Hooianalyse: dit hooi voor suikergevoelige paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caspara

Hooianalyse: dit hooi voor suikergevoelige paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 12:23

We maken voor de tweede keer hooi van eigen land. Deze keer heb ik het hooi laten analyseren. Het is wat ik had verwacht, maar niet gehoopt: toch vrij veel suiker en weinig mineralen. Ik heb echter ook al analyses gezien van hooi dat nog veel rijker is aan suiker. Dus als ik hooi ga kopen, krijg ik misschien iets wat niet veel beter is (en vind maar eens hooi met analyse).
Mijn vraag is: zou je dit voeren aan Haflingers waarvan er eentje verschijnselen vertoont van insuline-ongevoeligheid en die allemaal sowieso wat te dik zijn :-) Of is door de band genomen het meeste hooi op de markt echt wel lager in suikers? (En dan niet met kunstmest bemest, vanwege zomereczeempatient)

Wij hebben afgelopen winter gevoerd per paard (van rond de 500 kg):
8 kg hooi en 3 kg stro

In strengere winters voeren we tot 2 kg meer hooi per paard per dag.

Daarnaast krijgen ze allemaal per paard afgestemd ongeveer 1 kg hooicobs, graanvrije muesli, vitaminen-mineralen preparaat, dat soort dingen.

Ik ben blij met het lage eiwit. Ze reageren allemaal snel op teveel eiwit. En vitaminen-mineralen kun je gericht aanvullen. De suiker baart me zorgen.
Het gras is bemest met biologische rundermest. Maar we zitten op arme zandgrond.

Afbeelding
Afbeelding

tamary

Re: Hooianalyse: dit hooi voor suikergevoelige paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:37

127 is dat 12,7%? want dat valt onder laag in krachtvoer en is normaal voor gras/hooi.

Gestrest gras door bv te weinig bemesten zal ook meer suikers aanmaken. Daarnaast is zeker voor seme/IR ook de ph waarde belangrijk. Schelpenkalk strooien dus en je ph naar 6.0 zien te krijgen. Juiste ph helpt ook tegen onkruid.

Is deze test en referentiewaarden trouwens specifiek voor paarden of voor melkvee?
En let op je lage kobalt, kobalt is nl nodig voor b12 aanmaak en tekort kan ook jeuk geven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:43

Niks mis met het suikergehalte. Wat me opvalt is dat de mineralen erg laag zijn, alleen dit hooi staat garant voor te weinig vitamines en mineralen. Maar mangaan gehalte is extreem hoog. Daar zou ik echt niet blij mee zijn. Moet een oorzaak hebben. Maar ook de vrep is laag.

Dit hooi zou kwa analyse ongeschikt zijn voor de twee tinkers hier, te weinig goede stoffen om zonder bijvoeding als hoofdvoer te dienen. (Vitamines, mineralen, eiwitten en vetten)

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 12:49

tamary schreef:
127 is dat 12,7%? want dat valt onder laag in krachtvoer en is normaal voor gras/hooi.

Gestrest gras door bv te weinig bemesten zal ook meer suikers aanmaken. Daarnaast is zeker voor seme/IR ook de ph waarde belangrijk. Schelpenkalk strooien dus en je ph naar 6.0 zien te krijgen. Juiste ph helpt ook tegen onkruid.

Is deze test en referentiewaarden trouwens specifiek voor paarden of voor melkvee?
En let op je lage kobalt, kobalt is nl nodig voor b12 aanmaak en tekort kan ook jeuk geven.

Bedankt voor je reactie!

12,7% inderdaad.

Kalk strooien heb ik gedaan. Loonwerker zegt dat het niet werkt in zandgrond. Dat alles uitspoelt... Ph is trouwens niet beroerd, zit dicht tegen 6 aan.

Streefwaarden zijn voor paarden. Ik geef een volledig mineralen preparaat. Moet misschien wel op zoek naar iets zonder mangaan als ik dit hooi zou geven.
Laatst bijgewerkt door caspara op 23-07-16 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 12:52

karuna schreef:
Niks mis met het suikergehalte. Wat me opvalt is dat de mineralen erg laag zijn, alleen dit hooi staat garant voor te weinig vitamines en mineralen. Maar mangaan gehalte is extreem hoog. Daar zou ik echt niet blij mee zijn. Moet een oorzaak hebben. Maar ook de vrep is laag.

