Flinke allergische reactie na dazen steken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Flinke allergische reactie na dazen steken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 12:19

Mijn paard is na een aantal jaren aan de kust wonen nu voor het eerst mee op vakantie naar het binnenland.
De reis en nieuwe omgeving was al erg spannend voor hem maar hij hield zich buiten de spanning aardig goed.
De eerste dag hebben we op een terrein gereden waar wat dazen zaten maar niet heel veel.
Ik had 'm ingespoten en we hebben geen problemen gehad.
Gisteravond heb ik hem ingepakt met een vliegendeken en zijn kaak, buik en benen weer met spray gedaan zijn we een klein rondje door het bos geweest.
Het begin ging goed, maar halverwege kregen we veel dazen.
Hij werd hier wat heftig van maar bleef wel rijdbaar.
Toen er echt veel onder zijn buik en op zijn hoofd gingen zitten en hij er meer op reageerde zijn we omgekeerd en terug gegaan.
Eigenlijk bijna de hele weg gedraafd en gegaloppeerd om de dazen voor te blijven.

Terug op stal zag ik bij het afstappen dat zijn ene oog dik was en traande.
Tijdens het afzadelen begonnen zijn neus en lippen enorm op te zwellen en ging zijn andere oog ook dicht.
Tegelijkertijd ontstonden er over zijn hele lijf bulten en ribbels en begon hij licht te trillen, echt heel bizar en ook wel griezelig.
Ik heb gelijk de dierenarts laten bellen.
Hem met koud water afgespoten en met een dunne deken op stal gezet.
Zijn neus en lippen waren echt enorm dik geworden, zeker 2x misschien wel 3x zo dik als normaal.
Hij kon wel drinken wat hij gelukkig ook deed maar nauwelijks eten.

De dierenarts gaf aan dat het een extreem allergische reactie was, waarschijnlijk op de dazen en waarschijnlijk omdat hij die helemaal niet gewend is en hij nu ineens door zoveel tegelijk gestoken werd.
(thuis hebben wij geen dazen, wel muggen en daar krijgt hij ook flinke bulten van)
Ze wilde hem een injectie geven om de reactie te remmen (met prednison meen ik) en op het moment dat ze wilde spuiten (hij is best angstig met spuiten) begon hij over zijn hele lijf te shaken en zakte hij door zijn achterbenen.
Zij had dit ook nog niet eerder gezien, het leek wel een soort shock.
Ik gaf aan dat ze toch snel moest spuiten en dat lukte nu gelukkig.

Hij werd erna rustig of eigenlijk heel suf en at niks.
Een paar uur later probeerde hij wel een hapje te nemen maar stopte weer.
Vannacht ben ik nog een keer zachtjes gaan kijken en toen stond hij voorzichtig te eten, vanmorgen heeft hij ook gegeten.
Zijn hooi had hij niet op.
Hij is gewoon naar buiten gegaan met zijn sweet itch en vliegenmasker op en ging lekker staan grazen, wel lag hij daarna 2x echt te rusten, duidelijk erg moe...

Ik ben benieuwd of er meer ervaringen zijn met zulke extreme reacties op insecten steken, en dan vooral komen die reacties steeds terug of kan het ook eenmalig zijn?
Moet ik nu bang zijn om weer het bos in te gaan en dit gewoon niet meer doen zolang er dazen zijn, of kan ik het bijv. 's morgens vroeg weer een keer proberen over een paar dagen?
En kun je er iets aan doen om zulke reacties te verminderen of te voorkomen?

Ik denk dat de stress die hij nog had van de reis en de nieuwe omgeving ook wel meespeelt in de weerstand, hij is altijd al erg gevoelig geweest op zijn huid, waarschijnlijk was dit nu ook zijn zwakke plek...
Maar ik wil het liever niet nog een keer meemaken...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 30-07-16 12:26, in het totaal 2 keer bewerkt

xTammyy

Re: Flinke allergische reactie na dazen steken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:23

Heftig! Deels herken ik dit wel. Mijn paard reageert ook heftig op dazen en altijd als we een weekje naar Brabant gingen had ie er erg veel last van.
Nu we hier wonen is hij er meer aan gewend, maar loopt nog steeds te rennen zodra er ook maar een vlieg in de buurt komt. Hij is een aantal weken terug ook een dag ziek geweest van de steek beesten terwijl er een ander paard zonder deken staat.
Ik denk dat er weinig aan te doen valt buitenom hem goed in pakken

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:25

Ik zou het risico niet willen/durven nemen :o

Stel dat de tweede reactie nog heviger is omdat er misschien nog schadelijke stoffen in zijn lijf zitten?

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:25

Mijn pony geeft ook een flink allergische reactie op muggen/dazen steken. Dit lijkt per keer erger te worden.
Bij hem is het een soort netelroos achtige reactie en hij word er tot nu toe zelf nog niet anders van ( geen jeuk etc of suf)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als ik nu weer het bos in ga moet ie compleet ingepakt en goed ingesprayd met vliegenspray, dan gaat het goed.

