bulten, op zoek naar ervaringen en advies

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

bulten, op zoek naar ervaringen en advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 00:41

Mijn fries heeft 2 a 3 maanden geleden verspreid over zijn lijf bulten gehad van zo'n 1 tot 3 cm doorsnede. Uit sommige daarvan kwam gelige afscheiding. Hij had jeuk en beet zichzelf flink waardoor hij veel vochtophoping kreeg bij koker en in de oksels. Hij heeft van de dierenarts een spuit gehad tegen allergische reactie, zijn bloed is nagekeken en er is een huidafschraapsel genomen op verdenking van mijt.
Uit het bloed kwam niet noemenswaardigs, lever en nieren prima. Lichte bloedarmoede. Uit het schraapsel kwam ook niets, maar toch maar het paard 2 keer volledig met sebacil/byemite gewassen en wat later wondjes nog behandeld met betadine of hydrocortiderm.
Uiteindelijk heeft het alsnog enkele dagen geduurd voordat de bulten en plekken wegtrokken.

Nu staat hij er weer zo bij ;( , over zijn hele lijf (nog) onderhuidse bulten (1 tot 3 cm), veel jeuk etc en ik weet inmiddels eigenlijk niet meer wat het kan zijn en hoe ik hem effectief kan helpen.
Hij staat de hele dag onder een Rambo sweet itch hoody, hij draagt een oognet met oren en zijn benen en andere minder goed bedekte delen spuit ik in met anti-insect. Hij heef sinds 2 maanden nieuw voer, eet verder overdag gras en hooi. Daarin is geen verandering.

Dit weet ik al wel:
https://www.paardendrogist.nl/6249/bultjes

Wat kan het nog zijn en hoe kan ik dat vaststellen of juist uitsluiten en wat zou ik kunnen doen om hem te helpen nog?

Ibbel

Re: bulten, op zoek naar ervaringen en advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:05

Stoppen met dat nieuwe voer? Sinds 2 maanden nieuw voer, 2 maanden geleden bultjes. Lijkt mij logisch eerst dat voer eens te stoppen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:15

Ja je zou het dan gaan denken he dat het van het voer komt :j
Ik kende vroeger iemand en die haar fries had het soms ook,daar kwam het van verweiden naar een nieuw blok gras, blijkbaar was er dan toch iets waar hij bulten van kreeg :j
Kijk dat dus ook na of het mogelijk is

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:17

Misschien een gluten allergie?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:18

1 en 1 is 2. Begonnen met nieuw voer. En sindsdien last van bultjes. Denk dat je paard allergisch is voor iets wat in het nieuwe voer zit. Dus daar direct mee stoppen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:47

Mijn paard heeft vroeger allergisch gereageerd op een vliegenspray. Zij kreeg toen ook bulten ...
En zoals hierboven gezegd lijkt er dan toch een verband met zijn nieuwe voeding?
1 voor 1 alles gaan uitsluiten?
Veel beterschap voor je paard!!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:07

zoals je het schrijft waren de bulten er eerder dan dat je voer veranderden? Maar heb je dan misschien een plantje in de weide waar hij allergisch voor is? Wat 3 maanden was wellicht voor jullie het begin van het weide seizoen?
Het is niet gewoon een eiwit overschot?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:15

Welke Rambo Sweet Itch deken heb je, die met of zonder Vamoose? Sommige paarden kunnen namelijk allergisch reageren op het middel wat in de deken is geïmpregneerd, maar als je de gewone groene met witte hebt zal dat het niet zijn.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:20

Ik heb hem bij mij haflinger ook wel eens gehad.
Kan aan het nieuw gras liggen, teveel eiwitten.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:21

Goed nadenken wat er is veranderd de laatste tijd. Lees o.a. in dit topic:
[MD] Bulten op het lichaam: wat is dit? en de verwijzigingen daarin.
Ik heb ook diverse ervaringen hiermee, staat in de diverse topics.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:54

Het kan goed iets in het voer zijn, even kritisch naar kijken en dingen 1 voor 1 uitsluiten , het kan ook nog het strooisel in de stal zijn of een plantje in de wei.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 22:41

Hij had inderdaad eerst bulten en daarvan gingen er veel open (gelige afscheiding, korstjes met haar eraf) en door zijn bijten als reactie op de jeuk ontstonden er ontstekingen/verdikkingen. Hij is behandeld door de dierenarts en werd ook verdacht van maagzweren. Hij heeft toen een kuur ulcergold gehad daartegen en op aanraden van de arts is hij op het nieuwe voer gezet aangezien dit al direct werkt ter voorkoming of verkleining van maagzweren.

