Hoeveel mag/moet een paard mankeren?? (DA's met oogkleppen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith_irene

Hoeveel mag/moet een paard mankeren?? (DA's met oogkleppen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 15:56

Deze vraag heb ik de laatste maanden zo vreselijk vaak gesteld. Niet voor mijn eigen gemoedsrust, maar om een dierenarts zover te krijgen om mijn paard in te slapen.

Het zal een lang verhaal worden, maar waar dit topic om draait is of er meer mensen hebben meegemaakt dat inslapen keer op keer is geweigerd door een dierenarts. Blijkbaar moet een paard eerst uit zichzelf half dood gaan voordat ze letterlijk uit haar lijden verlost mag worden.

Hieronder het verhaal van mijn merrie Irene:

Voor het complete plaatje, maak ik eerst een sprong terug in de tijd.

Ik denk dat het in 2011 was, dat mijn paard meerdere keren kort achter elkaar kreupel raakte, aan verschillende benen. Na uitgebreid onderzoek was de diagnose versleten pezen. Ze mocht nog in de wei lopen en stapritjes waren nog toegestaan. Op dit moment was Irene 23 jaar. Maanden heb ik met haar gestapt, zowel aan de hand als erop, maar dat werd steeds lastiger. Irene wilde hard, dat was haar lust en haar leven. Ik zei altijd gekscherend: Irene kent buiten maar 2 standen, ik wil hard of ik ga hard :+ , er voorop was een must. De stapritjes werden steeds vaker dribbel-ritjes en door de wei galoppeerde ze ook er lustig op los.
Omdat wij er zo beide geen plezier meer in hadden, ben ik haar, eerst aan de hand en later erop (lees naast de scootmobiel), op gaan bouwen met draven en later ook galopperen. Dit ging goed en vanaf dat moment gaf ze altijd haar grenzen aan. Dan konden we met een hele groep gaan galopperen, als zij het niet meer aankon kwam ze terug in tempo en kon ik haar terug nemen naar de stap terwijl de rest doorgaloppeerde. Ook gaf ze aan als ze een dag allen maar wilde stappen. Ideaal dus want hierdoor heb ik nooit de angst gehad haar te overbelasten (wat ook niet gebeurd is).

In mei 2014 heb ik haar verhuisd naar een paddock paradise, zodat Irene 24/7 buiten kon lopen (voorheen overdag buiten, snachts op stal). Beter voor haar en voor mij (door lichamelijke beperkingen werd 5-7 dagen per week naar mijn paard gaan te zwaar). Beste keuze ever!

Zo heb ik door kunnen rijden tot +- april/mei 2015. Toen is ze kreupel geworden. De kreupelheid was kort maar heftig. Onderzoek wees uit dat dit kwam doordat Irene in de laatste fase van lage overhoef zat, waardoor een kleine misstap irritatie gaf in dat gewricht (in dit been zaten niet haar "peesproblemen"). Advies was een paar dagen rust en als ze weer rad liep, haar weer oppakken. Qua pezen, die hielden zich prima met ons rijden dus groen licht om vooral door te gaan. Rust roest.

Augustus 2015, inmiddels was Irene nog 2 keer kreupel (steeds 2 dagen per keer) geweest aan de lage overhoef en nu stapte ik na een buitenritje af en was haar been heel dik. Ze liep niet kreupel maar toch de dierenarts laten komen. Diagnose: geïrriteerde peesschede. Of ze had zichzelf aangetikt, of er zat een peesblessure onder. Gezien haar leeftijd (27) was een echo niet meer betrouwbaar dus het advies was 6 weken rust, daarna weer voorzichtig oppakken.

Voor mij was hier de maat vol qua rijden. Zo vaak kreupel in korte tijd, en 27 jaar inmiddels, ik vond het genoeg. Irene woonde zoals eerder gezegd in een paddock paradise dus extra beweging vond ik niet nodig. En ze kwam prima aan haar beweging. Dagelijks trok ze sprintjes en op de heuvel klimmen en klauteren was haar favoriet. Helemaal rad is ze sinds augustus 2015 niet meer geworden, maar zolang ze uit vrije wil, dus niet opgejaagd door andere paarden, dagelijks de treck door denderde en haar bijnaam "klimgeit" eer aan bleef doen, mocht ze van mij haar dagen slijten.