Dit hooi zou kwa analyse ongeschikt zijn voor de twee tinkers hier, te weinig goede stoffen om zonder bijvoeding als hoofdvoer te dienen. (Vitamines, mineralen, eiwitten en vetten)

Bedankt voor je reactie!

Ze krijgen wel bijvoeding en een volledig vitaminen-mineralen supplement. Maar inderdaad, dat hoge mangaan... Als we het toch zouden voeren dat moet ik op zoek naar een supplement zonder mangaan. Is mangaan ook gevaarlijk als het ijzergehalte wel ok is. Dat vroeg ik me af.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:55

Te hoog mangaan zorgt voor problemen met opname van oa ijzer en fosfor uit voeding. Het is niet giftig dat scheelt. Alleen zou ik dan willen weten waardoor komt deze extreem hoge waarde?

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 13:30

karuna schreef:
Te hoog mangaan zorgt voor problemen met opname van oa ijzer en fosfor uit voeding. Het is niet giftig dat scheelt. Alleen zou ik dan willen weten waardoor komt deze extreem hoge waarde?

Zure grond heeft hoge mangaanwaarden. Maar dan zou je verwachten dat het ijzer ook is verhoogd? Toch? En dat is hier niet zo.

Waar denk je aan? Heb je een richting waarin ik moet zoeken?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:36

Geen idee. Weet vooral waar hooi voor oude tinker aan moet voldoen heb me er dus wel in verdiept maar ben geen gras en land deskundige. Een loonwerker zou je misschien kunnen helpen. Weet dat er een op bokt zit met de naam loonwerker.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 14:19

Wat ik erover kan vinden op internet krijg je mangaanovermaat in gewassen door slechte afwatering van de grond en lage Ph. Ijzertekort kan gelijktijdig optreden in slempgevoelige grond en doordat mangaanovermaat lijdt tot ijzertekort in gewassen.
Onze grond voldoet aan dit profiel!

Maar ik ga zeker een loonwerker raadplegen of een graslanddeskundige.

Bedankt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:24

Wat leuk en leerzaam om weer eens een hooianalyse te zien. Dank je wel voor het delen !
Dit is dus van zandgrond begrijp ik ?

12,7 % aan suikers lijkt me vrij normaal. Maar als je echt een IR paard hebt hoor je onder de 10% aan suikers te voeren geloof ik ??? dan moet je meer richting graszaadhooi ( dus zonder de aren ) gaan denken.

Verdere hooianalyse bevestigt een beetje wat al veel wordt gezegd. Laag in eiwitten, calcium, selenium, zink en koper. Hoog in mangaan ( maar niet in ijzer, dat valt op idd ).

Vraag Assiepassie hier op bokt anders eens om advies. Zij weet veel over (natuurlijk) voer en hooianalyses, mineralen etc etc.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:47

Ik heb een shet met cushing en die mag alleen hooi van maximaal 10% suiker. Je zou het hooi kunnen weken en de suikers er een beetje uitspoelen. Mijn shet staat nu 4 uurtjes met graasmasker op de wei en de rest van de dag krijgt hij geweekt hooi

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 16:27

Maris schreef:
Wat leuk en leerzaam om weer eens een hooianalyse te zien. Dank je wel voor het delen !
Dit is dus van zandgrond begrijp ik ?

12,7 % aan suikers lijkt me vrij normaal. Maar als je echt een IR paard hebt hoor je onder de 10% aan suikers te voeren geloof ik ??? dan moet je meer richting graszaadhooi ( dus zonder de aren ) gaan denken.

Verdere hooianalyse bevestigt een beetje wat al veel wordt gezegd. Laag in eiwitten, calcium, selenium, zink en koper. Hoog in mangaan ( maar niet in ijzer, dat valt op idd ).

