Rijden na artrose?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Winnie123

Rijden na artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 01:35

Hoi ik heb een vraag want mijn paard nu 21 (verder nog heel fit enzo) heeft artrose en is daar nu voor behandeld gelukkig :) dus ik mag van de dierenarts weer recreatief rijden *\o/* maar denken jullie dat ik ook weer af en toe een wedstrijdje kan gaan doen? Niet echt als in de zin van iedere week maar gewoon af en toe? :j

Solica

Re: Rijden na artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 01:40

Wat je nu normaal in de bak rijd zou op wedstrijd ook kunnen lijkt mij. Als je het echt zeker wil weten kun je het het beste aan een da vragen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 01:43

Tsjah.. Ik vind het zelf heel lastig.
Mijn fjord heeft ook artrose en is bikkel hard. Als hij pijn laat zien weet ik dat het ook ècht pijn is en dus te veel is geweest. Dat wil ik hem niet aan doen want dan ben je in mijn ogen te ver gegaan. Ik stap er dus niet meer op.
Mocht je wel gaan rijden, kijk dan goed naar je paard en niet naar de wedstrijdkalender.
Hoe erg is de artrose?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 01:50

het is natuurlijk rijden met artrose...er is namelijk geen na, want artrose gaat niet over.

Om te kijken wat je precies met dr kan, kun je beter met je da overleggen. Die weet de ernst van de artrose, wij niet. Dus die kan veel beter vertellen of wedstrijden een optie zijn ja of nee.

Bij sommige paarden kan dat prima, mits met beleid getraind en niet te veel. Bij andere is 2 keer in de week een rustig buitenritje de max en weer andere moeten met pensioen.
Overleggen met je da dus.

edit; had even over de leeftijd heen gelezen. 21 jaar en artrose. Ik zou wedstrijden eerst uit je hoofd zetten en gewoon rustig opbouwen in overleg met je da. Pakt ze het goed op en doet ze het goed; kijk dan nog eens weer of wedstrijden een optie zijn. Maar voor nu zou ik me daar niet op focussen als ik jou was
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 03-08-16 01:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Winnie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 01:51

De artrose is niet zo heel zwaar hij is goed behandelt en wil graag werken. hij heeft door de artrose een tijdje (pas na een aantal rondjes draf) kreupel gelopen, maar na de behandeling niet meer en wil hij nog werken. De dierenarts heeft ook al gezegd dat hij nog wel gewoon recreatief bereden kan worden :j

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 01:54

Dan zou je dus gewoon wedstrijdjes kunnen rijden.. Hou wel je pony in de gaten, niet te hard van stapel en gewoon lekker rustig

Winnie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 01:56

Ja dat rustig aan doen was ik ook van plan want tja ik wil niet dat hij pijn krijgt natuurlijk :n

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:44

HAW -> BEH

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:28

En hoe weet je wanneer hij pijn heeft?
Als hij kreupel toont of daar voor al?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:32

waar zit de artrose ? hoe is hij behandeld?
Wat voor wedstrijden wil je rijden en op welk niveau?
Maakt allemaal nogal verschil.

Met mijn pony rijd ik bijvoorbeeld geen wedstijden meer, hij heeft artrose in zijn SI gewricht en kan geen korte wendingen maken, met een buitenritje rechtuit gaat prima maar bv kleine voltes en wijken kan ik niet meer vragen.

Winnie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 16:32

Hij gaat vor de kreupelheid altijd eerst zich iets minder inzetten en gaat vaak meteen naar een langzamere gang.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:33

Mijn merrie van 16 heeft met haar artose nog 1 of 2 wedstrijdjes gelopen. Ze kreeg er steeds meer moeite mee en dat vond ik niet eerlijk tegenover haar :) Kijken of je paard het aankan, dat kan jij het beste aanvoelen en is moeilijk te beoordelen via Bokt :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:39

Wat is recreatief rijden? Ik versta daar onder rustige buitenritjes 2 a 3 x per week. Niet trainen in een bak om wedstrijden te kunnen rijden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:53

Als het een artrose in de benen is, dan kun je bij het teveel rijden van voltes in de problemen komen.
Juist het trainen voor wedstrijdjes omvat vele voltes. Ik zou er heel voorzichtig mee zijn. B-proefje zal vast wel lukken, maar wordt het paard onregelmatig, dan weet je dat dit niet meer kan.
Het dier is sowieso beter af met langere stukken gewoon rechtdoor mogen lopen, dus niet in de bak maar op buitenrit.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:57

Wat voor behandeling heeft je paard gekregen voor de artrose?

Mijne is ook 21 met artrose en met haar rijden we alleen een paar keer in de week recreatief door het bos (nu even niet, omdat ze een veulen heeft).