Het zal zo'n beetje november/december geweest zijn, dat de stalhouders naar mij toe kwamen dat Irene de laatste tijd zo chagrijnig was, naar mensen en naar de andere paarden. Ook liet ze zich maar moeilijk terug in de paddock zetten als ik haar gepoetst had. Mee wandelen vond Irene maar saai dus daar deed ik haar ook geen plezier mee. Ze toonde niet ziek maar ze liep echt met haar ziel onder haar arm. Na lang wikken en wegen (en overgehaald worden door stalgenoten) heb ik het zadel er weer eens opgelegd en zijn we naar het bos gestapt. Wat was dat paard blij! Irene leefde weer helemaal op dus vanaf toen mocht ze weer af en toe mee voor en ritje door het bos.
En ergens, diep van binnen, heeft het voor mij nooit goed gevoeld. Ik voelde me slecht dat ik weer op haar ging zitten, ondanks dat ze zo blij was. Ik kon toen nog niet weten dat mijn gevoel het zo bij het rechte eind had.

Vanaf hier gaat het er echt toe doen

Ik ga geen namen van dierenartsen noemen, ik ben er niet op uit om ze zwart te maken ^) Ik wil alleen mijn verhaal kwijt en ben benieuwd of ik de enige ben die zo'n strijd heeft moeten voeren

3 maanden geleden, in april, werd Irene ziek. De stalhouder was bij mij geweest dat Irene, savonds na het eten (voor een individuele voerbeurt met een emmer bietenpulp ging Irene savonds een uurtje op stal) niet meer naar buiten wilde en afwijkend gedrag vertoonde wilde dus ik bleef een keer tot na haar voerbeurt om te zien was ze dan precies deed.
Ik ben me rot geschrokken! Irene was vreselijk apatisch en er was geen contact mee te krijgen. Mijn vrolijke paard stond daar zo zielig |( Ik een tijd staan twijfelen of ik ala minuut de dierenarts zou bellen om haar in te slapen, of dat ik tot de volgende ochtend zou wachten om nog met haar naar de kliniek te gaan. Besloten tot het laatste want als ik haar weer buiten zette, was ze weer redelijk "normaal".
Maandagochtend de kliniek (DA1) gebeld en filmpjes van zondagavond doorgestuurd. Zij dachten na het zien van de filmpjes aan hoofdpijn/sinusitis, mogelijk veroorzaakt door een ontstoken kies. Omdat ik (bij toeval) al een afspraak had staan met de osteopaat op woensdag en de tandarts (DA2) op donderdag voor de jaarlijkse check, wilden zij graag dat ik pas op vrijdag langs zou komen.
Dit is in goed overleg gegaan, want het is lastig waar je moet beginnen en welke volgorde het beste resultaat geeft.

Afijn, woensdag bij de osteo kwam er niks uit wat haar klachten kon verklaren. wel zag de osteo dat Irene echt zichzelf niet was. Ondanks dat ze niet 24/7 apatisch was, stonden haar ogen dof en zat ze duidelijk niet lekker in haar vel.
Donderdag kwam de tandarts(DA2) en omdat hij elektrisch werkt, geeft hij altijd de paarden een roesje. Voordat hij dat doet, luisterde hij naar haar hart. Dit was niet goed. Irene had een hartruis, een onregelmatige hartslag, hart sloeg over en ze had een tweeledige hartslag. Een roesje zou haar fataal zijn. Hij heeft haar tanden en kiezen bekeken zonder roesje en niks duidde op een oorzaak voor haar klachten. Uiteraard met de kanttekening dat hij haar nu alleen klinisch kon bekijken en hij geen röntgenogen heeft.
Qua hart, alles wat hij hoorde duidde op slijtage en hij gaf haar een prognose van enkele maanden. "Preventief" inslapen was niet nodig want de verwachting was dat ze aan een hartstilstand zou overlijden, oftewel patsboemweg. Iig een mooie dood in het vooruitzicht :\

Vrijdag naar de kliniek bij DA1. Amper de schok van haar hart te boven kwam daar de volgende klap. Irene had een tumor in haar schildklier en een infectie in haar lymfeklier. Samen gaven deze zoveel zwelling dat er een bloedvat naar haar hoofd dichtgedrukt werd. Dit verklaarde haar klachten.

