Tinker gekocht. Na week schuren aan staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orlando9

Tinker gekocht. Na week schuren aan staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 07:03

Ik heb mijn tinkermerrie nu 2 weken.
Kwam er al vrij snel achter dat haar benen helemaal onder de rasp zitten. Ze bleef bijten en jeuken. Behandeld met spul voor mijt en mokzalf. Dat tot daar aan toe.

Maar nu sinds een week schuurt ze aan haar staart en wordt steeds erger. Gisteren tot bloedens aan toe.
Ze komt uit zeeland en wij in hoofddorp.
Heb al eczeemzalfjes gehaald etc maar helpt niet.
Mestonderzoek gedaan en heeft geen wormen.

Zou het echt opeens eczeem kunnen zijn? En is dit een verborgen gebrek?
Heb nog geen band met het paard en weet niet of ik hier eigenlijk wel mee verder wil.

Vorige eigenaar zegt dat ze het daar nooit gehad heeft.

Udo2001

Re: Tinker gekocht. Na week schuren aan staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:05

Het kan zijn dat het in de kustprovincie niet aan de orde is... Dus dan is het de vraag of het een verborgen gebrek is, want dan hebben ze er geen weet van gehad. Moeilijk verhaal... Maar je kan het toch overleggen met de oude eigenaar?

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 07:07

Maar wij zitten net zo dicht bij de kust als zij in zeeland denk ik. Ze zegt alleen was hier niet en daarmee lijkt het klaar.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:09

Hoe zag de staart eruit toen je de tinker kocht?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:09

Wat kreeg ze op de andere stalling te eten en wat bij jullie? Grote kans dat voer ook een rol speelt.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 07:12

Ze kreeg kuilvoer en geen biks. Ze krijgt nu voor de vitamine vitalbix. Staart was goed toen ze kwam. Daarom vind ik het zo gek

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:27

Je hebt in zeeland natuurlijk ook de scheldes waardoor en heel veel wind is. Dus die mugjes die dat veroorzaken zul je daar vast minder hebben dan in hoofddorp. Dus ik heb een sterk vermoedde dat het paard inderdaad nergens last van had daar. Wbt verborgen gebrek heb ik geen verdtand van de juridische zaken, maar lijkt me toch sterk want ze zal het daar niet gehad hebben. Neem aan dat ze ook nergens lasf van had toen je haar hebt gehaald. Eczeemers hebben daar al langer last van op andere plekken dan de kust.

Misschien een eczeemdeken aanschaffen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:30

Wat is er verder nog meer gewijzigd aan voer oid. Oude tinker hier wordt gek van de jeuk en schuurt zich kapot als hij teveel suikers binnen krijgt. Teveel voor hem is al een appel of wortel.

Als ze eerst geen biks kreeg en mogelijk veel buiten liep en nu neem ik aan maar die 4 uur per dag buiten en wel vitamine brok en wijziging in soort ruwvoer kan dat heel goed van niet schuren naar gigantisch schuren gaan

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:33

Eczeem kan zich prima uiten na verandering van stal/plaats.

Zoals Maartje al aangeeft kan het verschil in wind/lucht enz uitmaken, Zeeland is vrij open qua landschap, kans op zeelucht over je paard is daar gewoon een stuk groter dan in Hoofddorp.

Eczeem kan daarnaast getriggerd worden door het voer (meer gras, ander hooi, ander krachtvoer) en door ander stalmanagement. Rond de schemer buiten is voor een eczeempaard vaak erg lastig, misschien gingen ze op de andere stal wel eerder naar binnen of juist veel meer buiten maar andere uren?

Goed inlezen over eczeem, als de duvel een deken aanschaffen en dan voor jezelf beslissen wat je er mee wilt. Je zou de DA eens kunnen laten kijken of het op eczeem plekken lijkt als je het wilt weten.

Heb je het paard laten keuren trouwens? (gezien het rasp verhaal)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:36

O ja daar had ik overheen gelezen, dat zie je toch bij gaan kijken al. Tenminste even voelen bij de benen en je weet als snel of er mok of rasp aanwezig is.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 07:37

Ze is klinisch gekeurd idd. Ze stond daar zomers overdag buiten. Zelfde als hier. Winter daar 2 uurtjes buiten. Hier op schrale wei gezet.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 07:37

Ze had 1 plekje op been. Maar hebben sokken eraf geschoren omdat ze steeds jeukte. Bleek helemaal onder te zitten. Was niet te voelen door die dikke sokken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:41

Sokken afscheren is vaak niet eens nodig bij behandeling van rasp. Oude hier zat vol bij aankoop, dat was bekend ook. Goed behandeld en scheren was niet nodig. Een goede dierenarts had het moeten voelen. Je steekt je vingers tot de huid in de sokken en dan voel je korstjes meteen.

