ik hoop dat je eruit kan komen. Ik zelf voer alleen hooi en basisbrok. Geen supplementen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:58

Eerste waar ik bij dit soort klachten aan denk, door eigen ervaring, is bloedonderzoek en dan met name vitamine E zoals gezegd & selenium. Selenium eigenlijk meer om te weten of je bij een vitamine E tekort een supplement met of zonder selenium moet gaan geven want overdoseren gebeurt snel ;)

Verder kan je de spierenzymen laten checken maar dat gebeurt in principe standaard (bij die van mij waren ze na dikke 2 weken paddockrust nog verhoogt ;) ) en magnesium, maar omdat je dat al bijgeeft zou dat normaal ok moeten zijn.

Zou eerst even dat doen/afwachten, want je kan er nog allerlei -paten en -peuten bijhalen maar als het binnenin niet goed werkt door tekorten zal het nooit opgelost raken ;) Blijkt dat bloed wel allemaal ok kan je nog verder met foto's ed ...

Wat ik verder ook doe is alles goed warm houden, pony kan in principe alles zelf regelen en maakt een behoorlijke vacht aan in de winter, maar toch leg ik hem een deken op. Inderdaad ook uitrijdeken etc (we rijden vooral buiten). Niet zozeer voor de koude, maar vooral voor de nattigheid & de wind, dat dat allemaal geen vat krijgt op zijn spieren. Nog een ander iets waar ik bij die van mij verschil merk: hoeven .. Ijzers waren een ramp (te weinig demping), zonder ijzers ging beter maar we hebben hier echt rot/puinpaden. Kreupel of gevoelig liep hij niet, maar toch eens hoefschoenen geprobeerd en als ik zie hoe die nu loopt helpt die demping/bescherming hem wel.

Maar dit is gewoon eigen ervaring, en hoeft daarom bij jou paard niet zo te zijn. Mijn pony is ook 20 ondertussen dus dat zit misschien nog wel anders ;)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:06

Ik volg even.. Ik herken het probleem.. Bij mij is geadviseerd om het nog even aan te kijken omdat hij de afgelopen maanden veel ongelukjes heeft gehad..