Vraag Assiepassie hier op bokt anders eens om advies. Zij weet veel over (natuurlijk) voer en hooianalyses, mineralen etc etc.

Dank je! Ik zal Assiepassie raadplegen.

Ja, het is van een stuk waar zandgrond en klei over elkaar heen schuiven. Sommige plekken echt zand, dan weer klei. Of toplaag zand en eronder klei.
Graszaadhooi hebben we in het verleden gedaan en was fantastisch om ze allemaal slank te krijgen. Maar ondertussen kan de oudste ruin hier niet meer tegen. Het is te grof voor hem. Hij krijgt dan diarree van de overprikkeling. En we willen hem niet apart zetten. Dus daarom de keuze voor weidehooi mengen met stro. Gek genoeg kan hij daar (stro) wel weer tegen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:33

Graszaadhooi heb ik ook geen beste ervaring mee: koliek bij één en geïrriteerde darmen bij alle drie. Ik zou ook gaan voor gewoon hooi mengen met stro, evt (een deel van) het hooi laten weken. Er is een studie gedaan naar hoe lang je hooi dan minimaal moet laten zwemmen om er voldoende suiker uit te krijgen (even onderdompelen helpt niet). Ik weet uit m'n hoofd niet precies hoe lang, en kan nu ook niet bij ScienceDirect om het na te zoeken.

Uiteraard moet je bij geweekt hooi ook compenseren voor de andere uitgespoelde voedingsstoffen, maar je voert al een vitamine-mineralenbrokje, dus dat zou niet het grootste probleem moeten / hoeven zijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:45

Een half uur in warm water of een uur in koud water. De voedingsstoffen spoel.je er pas na 6 uur weken uit

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:55

caspara schreef:
Wat ik erover kan vinden op internet krijg je mangaanovermaat in gewassen door slechte afwatering van de grond en lage Ph. Ijzertekort kan gelijktijdig optreden in slempgevoelige grond en doordat mangaanovermaat lijdt tot ijzertekort in gewassen.
Onze grond voldoet aan dit profiel!

Maar ik ga zeker een loonwerker raadplegen of een graslanddeskundige.

Bedankt!

Caspara, hebben jullie die biologische rundermest gewoon uitgestrooid op het land of is het via injecteren gegaan?

Als je de mogelijkheid hebt zou ik je aanraden een deel of alle paardenmest te vercomposteren en dat terug te brengen op het land. Dat bevat vrij veel organische stof.
Door dit elk jaar 1 á 2 keer op het land te brengen verhoog je het organisch stofgehalte van je weidebodem.
Hoe meer organisch stofgehalte in de bodem, hoe beter de mineralenhuishouding van je bodem. Geeft ook een betere pH.
De bodem gaat ook beter vocht vast houden en afwatering wordt ook verbeterd. Een bodem kan zelfs bij een hoog organisch stofgehalte zelfvoorzienend worden in stikstofgehalte waardoor uitstekende grasgroei optreed.

Wij gebruiken nu al jaren de vercomposteerde paardenmest plus stro uit de stallen wat in het voorjaar ook gewoon het land opgaat.
Dit voorjaar is de bodem bemonstert op o.a organisch stofgehalte en stikstofleverend vermogen
Het organisch stofgehalte is hier 18 % terwijl gemiddeld een zandbodem op ongeveer tussen de 3 en 5% zit. Omdat boeren constant injecteren. Daar wordt de bodem echt niet beter van.

De compost zorgt ook voor een enorme activiteit van belangrijke micro-organismen in de bovenste bodemlaag.
In elk geval hoeven wij naast de compost niets te doen met kunstmest o.i.d.
We blijken een prima zelfvoorzienende bodem te hebben qua voedingstoffen.

Wat het IJzergehalte betreft. Nederland heeft over het algemeen een vrij hoog IJzergehalte in de bodem.
Daar kun je verder weinig aan doen.

