"Wanneer 4 uur grazen goed gaat is langer geen probleem...."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

"Wanneer 4 uur grazen goed gaat is langer geen probleem...."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 06:52

Iemand zei onlangs dat wanneer je paard met 4 uur grazen geen problemen heeft, je verder kunt uitbouwen naar een hele dag.
Haar dierenarts had dit gezegd.

Ik heb paarden die ietwat gevoelig zijn voor gras. Ze staan er nu idd 4 uur op.
Het is uitgeschoten gras, ze staan op strookbegrazing met graasmaskers.
Ze zijn keurig op gewicht, hebben een slappe manenkam.

Ze er de hele dag op laten staan zou vele malen makkelijker zijn (logistiek). Zou er een kern van waarheid in zitten? In bovenstaande bewering?

Ineke2

Re: "Wanneer 4 uur grazen goed gaat is langer geen probleem...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 06:58

Ja

Dat komt omdat als paarden niet de hele dag mogen / kunnen grazen, ze per uur meer gras naar binnen werken om maar zoveel mogelijk te kunnen eten. Hoe langer ze de mogelijkheid hebben om te grazen, hoe minder gras ze ( verhoudingsgewijs natuurlijk) naar binnen werken. Daarbij staan ze als ze de hele tijd buiten staan ook gerust lekker te soezen / slapen ipv maar door eten.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:00

Ik denk dat dit toch relatief is.. als je paard 4uur staat te grazen kan je denk ik stellen dat de maag en darmen volledig het gras kunnen verteren (zonder extra gasvorming e.d.). Maar kwa suikers en de gevoeligheid van het paard denk ik dat er niets veranderd. Als jij je paard ineens van 4u naar 8u wei zet, dan zal in principe de darm op zich er geen probleem mee hebben. Maar je paard krijgt wel dubbel zoveel suikers binnen. Althans, dat DENK ik toch.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:02

Ja dat klopt, maar je moet het dus ook langzaam aan opbouwen en wanneer ze daarna weer een periode (bv winter) veel binnen moeten staan, dan opnieuw langzaam opbouwen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 07:05

Het gaat inderdaad meer om het evt dik worden, en problemen die daarmee samenhangen.
Ze worden wel beperkt dmv strookbegrazing en masker.
De paarden van mijn stalgenoot, zelfde sobere ras, staan er wel de hele dag op en worden niet noemenswaardig dikker.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:07

Volgens mij (ervaring) kan het ook hoor.
Alleen zul je overal uitzonderingen op hebben. Kwestie van proberen.
Maar gezien de strookbegrazing en graasmaskers, denk ik dat je heel safe zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:08

Ja oke.maar als ze 4 uur grazen en 4 uur hooi eten met vel suiker,dan maakt dat toch ook niet,uit?
Denk wel dat het uitmaakt wat je voedingswaarde van het gras is en wat ze naast het gras nog eten :j

Ik heb het laatst wel gedaan, pony stond in een groep op stripbegrazing, en dan kregen ze een strip bij die ook wel in 4 uren op was.
Heb hem uit die groep gehaald en hij staat nu in een andere groep die onbeperkt kan eten, ook lang stengelig gras
Gaat prima, ja oke hij is flink op gewicht,maar ook een dunne manenkam en gaat eigenlijk best prima :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 07:10

Ik ben een beetje een neurootje (ken uzelve ;-) ).
Ze lopen ook nog ieder gemiddeld 5x pw. Dus ja....
Zou voor mij makkelijker, en voor hen veel leuker/ gezelliger zijn om er de hele dag te staan.....

