Jaarling in been gesneden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenpret

Jaarling in been gesneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 17:56

Hoi allemaal, Ik heb een lastige situatie.

Ik heb een haflinger veulen gehad (toen hij 6 maanden was) Helaas had ik die wegens omstandigheden moeten verkopen waar ik kapot van was.

Nu kwam ik erachter dat hij bij een voor mij bekende handelaar staat. Ik hoorde dat dit (inmiddels) jaarling bij de paardenmarkt zal verschijnen. Ik zag hem daar op de trailer, met een enorme jaap in zijn knie. en werd dus afgekeurd voor de paardenmarkt waardoor hij er niet op mocht.

Ik ben de handelaar gaan opzoeken en hij zei er 800 euro voor te willen hebben, maar besloot om af te wachten. Ik ben de volgende dag naar zijn handelstal gegaan om de jaarling op te zoeken en heb de wond in zijn knie bekeken en foto's gemaakt. Ik heb met de dierenarts overlegd en die zei dat het een hele lange revalidatie en hoge dierenartskosten gaan worden. Het bot is waarschijnlijk geraakt en pezen zijn doorgesneden. DA zei dat ik rekening moest houden met een operatie en er dus de slachtprijs voor kan geven, of des noods iets hoger, maar dan zal ik er 300 voor kunnen vragen.

Nog even ter aanvulling: Op de trailer, richting de paardenmarkt zal hij zichzelf hebben opgehangen aan de stang tegen de wand aan met zijn been. Het touw wilde ze onderweg doorsnijden, en sneden daarbij dus in zijn knie. (apart verhaal, naar mijn wetende pas je dan op)

Nu wil ik hem dus overkopen voor minder dan 800, want dat is simpelweg te veel voor een flink gewond paard. maar de vent blijft erbij dat ik 800 moet betalen. of dat ik geduld moet hebben tot de wond is genezen. Maar die wond gaat niet zelf genezen, althans.. niet goed.

Wat zouden jullie doen? Het was mijn eerste paardje en er zit een flinke emotionele band aan. Maar ik ga er echt geen jackpot voor betalen.

Wat zouden jullie doen? En wat met het been?! Ik durf de foto's er niet zomaar in te zetten omdat het schokkend kan zijn, dus ik zet ze even in een linkje.

BEKIJKEN OP EIGEN RISICO
http://i65.tinypic.com/2zntoqa.jpg
http://i68.tinypic.com/nmxg5t.jpg
http://i68.tinypic.com/2lngw0.jpg

Solica

Re: Jaarling in been gesneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:58

Als je hem echt heel graag terug wil en je hebt geld genoeg er voor zou ik hem kopen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:00

Ik zou de gok willen wagen als ik het kon betalen. Weet je dit zeker? Daarnaast, wat wil je er later mee gaan doen? In de hogere sport is misschien niet meer mogelijk, maar misschien wel recreatief?

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 18:02

Probleem is een beetje dat ik DA wel kan betalen, mits de prijs van het paard naar beneden gaat, want anders lukt dat niet echt zegmaar. Dan ga ik net te kort komen als er ook echt geopereerd moet gaan worden.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 18:03

Ik zal hem recreatief willen rijden, ik hoef echt geen sport. Alleen een lol met je knol verhaal zegmaar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:05

eclair98 schreef:
Ik zou de gok willen wagen als ik het kon betalen. Weet je dit zeker? Daarnaast, wat wil je er later mee gaan doen? In de hogere sport is misschien niet meer mogelijk, maar misschien wel recreatief?

Ik ook.
Of desnoods eerst persoonlijk door een dierenarts laten bekijken als het geld doorslaggevend is?
Vind het nogal een vonnis vanaf een paar onduidelijke foto's...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:07

Is het paard ook echt kreupel? Als er pezen door zijn moet dat haast wel.
Ik vind de plek nog wel mee vallen. Het is vooral erg dik door de zwelling.

Misschien kun je met de handelaar afspreken dat je een da wilt laten kijken om het een en ander te laten uitsluiten/vaststellen.
Wellicht dat je de DA aan jou zijde hebt voor wat betreft de prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:08

Ik zou het zelf niet doen. Straks komt je aan veel meer ellende en kun je je knip opentrekken... Je geeft zelf aan dat je de DA al niet kunt betalen als hij niet wil zakken in prijs, is dat dan uberhaupt wel slim om een paard te nemen?

lastige keuze..

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:08

Maar de DA rekening zal vast meer zijn dan de €500,- die je wellicht van de prijs af krijgt. Het zou zonde zijn (voor jou en het paard) als je de behandeling halverwege zou moeten staken, omdat de kosten te ver oplopen.

Denk er goed over na, vraag des noods een second opinion aan.

Als het paard nu een toekomst had/heeft en je zou hem ooit weer voor een normaal bedrag kunnen verkopen, dan zou ik gelijk ja zeggen.
Maar veel gelD steken in een paard waar je voorlopig alleen naar kunt kijken...
Hoe moeilijk ook, ik zou kijken of je het beestje niet direct uit z'n lijden kunt laten verlossen.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:09

Als ik de foto's bekijk denk ik dat het met hechten en goed verzorgen wel over kan gaan toch? ben ik nou de enige die een operatie een tikje overdreven vind?
wij hebben ook wel is een paard met een flink gat in de borst gehad nou die merrie is er gewoon Z dressuur mee geworden.
Misschien even kijken hoe ze beweegt zolang ze gewoon buigt lijkt mij het niet de grootste ramp toch?

