Hoeveel geld in noodpotje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmylhh

Hoeveel geld in noodpotje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:01

Geen idee of dit topic goed staat, sorry alvast als dit niet zo is :j
Ik ben allemaal kosten aan het berekenen voor een eigen paard en ik vroeg me af voor degenen die hun paard niet verzekerd hebben, hoeveel geld hebben jullie in je noodpotje? En hoeveel komt er per maand bij?
Alvast bedankt!

lies_sparkle

Re: Hoeveel geld in noodpotje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:02

100€ per maand tot max 2000€

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:33

50 euro per maand sinds 10 jaar dus reken maar uit. Ik heb er geen max aan zitten omdat ik de gedachte heb dat mocht deze aan zijn einde zijn ik dan ook uit dat potje een ander paard aan kan schaffen (weet niet of ik dat wel zou doen hoor, maar het kan dan in elk geval.)
Er zijn wel kosten uitbetaald maar geen grote dingen als een koliekoperatie bijvoorbeeld.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:40

Er staat 3000 op en komt elke maand 20 euro bij. Ik spreek uit ervaring dat 3000 echt minimaal is, met echt een goede blessure of operatie kom je daar heel makkelijk aan.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:49

Ik heb niet specifiek een apart potje voor mijn pony. Maar ik heb minstens 500 euro opzij staan voor noodgevallen en ik zet elke maand ongeveer 100-200 opzij. Dit is dan wel spaargeld voor mij en mijn pony tegelijkertijd.

Daarbij ga ik ervan uit dat bij een echt grote dierenarts rekening er wel een betalingsregeling te regelen is en je sowieso een maand/6 weken hebt voordat de rekening echt betaald moet zijn. Dus dan kan ik er gewoon voor zorgen dat er genoeg geld is.

Daarnaast heb ik voordat ik mijn pony kocht al nagedacht over wanneer het genoeg is. En toen direct besloten dat dure operaties van 1000 euro of meer niet uitgevoerd zullen worden. De pony zou namelijk al 2 keer naar de slacht gaan, dus leeft al in zijn reserve tijd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:55

Dus jouw pony is totallos als de behandeling meer kost dan 1000 euro. Heb je bedacht dat je begint aan een behandeling die misschien 300 euro kost. Maar daarna moet er nog een foto, om het goed af te ronden de fysio, oh hij moet ook nog pillen. Goh rechts is ie goed maar links nog niet zo...Nog maar een foto... En voor je het weet heb je veel meer kosten dan je van te voren ingeschat had.
1000 euro is te weinig want je zult echt niet halverwege zo'n traject zeggen STOP nu moet hij naar de slager. Dat doe je niet want het beest is jouw verantwoordelijkheid en je wilt gewoon ook een "goede moeder" zijn voor je beest

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:56

100 euro per maand :)
Daarnaast heb ik mijn eigen spaarrekening nog, dus mocht het echt nodig zijn zal er voldoende zijn.
Nu in het jaar dat ik mijn paard heb 2x een DA moeten laten komen voor kleine dingen, dus dat heb ik zo betaald en niet vanuit het 'noodpotje'

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:58

Ik heb 5000€ aan de kant staan op een "paardenspaarrekening".

Een operatie kost al makkelijk 3000-4000€, dus beter wat ruimer aan de kant.

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:42

€2500. Ik heb Shetlanders en een oude dartmoor waar ik toch echt geen koliekoperatie van €3000-5000 voor ga betalen, hoe gek ik ook op ze ben!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:45

Momenteel staat er net geen 1000,-- op.
Iedere maand komt er 50,-- bij.

Zolang het niet nodig is laat ik het potje groeien heb geen bedrag in gedachten ervoor. Hoe meer hoe beter denk ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:50

Elke maand € 100,-. Ik heb geen max. bedrag tot waar ik wil sparen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 00:06

Tsja wat is je nood potje? Je spaarrekening?
Ik heb er om eerlijk te zijn geen speciaal voor t paard en tot nu toe ook nooit nodig gehad (even afkloppen). Weet wel dat mocht hem ooit iets overkomen ik reëel wil blijven en dus niet koste wat kost hem bij me wil houden

kimmylhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 09:32

Oke super bedankt! Denken jullie dat een startbedrag van 2000 euro goed is en er dan 50 euro per maand bij te doen of is dit te weinig?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:36

Mijn noodpotje is mijn spaarrekening. Wil daar zeker 4000 euro op hebben staan voor de paarden. Er staat meer op he, maar dat is het minimum voor de paarden zodat een eventuele operatie door kan gaan. Er komt ook niks bij, ik spaar wel elke maand, maar het bedrag gereserveerd voor de paarden blijft 4000 euro.

Voor mijn oude paard (25 jaar en slechte gezondheid) komen er geen operaties meer. Mijn jongere paarden wel indien nodig.

