Atrofie onbereden paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Atrofie onbereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 18:09

Ik ben op het moment op zoek naar oorzaken van spieratrofie bij paarden maar blijf tegen het zadel aan lopen, welke ze nog nooit (met singel) op haar rug heeft gehad. Mijn 3 jarige PRE merrie krijgt namelijk steeds minder spieren op de rug en billen, hoewel haar buik wel mooi gevuld is en haar ribben niet zichtbaar. Ze is het laatste jaar niet dik geweest maar eerder dun maar dat gooide ik op de groei en een schrale weide. Inmiddels is ze verhuisd en mooi op gewicht. Ze loopt graag en ruim, maar word nog niet gelongeerd of anderszins ingereden.

Afbeelding

Ze staat dag en nacht in de wei of paddock en krijgt goed ruwvoer als er niet genoeg gras is. Daarnaast krijgt ze Vitalbix bij. Haar moeder krijgt hetzelfde en is (flink) rond.

De tandarts komt komende week, mestonderzoek wil ik dan ook laten doen. Waar kan ik verder nog aan denken?

Amaranth7

Re: Atrofie onbereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:14

Als ze niet werken krijgen ze ook geen spieren natuurlijk. Was het land waar ze eerst stond niet veel groter? Moest ze misschien meer moeite doen voor haar eten.

Wat je zou kunnen doen is bloedonderzoek. Voedingswaardes in gras kunnen verschillen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 18:16

Amaranth7 schreef:
Als ze niet werken krijgen ze ook geen spieren natuurlijk. Was het land waar ze eerst stond niet veel groter? Moest ze misschien meer moeite doen voor haar eten.

Wat je zou kunnen doen is bloedonderzoek. Voedingswaardes in gras kunnen verschillen.

Dat was inderdaad wel groter, maar ze loopt nu alsnog wel de hele dag. Het is er niet een die stil gaat staan :+
Toen had ze ook al weinig spieren overigens, maar ook weinig vet dus het viel niet zo op denk ik.

Bloedonderzoek is wel een optie ja, mijn dierenarts is er preventief geen fan van maar voor zoiets vast wel. Wat voor stoffen zouden ze tekort kunnen komen wat zoiets veroorzaakt?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:44

Wormen is mijn eerste gedachte... volle buik maar voor de rest te schaal.
Hoe lang heb je haar al?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:49

Ik denk ook niet dat je aan atrofie moet denken; want wat er nog nooit geweest is, kan tenslotte ook niet verdwijnen.

Maar als ik naar de foto kijk en je zegt dat ze wel een lekkere buik hebt en op gewicht lijkt, dan denk ik ook gelijk aan wormen.
Nu geloof ik niet in mestonderzoek (te vaak gezien dat mestonderzoek "schoon" aangaf en paard vol met wormen zat), dus ik zou er gelijk al een goede wormenkuur in stoppen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:03

ohjajoh6 schreef:
Ik denk ook niet dat je aan atrofie moet denken; want wat er nog nooit geweest is, kan tenslotte ook niet verdwijnen.

Maar als ik naar de foto kijk en je zegt dat ze wel een lekkere buik hebt en op gewicht lijkt, dan denk ik ook gelijk aan wormen.
Nu geloof ik niet in mestonderzoek (te vaak gezien dat mestonderzoek "schoon" aangaf en paard vol met wormen zat), dus ik zou er gelijk al een goede wormenkuur in stoppen.

Het hangt van de wormen af waarmee ze besmet zou zijn wat dan een goede kuur is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:18

Nogmaals ik geloof niet in mestonderzoek. En als er al een lange tijd geen wormenkuur is ingegaan, lijkt dat mij je eerste winst voor je aan bloedonderzoek en andere zaken begint, dus zou ik met het vele natte weer van afgelopen tijd beginnen met ivermectine. Mocht er dan idd een flinke besmetting zijn, geef je bij spoelwormen pyrantel en bij bv bloedwormen fenbendazole.

Maar dat is mijn idee erover, ieder ander denkt daar waarschijnlijk anders over.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:21

Fenbendazole is bijna niet meer werkzaam tegen bloedwormen... Slecht advies!

Klopt, mestonderzoek is niet altijd betrouwbaar. Daarom: vaak doen (elke 2-3 maanden) en jaarlijks een equest pramox erin, ongeacht de uitslag van je mestonderzoek. Plus eventueel een pyrantel bij de jonge paarden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:22

Als je een bloedonderzoek laat doen dan kan je direct ook controleren op een parasieten besmetting, wat veel betrouwbaarder is dan een wormeitelling. Maar, je zal niet weten welke wormen het zijn..

Overigens vind ik de foto een beetje lastig inschatten. Een ongetraind paard bouwt in principe alleen functioneel spieren op en daarin zal ook altijd een deel aanleg liggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:34

Ik zie hier geen spieratrofie maar een paard dat bij te weinig voer (of een slechte voeropname, bijvoorbeeld wormen) eerst de bespiering van de bovenlijn opeet en dan pas aan de de vetjes begint en die heeft ze ook al niet meer). Mijn halve Andalusier doet precies hetzelfde: toen hij twee weken per ongeluk te weinig hooi kreeg viel hij meteen in bovenop de billen en links en rechts van de ruggengraat terwijl hij wel gewoon zijn vetpockets rond de buik hield.