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:09

Ik zou het er ook op wagen. Misschien valt de wond wel heel erg mee en vallen de DA kosten dus ook mee. Ik heb veel ergere wonden gezien die zonder DA gewoon genezen zijn, maar ik kan natuurlijk niet goed weten hoe erg deze wond is.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 18:12

Het is zo dat ik een prijsindicatie heb gekregen, In het ergste geval zal het rond de 4000 gaan kosten om hem te laten behandelen. Ik zal dan echt net een paar honderdjes te kort komen.

Het is ook zo dat die handelaar door heeft dat ik er emotioneel onder ben, en misschien dat hij daarom de prijs zo hoog houd.

Zouden jullie die prijs het waard vinden zegmaar als jouw eerste paardje, waar je een band mee had dit zal overkomen. ZOnder emotionele waarde had ik hem ook allang laten zitten.. maar dat is dus niethet geval

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 18:13

Knie is trouwens wat dikker, en zover ik kon zien liep hij niet erg kreupel. Soms verstapte hij zich eventjes, maar niet echt dat je er leveloos van schrikt.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:15

Is de diagnose van deze foto's gesteld ?
Zoals hij er nu bij staat gaat niemand er 800 euro voor geven, je zou even kunnen afwachten wat het been doet of gewoon brutaal bijvoorbeeld de helft bieden. Nee heb je, ja kun je krijgen ! Of even een kennis langs sturen die er geen band mee heeft en die laten bieden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:16

Een DA kan vanaf deze foto's echt geen oordeel geven over wat er daadwerkelijk in de knie aan de hand is.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:17

Kun je misschien de DA een keer mee nemen naar de jaarling en dan overleggen hoeveel het ongeveer gaat kosten en als je het doet ja of nee?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:18

800 euro voor een jaarling haflinger vind ik wel wat aan de hoge kant.
Mits het een enorm goed papier heeft, al hoog gescoord heeft op de keuring en het een merrie is.

Voor een jaarling met deze wond is de prijs wel te hoog.

Ik zou een afspraak maken om te gaan kijken samen met een DA en aan de hand van die uitslag mijn beslissing nemen.
Misschien is het alleen maar een snee en die herstellen wel weer met de juiste zorg.
Het is belangrijk te weten of er niet meer beschadigd is en dat kan alleen een DA beoordelen als hij het paard ook daadwerkelijk ziet.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:20

Laat anders een vriendin een bod uitbrengen? iemand die de handelaar niet kent.

persoonlijk zou ik er ook geen 800 voor geven

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:21

Kan je misschien niemand anders laten bieden? Dan heeft hij geen emotionele klant en die zijn toch wat moeilijker te overtuigen :P

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:22

Eerlijk,volgens mij gaat die wond met wat AB gewoon binnen no-time toe zijn,zonder verdere gevolgen.

Als die niet stokkreupel loopt,gaat er heus niets door of geraakt zijn qua spier of pees,anders lopen ze echt zonder meer kreupel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:22

Fotografie91 schreef:
Als ik de foto's bekijk denk ik dat het met hechten en goed verzorgen wel over kan gaan toch? ben ik nou de enige die een operatie een tikje overdreven vind?
wij hebben ook wel is een paard met een flink gat in de borst gehad nou die merrie is er gewoon Z dressuur mee geworden.
Misschien even kijken hoe ze beweegt zolang ze gewoon buigt lijkt mij het niet de grootste ramp toch?

hechten gaat niet meer.Hoezo zijn de pezen door TS?Hoe loopt hij?
Het zit op een lastige plek,er zou drukverband omheen moeten,maar goed.Dat vind die handelaar vast teveel werk.Jammer dat hij het onderste uit de kan wil hebben.Met er niets aan doen word de kans op infectie en wildvlees vrij groot en dan is het beestje helemaal onverkoopbaar.
Wat zijn sommige mensen toch nare wezens. :(

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 18:24

Diagnose is van deze foto's inderdaad..

Kijk, die vent laat het paard nu staan zonder medische hulp. Er is al 2 dagen lang geen dierenarts bij geweest.. Baat me ook flink zorgen. DA zei dat het eigenlijk binnen 6 uur gehecht had moeten worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:27

hechten gaat niet meer,wondranden afsnijden en dan hechten vermoed ik ook niet.Er zit op die plek geen overschot aan vel.Dit veulen moet zeker AB hebben en verzorging.Is die handelaar achterlijk ofzo?

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 18:28

geerke schreef:
hechten gaat niet meer,wondranden afsnijden en dan hechten vermoed ik ook niet.Er zit op die plek geen overschot aan vel.Dit veulen moet zeker AB hebben en verzorging.Is die handelaar achterlijk ofzo?

Wat bedoel je met AB?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:29

AB is antibiotica :)

edit: ik verwacht dat ze dat bedoelt :P