Hoefschoenen zijn ook een no-go...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Hoefschoenen zijn ook een no-go...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 08:05

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, beste mensen. Mijn dikzakje heeft veel last van grind, oneven terrein en om nog maar te zwijgen over kasseien...

Haar vorige hoefsmid was van haar vorige eigenaar. Ik heb die de laan uitgewezen omdat hij heel ongeduldig was en haar altijd meteen een heuze trap verkocht als ze uitschoof met nieuwe ijzers of als ze in slaap viel, want dan ging 'haar hoofd te laag'. De laatste druppel was dat ze een blein kreeg in januari en ipv de blein natuurlijk te laten helen na ze uit te snijden, sloeg hij de ijzers er na het uitsnijden door. Nagel recht door de plek van de blein... Ik heb nog nooit een paard zo horen kreunen. Dat was het dan, ik heb hem buitengeschopt en ik wil hem niet meer zien.

Ik belde met de eigenaars daarvoor (toevallig stond hun nummer nog in haar boekje, en ik was nieuwsgierig) en die hielden enorm van haar. Heeft bij hen altijd voor de koets gelopen...zonder ijzers. Ze hebben nooit iets van gevoeligheid opgemerkt, en bij hen was het haast enkel kasseien en grind.

Aangezien Lana een paar scheuren in haar hoeven had die er maar niet uit wilden en ze zo schoof met haar ijzers in de winter, dacht ik all or nothing en ik belde een natuurlijk bekapper om haar van de ijzers af te halen en verder te bekappen.

De bekapper is niet het soort dat veel uitlegt - ze vijlt de hoeven bij, rond ze af, daar vraagt ze haar prijs voor, en ze is terug weg. Ze raakt de zool niet eens aan. Aangezien haar steunsels zo lang zijn dat heel haar zool wat is opengebarsten moet ik dit ook weer niet hebben. Als dit natuurlijk bekappen is... Maar bon. Ik had gehoopt dat Lana beter zou beginnen lopen na verloop van tijd op oneven grond, maar niets is minder waar. In het begin ging het fantastisch, maar hoe langer ze kwam, hoe minder het ging. Op 't laatste vertelde ze me hoefschoenen te proberen. Alright, op naar hoefschoenen, en dan hebben we floating boots gekocht voor vanvoor. Ze liep een klein beetje beter op haar hoefschoenen, dus ik ben ermee doorgegaan. Na drie keer buiten geweest te zijn met haar hoefschoenen zijn we weer waar we begonnen zijn... Ze loopt zelfs mank met de hoeven waar de hoefschoenen aan zitten. Minder, maar nog steeds mank. Ik heb de hoefschoenen gewisseld, maar niets hielp. Ik heb vierkant geprobeerd, maar dat werd ook niets. Ze bleef op eieren lopen en als je haar niet een keertje corrigeerde liep ze meteen de berm in om daar zo vlot als wat verder te gaan.

Ik heb zoveel medelijden met haar, en ik ben ervan overtuigd dat het haar zolen zijn, want haar gewrichten zijn gecheckt geweest en anders zou ze niet zo happy lopen op mulle bospaden en gras.

Ik heb Jorgen Briers gecontacteerd in de hoop dat een minder 'zweverig' persoon er iets aan zal kunnen doen. Hoefijzers worden het niet meer, en de hoefschoenen zijn als een band-aid voor haar hoeven. We negeren het probleem gewoon en plakken er iets op.

Zijn er nog meer suggesties?

wilma84

Re: Hoefschoenen zijn ook een no-go...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:09

Omdat je het over 'dikzakje' hebt: zou het kunnen dat ze in het voorstadium van hoefbevangenheid zit?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:10

Een goede gewone hoefsmit.
Een klassieke smit kan je paard ook bekappen zodat ze zonder ijzers zou kunnen, mits haar voeten dat toelaten.
Een goede smit heeft geduld met je paard en kan precies uitleggen wat ie doet en waarom hij dat doet. Daarbij.... een klassieke smit zet de stand van de voeten zo neer dat hij bij de benen van het paard past, natuurlijker kun je het niet hebben

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:13

wilma84 schreef:
Omdat je het over 'dikzakje' hebt: zou het kunnen dat ze in het voorstadium van hoefbevangenheid zit?

Ik dacht precies het zelfde

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:15

Via je dierenarts eens navragen voor een goede hoefsmid? Vaak hebben zij een hoefsmid die gekoppeld is aan de praktijk, want niet iedere DA is handig met het uitsnijden van hoeven o.i.d.

Caira

Klinkt niet best, zelfs een natuurlijk bekapper hoort de zool en steunsels bij te werken. Kun je foto's maken? Op paardenhoeven.info staat veel geschreven over hoeven en gevoeligheid.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Ik twijfel persoonlijk aan je redenering dat het haar zolen wel zouden moeten zijn. Gewrichten, banden en pezen worden ook heel anders belast op het harde dan op het zachte. Er zijn genoeg paarden die op het een goed lopen en het ander niet, met een blessure die niks met de zool te maken heeft.

