paard met rotstraal, kan niet droog staan.. hoe op te lossen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

paard met rotstraal, kan niet droog staan.. hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 14:37

We hebben hier een paardje lopen die rotstraal heeft. Hij kan echter de stal niet in omdat die uitbreekt, staat altijd hele jaar door buiten... hoe moeten we dit nu oplossen? Als het niet kan gaat hij uiteindelijk een week (of langer) naar een naburige stal, maar liever laten we hem in de kudde vanwege de stress die hij anders krijgt hoop ik hier een oplossing te vinden.. Door al die regen de laatste tijd heeft het gewoon geen kans gehad om te genezen... ;(

KimD

Re: paard met rotstraal, kan niet droog staan.. hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:48

Ik zou hem toch echt naar een naburige stal brengen, dat versnelt het proces behoorlijk. Nat en rotstraal is echt niks...

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:48

Zorg voor een goede bekapper. Liefs een natuurlijke zodat de steunsels weggehaald worden en de straal de ruimte krijgt. Daarnaast veel beweging geven. Niet opstallen !! Loopt hij alleen maar in de mest en urine wat het weer erger maakt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:49

Ik denk dat modder minder erg is dan mest en urine...
Staat hij bij die naburige stal dan dag en nacht binnen?

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:55

Twee keer per dag hoevenkrabben, met water al het vuil eruit spoelen, afdrogen en daarna volstoppen met watten en betadine. Eventueel een paar uurtje per dag afplakken of schoenen aan zodat de zolen kunnen drogen, dit moet dus wel waterdicht zijn :')

Het belangrijkste bij rotstraal is dat er geen vuil etc in blijft komen om verder te "rotten" dus vooral goed schoonmaken en schoon houden. Dus ook zoveel mogelijk de plek waar hij/zij staat schoon houden. :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 15:08

xAnthea schreef:
Ik denk dat modder minder erg is dan mest en urine...
Staat hij bij die naburige stal dan dag en nacht binnen?

ja dan kan hij niet naar buiten, dat zou ook niet werken want als ze hem daar in de wei/paddock zetten breekt hij uit

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 15:10

bertine37 schreef:
Zorg voor een goede bekapper. Liefs een natuurlijke zodat de steunsels weggehaald worden en de straal de ruimte krijgt. Daarnaast veel beweging geven. Niet opstallen !! Loopt hij alleen maar in de mest en urine wat het weer erger maakt.

hij heeft een goede bekapper (een natuurlijke) en krijgt veel beweging

schirocco24 schreef:
Twee keer per dag hoevenkrabben, met water al het vuil eruit spoelen, afdrogen en daarna volstoppen met watten en betadine. Eventueel een paar uurtje per dag afplakken of schoenen aan zodat de zolen kunnen drogen, dit moet dus wel waterdicht zijn :')

Het belangrijkste bij rotstraal is dat er geen vuil etc in blijft komen om verder te "rotten" dus vooral goed schoonmaken en schoon houden. Dus ook zoveel mogelijk de plek waar hij/zij staat schoon houden. :D

hoe bedoel je afplakken?
Laatst bijgewerkt door Zidore op 02-08-16 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:10

1x per dag hoeven schoonmaken met betadineshampoo, goed drogen, CTC-spray (via de dierenarts) goed sprayen op de straal, dit ook weer goed laten drogen en dan toch maar weer naar buiten. Na een week moeten de stralen al flink harder zijn geworden. Zo niet, dan toch (tijdelijk) een drogere plek zoeken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:14

Rotstraal komt niet door regen.
Maar door bacterien in stal of mest urine enz.. Ik weet niet of je de wei goed schoon houdt en elke dag de mest verwijderd? Regelmatig goed laten bekappen en inderdaad ver houden van mest en urine. Ook kan een ijzer aangelegd worden waar een plaat onder geschroefd kan worden. Zodat de plaat los gemaakt kan worden en er behandeld kan worden en de hoef met de plaat er weer onder beschermd is tegen viezigheid. Een goede smid weet hoe dit moet in samenwerking met de dierenarts zou dit moeten werken.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:19

Zorgen dat alles schoon is en formaline gebruiken. Dan is het zo weg.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:24

TS afplakken kan je gewoon met ducktape doen. Dit zorgt er voor dat de straal de tijd krijgt om te herstellen. ER komt geen vuil bij en het kan een paar uurtjes drogen. Door het vocht worden de zolen en de stralen van de hoef zacht (week), hierdoor wordt het gevoeliger voor omstandigheden zoals vuil en bacteriën.
Uiteindelijk is de beste remedie zuurstof. Zo is het een goede optie om steeds de losse stukken straal eraf te knippen en/of te snijden.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 15:25

