Wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xtinne

Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 20:25

Sorry, ik ben enorm in de war dus vergeef het me als er al een topic voor is of dit ergens anders moet staan.

Ik denk dat mijn pony aan haar laatste momentjes is, morgen komt de dierenarts maar ik vrees het ergste. Het volledige verhaal leg ik wel eens uit, maar het is me nu even te veel.

Maar ik had een vraag: wat hebben jullie de laatste momenten gedaan? Hebben jullie nog een speciale afscheidsfoto?

Ik kan niet zomaar "genieten" van de laatste momenten want ze staat agressief op stal en je kan er niet bijkomen :( Maar zou graag toch nog iets hebben van afscheid... Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen? |(

JolijnAila12

Re: Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:33

Oh wat erg voor je.. :(:)
Ik heb het gelukkig nog nooit hoeven meemaken met een paard dus daar kan ik je niks over vertellen.
Maar het zou mij wel fijn lijken om een laatste foto samen te maken, of gewoon van je paardje alleen. En erbij zijn als het gebeurd.
Sterkte alvast ;(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:36

Moest het zo zijn dat de dierenarts haar moet laten inslapen, probeer daar dan inderdaad bij te zijn als je het aankunt.
En knip nadien wat manen en/of staartharen af ter herinnering.

Heel veel sterkte!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:44

Wat naar voor je TS... :(:)

Ik heb gewoon nog wat foto's gemaakt en nog een laatste filmpje. Niet mooi genoeg om met iemand anders te delen, maar wel voor mezelf om te houden. Ik ben geen type voor een foto shoot en de meest dierbare herinneringen zitten in mijn hart.

Mijn paard was ook geen enorme knuffel, dus eigenlijk heb ik zijn laatste dagen zo normaal mogelijk met hem doorgebracht. Ik wilde hem ook niet lastig vallen met mijn verdriet. Het inslapen is heel vredig gebeurd in eigen wei. Hij is rustig gaan liggen en ingeslapen met zijn hoofd op mijn schoot. Het was goed zo.. Maar natuurlijk een enorm gemis daarna.

Veel sterkte en doe wat goed voelt voor je en voor je paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:47

Maak een foto samen met haar, voor zover het kan. Knip vlak voor het inslapen de staart af. Even een elastieke goed vastbinden vlak onder de staartwortel afknippen. Eventueel ook de voorpluk. Mocht je dit niet kunnen, vragen het dan aan iemand die erbij is evt. de dierenarts.

Sterkte alvast

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 22:38

Voorlopig kan ik niet bij haar omdat ze ja gek wordt :(
Dus de enige optie is dan een foto als ze is ingeslapen. Ik ben een enorm fotomens dus denk dat dat voor mij het beste is

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:51

Allereerst sterkte!
De laatste dag heb ik pony lekker gevoerd en lekker op de wei laten lopen. Dat wat ze het liefste deed. Lekker nog foto's en filmpjes gemaakt hoe ze at.
Als jouw pony zich echt zo ellendig voelt kan de dierenarts haar misschien iets spuiten zodat ze rustiger is. Dan voelt ze zich ook fijner.
En ik heb foto's van het inslapen en erna. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:58

ik wil je in ieder geval echt heel veel sterkte wensen!
ik zou ook proberen of de dierenarts hem niet kan spuiten zodat hij wat rustiger is, zodat jij rustig en fijn afscheid kan nemen! :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:00

Ik kan je geen advies geven. Mogelijk kan de veearts verdoven zodat je nog een rustig momentje samen kan zijn voordat ze ingeslapen wordt. Heel veel sterkte :(:)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:05

Vaak gaat het inslapen in drie fasen, en als je overlegd met de dierenarts kan deze vast wel een moment kiezen waarop jij veilig en rustig afscheid kan nemen.

In de eerste fase krijgt het paard een sedatie. Daarvan wordt hij slaperig en slap, maar blijft over het algemeen nog wel staan (uitzonderingen daargelaten door bv ernstige ziekte). Dit doen ze bijvoorbeeld ook als het paard naar de tandarts moet. Over het algemeen kan je er dan wel veilig bijkomen voor evt een afscheidsfoto. Maar overleg dit met de arts! Die is verantwoordelijk voor het paard en de omstanders!

In de tweede fase gaat het paard onder narcose. Net zoals bij een operatie. Het paard zal dan dus gaan liggen en mentaal niet meer aanwezig zijn. Dan weet je zeker dat je veilig dichtbij kan komen, maar echt contact kan je niet meer maken helaas.

In de derde fase gaat het definitieve middel erin, en zal het paard vrij snel overlijden.

Om het voor jezelf en het paard zo rustig mogelijk te houden zou ik pas na het overlijden evt manen of staart afknippen. Dat is het meest veilige, en het minst stressvol voor iedereen.
Eventueel kan je ook aan iemand vragen om een ijzer voor je af te nemen na het overlijden (als je paard op ijzers staat).

Ik wil je heel veel sterkte wensen, en als je nog vragen hebt kan je altijd een berichtje sturen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 07:55

Dan zou ik eerder vragen voor een rustige verdoving, foto maken en door gaan met de rest.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:17

xtinne schreef:
Dus de enige optie is dan een foto als ze is ingeslapen. Ik ben een enorm fotomens dus denk dat dat voor mij het beste is

Begrijp ik het nu goed, dat je paard tot morgen moet wachten tot er een dierenarts komt? Als ze zo "gek" doet, dat je er zelfs niet bij kan, is dat dan geen noodgeval en een reden om de dierenarts direct te laten komen?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:21

chanel1985 schreef:
xtinne schreef:

Begrijp ik het nu goed, dat je paard tot morgen moet wachten tot er een dierenarts komt? Als ze zo "gek" doet, dat je er zelfs niet bij kan, is dat dan geen noodgeval en een reden om de dierenarts direct te laten komen?