Dan maar wel weer per uur verder uitbouwen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:10

Het ligt ook aan de tijd van het jaar. Zomer, herfst, winter, eventueel wel. Lente niet. Het is ook afhankelijk van het gras. Onze paarden die in NL zeer sober stonden staan hier in Frankrijk 24 uur op een grote weide. Het gras is hier veel soberder.
Je zou die 4 uur kunnen uitbouwen naar de hele nacht (of dag) en als dat goed gaat laat je de paarden 24 uur staan.
Het voordeel van een grote beetje kale wei is dat ze veel meer bewegen en dat maakt het risico ook veel minder. Maar ik zou ze niet in NL 24 uur in gras zetten dat zeer hoog staat. Dus het is even zoeken naar de juiste mix voor jouw paarden.
Maar als die van jou aan strook begrazing doen met een gras masker en zachte manenkam, dan zou ik me niet zo druk maken. Die van ons zijn wat te dik en hebben soms een ietwat harde manen kam. Zij hebben geen strook begrazing en geen masker.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 07:16

Fijn om dit allemaal even te lezen! Dank voor jullie bijdragen... Vindt het neurootje fijn :-)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:27

Ik lees ook even mee, mijn ponys hebben altijd 24/7 buiten gestaan, maar heb er nu 1 bevangen gehad sinds de winter... ze loopt nu 3x per week 4 uurtjes op de wei...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:33

De grasinname per uur wordt veel lager naarmate ze er langer op staan. Dus de last voor de darmen wordt gemiddeld per uur veel lager en dat is erg gunstig. Al wordt de totaal inname wel iets (maar niet heel veel) hoger als je overstapt naar 24/7 gras.

Er was laatst een artikel over bij nieuws. Ik zal hem opzoeken voor je

Edit: Nieuwsredactie @ [VN] Paarden met korte weidegang eten meer

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 07:37

Ha Thanks! Ga ik even lezen :-)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:41

In welke context is dit gezegd? Want met betrekking tot voerverandering en koliek bijvoorbeeld is dit wel zo.
Maar hebben we het echt over een teveel binnenkrijgen van fructanen, dan zou ik wel voorzichtig blijven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 08:55

Dyonne schreef:
In welke context is dit gezegd? Want met betrekking tot voerverandering en koliek bijvoorbeeld is dit wel zo.
Maar hebben we het echt over een teveel binnenkrijgen van fructanen, dan zou ik wel voorzichtig blijven.

Ik heb 1 eczemer, en 1 paard dat 2 jaar geleden HB 'leek' door een te korte bekapping.
Destijds wel behandeld als zijnde HB, maar niets in de hoef kunnen terugvinden wat daarop wees (geen kneuzingen/ bloeduitstortingen, ribbels, verbrede witte lijn).
De eczeem is ooit in zijn leven wel HB geweest vermoedelijk voordat ik hem kocht. Foto's lieten geen noemenswaardige schade zien.

Maar goed, ik ben altijd extreem voorzichtig. Ik zou van 4 uur naar hooguit 8 uur willen gaan.

Op hetzelfde gras staat ook 1 van de pony's van mijn stalgenoot die echt serieus HB is geweest, die staat er nu 10 uur pd op en heeft geen klachten....

Lastig altijd hoor.......

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:59

Mijn ex-HB-er bouwde ik wel op vanaf 10min, kwartier, 20 min, half uur, naar uurtje. Dan ging ik over op strookbegrazing en bouwde verder op. Daarna ging ze wel dag en nacht. Maar op extreme strookbegrazing, 2x per dag, een strookje lang gras. Dat ging goed.
Als zij een paar uur op een groter weiland liep was gelijk de hals weer hard etc.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 09:42

Dyonne schreef:
Mijn ex-HB-er bouwde ik wel op vanaf 10min, kwartier, 20 min, half uur, naar uurtje. Dan ging ik over op strookbegrazing en bouwde verder op. Daarna ging ze wel dag en nacht. Maar op extreme strookbegrazing, 2x per dag, een strookje lang gras. Dat ging goed.
Als zij een paar uur op een groter weiland liep was gelijk de hals weer hard etc.