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:59

Hoe is de pony behandeld?
Ik zou er nooit meer opstappen (behandeld of niet) maar dat is puur omdat ik weet hoe het voelt bij extra gewicht op versleten gewrichten.
Ik zou het niet eerlijk vinden tegen over de pony.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:00

Hoe is het paard behandeld?
Ik zou er nooit meer opstappen (behandeld of niet) maar dat is puur omdat ik weet hoe het voelt bij extra gewicht op versleten gewrichten.
Ik zou het niet eerlijk vinden tegen over het paard.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:05

mijn paard is nu 16 en heeft sinds 2 jaar artrose in beide voor koten
rijden in de bak uit gesloten rondjes rijden is funest volgens de DA
ik kan wel lekker buitenritten maken maar wel rustig aan
maar dat deed ik toch al

mijn paard heeft het gekregen door een chip in rechtsvoor en is toen op speciaal beslag gegaan ,wat hem in 4jr dus in beide voorbenen forse artrose gegeven heeft
nu is hij vorig jaar van de ijzers af en word hij PN bekapt en hij loopt weer super

op de weg kan ik alleen stappen in de berm en op zachte ondergrond zie je niks en loopt hij als een jonge god :D in de wei strekt hij als een malloot en zie je helemaal niks aan hem

hij krijgt al jaren Glucosamine en MSM en sinds April 2x 10ml duivelsklauw dit om de overgang naar blote voeten makkelijker te maken
hebben sinds 23 okt toen de ijzers eraf gingen met hoefschoenen gereden en nu op blote voeten
ik ga de duivelsklauw weer afbouwen en dan zien hoe het gaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:59

Het hangt helemaal van het paard af. Soms kan het helpen om op het harde te rijden met hoefschoenen. Rust roest sowieso, dus beweging is wel goed. Kijk wat je paard aankan.

Hier drie oudjes met artrose, maar ze lopen nog als de brandweer (30 km/h in draf, ex-dravers). IJzers eraf, altijd buiten en natuurlijk bekapt. We rijden buiten, lange stukken rechtuit.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:31

Ik had een 28 jarige met atrose,ik keek altijd hoe ze was na de rit.Ik deze ook grote buitenwandelingen en als ze de andere dag stijf was dan wist ik dat we te ver waren gegaan.Zo werden de ritten korter tot we alleen nog wandelingen aan de hand deden en ze liep 24/7 buiten .Zo is ze nog 33 geworden en uiteindelijk in moeten laten slapen van wege de cushing

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:46

Ik zou het niet doen.
Bochten en wendingen met een paard met artrose is meestal niet heel fijn. Lekker lange stukken rechtuit, zoals op buitenrit, is vaak beter. Mijn verzorgpaard destijds had ook artrose en liep toen ze hier kwam gewoon kreupel van de artrose en stijve spieren (stond al ruim een jaar stil, was destijds 22).. elke week weer een beetje opgepakt (lange stukken stappen, spieren los maken, in beweging houden) en naar een maand of 4 liep ze weer goed als een trein!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:49

Zelf stap ik niet meer op een paard dat artrose heeft. Ik weet namelijk zelf hoe pijnlijk het kan zijn (heb zelf artrose). 'Behandeling' is eigenlijk niet meer dan het onderdrukken van de pijn, waardoor de slijtage alleen maar erger kan worden/gewoon doorgaat bij belasting. Mijn keuze zou zijn om dit paardje lekker te laten genieten van zijn/haar pensioen op het land en alleen nog af en toe aan de hand wandelen (niet dat dit een toegevoegde waarde heeft voor het paard, maar meer voor jezelf dat je nog wat met het paardje doet). :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:56

Shenavallie,als je zelf artrose hebt dan weet je toch dat juist beweging goed is? Ik heb het zelf ook maar juist daarvoor ga je naar de fysio en moet je wandelen en zwemmen.
Met een hond met artrose doe je ook het beste nog veel wandelingen alleen pas je de beweging wat aan.
Artrose paarden staan ook het beste niet op stal maar 24/7buiten waar ze kunnen blijven bewegen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:53

beatje schreef:
Shenavallie,als je zelf artrose hebt dan weet je toch dat juist beweging goed is? Ik heb het zelf ook maar juist daarvoor ga je naar de fysio en moet je wandelen en zwemmen.
Met een hond met artrose doe je ook het beste nog veel wandelingen alleen pas je de beweging wat aan.
Artrose paarden staan ook het beste niet op stal maar 24/7buiten waar ze kunnen blijven bewegen.

Ja bewegen is zeker goed maar extra gewicht erop is alleen maar slechter voor de gewrichten.
Ik heb het ook en merk dat ik mn zoontje van 2 gewoon niet teveel moet tillen....doe ik dat wel dus extra gewicht erop heb ik snel heel veel last.
Ze heeft dus zeker een punt wat ik ook al eerder aanhaalde.

Ik zou nooit op een paard stappen met artrose maar wandelen of beweging zonder gewicht juist wel.
Maar een rit maken en kijken of ze daarna slecht lopen vind ik gewoon not done!dan is het kwaad al geschiet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:57

beatje schreef:

Zeker, maar niet belast. Dus als een paard artrose heeft, moet het zeer zeker bewegen. Vandaar ook mijn (zelfde) reactie dat het het land op moet en lekker mag genieten van zijn/haar pensioen. ;)