TS: 2000 euro lijkt me prima als noodpot.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:53

Ik heb geen noodpotje, ik heb een spaarrekening waar ik niet aan kom en voldoende op staat voor zulke gevallen :) tevens spaar ik gewoon wat ik overhoud per maand, ik koop leuke dingen voor mezelf naast de vaste kosten en de rest spaar ik voor 'later'.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:54

Ik heb een bedrag van 5 cijfers voor de komma, maar ik heb geen vast bedrag wat ik maandelijks spaar. Soms helemaal niks en soms een paar honderd euro. Dit spaargeld is ook deels voor mezelf, maar ik heb ook nog een aparte rekening voor mezelf :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:55

Bij het minste geringste ben je zo 1000 tot 1500 euro kwijt aan een dierenarts weet ik helaas uit ervaring, ik heb 5 paarden en wil minimaal 3 duizend euro achter de hand hebben.

Stel dat ik voor de keuze kom te staan dat er 1 geopereerd moet worden of ze worden eens ziek heb ik naast een goed bestedingsbudget ook dat potje achter de hand.

Daarnaast heb ik een apart budget voor het inslapen/cremeren van mijn oudste pony. Daar heb ik een hele speciale band mee en die zou ik graag laten cremeren en dit kost ook rond de 1500/2000 euro.

Het is verstandig dat je over zoiets nadenkt TS het is vervelend als je voor de keuze komt te staan dat er iets is en je hebt het geld er niet voor..

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:58

Ik heb geen noodpotje maar mijn vader is mijn redder in nood :) mocht er echt wat ernstigs zijn dan wil hij een deel betalen/voorschieten. Zelf probeer ik wel elke maand 30 euro opzij te zetten zodat ik wel iets heb mocht het ooit nodig zijn.

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:08

ik volg :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:10

Ik heb minimaal 10.000 achter de hand. Je weet het maar nooit :=

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:16

Ik heb momenteel maar 1500 op mijn spaarrekening voor mijn paarden staan. Mijn jonge hengst is volledig verzekerd. Mijn merrie is te oud voor een verzekering. Dus zodra ik haar heb gekocht direct voor haar opzij gaan zetten en heb 'm helaas dit jaar nodig gehad. Ik probeer elke maand tussen de 50 & 300 euro er op te zetten.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:26

Ik heb een spaarrekening en niet echt een noodpotje. Mocht er iets zijn is er geld aanwezig :j

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:35

Wij hadden in ons noodpotje geld voor wel 3 paarden nodig.... En dan nog niet eens met een happy end...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:35

Ik heb eigenlijk nog nooit een noodpotje gehad. Ik heb er 6 rondlopen, dus als ik voor elk diereen potje moet aanmaken, loopt dat flink op. En 1 potje voor alles vind ik ook niet echt wat :=
hier gewoon eventueel spaargeld aanspreken, maar heb in de 20 jaar dat we paarden hebben gelukkig nog nooit iets echt groots meegemaakt.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:52

Het ligt er denk ik ook een beetje aan waar je het noodpotje voor wilt gebruiken.

Ik heb mijn paarden nooit in de verzekering gehad, dus alle (medische) kosten of ze nou regulier of incidenteel zijn, moet ik zelf ophoesten. Incidentele kosten haal ik van mijn spaarrekening, waar ik dus naast mijn paard ook gewoon zelf dingen van moet betalen. En tja, als je een paard hebt gaat sparen nou eenmaal niet zo snel als zonder paard :D :D

Dat van die max 1000 euro snap ik ook niet zo goed. Dan had ik mijn paard allang de deur uit moeten doen. :+
Ik kocht 2 jaar geleden mijn huidige paard. Geen fiks bedrag, wel in de 4 cijfers, waar ik nog wat achterstallig 'onderhoudswerk' aan had. Dat betekende hoefsmid, tandarts, dierenarts, ostheo/fysio en zadelmaker. Nadat ik dat riedeltje had gehad, dacht ik klaar te zijn en over te gaan op reguliere kosten. Maar nee hoor. Paard bleek een apart aangepast zadel nodig te hebben, kostte een paar duizend. Hij bleek een belastingskreupelheid te hebben vanwege een onjuiste beenstand. Dat leverde dus extra dierenartskosten op, als ook extra kosten voor aangepast beslag en kosten voor de fysio om te zorgen dat het paard weer beter werd in zijn lijf. Dat achter de rug hebbende en al meerdere duizenden euro's extra kwijt te zijn naast de aanschaf, dacht ik wederom nu enkel nog de reguliere kosten te hebben. Tot vorige maand...Eind juni kreeg hij vrij plotseling koliek en mocht daardoor een paar nachtjes uit logeren in Utrecht. Hij is er gelukkig goed doorheen gekomen zonder operatie, maar wederom heeft dit me 1000 euro aan medische kosten opgeleverd. Ik kan je vertellen dat van mijn toch wel vrij ruime spaarpotje niet heel erg veel meer over is... :o

Wat ik maar wil zeggen is, het kan hard gaan met de extra kosten dus waar wil je dat noodpotje voor gebruiken?