Wat grappig is is dat we door dat biologisch bemestingsbeleid steeds meer kruiden terug krijgen in de wei. Dit jaar voor het eerst weer korenbloemen gespot en vorig jaar kwamen er een paar pollen wilde margrieten op :)

We hebben afgelopen voorjaar ongeveer 9 á 10 kuub paardenmest compost aangehouden per hectare.
Dat werkt super.
In het begin verstrooiden we aanmerkelijk minder en toen was ik er in het begin niet zo enthousiast over qua grasgroei. Maar achteraf verstrooiden we toen dus te weinig.
De compost stinkt niet maar ruikt naar bosgrond.

Oh ja nog 1 ding. Onze composthoop ligt onder een paar wilgen gewoon op de grond. Geen mestplaat want dan krijg je vaak een vieze natte mestzooi omdat er ook regenwater in komt te staan.
Ons tuin- en keukenafal gaat er ook gewoon bij door. De bult trekt veel regenwormen aan die de mest keurig voor me omzetten :)
Als we de compost verstrooien in het voorjaar gaan er duizenden wormen mee terug op het land. Die zorgen ook nog 's voor een mooie beluchting in de bodem.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:18

henny_w schreef:
Caspara, hebben jullie die biologische rundermest gewoon uitgestrooid op het land of is het via injecteren gegaan?

Als je de mogelijkheid hebt zou ik je aanraden een deel of alle paardenmest te vercomposteren en dat terug te brengen op het land. Dat bevat vrij veel organische stof.
Door dit elk jaar 1 á 2 keer op het land te brengen verhoog je het organisch stofgehalte van je weidebodem.
Hoe meer organisch stofgehalte in de bodem, hoe beter de mineralenhuishouding van je bodem. Geeft ook een betere pH.
De bodem gaat ook beter vocht vast houden en afwatering wordt ook verbeterd. Een bodem kan zelfs bij een hoog organisch stofgehalte zelfvoorzienend worden in stikstofgehalte waardoor uitstekende grasgroei optreed.

Wij gebruiken nu al jaren de vercomposteerde paardenmest plus stro uit de stallen wat in het voorjaar ook gewoon het land opgaat.
Dit voorjaar is de bodem bemonstert op o.a organisch stofgehalte en stikstofleverend vermogen
Het organisch stofgehalte is hier 18 % terwijl gemiddeld een zandbodem op ongeveer tussen de 3 en 5% zit. Omdat boeren constant injecteren. Daar wordt de bodem echt niet beter van.

De compost zorgt ook voor een enorme activiteit van belangrijke micro-organismen in de bovenste bodemlaag.
In elk geval hoeven wij naast de compost niets te doen met kunstmest o.i.d.
We blijken een prima zelfvoorzienende bodem te hebben qua voedingstoffen.

Wat het IJzergehalte betreft. Nederland heeft over het algemeen een vrij hoog IJzergehalte in de bodem.
Daar kun je verder weinig aan doen.

Wat grappig is is dat we door dat biologisch bemestingsbeleid steeds meer kruiden terug krijgen in de wei. Dit jaar voor het eerst weer korenbloemen gespot en vorig jaar kwamen er een paar pollen wilde margrieten op :)

We hebben afgelopen voorjaar ongeveer 9 á 10 kuub paardenmest compost aangehouden per hectare.
Dat werkt super.
In het begin verstrooiden we aanmerkelijk minder en toen was ik er in het begin niet zo enthousiast over qua grasgroei. Maar achteraf verstrooiden we toen dus te weinig.
De compost stinkt niet maar ruikt naar bosgrond.

Oh ja nog 1 ding. Onze composthoop ligt onder een paar wilgen gewoon op de grond. Geen mestplaat want dan krijg je vaak een vieze natte mestzooi omdat er ook regenwater in komt te staan.
Ons tuin- en keukenafal gaat er ook gewoon bij door. De bult trekt veel regenwormen aan die de mest keurig voor me omzetten :)
Als we de compost verstrooien in het voorjaar gaan er duizenden wormen mee terug op het land. Die zorgen ook nog 's voor een mooie beluchting in de bodem.

