[VOLG]Draadwond of...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

[VOLG]Draadwond of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 20:27

Zo zit je rustig in een vergadering en zo sta je trillend in je kantoor met je stalgenoot aan de telefoon...

"Ik sta nu naast je merrie en die staat aan de andere kant van het draad in het hoge gras. Ze zit onder het bloed, haar rechter voorbeen en haar hoofd...wat wil je dat ik doe?"

Juist.
Na bekomen te zijn van de eerste schrik komen we samen tot de conclusie dat ze waarschijnlijk door het draad is gejaagd door een dominante kuddegenoot.
Het bloed op haar hoofd lijkt afkomstig te zijn van haar been.
Ik vraag mijn stalgenoot het been te koelen en in te sprayen met acederm.
Tevens vraag ik om een foto...

Afbeelding

Hierna besluit ik toch maar wat eerder naar huis te gaan en alvast de DA te bellen.
2 uur later sta ik naast een zielig hoopje merrie.
Ondanks dat ze niet kreupel loopt lijkt ze er wel degelijk last van te hebben.
Geen koorts gelukkig.
Ivm haar prille dracht besluit ik samen met mijn DA om nog even te wachten met antibiotica.
Zonder verdoving lukt het mijn DA om het loshangende stuk vel weg te knippen.
Merrie-lief staat met haar hoofd in een bak muesli en geeft geen kik, de schat! <3
De komende dagen ga ik 2 maal daags koelen,temperaturen en smeren met honingzalf, we waren sowieso al te laat voor hechten.
Het rare is...het draad wat de kudde van het volle weiland scheidt hing slap maar toonde nergens bloed of beschadigingen.
Merrie heeft naast de wond op haar been ook wat krassen en bijtplekken op rug en billen en had overduidelijk gezweet.
Wat er heeft plaatsgevonden zal altijd een raadsel blijven, iig staat ze nu samen met shetlandvriendje Snuit apart.

To be continued....

Anouk_H

Re: [VOLG]Draadwond of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:30

Wat heftig! Beterschap voor je merrie en hopelijk geneest alles goed!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:30

Ooh rot wond maar helaas al ingespoten met een middel. Kan best dat er nu niet meer gehecht kan worden. Terwijl het er wel uitziet alsof dat moet gebeuren. Edit je was dus al te laat voor hechten.

Tip,voor de volgende keer. Alleen afspuiten en wachten tot je contact hebt gehad met de dierenarts voor er iets opgaat.

Maar ziet er eerder uit als een hoefijzer maai of een scherp stuk heining, afgebroken isolator oid dan een draadwond. Vooral omdat de wond vertikaal is en niet horizontaal

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 20:33

@karuna, het is waarschijnlijk afgelopen nacht gebeurd dus we waren sowieso al te laat voor hechten.
Het zou me idd niets verbazen als het van een hoefijzer komt.
Land nagelopen, nergens iets te vinden wat dit kan veroorzaken qua isolatoren, hout of weet ik het wat.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:38

karuna schreef:
Maar ziet er eerder uit als een hoefijzer maai of een scherp stuk heining, afgebroken isolator oid dan een draadwond. Vooral omdat de wond vertikaal is en niet horizontaal

Ik heb ook het idee dat het niet van een draad is. Mijn jaarling heeft 2 maanden geleden ook een draadwond opgelopen, dat zag er toch heel anders uit. (Zie mijn topic voor foto's.)

Heel veel sterkte, mesitran smeren en verbinden zodat je druk op de wond houdt, dat verminderd de kans op wild vlees.

De wond van mijn paard was ook al meer dat 6 uur oud, maar ze maken er in de kliniek een verse wond van en dan hechten (weefsel wegsnijden)

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:40

Wat vervelend zeg! hopen dat het goed geneest!
Mijn paard heeft zijn been tot op het bot toe helemaal opengehaald aan het draad, maar er was ook geen spoortje bloed te vinden aan de omheining, raar eigenlijk..
Misschien is het een idee om de randen voorzichtig te scheren? de haren willen wel eens gaan irriteren en de wond vies maken en open houden. Je hebt daar speciale scheermesjes voor bij de da, daar hoef je weinig kracht mee te zetten.
Ik ben benieuwd hoe ze de nacht doorkomt, hopelijk heeft ze er weinig last van!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 20:46

@_cheyenne_ ik wil haar bij voorkeur niet sederen ivm dracht, daarnaast is een litteken voor mij geen probleem.
@serena, ik sta morgen om 7 uur weer op stal en heb daarna weer contact met mijn DA. De voorknie was nu wel wat gezwollen, eens kijken hoe het er morgenochtend uit ziet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 07:46

Gelukkig niet kreupel, de zwelling zit rond de voorknie en ellepijp. Erg blij dat hij niet naar de kogel trekt. Eetlust is goed, ze belast het been ook normaal.
Ik zal straks even een fotootje uploaden!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 07:54

Is verbinden met druk verband geen optie? Loopt het been niet vol met vocht en helpt de bloed doorstroom.