Ook een beginnende kanteling van het hoefbeen geeft nog wel eens meer last op het harde dan op het zachte. (zie opmerking wilma84 over hoefbevangenheid).

Ik zou het dus eerst toch medisch uit laten sluiten wat er nu precies aan de hand is. Dus naar een kliniek die samen werkt met een goede hoefsmid.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 08:20

Ik had de vraag verwacht :P Nee, ze stond vroeger heel erg dik, maar hoefbevangen is ze nooit geweest en hoefbevangen is ze ook niet. Ze loopt heel vlot, gewoon slecht op oneven grond als grind. Geloof me, van alle mensen die haar eens bekapt hebben kreeg ik meteen het verdict "Dat is omdat ze te dik staat". Toen ze netjes op gewicht stond, zoals hier -

Afbeelding

- ging die vlieger niet op :') Pijn, pijn, en nog eens pijn. De DA heeft ook gewoon gekeken of ze nooit hoefbevangen heeft gestaan, maar nope. Niets aan de hand, daar.

Ik heb geen recente foto, maar die kan wel gemaakt worden, natuurlijk.

Ze staat 24/7 buiten (hence the struggle) en krijgt enkel vitaminen bij.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 08:26

Aangezien jullie om foto's vroegen, here we go!

Even om eerlijk te zijn (en ook helemaal niet aanvallend bedoeld, neem dit nu niet zo op, ik probeer niemand te kwetsen), voor iets als dit ga ik niet even alles inpakken en kliniek-waarts. Ik ben ook maar studente, het geld groeit niet echt op m'n rug, en ik ken mijn paard ondertussen wel. Ik wéét dat ze goed kan lopen met ijzers, en ik weet dat ze die ene keer na die eerste natuurlijke bekapping ook geweldig liep zonder. Daarmee ook mijn opvatting over de zolen. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is haar voorhoef en haar achterhoef.
Afbeelding
Afbeelding

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:29

Eerste wat mij opvalt zijn de dikke groeiringen..

Duid op pijn en vaak op hoefbevangenheid

Edit: dat wil dus niet zeggen dat ik haar als hoefbevangen bestempel!

Google eens op groeiringen paard
Er staat oa:ontstaat oadoor hevige stress voer veranderingen, teveel eiwit en ga zo maar door

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:37

Ik ben altijd heel tevreden geweest over Jorgen. :j Doe hem de groeten van mij, als je wil, ik heb hem al jaren niet meer gezien.
Ik hoop dat ie Lana kan helpen.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:47

Hier heeft Joke Nibbelink erg geholpen. Mijn Fjord had ook hele slechte hoeven, ze stond op ijzers anders liep ze kreupel, maar blijf haar ijzers aftrappen en had bijna geen hoef meer over. Ik was het zat en heb joke gebeld zij is een natural balance smid, dat is wat anders als natuurlijk bekappen. Het staat op haar site heel duidelijk uitgelegt. Mijn Fjord liep de eerste weken kreupelen over het steen, in de bak niks aan de hand. Daarna ging e steeds beter lopen en nu bijna een jaar later rij ik blootvoets met haar over een grintpad. Dat had ik echt nooit verwacht en ik zelf ben dus dik tevreden

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 08:52

Evelyn, inderdaad, daarom was mijn DA ook skeptisch. Maar het bleken gewoon overduidelijke groeiringen te zijn omdat ze zo vet stond vroeger.

Jokari, goed om te weten! Ik moet hem alleen vast krijgen... := Goeie hoefsmeden zijn hier nogal in trek.

Elegance, bedankt, maar ik zit in België :')

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:14

Met Koen Theys heb ik ook goede ervaringen.
De steunsels had ik op basis van je uitleg veel erger verwacht.
Ben benieuwd wat uiteindelijk zal aanslaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:35

Ik vind de hoeven niet heel verkeerd maar ook weer niet heel goed bekapt, de vorm staat me niet zo erg aan die erin gevijld is. Maar dat ter zijde. Ik zou aan de gang gaan met voeding, zorgen voor goed hooi, veel vezels en gezond gras als ze dan op het gras staat, geen kunstmest en andere meststoffen die het gras snel doen groeien. Dan het krachtvoer. Zo min mogelijk granen en mineralen bij zoals bij groene leem, veendrenkstof, zeohorse zeolyte (de goedkoopste denk ik), etc. Als ik hoefproblemen heb helpt dat altijd goed en eventueel een kuur met gluco balance of hoefcompositum van phytonics, bij de koopjes drogisterij vaak in de aanbieding.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:19

Gek genoeg gaat hier pony veel beter op hard/ongelijk met 1/3-1/2kg gepunte haver/spelt als krachtvoer. Niet vanwege pittiger en er doorheen lopen, maar omdat de hoefkwaliteit beter wordt. En dat hoor ik wel vaker bij blootsvoets en gevoelige voetjes.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:31

Ik was altijd wel zeer tevreden over Koen Theys !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:38

tamary schreef:
Gek genoeg gaat hier pony veel beter op hard/ongelijk met 1/3-1/2kg gepunte haver/spelt als krachtvoer. Niet vanwege pittiger en er doorheen lopen, maar omdat de hoefkwaliteit beter wordt. En dat hoor ik wel vaker bij blootsvoets en gevoelige voetjes.