Volgend mij komt de dierenarts vandaag :j
De OP is gisteren geschreven, en daarin staat dat hij morgen komt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:23

Ja, dat begrijp ik ook, maar als een paard zo "gek" wordt dat je er zelfs niet meer bij kan komen, is het dan niet een acuut iets? Er zal dan wel een reden zijn waarom een paard zo doet. Nog een nacht moeten wachten op de dierenarts terwijl het paard misschien zo gek doet van de pijn vind ik niet verantwoord.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:46

Dierenarts is nog steeds niet geweest, ik mag hem zelf niet bellen (schoondochter v eigenaar doet dit) :(
Gisteren is hij gebeld geweest maar was niet ter plaatse dus secretaresse alles opgeschreven en beloofd dat hij ging terugbellen...
Ik wou zondag er al een dierenarts bij, maarja dat heb je met verzorgpony's hé :n

Eilleen333: Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik hoop uiteraard dat het nog goed komt, misschien is het ook iets onschuldigs dat eenvoudig kan worden opgelost maar aangezien ik haar nog nooit zo agressief gezien heb vrees ik ervoor...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:49

Oh, het is niet jouw pony...
Maakt het niet minder verdrietig voor je, maar zou dan ook wel even overleggen met de eigenaar alvorens je er wat afknipt!

Wel sneu dat er nog geen arts bij is ondertussen.
Ziet de eigenaar er wel de ernst van in?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:56

Eigenaar zit in Ierland, daarom moet de schoondochter de DA regelen. Een heel gedoe dus :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:11

Sammie schreef:
Maak een foto samen met haar, voor zover het kan. Knip vlak voor het inslapen de staart af. Even een elastieke goed vastbinden vlak onder de staartwortel afknippen. Eventueel ook de voorpluk. Mocht je dit niet kunnen, vragen het dan aan iemand die erbij is evt. de dierenarts.

Sterkte alvast

Nou,ik knip pas haren af NA het inslapen of overlijden van mijn paarden.Maar goed,het is erg genoeg allemaal en ieder moet het op zijn eigen manier verwerken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:14

heel veel sterkte.

juliar99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:16

heel veel stertke

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:33

anjali schreef:
Sammie schreef:

Sterkte alvast

Nou,ik knip pas haren af NA het inslapen of overlijden van mijn paarden.Maar goed,het is erg genoeg allemaal en ieder moet het op zijn eigen manier verwerken.

Ik er voor.. :+ Ongeveer 1 minuut ervoor ofzo.. Geloof niet dat dat nou zo'n issue moet zijn. De een doet het ervoor, de ander erna.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:39

Heel veel sterkte! Y;(
Van een plukje haren kun je inderdaad een mooi sieraad (laten) maken. Mocht het niet lukken om een foto te maken die voor jou een fijn afscheid weergeeft kun je ook een mooie tekening (laten) maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:57

xtinne schreef:
Dierenarts is nog steeds niet geweest, ik mag hem zelf niet bellen (schoondochter v eigenaar doet dit) :(
Gisteren is hij gebeld geweest maar was niet ter plaatse dus secretaresse alles opgeschreven en beloofd dat hij ging terugbellen...
Ik wou zondag er al een dierenarts bij, maarja dat heb je met verzorgpony's hé :n

Eilleen333: Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik hoop uiteraard dat het nog goed komt, misschien is het ook iets onschuldigs dat eenvoudig kan worden opgelost maar aangezien ik haar nog nooit zo agressief gezien heb vrees ik ervoor...

Een paard van een kennis ooit zo meegemaakt (niet zelf overigens). Paard was ziek, maar de veearts wist niet wat het was. Dus opgeladen en naar Utrecht. Onderweg, ergens t.h.v. Gouda, ging het paard zo tekeer in de trailer dat ze deze aan de kant hadden geparkeerd en het deurtje geopend om te kijken wat er was.
Het paard (E-pony) had de hele trailer binnen afgebroken en kwam in paniek door het deurtje heen naar buiten en lag half op de weg. Vrachtwagens hadden de weg afgesloten en politie was al onderweg met een platte kar (je begrijpt wel.... paard kon daar niet blijven). Tussen de (waarschijnlijk pijnaanvallen) door hebben ze het paard toch weer in de trailer kunnen krijgen. In Bodegraven terecht gekomen al waar het paard een hersenvliesontsteking bleek te hebben. Het is helemaal goed gekomen met t beest.

Het moet pijn zijn, maar hoeft natuurlijk nog niet het einde te betekenen.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 17:00

Daar heb je gelijk in Babootje, maar vanaf er iets van kosten gaat bijkomen gaan de eigenaars het niet meer willen denk ik. Pony is 37 en maandag kwam al de vraag "is het het dan nog wel waard?" :(
Dus ik hoop dat't iets heel onschuldig is waar ze enorm veel pijn van heeft maar dat snel opgelost kan worden, ALS die dierenarts nu maar eens komt...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:05

Hoe is het nu? Is de dierenarts al geweest?