Op dit moment heb ik inslapen voorgesteld. Een slecht hart, kanker, ziek zwak en misselijk, 27 jaar en versleten benen. Moeten we nu nog wel willen gaan oplappen? Ik zag mijn paard zich zwaar beroerd voelen en de vooruitzichten waren slecht. Ik heb helaas irl en op bokt teveel mensen gezien die ten koste van hun dier bleven aandokteren. Ik heb mij altijd voorgenomen, zo'n eigenaar wil ik niet zijn!

De dierenarts weigerde. Van haar hart had ze geen last, van de kanker hoefde ze ook (nog) geen last te hebben. De dierenarts wilde eerst de infectie aanpakken en dan kijken welke klachten overbleven.
Met een lading ab en ontstekingsremmers weer naar huis en eerlijk is eerlijk, Irene knapte op en werd weer zichzelf, een blij vrolijk paard.
De prognose was slecht. De tumor zou groeien en dan was de verwachting dat er (weer) bloedvaten en/of zenuwbanen dichtgedrukt zouden worden. En uiteindelijk haar luchtpijp. Inslapen om haar dit leed te besparen was onbespreekbaar.

Maargoed, Irene was weer vrolijk en zo gingen we verder. Erop zitten vond ik nu echt geen optie meer dus om te voorkomen dat Irene weer weg zou kwijnen, ben ik haar naast mijn bijrijdpaarden mee gaan nemen als handpaard. Mede omdat de dierenarts aangaf dat het voor haar hart beter was om haar in beweging/conditie te houden. Hier hebben we beide nog enorm van genoten en ik kijk op deze periode dan ook met een glimlach terug.

Omdat ik kwaliteit van leven heel belangrijk vind, ben ik hier en daar op zoek gegaan naar een dierenarts welke mijn mening deelt. Kwaliteit boven kwantiteit. Ik heb nooit geweten dat dit zo moeilijk zou zijn :( .
Een paar weken terug was ik op een andere kliniek voor een ander paard. Hier eens voorzichtig een balletje opgegooid en de situatie voorgelegd aan een dierenarts(DA3). Deze heeft letterlijk gezegd: wij zijn hier geen euthanasiekliniek, als jij jouw paard dood wil hebben breng je haar maar naar de slager.

In dezelfde periode, een paar weken geleden, kreeg Irene mijten en zomereczeem. begonnen met behandelen en op een dag was er voor een ander paard een dierenarts(DA4) op het erf. Deze heb ik gevraagd om ook even naar Irene te kijken en met haar heb ik een fijn gesprek gehad over hoe nu verder. Want inmiddels waren we bijna 3 maanden na de diagnose van hart en kanker en ik wilde niet dat Irene haar laatste maanden zouden bestaan uit jeuk, jeuk en jeuk. Zeker ook omdat Irene weer wat minder vrolijk en stiller werd.
Eindelijk had ik het gevoel dat ik gehoord en begrepen werd. Afgesproken werd dat we sneller een agressieve aanpak van de jeuk zouden hanteren, met meer risico's (cortico's spuiten) om Irene zoveel mogelijk kwaliteit te kunnen geven. Als dit niet zou aanslaan, dan werd inslapen bespreekbaar.

Afgelopen zondag, tijdens een wandeling naast de scootmobiel, begon Irene ineens dronken te lopen. Maar nog voordat we goed en wel gekeken hadden, liep ze weer normaal. Terug op stal haar hoeven uitgekrabt en daarmee corrigeerde ze haar hoeven niet als ik ze weer op de grond zette. Ook was ze best buiten adem voor alleen een wandelingetje maar dat deed ik af met dat het die dag erg warm was. Ze was tenslotte een oud paard (inmiddels 28) en heeft een zwak hart.
Verder gedroeg ze zich normaal dus ik besloot het even aan te kijken.

Afgelopen maandag kreeg ik een telefoontje van stal dat Irene in rust stond te hijgen. De hittegolf was maandag voorbij dus de warmte kon geen reden meer zijn. Ik heb ze gevraagd de dierenarts te bellen en ik ben in de auto gestapt. Irene zou worden ingeslapen. Genoeg is genoeg!
Het was al avond dus kwam er een vervanger(DA5), een directe collega van DA4. Zij constateerde dat Irene dampig was, ataxie en geelzucht had. Alles verteld en al Irene haar kwalen opgesomd en gevraagd of zij Irene wilde inslapen. Dit heeft DA5 geweigerd -:(- DA5 wilde eerst bloedonderzoek doen om te achterhalen waarom Irene dampig was 8)7
Een deel van de bloeduitslagen zou dinsdag komen en een deel donderdag. Arm arm dier, ze moest nog tot minimaal donderdag wachten op de verlossende spuit.