Dit vind ik interessant. Bij ons op stal hebben de paarden om de haverklap h.b en z.e. Vooral bij mijn eigen paard merk ik erg goed dat hij het beter doet op suikerarm gras. Dit groeit alleen op de weide waar niet bemest kán worden ivm ongelijke bodem. De staleigenaar laat ook injecteren en is geen fan van kalk en 'zweverig' gedoe en heeft nog nooit een analyse laten doen. Ze vind het onzin. Ze is inmiddels wel afgestapt van de varkensmest en nu over naar rundermest.

De weides zijn Engels raaigras zonder kruiden. Er moet namelijk zoveel mogelijk gras vanaf ivm hooi maken voor de paarden. Dit werdt vroeger altijd gesealed maar inmiddels alleen maar gerolt.

Iemand een tip wat ik kan doen om mijn staleigenaar om te praten naar beter weidebeheer? Iemand die daar een praatje over wil houden en met goede argumenten komt en het goed weet uit te leggen tegenover een boel sceptici?

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 10:44

Dank jullie allemaal voor je reacties.

@Hillary: ja, ik hoor het steeds vaker dat paarden niet tegen graszaadhooi blijken te kunnen. Ik vind het gek dat ze stro dan wel weer verteren. Maar volgens mijn DA is dat minder prikkelend...

@damian23: ik zal mijn DA vragen of ik in mijn geval moet gaan weken bij hooi met 12,5% gemengd met stro. Dank voor je reactie.

henny_w: de mest is uitgestrooid. Twee jaar geleden is er gecomposteerde paardenmest opgegaan maar dat was niet heel goed gelukt. Nog onvoldoende gecomposteerd denk ik dus we hadden allemaal klompen die heel erg lang bleven liggen. Vorig jaar is er vaste biologische runderstalmest opgegaan. Best veel. En dit jaar zijn er biologische rundermestkorrels opgegaan. Ook veel. Maar tot 4 jaar terug - voor ik er stond - ging er steeds kunstmest op en ik denk dat het land daarvan wel uitgeput is geraakt. Bovendien is het slecht gedraineerd met veel stukken waar de toplaag zand is en daaronder klei. De variëteit valt me erg mee, er staan verschillende grasssoorten en veel paardebloem. Onze eigen mest goed composteren zou wel een oplossing zijn inderdaad maar het land is niet aan huis. Dus dan moet ik wel mijn eigen groente- en tuinafval van huis meebrengen :-) Elk jaar een stapje verder in de goede richting.

@Minimus: ik denk dat Bio Ron of de mensen van Paardnatuurlijk zo'n praatje over weidebeheer wel kunnen houden. Er is ook een hooiproducent in Brabant die er alles vanaf weet en speciaal hooi maakt met zeer laag suikergehalte. Hij heet Muskens en adverteert op marktplaats met hooi.
Bjorn Rhebergen van Paddock Paradise Europe geeft ook lezingen maar die gaan eerder over dat je paarden niet op het gras moet zetten. Hij is anti gras zeg maar. Alleen hooi geven. Zijn lezingen gaan niet over weidebeheer, meer over dier- en hoefgezondheid en het effect van gras daarop.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:55

Minimus schreef:
Dit vind ik interessant. Bij ons op stal hebben de paarden om de haverklap h.b en z.e. Vooral bij mijn eigen paard merk ik erg goed dat hij het beter doet op suikerarm gras. Dit groeit alleen op de weide waar niet bemest kán worden ivm ongelijke bodem. De staleigenaar laat ook injecteren en is geen fan van kalk en 'zweverig' gedoe en heeft nog nooit een analyse laten doen. Ze vind het onzin. Ze is inmiddels wel afgestapt van de varkensmest en nu over naar rundermest.

De weides zijn Engels raaigras zonder kruiden. Er moet namelijk zoveel mogelijk gras vanaf ivm hooi maken voor de paarden. Dit werdt vroeger altijd gesealed maar inmiddels alleen maar gerolt.

Iemand een tip wat ik kan doen om mijn staleigenaar om te praten naar beter weidebeheer? Iemand die daar een praatje over wil houden en met goede argumenten komt en het goed weet uit te leggen tegenover een boel sceptici?