Rizette schreef:
Rotstraal komt niet door regen.
Maar door bacterien in stal of mest urine enz.. Ik weet niet of je de wei goed schoon houdt en elke dag de mest verwijderd? Regelmatig goed laten bekappen en inderdaad ver houden van mest en urine. Ook kan een ijzer aangelegd worden waar een plaat onder geschroefd kan worden. Zodat de plaat los gemaakt kan worden en er behandeld kan worden en de hoef met de plaat er weer onder beschermd is tegen viezigheid. Een goede smid weet hoe dit moet in samenwerking met de dierenarts zou dit moeten werken.

ik weet hoe het komt, door de regen kan het niet genezen

schirocco24 schreef:
TS afplakken kan je gewoon met ducktape doen. Dit zorgt er voor dat de straal de tijd krijgt om te herstellen. ER komt geen vuil bij en het kan een paar uurtjes drogen. Door het vocht worden de zolen en de stralen van de hoef zacht (week), hierdoor wordt het gevoeliger voor omstandigheden zoals vuil en bacteriën.
Uiteindelijk is de beste remedie zuurstof. Zo is het een goede optie om steeds de losse stukken straal eraf te knippen en/of te snijden.

dan plak je gewoon de hele hoef af bedoel je? of zit daar nog iets onder?

DarkoFoitzik schreef:

formaline durf ik niet te gebruiken.. B-)
Laatst bijgewerkt door Zidore op 02-08-16 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:26

Is het nu buiten nat dan? Misschien heb ik zo'n briljante wei maar hier is alles gewoon droog...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 15:28

Polly schreef:
Is het nu buiten nat dan? Misschien heb ik zo'n briljante wei maar hier is alles gewoon droog...

hier is het een week droog geweest en nu weer regen, weet niet waar jij woont, maar in NL hebben we nog niet veel zomer/zon gehad, jij wel?

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:30

Peroxide op watjes, in de stralen stoppen... Daarna teren?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:32

Zidore schreef:
Polly schreef:

hier is het een week droog geweest en nu weer regen, weet niet waar jij woont, maar in NL hebben we nog niet veel zomer/zon gehad, jij wel?

Ik woon in noord holland en 'echt zomer' hebben we niet gehad nee maar wel net 2 weken behoorlijk droog en de buitjes die de afgelopen dagen gevallen zijn zijn vlot in de grond getrokken en het weiland is hier keurig droog, dat water is juist wel fijn want het gras doet het super.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:34

DarkoFoitzik schreef:

Kijk even uit, doe dit zeker onder begeleiding als je dit van plan bent. Het is heel agressief spul en moet in een verdunning. Dit is echt niet iets om zo even uit te proberen. Je moet jezelf ook goed beschermen en ook het been van het paard. Schrik er van dat je dit zo simpel zonder verdere uitleg plaatst.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:36

Hier ook vrij gauw nat maar nu toch super droog alles. Als hij nu al niet droog kan staan wat moet je in het najaar dan.

Lijkt mij dat hij ten alle tijd droog moet kunnen staan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:39

Schone modder is sowieso beter dan een stal waar hij in de mest en urine staat. Ik heb het bij mijn paard ook gezien. Toen hij elke nacht binnen stond had ie om de haverklap rotstraal, en sinds hij 24/7 buiten staat bijna nooit meer.
Mijn wondermiddel was destijds hoofsolution van kevin bacon's. Echt geweldig spul. Het is niet goedkoop, maar mijn paard was elke keer na een paar dagen al er vanaf. Het is net zo'n dikke, zwarte smurrie als teer, maar werkt bacteriedodend en ademend. En doordat het zo dik is en je het met een kwast moet aanbrengen kun je het dieper in de stralen smeren en blijft het dagenlang zitten. Even de hoef schoonspuiten en drogen, en lekker ermee insoppen. Aanrader dat spul :j

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:18

Zidore schreef:
schirocco24 schreef:

dan plak je gewoon de hele hoef af bedoel je? of zit daar nog iets onder?

Nee er hoeft niks tussen, wel zorgen dat de hoef goed schoon en droog is. Eventueel kan je er watjes bij doen als je dat fijn vind.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:26

VSW → BEH

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:52

Stukje touw met stockholm teer in de zachte straal proppen en dik teren. Is een oude manier, maar werkt nog steeds!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:00

Zoals al gezegd door sommige een weide is beter dan een stal. Vaak is urine/mest een grotere boosdoener dan modder. Je weide droger maken wordt alleen lastig als het vies weer is.

Wat krijgt je paard voor voer en hoe is zijn/haar weerstand? En raakt de straal de grond? Want als die niet de grond raakt zal de genezing wat langer duren anderzijds kan die ook gevoeliger lopen.

Doet je bekapper de losse stukken van de straal wel weghalen?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:39

Ik snap het probleem niet. Het is toch heel natuurlijk dat je paard rotstraal krijgt en dat het niet over gaat?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:07

Hypozin! Even dagelijks erin spuiten en dichtdrukken met watje..perfect spul!