Dinsdag was DA4 op stal en ik heb haar gevraagd om Irene nog eens van top tot teen te bekijken. Al haar kwalen, alles. Inmiddels was ook haar staart verlamd geraakt en kon Irene niet meer met een straaltje plassen, de urine sijpelde langs haar benen naar beneden. Haar conclusie: Bij dit paard is de rek eruit. Maar zij wilde ook de bloedonderzoeken afwachten (ik denk om haar collega/baas niet af te vallen) maar euthanasie zou zeker tot de mogelijkheden behoren.
Een half uur nadat DA4 weg was belde DA5 met een deel van de bloeduitslagen. Alles was in orde alleen de leverwaarden (geelzucht) en nierwaarden zouden donderdag komen. Ik heb nog een aantal opties voorgesteld om alvast te doen (oa pijnstillers geven) maar dat wilde DA5 pas doen als de bloeduitslagen niets lieten zien. Met andere woorden.......doordokteren ;(

Donderdagochtend belde DA5 met de bloeduitslag. Lever en nieren waren normaal. Alleen was er 1 gehalte afwijkend wat erop wees dat ze last had van parasieten. Dit kon ik bevestigen want Irene had mijten en ondanks het wassen werd het wel minder maar het ging niet goed over. De bloedwaarde pastte niet bij het beeld van een vergevorderde behandeling tegen de mijten. Dit betekende volgens DA5 dat Irene haar immuunsysteem volledig plat lag. Haar voorstel was om hier verder onderzoek naar te doen.

Mijn grens was echt bereikt. Ik ben aardig boos geworden en heb gevraagd of ze eens naar het totale paard wilde kijken ipv alleen naar de bloeduitslag. Haar hart, de kanker, geelzucht, dampig, ataxie, enz enz. Uiteindelijk is bij DA5 het kwartje gevallen op basis van de ataxie. De verlamde staart en het niet meer gewoon kunnen plassen zou volgens haar wijzen op een ruggenmergtumor en zou een progressief karakter hebben. Ik kreeg toestemming om haar in te slapen.

Diezelfde middag is Irene door DA4 ingeslapen. De wijze waarop Irene is gegaan, bevestigde dat ze helemaal op was. Het roesje alvorens de narcose werd haar al fataal. Ze was al dood nog voor ze de grond geraakt heeft. Letterlijk!

Zijn er meer van dit soort verhalen bekend? Ik kan deze strijd die ik heb moeten voeren voor een waardig einde niet goed begrijpen. Er worden zoveel paarden voor minder ingeslapen.
Niemand die ik spreek, begrijpt dit ;(

Laurievc

Re: Hoeveel mag/moet een paard mankeren?? (DA's met oogkleppen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:01

Ik heb hier geen ervaring mee, maar TS, veel sterkte. Vreselijk om je paard zo te zien lijden terwijl jij haar dit helemaal niet wil aandoen :( Ik ben blij dat mijn DA mijn paard met hoefbevangenheid veel pijn heeft bespaard en haar meteen heeft laten gaan toen het slechter werd...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:03

Wat een akelige ervaring voor je Y;(

Echter herken ik je verhaal totaal niet. Mijn DA deed gewoon wat ik ze vroeg ookal leek het paard voor het oog nog monter en fit.
Waarom heb je in een eerder stadium geen afspraak gemaakt bij de slager?
Die stellen geen vragen.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:04

Ik heb hier ook geen ervaring mee, maar wat moet jij je machteloos gevoeld hebben zeg! Wat triest dat je gewoon door zoveel dierenartsen geweigerd wordt, en dat je ondertussen je paard zo ziet aftakelen en lijden. Triest dat de DA's dat zelf gewoon niet in hebben gezien.. Heel veel sterkte!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:07

Allereerst veel sterkte met het verlies van Irene. Wat heeft zij een goede baas gehad, die heeft gevochten voor haar tot het laatst! Dapper hoor meid!! Gelukkig heeft Irene nu geen pijn meer en kan ze heerlijk galopperen over de groene weides :(:)