Typisch dat jouw staleigenaar denkt dat je alleen met Engels raaigras veel gras van het land haalt.
Bovendien is dat gras ook wel het koeiengras wat zoveel fructaan produceert.
Misschien moet je haar het artikel van deze link 's laten lezen.
http://www.natuurlijkvoedsel.nl/Artikel ... delijk.php
Er staan een paar tabellen in.
Onder andere het verschil wat mest injecteren doet vergeleken met bovengronds uitrijden.

Maar ook de teruggang van vitamines en mineralen van diverse groentes tussen 1980 en 2005.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:21

caspara schreef:
henny_w: de mest is uitgestrooid. Twee jaar geleden is er gecomposteerde paardenmest opgegaan maar dat was niet heel goed gelukt. Nog onvoldoende gecomposteerd denk ik dus we hadden allemaal klompen die heel erg lang bleven liggen. Vorig jaar is er vaste biologische runderstalmest opgegaan. Best veel. En dit jaar zijn er biologische rundermestkorrels opgegaan. Ook veel. Maar tot 4 jaar terug - voor ik er stond - ging er steeds kunstmest op en ik denk dat het land daarvan wel uitgeput is geraakt. Bovendien is het slecht gedraineerd met veel stukken waar de toplaag zand is en daaronder klei. De variëteit valt me erg mee, er staan verschillende grasssoorten en veel paardebloem. Onze eigen mest goed composteren zou wel een oplossing zijn inderdaad maar het land is niet aan huis. Dus dan moet ik wel mijn eigen groente- en tuinafval van huis meebrengen :-) Elk jaar een stapje verder in de goede richting.

Caspara, zand en klei is volgens mij best een goede combinatie.
Ik denk dat jullie best goed bezig zijn :)
Het herstel van een bodem na kunstmest duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 jaar.
Met rundermestkorrels heb ik niet zulke goede ervaring.
Hoe meer ruwe mest of compost hoe beter het gaat worden. Ik denk dat het bij jullie een kwestie van tijd is.
Hier heb ik soms ook nog wat langer dikkere stukken compost liggen. Geeft niets. De paarden kunnen er gewoon op grazen.

In eerste instantie composteerden we met beluchtingspijpen in de bult. Stukken regenpijp met gaatjes daarin geboord die de bult van binnen beluchten. Bij koudere dagen kwam de hete stoom uit de pijpen :) Deze bult lag een jaar eer het weer op het land ging. Echter door de hitte van binnen kunnen er nog altijd goede stoffen stuk gaan.

De laatste 2 jaar gebruiken we EM-a
Dat zijn gefermenteerde goede bacterien van EM en melasse waar je EM-a mee maakt.
Zie Agriton. EM-a is hetzelfde als Microferm.
https://www.emnatuurlijkactief.nl/wp-co ... griton.pdf

Ik giet met een gieter om de ongeveer 25 cm. mest laag Em-a over de bult. Als deze een meter hoog is dek ik het af met landbouwplastic. Na ongeveer 4 maanden is de compost al goed !
Het ziet veel minder verteerd dan bij de 1e compostmethode maar eenmaal op het land uitgestrooid is het veel eerder wegverteerd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:25

hoi henny ! ;) ;) :D

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:34

Henny: Engels Raai is een snel groeiend en voedzaam ras. De reden van de stalhouder om met Engels Raai zoveel mogelijk van het land te kunnen halen klopt dus wel. Maar dat is nou net de reden dat het niet geschikt is voor paarden.
Daarnaast is de reden van bovengronds uitrijden in Nederland niet van toepassing. De NL'se overheid heeft besloten dat bovengronds mest uitrijden niet is toegestaan, de boer heeft hierin dus geen keuze. Hoewel er voor heel extensieve boeren wel een uitzondering is, maar voor de meestem niet van toepassing. Misschien wel interessant voor paardenboeren, maar dan moet ik er me even verdiepen als je dat graag wil weten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:54

Ruige mest en compost uitrijden mag nog steeds, het is enkel de gier (dus de vloeibare mest uit de kelders onder de koeien/varkensstal) dat geinjecteerd moet worden. Van gier kan je trouwens ruige mest maken, maar dat is niet iets wat het ministerie promoot.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:08

Leuk om een analyse van een ander te zien! Hoge Mn valt op, benieuwd hoe dat te verklaren is. Heb je dat bij BLGG nog nagevraagd?

