Hopelijk zijn er mensen met dezelfde ervaring want ik kan er helemaal niks van op internet vinden!
Mijn pony heeft dus al een paar jaar een bultje op zijn hals. Het lijkt heel erg op een onderhuidse puist, je kan het gewoon optillen zegmaar. Eens in het jaar word het bultje groter en knapt het open. Ik heb mij al die jaren afgevraagd wat er dus in zou zitten, maar mijn pony was mij altijd voor. Hij schuurt het graag open omdat hij er ontzettende jeuk aan heeft op het moment dat het gaat groeien.
Zo zag het bultje eruit een paar dagen geleden

Gisteren heeft hij het geprobeerd open te schuren, toen zag het er zo uit.

Na de les ben ik op stal even gaan kijken of ik de inhoud eruit kon krijgen. Als ik erin kneep kon ik namelijk een gelige substantie zien. Met handschoentjes, steriele gaasjes en jodium tinctuur in de aanslag ben aan de slag gegaan. Ik verwachtte dat mijn pony het niet zo fijn zo vinden het uitknijpen, maar niets is minder waar. Hij vond het heerlijk dat er even aan gezeten werd vanwege de jeuk. Pijn is beter dan jeuk denk ik dan zo maar
Ik moest nog flink knijpen en ik verwachtte dan ook een explosie aan pus...
Maar er kwamen harde bolletjes uit die aan elkaar geplakt zaten,qua grootte ongeveer 8 mm in doorsnee. Het leek op een h2o molecuul, meerdere aan elkaar geplakt zegmaar. Het was gisteravond laat dus ik moest haast maken en in die haast ben ik vergeten het bolletje harde pus op de foto te zetten. Ja een beetje dom want daar ging het nou om
Nu heeft hij een open wondje en ik heb geprobeerd om de rest er ook nog uit te krijgen, maar op een paar mini bolletje na lukt dat niet. Hij lijkt erop dat ze in een zakje of iets dergelijks zitten. Je kan er ook zo in kijken want er zit echt een soort gat in, maar dat is ook wel logisch als er een hard bolletje pus uit komt van 8 mm
(foto volgt nog, uploaden lukt nu niet)
Ik heb een paar jaar terug ook aan de dierenarts gevraagd of ze zoiets eerder hadden gezien. Hij zei dat het een ontstoken haarzakje kon zijn maar als hij er geen last van heeft hoeft het niet weggesneden te worden.
Ik ben van plan op de dierenarts er nog een keer bij te halen want zo'n jeukend bultje is wel heel vervelend voor Patron. Kijken wat ze er nu van vinden en wat ze aanraden