Voor mijn DA zou het onderstaande stukje genoeg zijn geweest om een paard te laten inslapen. Heeft wellicht ook met onze regio te maken, want hier gaan ze niet tot het laatst door met zieke dieren. Een keer is het genoeg en de eigenaar heeft daar zeker wel een bepalende rol in!

judith_irene schreef:
Op dit moment heb ik inslapen voorgesteld. Een slecht hart, kanker, ziek zwak en misselijk, 27 jaar en versleten benen. Moeten we nu nog wel willen gaan oplappen? Ik zag mijn paard zich zwaar beroerd voelen en de vooruitzichten waren slecht. Ik heb helaas irl en op bokt teveel mensen gezien die ten koste van hun dier bleven aandokteren. Ik heb mij altijd voorgenomen, zo'n eigenaar wil ik niet zijn!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:10

Sizzle schreef:
Waarom heb je in een eerder stadium geen afspraak gemaakt bij de slager?
Die stellen geen vragen.

Dit vroeg ik me ook af. Waarom heb je niet eerder voor de slager gekozen?

Heel veel sterkte! Wat een lijdensweg -O-

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:11

Pff wat een heftig verhaal zeg! Snap dat je hier gefrustreerd van raakt en kwaad! -O-

Hoop dat je het een plekje hebt kunnen geven, ik heb gelukkig niet zo iets mee gemaakt, maar wat moest je paard nog veel mee maken voordat ze definitief mocht gaan. En dat ze met het eerste roesje al weg was, zegt al meer dan genoeg.

Wat een rot verhaal, wil je nog wel sterkte wensen !
Ze heeft nu rust.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:11

Tja dit lijkt mij een bizar verhaal! Ik kan mij niet voorstellen dat ik dit ooit met mijn DA ga meemaken..Ik heb een enorme vertrouwensband met mijn DA en weet zeker dat als ik aangeef het is genoeg dat hij mijn wens respecteert. Vreemd verhaal dit!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:13

Wauw, ik snap niet dat een DA die beslissing voor je mag maken. Jij wilt dat toch. Je had haar ook naar de slager kunnen brengen, was ze ook weg geweest.
Dat dit zo lang heeft mogen duren..

Sterkte meid!

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:14

Jeetje wat heftig. Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar wat moet dat een hel geweest zijn voor je. Het lijkt me toch dat een DA moet kunnen vertrouwen op hoe de eigenaar, die een paard dagelijks mee maakt, daarover oordeelt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:16

tja...volgens mij zijn mijten niet in het bloed te zien ,maar goed.Vergeet niet dat een dierenarts geld wil verdienen....dat gaat moeilijk als het paard er niet meer is.
Sterkte!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:17

Mijn hemel.. Wat een afschuwelijk traject hebben jullie moeten belopen..

Gelukkig geen ervaring mee. Ik vind het geen stijl van de dierenartsen! Waren ze allemaal van de zelfde praktijk?

Heel veel sterkte gewenst met het verlies van je lieve paardje..!

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:19

O wat vreselijk. Ik zou al veel eerder boos geweest zijn.
Maar ik heb al eens gehoord van mijn huidige dierenarts ook bij een erg oud vermagerd paard met zeer slechte tanden op een leeftijd van 29 dat die antwoorde o maar deze kan nog jaren mee hoor !
terwijl ik vind dat die al 4 jaar niet meer mee kan.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:20

Verschrikkelijk...geen woorden voor.
Heel veel sterkte met het verlies van Irene. Koude, harde dierenartsen. Maar Irene had jou als troost steeds bij haar!
Laatst bijgewerkt door Ann99 op 01-08-16 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:20

Wat een vreselijke situatie en wat heb ik respect voor je dat je zo geknokt en gekozen hebt voor je paard.
Tijdje geleden bij een lezing van een DA geweest, het moeilijkste aan haar vak was dat ze soms de eigenaren niet overtuigd kreeg dat inslapen het beste was voor een paard, vertelde ze. Maar dat was dus duidelijk een andere DA.
Krijg ook het gevoel dat ze nog even wilden cashen over de rug van een doodziek dier, vreselijk en driewerf bah!

Ik wens je heel veel sterkte bij het verwerken van deze periode!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:36

Heel heftig...

Wat naar dat je als eigenaar weinig te zeggen had over het inslapen.
Als mijn paard ziek word en ik wil haar inslapen om oa leed en kosten te besparen zou dat moeten geberuen ook.
Boos makend gewoon dat er zo moeilijk over gedaan word.