Eerst dus bulten/allergische reactie, toen pas nieuw voer. Langzaam overgezet trouwens.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 22:42

flappie28 schreef:
Welke Rambo Sweet Itch deken heb je, die met of zonder Vamoose? Sommige paarden kunnen namelijk allergisch reageren op het middel wat in de deken is geïmpregneerd, maar als je de gewone groene met witte hebt zal dat het niet zijn.

Ik heb de gewone Rambo Sweet itch Hoody,zonder Vamoose

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 22:43

Plantje in de wei zou kunnen, maar wat dan? Geen idee hoe je zoiets moet uitsluiten. Hele wei een keer kapotspuiten, omploegen en opnieuw zaaien? Wei is nu 10 jaar oud.

Stalbedekking is al jaren hetzelfde, vlas met wat siroccopoeder eroverheen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:44

Is het nu aanwezig? Kun je er een foto van makem?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 22:47

de bulten-uitbraak van 3 manden terug had kunnen komen door het begin van het weideseizoen, maar ik bouw altijd heel langzaam de tijd op de wei op. Hij staat er maximaal 6 a 7 uur op en pas na bijna 2 maanden zit hij op die lengte graastijd. De uitbraak van nu kan ik daar ook niet mee verklaren, hij zou nu toch ondertussen wel aan het gras/eiwitten gewend moeten zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken, dit is heel frustrerend!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:48

die van mij had iets soortgelijks aan zijn benen, bulten met pus die open gingen en soort kloven werden, leek eerst mok, maar bleek ook om allergie te gaan.
allerlei testen laten doen, maar er zo nooit achter gekomen wat het nou precies was.
ik ben toen op ander voer en ander strooisel over gegaan en toen trok het langzaam weg, ik heb het vermoeden dat een deel van het probleem de lucerne was, maar 100% zeker weet ik dat ook niet...

het heeft het nu in de tijd met vliegen en zweten wel weer op zijn hoofd, kleine bultjes die open gaan en soms pussig worden, ik denk dat dat meer vliegensteken zijn, daar is hij ook erg gevoelig op...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:50

Waddels?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 22:52

ellepel schreef:
Is het nu aanwezig? Kun je er een foto van makem?

Het is nog steeds aanwezig (nu al sinds donderdag ongeveer, het is verergerd t/m zaterdag en nu likt het iets minder te worden, maar wel heel langzaam. Ik heb hem zondag gewassen met betadine en zijn wondjes ook extra ingesmeerd. Flink gekoeld met relatief koud water om zwellingen tegen te gaan, vandaag ook weer gedaan.

Hij staat van 's morgens vroeg tot 's avonds laat onder de deken. Ik heb er geen foto's van, nog niet. Je ziet de bulten ook niet super goed, je voelt ze vooral als je met je handen over zijn lijf gaat. De bulten zijn 1 tot 3 cm groot, sommigen korstjes vanwege het schuren of bijten van hem, want het jeukt wel flink. Het lijkt in ieder geval niet op de standaard urticaria-foto's die ik op google zie...

Hij heeft ook wel eens een uitbraak van eiwitbulten gehad, maar die zaten vooral op zijn buik en waren in verhouding groter en soepeler

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:04

Waarom staat hij onder zijn deken? Eczeem?
Wellicht is het de moeite waard om de deken eens af te laten, dan kan de boel iig ''luchten''.
Eiwit bultjes geven geen open, etterige bulten en jeuken over het algemeen ook niet.
Ik denk inderdaad richting een allergie.
Heb je toevallig een andere deken, ander dekje oid gebruikt of iets gewassen met ander wasmiddel of wasverzachter oid?
Meerdere paarden op stal er last van?
Andere leverancier/merk van vlas of hooi?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 18:56

Wildgirl schreef:
Waarom staat hij onder zijn deken? Eczeem?
Wellicht is het de moeite waard om de deken eens af te laten, dan kan de boel iig ''luchten''.
Eiwit bultjes geven geen open, etterige bulten en jeuken over het algemeen ook niet.
Ik denk inderdaad richting een allergie.
Heb je toevallig een andere deken, ander dekje oid gebruikt of iets gewassen met ander wasmiddel of wasverzachter oid?
Meerdere paarden op stal er last van?
Andere leverancier/merk van vlas of hooi?

