Pony al 2 weken ziek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peppert

Pony al 2 weken ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 12:36

Hallo!
Inmiddels is m'n man al 2 weken in de weer voor onze pony, die ondanks ontworming ed toch enorm ziek is geworden door een worm infectie. (Koliek) hij is toen nogmaals ontwormd, en dat heeft hem toen echt de das omgedaan. Mest was wit van de wormen. Veearts gaf aan dat er veel meer wormen infecties waren door t weerbeeld dit jaar. Pony is inmiddels 3 x opgelapt met n spuit pijnstilling maar valt telkens terug.. Eet wel kleine beetjes en mest ook weer (deels onverteerd) maar is enorm mager. Mijn man is geen paardenkenner maar ik ben nog herstellende van een zwangerschapsvergiftiging, en ben dus niet in staat dit zelf te doen wat me echt ontzettend verdrietig maakt. Ik ben dol op die pony!! Vanmorgen is de veearts geweest en vertelde m'n man dat er misschien toch keuzes moeten worden gemaakt betreft laten lijden/euthanasie ondanks dat ze hem wel in een stijgende lijn zien wat betreft eten/mest.. Ik ben nu eigenlijk benieuwd of er mensen hier zijn die dit herkennen of ervaring mee hebben.. K ben echt ontroostbaar ☹️ Alvast bedankt!

Furrow

Re: Pony al 2 weken ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:40

Zou het niet beter zijn om hem naar de kliniek te brengen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:42

Is de DA vanmorgen voor het eerst geweest of komt die al langer?

Ik zou deze ook naar een kliniek doen of inslapen. Niet mee blijven aanrommelen.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 12:47

Ayasha schreef:
Is de DA vanmorgen voor het eerst geweest of komt die al langer?

Ik zou deze ook naar een kliniek doen of inslapen. Niet mee blijven aanrommelen.

De veearts is vanaf dag 1 in beeld uiteraard. Iedere dag word er overlegd. Mijn veearts is geen voorstander van ponies "zonder waarde" naar een kliniek te doen. ik zelf ben pas sinds eergisteren op de hoogte van de situatie omdat m'n man mij niet wou belasten met dit slechte nieuws

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:48

Dat is ook mijn eerste gedachte!
Op laten nemen :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:48

Jouw veearts heeft niks te zeggen over of deze pony naar de kliniek gaat of niet. En zeker niet of dat ie waarde heeft of niet. Als hij het jouw waard is gaat ie.
Een DA die zo spreekt zou ik sowieso niet bij mijn paard willen. Wie zegt dan dat hij er alles aan doet om zo'n waardeloze pony te doen herstellen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:49

Zonder waarde???

Weg met die dierenarts -:(-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:52

peppert schreef:
Mijn veearts is geen voorstander van ponies "zonder waarde" naar een kliniek te doen.
De waarde van je pony bepaal jij en niet wij of je dierenarts.

Mijn paarden hebben ook geen "waarde", maar voor mij zijn ze mijn goud, dus gaan zo nodig en mogelijk zeker naar de kliniek. Die keuze wel of geen kliniek kun jij alleen maar maken.

Jouw verhaal klinkt zeker niet hopeloos. Mocht je liever je paard niet in de kliniek doen, wellicht omdat dit ook nu moeilijk gaat gezien de omstandigheden, mag je me pb-en voor mail adres van mijn natuurkundige die ons paard die ook zo vreselijk ziek was er weer op heeft gekregen. Zij heeft toen aanvullend de behandeling van de dierenarts ondersteund en voor onze pony werkte dat toen fantastisch.

Veel sterkte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:56

Als zijn darmwand aan gort ligt door de migrerende wormen + overbelasting van de lever door dode wormen dan krijg je die niet goed met wat aanrommelen.
Dan heeft hij een infuus nodig, waarschijnlijk antibiotica en daarna een zeer goed beleid met flora opbouwende supplementen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:59

En een goede dierenarts, die hem een eerlijke kans geeft!
Mijn hemel...schrik echt van zo'n uitspraak :n

Peppert, zoek alsjeblieft een ander!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:00

Ik zou hem ook naar een kliniek doen, dat geeft jou ook meer rust voor je herstel en je man waarschijnlijk een minder onmachtig gevoel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:00

Sizzle schreef:
Als zijn darmwand aan gort ligt door de migrerende wormen + overbelasting van de lever door dode wormen dan krijg je die niet goed met wat aanrommelen.
Dan heeft hij een infuus nodig, waarschijnlijk antibiotica en daarna een zeer goed beleid met flora opbouwende supplementen.