Wat betreft slager zou ik ook niet willen hoor als die überhaupt "zieke" paarden aannemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:38

De dierenartsen die in de zorg voor mijn paard betrokken zijn, zeggen altijd dat je als baas heel goed weet wanneer je paard op is, ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze euthanasie zouden weigeren. Ik heb bewust besproken tot waar ik wil gaan.

Voor zij die zeggen waarom ging je niet naar de slager: ik zou ook nooit met mijn paard naar de slager gaan. Ik wil dat niet voor mijn paard, punt. Prima als anderen dat wel een zachte dood vinden en er wel voor kiezen, maar ik heb een andere mening, TS misschien ook.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:41

Jeutje wat een verhaal zeg. Ongelooflijk.

Eens met Dreamybol. Ik mag toch hopen dat je niet van alle DA's (zeker op het einde met bloedtesten) rekeningen heb gehad. Zij verrichten immers werk tegen jouw wil in. Echt onbegrijpelijk.

Jij bent echt een topeigenaar voor je lieve paard geweest, wat een prachtige leeftijd en fijn dat je in de goede zin van het woord voor haar gestreden hebt.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:43

Ik heb hier geen ervaring mee maar wat verschrikkelijk dit. Wat moet jij steeds vol wanhoop bij je paard hebben gestaan! ongelovelijk! Heel veel respect dat je zo voor je paard geknokt hebt en ontzettend veel sterkte met het verlies...

Ibbel

Re: Hoeveel mag/moet een paard mankeren?? (DA's met oogkleppen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:47

Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt, en hoop het ook nooit mee te maken, want dan ben ik meteen vertrokken naar een andere praktijk.
Ook met honden en katten trouwens nooit meegemaakt. Altijd juist de complimenten, als je het zo mag noemen, van de DA's gekregen dat ik het juiste deed (= niet langer doormodderen).

Je zou zo'n praktijk/zulke dierenartsen bijna voor het tuchtcollege slepen...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:53

Zou bijna zeggen dat die dierenartsen meer van geld houden dan van dieren en hun klanten..

Wat een vreselijke situatie hebben jullie moeten doorstaan zeg.. :(:)

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:55

Bah wat heftig ts. En schandalig van die dierenartsen. Hoezo ze zijn er voor het paard. Heel veel sterkte met het verlies!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:01

Deni11 schreef:
Wat betreft slager zou ik ook niet willen hoor als die überhaupt "zieke" paarden aannemen..

Die zijn dan uiteraard niet voor consumptie maar gaan door naar de rendac. Je betaald dan ook gewoon ipv dat je geld krijgt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:02

Oh jakkes, wat een ontzettend triest verhaal maar ook waar je ontzettend kwaad om wordt.
Heel vEel sterkte TS :(:)

Nee, ik ken gelukkig geen DA's die zo zijn.
Ik heb al menig hond en inmiddels vorig jaar ook 2 paarden in laten slapen waarvan ik vrees dat ik bij jou DA's waarschijnlijk nog aan het tobben was :r

Spatter was al met pensioen vanaf 9 jaar vanwege wisselende kreupelheden aan verschillende benen .
In de winter van 2014 versprong hij zich in de wei en hij bleef onregelmatig op rechtsvoor.
Het verbeterde niet en aangezien Spatter een paardje was wat hield van actie, voelde hij zich duidelijk niet prettig.
In juni 2015 heb ik mijn DA aangegeven dat ik het genoeg vond en Spatter is zonder problemen op de kliniek ingeslapen .
Maand later werd ons 24 jarige welsh Atje zwaar hoefbevangen en na het 2 weken te hebben aangekeken , hebben we haar ook laten inslapen omdat ze alleen op zeer zware medicatie wilde staan, anders bleef ze liggen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:02

Ik heb je hele verhaal gelezen, en ik vind het echt verschrikkelijk voor je, en je paard hoe ze jullie hebben laten doortobben. Bij ons wordt daar nooit een probleem van gemaakt. ik heb er nu 1 HB staan, ik vind het het waard door te behandelen, omdat ik vooruitgang zie, maar mijn DA vond het tegenvallen, en als ik hem morgen zou bellen voor inslapen, doet hij dat ogenblikkelijk (paardje heeft inderdaad nog wat mankementjes)
Gelukkig heeft je merrie nu rust.
ik wil je heel veel sterkte wensen, want het blijft toch altijd rot