Geulen in de buik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnickT

Geulen in de buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 22:43

Hoii

Nu ik weer bij mijn shetten ben (in Nederland, ik woon in Zwitserland) viel mij op dat 2 van de 3 geulen in de buik hebben zitten en ik vond het er nogal vreemd uitzien, vandaar dat ik hoop of iemand weet wat het is.
Is het omdat ze te dik zijn? Zo dik vond ik ze helemaal niet meer, maar ik heb niet veel verstand van of een paard nou te dik is of niet. Ze zijn nog wel mollig, maar dat verklaart die geulen niet, want die zaten er eerst niet.

Foto's:
Pony 1
Afbeelding

Pony 2 I
Afbeelding

Pony 2 II
Afbeelding

Alvast bedankt!

Shirley

Re: Geulen in de buik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:45

Denk dat onder de geul extra is ;)

Ze zien er rijkelijk gevuld uit!

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 22:51

Die snap ik niet helemaal :') Rijkelijk gevuld is wel een mooie omschrijving.

Ze zijn ooit veel dikker geweest en toen ik er de laatste keer was (dat was in april en nee, ze zitten niet zonder verzorging in de tussentijd) zag ik niks aan de buik, bij geen van de drie.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:55

Ik vroeg het me laatst ook al af bij mijn paard (Fries) die is niet te dik, ook niet te dun.
Misschien ligt het aan de bespiering? Sinds mijn paard stil staat na ziekte heeft ze het ook.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:57

Even goed de waterbakken controleren of er nog wel water in zit (en geen dingen die er niet in horen). Zo horen ze er niet uit te zien, ook al zijn ze te vet.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 22:58

Waterbak moet inderdaad weer even schoongemaakt worden, ligt het echt daaraan?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:04

Als ze daardoor minder drinken dan ze normaal gesproken zouden doen kan het daar zeker aan liggen. Schoon drinkwater is een eerste levensbehoefte, zeker met dit weer!

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 23:06

Schoon drinkwater hebben ze uiteraard, de bak moet alleen even geschrobd worden. Ik geloof trouwens niet dat ze minder drinken, maar het zou zeker kunnen. Zal de bak morgen meteen schoonmaken. Bedankt voor de reacties!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:08

goeroe schreef:
Even goed de waterbakken controleren of er nog wel water in zit (en geen dingen die er niet in horen). Zo horen ze er niet uit te zien, ook al zijn ze te vet.

Bij mij komt het daar zeker weten niet door! Schone, altijd gevulde drinkbak. Paard drinkt goed en de andere Fries die erbij staat heeft nergens last van..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:10

Ze spannen hun buikspier aan, daar komt dat door :) Waarom ze die zo aanspannen kan verschillende redenen hebben.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 24-07-16 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:10

Wat apart! Vooral dat verschillende pony's dit hebben. Ik volg even. Vraag me af of het niet meer is dan watertekort, dat zou je dan ook aan andere dingen moeten zien lijkt me.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:20

Te weinig drinken is inderdaad slechts één van de vele mogelijke redenen waarom ze met zo'n opgetrokken buik staan. Wel een redelijk voor de hand liggende in deze tijd van het jaar als alle dieren er last van hebben, vandaar dat ik het noemde. Verder kun je bijvoorbeeld denken aan onvoldoende goed ruwvoer, wormen en/of zand in de darmen en stress. Hoe dan ook wel iets om serieus te nemen.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:25

Mijn haflinger heeft dit ook! Maar die drinkt zeker wel genoeg :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:42

Wat voor water krijgen ze trouwens? Gewoon kraan, grondwater of opgevangen regenwater oid?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 05:48

Soort opgetrokken buikspier. Mijn pony heeft dat ook al eens. MMogelijk door te weinig te drinken, maar soms ook als het lang heeft geregend en/of te weinig buik vulling. Ze zijn idd dik maar moeten wel gewoon genoeg kunnen eten. Maar met dit warme weer zou ik vooral aan t drinken denken. Mijn pony heeft t veel met vvrieskou. Dan drinkt ze slecht.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 05:56

De geul voor een aangespannen buikspier zit lager, dit is vet, alles onder de geul is te veel vet die ze hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 06:02

EmptyWords schreef:
De geul voor een aangespannen buikspier zit lager, dit is vet, alles onder de geul is te veel vet die ze hebben.

Dit is ook wat ik denk.
Ik zie hier geen aangespannen buikspier wel een gevaarlijk dikke pony.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 06:33

Ze zijn echt veel en veel te vet..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 07:01

Het lijkt op de/een dampigheidsgroeve, hebben ze heel erg gehoest in de afgelopen tijd? Maar ik denk eerlijk gezegd, dat het komt omdat ze het te goed hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 07:49

Dit is inderdaad een buikspier. :j

Sommige paarden krijgen het als ze bijvoorbeeld flink hebben gerend, soms is het een teken van pijn.
Ik zou ze, als dat lukt, op dieet zetten. :o

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 16:49

@ Daphne_
Gewoon leidingwater krijgen ze, volgens mij.

@hoogendroog
Ik ben pas sinds 3 dagen bij ze, dus ik weet niet of ze gehoest hebben. Ik heb nu wel af en toe een kuchje gehoord, maar dat was 1 keer.

@ de rest
Ik weet inderdaad dat ze te dik zijn, ze staan al op dieet. Tenminste, ze krijgen hooi en staan op een kale wei, deze wordt nog verder afgezet, want ik vind ze ook weer dikker geworden helaas.
Ze komen van veel dikker...En toen hadden ze niet van die geulen. Ik kan helaas niet veel doen behalve voer reduceren, omdat ik maar 6-7 keer per jaar bij ze ben.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 16:54

Mijn shet ooit uitgeleend en toen ik hem terug kreeg had hij dit ook, gewoon veel en veel te vet. Beestje trainde zijn spieren nog amper, stond de hele dag te eten..

Flink laten afvallen en rustig aan beginnen met beweging..

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 16:54

xxShetLover schreef:
@ Daphne_
Gewoon leidingwater krijgen ze, volgens mij.

@hoogendroog
Ik ben pas sinds 3 dagen bij ze, dus ik weet niet of ze gehoest hebben. Ik heb nu wel af en toe een kuchje gehoord, maar dat was 1 keer.

@ de rest
Ik weet inderdaad dat ze te dik zijn, ze staan al op dieet. Tenminste, ze krijgen hooi en staan op een kale wei, deze wordt nog verder afgezet, want ik vind ze ook weer dikker geworden helaas.
Ze komen van veel dikker...En toen hadden ze niet van die geulen. Ik kan helaas niet veel doen behalve voer reduceren, omdat ik maar 6-7 keer per jaar bij ze ben.

Kun je als je zo weinig tijd hebt geen verzorgers zoeken die ze beweging geven zoals wandelen longeren of voor de kar? :o

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 16:56

Ik zou ze heel graag laten bewegen, maar ze staan bij mijn oma en die wil geen verzorgers meer. We hebben er een paar gehad en die zijn allemaal na een paar keer afgehaakt.

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:01

xxShetLover schreef:
Ik zou ze heel graag laten bewegen, maar ze staan bij mijn oma en die wil geen verzorgers meer. We hebben er een paar gehad en die zijn allemaal na een paar keer afgehaakt.

Oow.. Hoezo zijn ze afgehaakt?