Dit en dat is ws een prijzig verhaal, maar dan nog ben jij degene die uitmaakt of je dat het waard vind om te laten doen. Een veearts mag die keuze never maken.
Of het moet echt al verloren zaak zijn en dat de behandeling geen toekomst zal bieden.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:06

Is er alleen sprake van wormen of is er meer aan de hand? Zandkoliek zie je ook vaak bij paarden met een wormbesmetting bijvoorbeeld.

Jij bepaalt ten alle tijde of je pony naar de kliniek gaat of niet, je dierenarts heeft daar niets over te zeggen. Ik zou eerlijk gezegd niet aan blijven modderen met deze DA, zeker niet gezien zijn denkwijze.

Ik hoop dat je pony snel opknapt, en jij ook beterschap met je zwangerschapsvergiftiging.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:16

Jeetje, wat een denkwijze?

Dus een pony met weinig aankoopwaarde verdient het niet om een goede behandeling te krijgen?
Ik zou na zo een uitspraak zeker voor een second opinie gaan..
Verder met sizzle eens, hoe goed jij het ook bedoeld ik denk dat de pony meer hulp nodig heeft dan dit.

Veel sterkte voor jou en je pony.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:17

Een welgebruikte uitspraak;
"Slachtprijs is de waarde, de rest is emotie"
Jou dierenarts kan dus niet voor jou bepalen of jouw pony 'waardevol genoeg' is om naar de kliniek te brengen.
Als jij het de kans waard vind om hem daar heen te brengen, zeker doen!!
Een dermate ernstige wormbesmetting is levensbedreigend. Een dierenarts aan huis kan niet zien hoe ver de darmen aangetast zijn. Dit zal toch echt in een kliniek/praktijk aangetoond moeten worden, waarna er wel of geen behandeling mogelijk is...

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:31

Wat een belachelijke uitspraak van jou veearts. Iedere pony heeft zijn slachtwaarde + wat een gek er voor geeft. Daarnaast als jij wilt dat hij naar de kliniek gaat, zeker met jou situatie nu, gaat hij naar de kliniek. Dus rap naar de de kliniek en anders een andere dierenarts.

Eerlijk gezegd zou ik deze dierenarts niet eens bij mijn pony willen. Elke pony verdiend die kans.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:33

Het moet wel een eerlijke kans zijn.
Als hij nu enorm verhoogt risico heeft op darmbloedvat aneurisma's dan is inslapen eerlijker. Maar dan wel na gedegen onderzoek.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:36

Lekkere veearts :(
Vraag een second opinion van een andere veearts en breng het dier desnoods naar een goede kliniek waar ze een adequate diagnose en/of behandelplan kunnen opstellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:36

wat zielig dit...heeft de dierenarts hem in 1x ontwormd met een goede dosering?Dan kun je inderdaad dit soort problemen krijgen door het massaal afsterven van wormen.
Was hij al een tijd mager en niet ontwormd?

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:41

Sterkte in elk geval en beterschap voor jullie beiden!

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 14:20

geerke schreef:
wat zielig dit...heeft de dierenarts hem in 1x ontwormd met een goede dosering?Dan kun je inderdaad dit soort problemen krijgen door het massaal afsterven van wormen.

Nee hij zag er juist goed uit. Veearts heeft gewoon equimax gegeven , dezelfde dosering als altijd. M'n man is er nu weer heen, heb al uitgesproken om hem toch naar de kliniek te doen als t nu niet verbeterd is

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:22

Zou de pony zeker naar de kliniek doen, met zo'n veearts lijkt het eerder op Russische roulette dan gedegen een dier genezen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:46

peppert schreef:
geerke schreef:

Nee hij zag er juist goed uit. Veearts heeft gewoon equimax gegeven , dezelfde dosering als altijd. M'n man is er nu weer heen, heb al uitgesproken om hem toch naar de kliniek te doen als t nu niet verbeterd is

maar wat voor wormen waren het dan?als hij equimax heeft gehad vermoed ik een lintworm?

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:07

Heftig allemaal zeg en geen makkelijke situatie waar je nu in zit! Toch zou ik er dan voor kiezen om het paardje te laden en naar de kliniek te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 23:00

Nou idd een bizarre reactie van de dierenarts. Alsof hij diegene is die dat bepaald. Ook al wil je je huisvlieg laten opereren, als jij dat wilt en het financieel aan kunt, heeft de da niks te zeggen over het wel od niet doen. Hij mag wel advies geven, maar dat is meer aan de orde als je npg niet alles hebt geprobeerd imo.