Je suiker is inderdaad bovengemiddeld, dus er moet hooi met een lager suikergehalte bestaan (anders komen ze nooit aan dat gemiddelde :+ ). Heb je vorig jaar ook hooi van eigen bodem gevoerd? Ging dat goed?

Wij hebben voordroog van eigen bodem en zitten met suiker steeds onder 10%. Prima dus. Vorig jaar een perceel bijgekocht met echt koeiengras :( , voordroog laten bemonsteren en scoorde boven de 15% suiker. Dat mix ik met stro en voer ik bij nu ze in een suikerarme wei lopen.

We waren te laat met nieuw inzaaien, dus kwam dit jaar nog eens 12 ton van het nieuwe perceel. Ik baalde stevig, want wat moet ik met al dat suikerspul... Net vorige week de analyse gekregen en guess what: dit jaar 8,2% suiker. Ik zit nog wat te zoeken naar verklaringen, maar voorlopig blijft dit gras er gewoon in en gaan we verder met 'ons' mestbeleid :)

Kortom: ik zou komende winter mixen met stro en evt. met suikerarm hooi. Documenteer goed hoe je nu bemest hebt, tijdstip van maaien etc. Dan volgend jaar opnieuw laten analyseren en kijken hoe je dan uitkomt.

edit: Misschien overheen gelezen, maar hoe trek je de scheve Ca/P recht?

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 15:56

koeke schreef:
Leuk om een analyse van een ander te zien! Hoge Mn valt op, benieuwd hoe dat te verklaren is. Heb je dat bij BLGG nog nagevraagd?

Je suiker is inderdaad bovengemiddeld, dus er moet hooi met een lager suikergehalte bestaan (anders komen ze nooit aan dat gemiddelde :+ ). Heb je vorig jaar ook hooi van eigen bodem gevoerd? Ging dat goed?

Wij hebben voordroog van eigen bodem en zitten met suiker steeds onder 10%. Prima dus. Vorig jaar een perceel bijgekocht met echt koeiengras :( , voordroog laten bemonsteren en scoorde boven de 15% suiker. Dat mix ik met stro en voer ik bij nu ze in een suikerarme wei lopen.

We waren te laat met nieuw inzaaien, dus kwam dit jaar nog eens 12 ton van het nieuwe perceel. Ik baalde stevig, want wat moet ik met al dat suikerspul... Net vorige week de analyse gekregen en guess what: dit jaar 8,2% suiker. Ik zit nog wat te zoeken naar verklaringen, maar voorlopig blijft dit gras er gewoon in en gaan we verder met 'ons' mestbeleid :)

Kortom: ik zou komende winter mixen met stro en evt. met suikerarm hooi. Documenteer goed hoe je nu bemest hebt, tijdstip van maaien etc. Dan volgend jaar opnieuw laten analyseren en kijken hoe je dan uitkomt.

edit: Misschien overheen gelezen, maar hoe trek je de scheve Ca/P recht?

Mangaan had ik eerder gepost: 'Wat ik erover kan vinden op internet krijg je mangaanovermaat in gewassen door slechte afwatering van de grond en lage Ph. Ijzertekort kan gelijktijdig optreden in slempgevoelige grond en doordat mangaanovermaat lijdt tot ijzertekort in gewassen.
Onze grond voldoet aan dit profiel! '

Hoe heb jij het nieuwe perceel bemest dat je een zo spectaculaire daling van het suikergehalte hebt verkregen?

Mineralen aanvullen en scheve Ca/P zou ik dan moeten bespreken met de DA en eventueel een mengsel laten mixen op maat. Ik weet dat www.jepaardgezondenfit.nl balancer op maat maakt vanaf 100 kilo.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:18

Je zou ook zelf mineralen kunnen mengen (momenteel vind ik dat te veel gedoe). Lager suikergehalte zou kunnen komen door het moment van maaien.