Ja, ik heb rustig opgebouwd vanaf mei.... ze zitten nu op 4 tot 5 uur. Dan is 8 tot 9 uur niet idioot veel meer, bovendien moeten ze er ook vanaf wanneer ik ga rijden.... ook zomaar een uur tot 2 uur....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:55

Ik heb ze tot een week geleden ook maar halve dagen op de wei gehad vanwege te dik worden.
Nu het gras minder is en hopelijk ook minder rijk heb ik ze er met het warme weer toch ook maar naar hele dagen gedaan.
Ik merk dat die van mij iets meer opgeblazen is eind van de dag maar na het rijden of de volgende ochtend is dat helemaal weg, singel kan nog steeds op hetzelfde gaatje en mijn instructrice gaf gisteren aan dat hij deze zomer niet heel veel dikker is geworden.
De andere hoest heel erg dus daarmee hadden we weinig keus, uit het stof en met neusje naar beneden in het gras.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:39

Het hangt ook echt wel af van de kwaliteit en soorten van je gras en de kwaliteit van bodem, tijd van het jaar etc.
Mijn NF ruin had ik echt opgebouwd van hapje naar minuut, naar 5, naar 10, 15 etc. Gras was mooi lang en diverse soorten. Helaas kreeg hij een keiharde manenkam en dikke koker.
Ze kregen 's ochtends en rest van de dag hooi.

De andere 3 hadden geen last, maar ze uit elkaar halen was ook een dingetje.

Nu verhuisd en staan ze alleen nog maar op hooi. De NF ziet er weer goed uit, dus denk dat ik het niet meer ga proberen. Dit was eerste keer na 2 of 3 jaar weer.
Mochten we ooit eigen wei hebben, dan zouden we wel voor andere grassen gaan en bodem analyse doen om te kijken of we het goed krijgen zodat hij er evt op kan. Maar dan ook enkele uurtjes op fructaan lage momenten etc.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:07

Ik heb er oa eentje met Cushing's. Heb haar 1 keer 24/24 op de wei gehad toen ik op vakantie was en ze was hoefbevangen bij terugkomst. Dit was voor ik bloed heb laten trekken voor de diagnose (ze heeft verder geen symptomen). Sindsdien riskeer ik het niet meer om haar op de wei te laten, ik zet hen samen op de wei als ik opsta en haal hen er weer af als het donker wordt en dat gaat prima. Vroeger stonden ze altijd 24/7 op de wei, maar aangezien ze nu aan huis staan en ze ook te dik werden was ik overgeschakeld op ongeveer 14 uur weidegang en 8 u stal met uitloop. Stuk van 1 ha, in 2 verdeeld om afwisselend te laten rusten. In de winter laat ik hen niet op de weide omdat dan het gras ultra kort staat en fructaan in de korte stoppels zeer hoog kan zijn als het zonnig is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:48

Normaal zal het niet zo heel veel uitmaken, zeker als je de strook dat je geeft niet noemenswaardig veel groter maakt. Hier staan de trekpaarden dag en nacht buiten, ze zijn alledrie voller geworden maar blijven nu op hetzelfde gewicht. Hebben twee maand op uitgebloeid gras gestaan (strookbegrazing zodat ze alles netjes opaten) en staan nu sinds een weekje op verser/groener gras. De mest was wat slapper maar anders geen verschil. Ook hier is er strookbegrazing en krijgen ze niet zoveel (4 meter op 50 om de dag). Wel hebben ze hooi ter beschikking waar ze niet van eten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:12

Kort vers gras bevat meer stoffen dan lang uitgeschoten gras :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:06

Ligt natuurlijk helemaal aan de kwaliteit van het gras en de conditie van de paarden. Er is niks algemeens over te zeggen en ik vind het kwalijk dat een veearts dat doet.

Mijn merrie (hb-verleden, PPID) kan rustig dag en nacht op het gras... als dat gras niet met kunstmest is bewerkt en er geen ongeschikte soorten in staan. Terwijl mijn ruin acuut vet wordt en onderhuidse ontstekingen krijgt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:17

Hier lukt dat met de fjord echt niet. Die krijgt echt een harde hals en je ziet dat ze het niet trekt als ze langer dan 6 Uur gras heeft. Dus ze staat expres pas s'avonds een paar uurtjes erbij en verder op de paddock met graszaadhooi.
Ir, cushing en gevoelig voor hoefbevangen is gewoon geen goed recept voor weidegang.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:21

Gaat hier niet, heb 1hb'er,die staat er Max 4 uur op met graaskorf. Toen ik ze langer liet staan ging het mis en afgelopen voorjaar ook doordat het gat in de graaskorf door slijtage groter was geworden. Mea culpa.