Ik durf dat niet aan te raden omdat dit erg afhankelijk is van hoe het dier verteerd. Sommige gaan er best heel goed op, andere kunnen er niets mee en worden slechter, maar idd het zou kunnen helpen, ook een beetje afhankelijk waar het dier vandaan komt wat betreft hoefkwaliteit, zie ook wel eens hoeven slechter worden die erg mooi waren na het voeren van haver of spelt.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:56

heb je ook andere hoefschoenen dan de floatingboot geprobeerd? Niet alle paarden lopen goed op floatingboot vanwege de druk op de zool door de uitgesneden straalvorm en de beweeglijkheid van de zool.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:23

Maris schreef:
Ik was altijd wel zeer tevreden over Koen Theys !

Hier ook erg goede ervaring met Koen Theys.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:03

Ringen op de hoeven duid vaak op pijn en al dan niet hoefbevangen.
Verder staat de hoef niet gelijk.
Teen staat ook wat lang.

Zou daar toch eens naar kijken.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:15

Ik moet eerlijk zeggen dat de ringen in haar hoeven mij echt doen denken aan hb. Ik heb er zelf helaas ervaring mee. Je haf hoeft helemaal niet eens dik te zijn om aanleg er voor te hebben. Ondanks dat je denk dat het geen hb is, het toch goed in de gaten houden. Die ringen horen niet, tenzij jij steeds switcht tussen arm hooi en rijk gras (groot verschil in voedingsstoffen). Verder heb ik geen ervaring met hoefschoenen dus daar kan ik je niet mee helpen. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:29

Ik zat ook te denken aan iets van HB? Mijn merrie was ook zo gevoelig op de voeten, nooit HB geweest dat wij weten, maar met ander voer (armer) is zij na een tijd wel verbeterd. Helaas niet voldoende, ik heb altijd met hoefschoenen gemodderd.

Hebben die floatingboots niet een erg soepele zool? Misschien dat een wat stuggere hoefschoen een beter alternatief is? Dat de zool van de floatingboots gewoon te soepel en 'dun' zijn waardoor ze nog wel alle steentjes voelt? Een Easyboot is een stuk dikker en stugger, gaat niet soepel mee bewegen qua zool, en dat geeft misschien meer bescherming?

Zelf ben ik van hoefschoenen afgestapt, omdat ze (mogelijk mede door die dingen) een blessure kreeg. Zij is toen op ijzers gegaan vanwege medische redenen en achteraf had ik dat veel eerder moeten doen. Ze is op 11 jarige leeftijd op ijzers gegaan en ze is geen stap meer gevoelig. Achteraf vind ik het best sneu dat ik zolang 'blootsvoets is het beste' heb aangehangen en de periodes (bij haar waren het vooral periodes) met zulke flinke gevoeligheid voor lief heb genomen. Ze is nu ook veel soepeler in haar schouders, met dat verkorte voorzichtige lopen, ging dat ook niet ten goede van haar soepelheid zeg maar. Dat krampachtige lopen hielp niet.

Ijzers vond ik verschrikkelijk en wilde ik echt niet. Maar als je al zo'n tijdje moddert en ze is echt zo gevoelig zou ik dat wel in mijn achterhoofd houden. Ik heb zelf ook veel verschillende hoefsmeden bij mijn merrie gehad, maar ze bleef altijd gevoelig lopen. Dat heeft ze toch ruim 7 jaar gedaan uiteindelijk, best sneu vind ik zo achteraf.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 09:36

Ach nee, ik ben geen natuurlijk type op die manier. Het probleem is dat ze zichzelf aantikt - Ijzers vliegen er continu af, dat was om de haverklap weer de smid bellen. Ze liep er beter op, maar nog steeds gevoelig. Het was om bij te wenen... Die eerste keer van de ijzers af liep ze super. Ze is de laatste keer volgens mij gewoon véél te kort bekapt geweest. Nogal miserie nu dus... nu ben ik gisteren zelfs gestrand in een manege die plots na een nachtje geld vraagt zonder mij dit te vermelden gisteren. Ze kon echt niet soepel meer verder, het was niet om aan te zien.... ik weet echt niet goed wat te doen nu. Een beetje ten einde raad. Er komt een nieuwe dierenarts morgen, en ik wacht op haar verdict. Als het goed is kan ik nadien een andere smid bellen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:49

Aantikken is logisch met zulke lange tenen, had niet anders verwacht. Voorhoeven sneller maken en deel van het probleem zal al weg zijn. Ik heb hier heel ruim bewegende dieren die ik ook zeer regelmatig moet bijvijlen om aantikken te voorkomen, en aLs ik die op schoenen zet in ze ze bij de eerste drAf al kwijt.