Maar wanneer is geschoren? Rasp kan echt in twee dagen flink verergeren van nagenoeg niets naar been helemaal vol

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:45

stress en voer verandering kan beide problemen sterk verergeren. kuil is slecht voor rasp en ook voor het schuren. kuil heft een zwaardere bvelasting voor de lever waardoor er meer afvalstoffen in het lichaam komen. idem met krachtvoer. liefst zeer arm en droog hooi in combinatie met liksteen en vitaminebrok, meer niet!

de sokken hebben trouwens een functie. die beschermen de benen tegen bactereen etc. het afscheren is geen goed idee. bij het terug groeiwen van de haren ontstaat veel jeuk. ook moet je uitkijken met verbranden van de huid. dit veroorzaakt wederom rasp/jeuk.

heeft ze ook huidplooien? zo ja, dan is de kant groot dat ze cpl heeft.

verborgen gebrek denk ik wel. helaas kan ik je daar geen raad in geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:46

Je DA kan wel zien of hij het eerder heeft gehad of niet (aan verdikking op de huid).
SME is wel een kwaal waarop je eventueel de koop kunt ontbinden. Bij tinkers is het behang erg belangrijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:51

Kuil hoeft geen probleem te zijn, oude tinker doet het er beter op en sinds hij suikervrij is geen mok rasp of schuren meer gehad.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:52

karuna schreef:
Kuil hoeft geen probleem te zijn, oude tinker doet het er beter op en sinds hij suikervrij is geen mok rasp of schuren meer gehad.

Het hoeft niet, maar bij die van mij merk ik toch echt dat ze gaan schuren als ik onverhoopt van hooi naar kuil moet

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:53

Hangt van je kwaliteit af, je hebt ook arm kuil en heel rijk hooi. Maar dat is erg offtopic.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:55

Kust Zeeland en kust Haarlemmermeer is toch wel heel anders . Kan zo maar dat die er hier wel last van heeft.
Ik begrijp dat je er van baalt.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 07:59

Ben nu even geweest en na gisterenavond niet meer geschuurd zie ik. Zou het ook stress kunnen zijn? In overleg met de dierenarts sokken geschoren ivm behandeling mijt. Niet heel kort hoor

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:03

Stress kan heel goed de oorzaak zijn. Het lichaam kan gewoon heftig reageren op alle veranderingen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:10

Zijn alleen de sokken behandeld tegen mijt of heeft hij een injectie gehad/helemaal gewassen/gedruppeld?

In theorie zouden de mijten namelijk naar boven gevlucht kunnen zijn als het er veel waren en alleen de sokken behandeld zijn. Zou de jeuk in staat kunnen verklaren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:13

Hou even in de gaten of je paardje geen kale plekken op de vacht krijgt, want dan moet je zéker de VA inschakelen. Die zal je dan namelijk een wasinstructie met sebacil geven.
Staat je paardje in de buurt van bosschage of kreupelhout? Daar zitten namelijk ook kleine, vervelende beestjes in die van alles kunnen doen bij paarden. In dat geval zou verhuizen de enige optie zijn.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 13:19

Alleen de sokken zijn behandeld met sebacil. Ik vroeg me dat ook al af idd of de mijt ook hoger kan gaan zitten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:32

Ik heb een paard bij mij op stalling staan wat van een stalling verderop kwam zo'n 10 km. In het begin dat hij op mijn stalling stond schuurde hij plots ook aan manen en staart.Eigenaresse snapte er niks van.Dus dierenarts erbij,die kon niks vinden dan maar een exceem deken op.Daarna begon het extreem te regenen dus exceem deken weer af .En op het moment schuurt hij helemaal niet meer.Dus ik denk dat een paard zeker kan gaan schuren door verandering van stalling ,eten,eden dan is het denk ik geen verborgen gebrek omdat de vorige eigenaar het niet kan weten.