Als ik naar deze foto kijk zie ik sowieso geen paard dat mooi op gewicht is zoals je zelf schrijft, maar een paard dat uit voedselgebrek/slechte opname de complete bespiering van zowel hals, rug als billen en achterbenen heeft opgegeten. Kijk maar naar die strakke, holle lijnen vanaf haar bekken naar beneden: daar is een hoop bespiering verdwenen. Het ligt misschien aan de hoek van de foto, maar zo te zien heeft dit paard 50-100 kilo aan spieren opgegeten.

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt bij spieratrofie: in de paardenwereld wordt daarmee het verdwijnen van bespiering door overbelasting/puntdruk op de verkeerde plek bedoeld. De spier wordt zo samengeknepen dat de bloedtoevoer/lymfeafvoer stopt en de spier verdwijnt. Dat is dus heel plaatselijk, namelijk onder het zadel/schofttuig/borsttuig (bij menpaarden). Een gezond rijpaard met spieratrofie zal dus verdwenen spieren onder een slecht passend zadel hebben, maar zal nog steeds ronde billen hebben. Als een paard te weinig voer binnenkrijgt dan zal hij over de gehele linie afvallen net zoals jouw merrie doet. Dat heeft dus niets te maken met spieratrofie.

Ik zou bij dit paard zowel mestonderzoek laten doen als een bloedonderzoek doen.
Wat me verder opvalt in je verhaal: je schrijft dat als er te weinig gras is ze ruwvoer bijkrijgt. Hoe zie je dat er te weinig gras is, en weet je zeker dat je er snel genoeg bij bent met bijvoeren? Hoeveel uur per dag staat ze op de wei (dan bedoel ik dus met voldoende gras), hoeveel uur staat ze op de paddock en heeft ze dan ook steeds permanent beschikking over hooi?

Dat laatste is de basis, maar je ziet vaak dat als mensen 2 paarden hebben waarvan er 1 aan de lijn moet, het andere paard te dun wordt omdat het dikke paard alles opeet. Ik weet niet of dat ook bij jou het geval is, maar ik kan me dacht ik topics herinneren waarbij je eerder dacht dat je andere merrie een goed gewicht had terwijl ze alleen een dikke buik had maar verder geen vetjes of spieren en je deze merrie vervolgens ook op de lijn probeerde te zetten om de dikke buik te laten verdwijnen. Vandaar dat het goed is om te weten wat je paarden precies binnen krijgen - en of ze dat eten samen opeten of apart, want alleen in het laatste geval kun je garanderen dat ze de 8-10 kilo hooi/gras per dag binnenkrijgt die een paard dat 500 kilo zou moeten wegen nodig heeft om haar gewicht te behouden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-16 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:38

Equest ontworm middel is een die alles mee pakt de pramox equist pakt ook lind worm mee. Equist is de enige die ook de ingekapselde rode bloed wormen kapot maakt. Even een equest er in

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:40

keona schreef:
Equest ontworm middel is een die alles mee pakt de pramox equist pakt ook lind worm mee. Equist is de enige die ook de ingekapselde rode bloed wormen kapot maakt. Even een equest er in

En de meeste spoelwormen zijn er resistent tegen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:02

Ik vind deze foto niet erg duidelijk hoor.
Zou er wel graag een willen zien waar het paard helemaal op staat vanaf de zijkant.

Zorg voor alle benodigde voedingsstoffen,laat de tandarts de boel ook even checken.
Slecht gebit kan voor slechte vertering zorgen waar ze ook dun van worden.
En verddr inderdaad even goed ontwormen, zou gewoon een equest pramox geven en even kijken hoe het gaat.
Bloedonderzoek kan ook zeker vitamine E en seleniumtekort kan zorgen voor spierafname.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 20:20

Bedankt voor de tips, ik ga maandag in overleg met de da over de wormen en het bloedprikken en woensdag ochtend komt de tandarts.

Haar moeder krijgt hetzelfde als deze merrie maar die is te dik en dat geff ik rustig toe. Die slaat het op op de schouder en kont en heeft een bolle buik, ook na goed ontwormen. Ze hebben altijd beschikking over eten, er staat mooi langstengelig gras op de wei waarvan ze genoeg kunnen eten.

Voor een betere foto kan je even in het topic van mijn onderschrift kijken want ik kan nu even geen goede fotos posten.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:28

Lijkt heel erg op wat mijn pony had. Een bezoekje van de osteopaat deed wonderen. De spieren bij de darmen in de buurt bleken vast te zitten, waardoor ze niet genoeg voedingsstoffen uit het voedsel haalde en in de achterhand weinig spieren kon ontwikkelen

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:18

Je zou ook voor een haaranalyse kunnen gaan i.p.v bloedanalyse. Bloedanalyse geeft een momentopname waarbij een haaranalyse onder andere de vitamine-mineralenbalans van de afgelopen 3 mnd aangeeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:24

Voor spieren is eiwit nodig, zeker omdat ze nog groeit is een tekort hieraan in het voer mogelijk de oorzaak.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 21:30

Osteopaat komt zeker als de rest geen uitkomst bied, maar ik verwacht geen gekke dingen op dat gebied.