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 12:28

Bedankt voor jullie reacties!

Ik had 'm dus ook zo ingepakt al die avond... -O-
Ook heftig inderdaad zeg, al die bulten! :oo
Zo reageert die van mij ook op muggensteken inderdaad, maar nog nooit over zijn hele lijf gehad.
Nu zwol hij gewoon helemaal op, zijn hele lijf, ook waar de deken had gezeten, echt heel bizar en eng...

Ik twijfel ook of ik deze vakantie nog een keer het bos in zal gaan, in ieder geval de eerste dagen niet...

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:30

Felix zwelt idd ook helemaal op, dit was net na het rijden. Daarna kwamen de bulten ook op de zadelplek en verder over zijn lichaam. Later in de avond zakte dit weer af.

Heb nu een vliegendeken voor het rijden met buikflap en dat masker, laatste bosrit geen bulten terwijl er echt mega veel dazen waren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:33

Is er geen Anti Histamine voor paarden? voor mensen met een Dazensteek allergie is er Allerfree,miss. is er voor paarden ook zoiets?

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:35

gohya schreef:
Is er geen Anti Histamine voor paarden? voor mensen met een Dazensteek allergie is er Allerfree,miss. is er voor paarden ook zoiets?

Heb ik nagevraagd maar dat schijnt voor paarden niet te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:43

Nouvel schreef:

Ik had 'm dus ook zo ingepakt al die avond... -O-
Ook heftig inderdaad zeg, al die bulten! :oo
Zo reageert die van mij ook op muggensteken inderdaad, maar nog nooit over zijn hele lijf gehad.
Nu zwol hij gewoon helemaal op, zijn hele lijf, ook waar de deken had gezeten, echt heel bizar en eng...

Ik twijfel ook of ik deze vakantie nog een keer het bos in zal gaan, in ieder geval de eerste dagen niet...

Ik zou de gok niet nemen, vooral niet met zo'n heftige reactie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:46

maxie schreef:
gohya schreef:

Heb ik nagevraagd maar dat schijnt voor paarden niet te werken.

Ow dat is erg jammer zeg.Ook niks op Homeopatische bassis?
Ik las dit op de paardendrogist.nl
Reageert uw paard erg heftig op de steek, dan adviseren wij u om uw paard een paar dagen anti-oxidanten bij te voeren voor een snelle en goede afvoer van de gifstoffen en het vocht. Uiteraard is het verstandig om uw dierenarts om advies te vragen als de zwelling niet minder wordt.
Laatst bijgewerkt door gohya op 30-07-16 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:48

Op homeopatische basis bestaan wel wat dingetjes, voornamelijk om eerst afvalstoffen kwijt te raken. Daarna kun je vaak nog wel verder behandelen.
Neem bijv. eens contact op met Den Hoek, holistische praktijk voor dieren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 12:51

Ik heb dus wel detox druppels van de groene os maar thuis natuurlijk... -O-

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:38

Ik denk idd dat middeltjes om de "gif" stoffen af te drijven wel zou kunnen ondersteunen.
Ik heb felix na deze reactie terug op de wei gezet zodat ie in beweging kon blijven en afgewacht. Na een aantal uur zag je er niks meer aan.
Of je de gok weer moet nemen. Zolang je je paard goed inpakt en in de gaten houd, waarom niet? Ik vond het in het begin ook erg spannend maar de burka en vliegenspray werkt en op een bultje na geen problemen.
Zolang de muggen/dazen niet de kans krijgen masaal te steken blijft het in felix zijn geval ook beperkt met de allergische reactie.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:45

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:14

Die middeltjes hebben wel enkele dagen nodig om hun werk te doen. Tegen die tijd ben je al bijna weer thuis. En thuis heb je er geen last van toch?

Wel echt een heftige reactie als ik het hele verhaal hier lees! Je zal wel geschrokken zijn.

Trouwens wel goed dat hij uit zich zelf niet of nauwelijks heeft gegeten. Bij zo'n reactie kan zijn tong of keel ook opgezwollen zijn wat het eten (slikken) lastig maakt. Dat is wel iets om goed na te kijken als het onverhoopt nogmaals gebeurt. Dan is het beter om een nachtje te vasten.

Ik denk dat je er verder voor nu weinig aan kan doen. Je neemt al alle mogelijk maatregelen. Ik hoop voor je dat het hierbij blijft en jullie verder een leuke, ontspannen vakantie hebben.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:20

Zelf zou ik het risico na zo pittige reactie niet nemen. Over het algemeen is het zo dat de meeste allergische reactie zich alleen maar opbouwen en steeds heftigere worden.
Hoeft nu niet zo te zijn maar daarom zou ik het zekere voor onzekere nemen en niet naar buiten gaan .