Sterkte ermee

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:12

Hoi, je vertelde me gister al -via PB m.b.t. endo- dat je paard een lelijke draadwond had opgelopen.
Wij hebben hier zeer goede ervaringen met Pyrogenium van Ecostyle. Het is een natuurlijke onstekingsremmer. Het zou voor jouw drachtige merrie een goed middel zijn om haar te helpen een mogelijke ontsteking op te ruimen. Je kunt het injecteren, maar wij geven het altijd met een spuitje in een schone mond.

http://www.ecostyle.nl/veehouderij/producten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 08:22

hoogendroog schreef:
Hoi, je vertelde me gister al -via PB m.b.t. endo- dat je paard een lelijke draadwond had opgelopen.
Wij hebben hier zeer goede ervaringen met Pyrogenium van Ecostyle. Het is een natuurlijke onstekingsremmer. Het zou voor jouw drachtige merrie een goed middel zijn om haar te helpen een mogelijke ontsteking op te ruimen. Je kunt het injecteren, maar wij geven het altijd met een spuitje in een schone mond.

Thanks voor de tip, ik moet straks toch nog langs de welkoop en zie dat ze het daar verkopen!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 20:09

Hier nog even de foto van vandaag, gelukkig nog steeds geen koorts *\o/*

Afbeelding

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:14

Heftige wond, gelukkig loopt ze niet kreupel en geen koorts!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:16

Het ziet er al goed uit en naar mijn idee geen extreme wond.
Ik zou Honingzalf smeren en goed in de gaten houden..

Als ik het zo bekijk had zelfs hechten waarschijnlijk geen zin gehad als je had zien gebeuren. Er is een stuk huid weg en dan kun je de twee kanten niet aan elkaar hechten.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:21

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:22

Ik heb goede ervaringen met lasertherapie bij grote wonden. Mijn paard heeft ooit zijn sprong gewicht helemaal open gehad, nog veel grotere wond dan deze. Huid flap stierf helaas af, en het ging wild vlees vormen. Dat heb ik onder controle gekregen met valvanol oplossing. Dat icm laser heeft voor een mooi litteken gezorgd. Het is soepel, beperkt niet en hij is er nooit meer een pas kreupel aan geweest. Succes!!

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:26

Wildgirl schreef:
hoogendroog schreef:

Thanks voor de tip, ik moet straks toch nog langs de welkoop en zie dat ze het daar verkopen!

Dit mag je een drachtige merrie niet geven!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:51

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 20:54

Ik smeer idd al met honingzalf :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:21

dit had nooit gehecht kunnen worden,er mist namelijk een stuk,en er is daar niet genoeg huid om het bij elkaar te trekken.Gaat goed genezen hoor,zonder wildvlees!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 21:24

geerke schreef:
dit had nooit gehecht kunnen worden,er mist namelijk een stuk,en er is daar niet genoeg huid om het bij elkaar te trekken.Gaat goed genezen hoor,zonder wildvlees!

Ik hoop vooral dat we het zonder ab kunnen klaren ivm dracht...zelfs al zou er een litteken overblijven...t maakt me geen donder uit!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 02:06

Memere schreef:
__Elizabeth schreef:
Het ziet er al goed uit en naar mijn idee geen extreme wond.
Ik zou Honingzalf smeren en goed in de gaten houden..

Als ik het zo bekijk had zelfs hechten waarschijnlijk geen zin gehad als je had zien gebeuren. Er is een stuk huid weg en dan kun je de twee kanten niet aan elkaar hechten.

Hier was er ook een stuk huid weg (spier door) en kon gewoon gehecht worden

http://i63.tinypic.com/2aezdw6.jpg

http://i65.tinypic.com/2a7dh09.jpg

http://i67.tinypic.com/e16oae.jpg

Dit is een hele andere wond die idd gehecht kan worden. Er mist ook niet zoveel huid als er al huid mist (moeilijk te zien op de foto)

Bij het paard van ts is de wond ten eerste veel minder ernstig en de huid staat te ver van elkaar af waardoor er teveel spanning op zou komen als je dat hecht.

Je kunt geen enkele wond met elkaar vergelijken en deze twee al helemaal niet ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 08:20

Om eerlijk te zijn ben ik wel blij met het slechte weer hier, veel regen en dus veel minder vliegen!
Hechten was idd geen optie bij deze wond, nou ben in sowieso geen voorstander van hechten op een bewegingspunt zoals de knie.
Dat is namelijk in het verband en op stal, voor een buitenpaard als Ondine is dat niet fijn!an

Edit: Ik haal vanmiddag de honingzalf op, ik gebruik nu honingspray(dermil) maar dat drupt me er teveel af. Foto volgt!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 08:37

Ben heel erg benieuwd hoe dit gaat helen!

Mijn pony heeft vorig jaar een soortgelijke wond gehad. Die moest wel gehecht worden. Zat echt op de knie. Een grote winkelhaak waarvan je de hele flap op kon tillen.. Was de vraag of het gewricht ook mee speelde. Was onduidelijk op rx-foto. Gewricht wilde ze nog aanprikken maar hebben ze uiteindelijk niet gedaan..

Was idd erg lang revalideren. Een week in de kliniek gestaan, en vervolgens thuis nog 4 weken stalrust. Daarna per minuutje opbouwen.. Mijn pony is ook een buiten pony, maar stalrust accepteerde ze goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto van de wond krijg ik niet in url.. Evt per pb als daar interesse naar is.

Is nu een jaar geleden. Nog altijd duidelijk een litteken zichtbaar. Bij meer belasting dan normaal ook heel lichtjes kreupel. Was in het begin erger. Het heeft mijn twijfels soms, maar daarom doen we alles op ons gemak. Rijden toch recreatief. :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 19:21

Grote vooruitgang vandaag!
Zwelling is de helft minder en wond is mooi aan het indrogen.
Erg blij mee!
Afbeelding

Afbeelding