Haaranalyse klinkt interessant, doen alle dierenartsen dat?

Eiwit lijkt me een gek gebrek in dit seizoen? Ze krijgt veel gras binnen, het is geen schraal weitje waar ze op staan.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:48

Ontwormen en meer eten, dit paard komt tekort om haar spieren te kunnen handhaven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:55

Azmay schreef:
Osteopaat komt zeker als de rest geen uitkomst bied, maar ik verwacht geen gekke dingen op dat gebied.

Eiwit lijkt me een gek gebrek in dit seizoen? Ze krijgt veel gras binnen, het is geen schraal weitje waar ze op staan.

Eiwit hangt ook samen met grassoort, bemesting en grondsoort. Dat er mooi, zacht, groen gras staat, zegt daar heel weinig over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:57

Als ik deze foto vergelijk met de foto's in je onderschrift dan vind ik haar in de maand die ertussen ligt behoorlijk afgevallen. Daar heeft ze nog ronde billen, hier al niet meer. Ook heeft ze daar nog een nette bespiering aan weerszijden van haar achterhand en hier is die echt weg. Als ze 24/7 beschikking heeft over eten dan zou ik daar inderdaad een dierenarts bij halen.

Een osteopaat kan trouwens wonderen doen voor een onderontwikkelde bovenlijn; toen ik [***] kocht stond elke wervel in zijn rug scheef of geblokkeerd en dus had hij van staart tot schoft geen enkele bespiering links en rechts van de ruggengraat, ook niet toen hij eindelijk dikker begon te worden. Toen de osteopaat was geweest zag je in een week tijd ineens allemaal spieren groeien op zijn rug en achterhand terwijl we niets aan training hadden gedaan.
Jouw merrie heeft natuurlijk geen naar zadelverleden, maar een paard kan ook (zelfs als veulen al) geblokkeerd raken van een val in de wei of een trap van een ander. Maar aangezien zij niet alleen een spierprobleem heeft maar over de hele linie in een maand tijd behoorlijk wat gewicht verloren lijkt te hebben zou ik eerst naar de dierenarts gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:10

Jasmijn159 schreef:
Fenbendazole is bijna niet meer werkzaam tegen bloedwormen... Slecht advies!

Klopt, mestonderzoek is niet altijd betrouwbaar. Daarom: vaak doen (elke 2-3 maanden) en jaarlijks een equest pramox erin, ongeacht de uitslag van je mestonderzoek. Plus eventueel een pyrantel bij de jonge paarden.

zo slecht is dat advies niet....vijf dagen fenbendazole dood de ingekapselde bloedwormen op dezelfde manier die moxidectine doet.

Dit paard is gewoon mager,heeft niets met dystrofie te maken.Een paard kan goed op gewicht zijn en in zijn spieren zitten zonder te werken.
Zou mij niets verbazen als dit paard inderdaad wormen heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:12

Azmay schreef:

begin eerst eens met ontwormen,en een goede dosering.Heel belangrijk.En meer voeren....dan moet je met een week of drie verschil zien.Zoniet kun je eens bloed laten afnemen of haar analyses enzo...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:37

Azmay schreef:
Bedankt voor de tips, ik ga maandag in overleg met de da over de wormen en het bloedprikken en woensdag ochtend komt de tandarts.

Haar moeder krijgt hetzelfde als deze merrie maar die is te dik en dat geff ik rustig toe. Die slaat het op op de schouder en kont en heeft een bolle buik, ook na goed ontwormen. Ze hebben altijd beschikking over eten, er staat mooi langstengelig gras op de wei waarvan ze genoeg kunnen eten.

Voor een betere foto kan je even in het topic van mijn onderschrift kijken want ik kan nu even geen goede fotos posten.

Dat paard is gewoon ondervoed. Als ik in je profiel die onkruidbak zie waar ze op staan zou ik zeggen: geef je paard eens fatsoenlijk brok en kwaliteitsvol ruwvoer.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 09:25

janderegelaa schreef:
Azmay schreef:

Dat paard is gewoon ondervoed. Als ik in je profiel die onkruidbak zie waar ze op staan zou ik zeggen: geef je paard eens fatsoenlijk brok en kwaliteitsvol ruwvoer.

Ik heb geen idee welke onkruidbak je bedoeld, ze staan nu op de wei in mijn onderschrift er daar staat op een beetje distel na geen onkruid. Ze hebben op de heide gestaan hiervoor en daar was inderdaad niet veel te eten, ze kwam 3 maanden terug dan ook zo bij me aan huis:

Afbeelding
Haar ribben waren enkel niet zichtbaar door de wintervacht, ze is daarna eerst flink opgeknapt voor ze op dit punt belandde.

Ik geef tot er iets uit komt bietenpulp bij en extra tijd zonder haar moeder op het wat vettere gras wat ze normaal per strook krijgen.