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:30

Mijn pony reageert ook heftig op dazen maar niet zo erg als die van jou.
Buiten dat ik in de bossen een vliegendeken met hals gebruik, heb ik daaronder ook nog een buikflap van een eczeemdeken. Een keer eens zonder buikflap gereden en haar hele buik zat echt onder de bulten, ondanks dat ik wel een vliegendeken ok had.

Ik ben net terug van een weekje Drenthe met haar en heb besloten om niet meer in de zomer met haar naar de bossen te gaan, daar doe ik haar echt geen plezier mee.

Veel beterschap met je paardje! Hopelijk voelt hij zich snel weer goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 17:06

Bedankt voor alle reacties, ik ga zo de tips nog eens even rustig bekijken!
Buikflap zat ik ook al aan te denken, wel een idee voor een volgende keer!

We hebben al besloten dit deel van het bos niet meer in te gaan deze weken dat we hier zijn, een andere kant op schijnt het minder te zijn en dan vooral 's morgens vroeg, dus misschien dat we in de loop van de week dat eens proberen, maar bij twijfel blijven we hier bij stal, het is niet anders.

Ik had zelf dit moment van het jaar ook niet direct uitgekozen als eerste uitje deze kant op, maar het kwam toevallig zo uit omdat we gevraagd waren om op te passen met de mogelijkheid om de paarden mee te nemen, dus tja... dan toch maar proberen...

Hij staat er rustig bij nu, de hele dag al buiten, vanmorgen op een klein weitje, nu in de paddock.
Heeft vanmorgen veel gelegen, vanmiddag niet meer, eet zijn hooi en staat een beetje te dutten, af en toe een hinnik als er een paard weg gaat of verplaatst wordt.
Hier bij de stal gelukkig weinig beestjes...

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 17:09

en dit was gisteravond, niet heel goed te zien op de foto's...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:14

Heftig zeg! Fijn dat het goed is afgelopen, maar kan me voorstellen dat je flink bent geschrokken.

We hebben hier op stal een paard gehad met soortgelijke symptomen, waarschijnlijk een reactie op contact met de eikenprocessierups. De dierenarts die behandelde gaf als tip om antihistaminetabletjes (tegen hooikoorts) in huis te halen en die een volgende keer toe te dienen. Geeft snel verlichting omdat de reactie die vaak snel en heftig opkomt geremd wordt en je toch altijd moet wachten op een dierenarts. Misschien iets om eens te bespreken met je dierenarts?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:26

shirleyp schreef:
Heftig zeg! Fijn dat het goed is afgelopen, maar kan me voorstellen dat je flink bent geschrokken.

We hebben hier op stal een paard gehad met soortgelijke symptomen, waarschijnlijk een reactie op contact met de eikenprocessierups. De dierenarts die behandelde gaf als tip om antihistaminetabletjes (tegen hooikoorts) in huis te halen en die een volgende keer toe te dienen. Geeft snel verlichting omdat de reactie die vaak snel en heftig opkomt geremd wordt en je toch altijd moet wachten op een dierenarts. Misschien iets om eens te bespreken met je dierenarts?

Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit zal helpen. Voordat die tabletjes opgenomen zijn in het bloed is de dierenarts er ook al lang. Buiten dat er volgens mij heel weinig onderzoek gedaan is naar de werkzaamheid van antihistamine bij een paard dus dan is het ook gokken of het helpt.
Ben benieuwd of de dierenarts ervaring hiermee had.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 00:07

Ik heb speciaal een uitrijdeken gekocht met buikflap van fedimax echt ideaal.
Afbeelding

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 00:22

Heel vroeg gaan, dat deed ik toen ik in Ospel stond. Zes uur weg, negen uur uiterlijk thuis. Ellendig zeg, zo'n reactie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 06:48

Zo'n buikflap is wel mooi inderdaad!

Ik zal met mijn eigen dierenarts ook eens overleggen of hier iets voor of eigenlijk tegen is...

Ik heb vanmorgen om half 7 even een klein half uurtje op het veld hier bij de stal gereden, even een beetje los maken en kijken wat hij zou doen.
Hij begon bij de eerste verdwaalde daas al flink met zijn hoofd te schudden, maar toen begon het te gieten, normaal niet leuk maar nu wel even welkom, alle dazen weg! *\o/*
Eventjes fijn kunnen rijden en toen gauw terug op stal.
Als hij straks opgedroogd is kan hij met zijn pak aan weer naar buiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:33

Ik heb ook een paard gehad wat enorme allergische reacties kreeg met bulten. Hele grote dikke pijnlijke bulten waar ook vocht uitkwam. Ze heeft dit meerdere keren gehad, het was niet duidelijk wat het veroorzaakte. De veearts heeft toen een injectie gegeven en toen trok het weg. Er bestaat dus wel een spul tegen overgevoeligheidsreacties.