Zelfde leverancier van vlas en hooi.
Paard staat bij mij aan huis samen met een shet, deze heeft nergens last van.
Dekens of wat ook is niet gewassen, wel ongeveer 2-3 maanden geleden toen ik hem op advies van de dierenarts met byemite moest wassen heb ik ook de deken en de borstels hiermee gewassen. (geweekt)

Hij staat onder de deken vanwege een lichte mate van zomereczeem en daarnaast is hij wel heeeeeeel erg lekker voor alle vervelende steekbeesten die hem zodanig te pakken nemen dat hij zeer onrustig is buiten. Onde de deken (tesamen met oognet met oren ivm troepogen als ik dat niet doe en knutten bij zijn oren waardoor hij zijn oren tot bleodens toe schuurt) is hij een stuk rustiger en komt hij aan grazen toe.

Maarja, alsnog die bulten dus...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:49

Ik zou die deken nog eens wassen/uitspoelen. Sowieso gaat het de komende dagen regenen dus is het minder een ramp dat hij even dekenloos staat qua vliegen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:08

Ik denk aan allergie voor zwarte steekvlieg, het ene paard kan hier erg gevoellig voor zijn en de andere niet. Wassen met Sebacil en Imaverol of andere middelen werkt niet, kan zelfs jeuk verergeren omdat deze paarden veelal ook gevoeliger zijn voor shampoo's en glansspray.
Geeft hem eens een langere periode een wormenkuur met ivermectine, herhaal dit om de 8 weken omdat het dan uitgewerkt is. Zorg voor een vliegendeken die de hals borst en hoofd zoveel mogelijk bedekt en spray de benen goed in met vliegenspray, zeker zolang er vliegen in z'n box zitten. Eventueel kun je Butox (voor koeien, wel verdunnen met 10 delen water als je het aanbrengt op de huid want paarden kunnen hier minder tegen). Zelf geef ik mijn paard Natures Best van Pavo.

Kijk hier maar eens naar:

http://equimed.com/diseases-and-conditi ... ocerciasis

https://nl.wikipedia.org/wiki/Onchocerciase

http://www.blizzz.nl/?sId=50033

Succes ermee!
Wil je er meer van weten, stuur me maar een pb ;-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:30

Maar dit paard heeft toch dag en nacht een vliegendeken op?
Dan kan het op de bedekte delen van het lijf bijna geen vliegensteek zijn...

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:48

Vergeet dat maar, die zwarte steekvliegen prikken zelfs door mijn sokken en rijbroek heen! Zomereczeemdekens zijn bestand tegen muggen maar niet tegen steekvliegen maar geeft iets bescherming. Ze zien er trouwens uit als een gewone huisvlieg, als ze steken zie je de achterkant omhoog komen en kun je ze meppen omdat ze niet zo snel uit de voeten maken dan. Over het algemeen zitten die vliegen op de benen van je paard, maar bij paarden met gevoelligheid ervoor voornamelijk op borst, hoofd, hals en bovenste deel van voorbenen waar dan ook de bobbels opkomen. Deze bobbels bevatten een larfje welke met steken ingebracht is, deze komt na zo'n 10 dagen uit. Paard gaat dan jeuken totdat de bobbels open gaan en genezen dan weer. lijkt erop dat je paard tot bloedens toe zich open heeft geschuurd. Ook kan deze vlieg geirriteerde ogen veroorzaken, bij koeien veroorzaken ze 'pink eye' een soort tijdelijke blindheid met witten verkleuring van de oogbol door een bepaalde bacterie. Heb ik nog niet gezien bij paarden maar wel bij onze koeien, we behandelen ze met het middel Butox, deze stof komt in de bloedbaan en elk insect dat het behandelde dier steekt legt het loodje, werkt ideaal in de stal. Een buurman verderop had ook een paard met een hardnekkige oogirritatie. Dat paard had een poos geleden ook zulke bobbels op de hals maar werdt door de DA afgedaan als zweeteczeem. Buurman wilde mijn beredernering niet geloven en heeft het paard verkocht. Inmiddels staat het paard in het buitenland en oogproblemen zijn over. Het valt me trouwens wel op dat ik deze problemen alleen nog bij friezen gezien heb...
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 29-07-16 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt