Peesblessure: Hiel ophogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Peesblessure: Hiel ophogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 20:03

Mijn paard heeft helaas een blessure opgelopen aan de diepe buigpees van een voorbeen, ter hoogte van de aanhechting aan het straalbeen.
Er werd mij geadviseerd om als eerste ervoor te zorgen dat haar hiel aan het geblesseerde been een halve cm verhoogd zou worden. Zodat de tractie op de peesaanhechting zou verminderen.
Nu vroeg ik mij af in hoeverre dit vaker toegepast wordt?

Het advies was: beide voorvoeten op ijzers/schoenen en dan alleen het geblesseerde been de hiel minstens een halve cm hoger dmv een wig of iets dergelijks.
Het zou een tijdelijke maatregel zijn. Na verloop van tijd zou de voet weer geleidelijk verlaagd worden tot een normale stand.

Ik stel mij hier echter vragen bij in hoeverre die asymmetrie voor exra problemen kan zorgen?
En in hoeverre dit advies een normale gang van zaken is? (Ik weet niks over peesblessures namelijk :o )

Iemand hier informatie over of ervaring mee?

ikkebenhier

Re: Peesblessure: Hiel ophogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:17

wiggen zijn nooit een goed idee.
Misschien voor 2-3 weken in het acute stadium, maar niet langer dan dat.
Ik stel me ook vragen over het feit dat de andere voet dan niet opgehoogd wordt...
Dan staat je paard de hele tijd ongelijk.
Ik denk dat een ijzer met brede takken (zoals onion shoe) of een balkijzer een beter alternatief is.

Wiggen drukken de hiel compleet weg, en dat krijg je niet zomaar eventjes hersteld...

Mijn vorige paard had ook een peesblessure en hij is na 3 maanden boxrust en 3 maanden aan de hand stappen op ronde ijzers gezet omdat hij niet correct liep met gewone ijzers. Die ijzers zijn zeker goed geweest voor hem. Hij liep er veel comfortabeler mee. Maar dat was dus 6 maanden nadat hij het letsel had opgelopen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 20:24

We zouden het sowieso niet met ijzers doen.
Het plan was om plakschoenen te gebruiken die thv de hiel opgehoogd kunnen worden. (Wil het paard liever niet op ijzers)
Maar ik stelde mij nu vooral vragen bij die asymmetrie...

Het zou inderdaad alleen nu moeten. Max enkele maanden...

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:28

Is dit alleen een peesblessure of is dit een peesblessure naar aanleiding van andere problemen?
Als ontlasting voor de eerste periode kan dit inderdaad worden toegepast. Als er lichamelijk nog meer problemen zijn, zul je ook goed moeten bedenken of zo'n wig inderdaad dat niet verergerd. Verder gezonde paarden kunnen een (tijdelijke) wig wel verdragen. Misschien ook even aangeven bij je DA en hoefsmid dat je je wat zorgen maakt om de ongelijkheid.
Een goede hoefsmid houdt rekening met de asymmetrie van zulk beslag.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 21:16

Het is 'alleen' een peesblessure. Paard heeft verder geen problemen en is perfect gezond.

Maar welke andere problemen, dacht je anders aan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 21:27

Voor zover ik weet van mijn hoefsmid en dierenarts wordt ophogen van de hiel liefst niet gedaan, omdat de pezen dan korter en strakker worden en het probleem uiteindelijk alleen maar groter.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 21:30

Mijn paard staat ook blootsvoets en had ook een peesblessure alleen was dat de tussenpees. Ook advies van ijzer met wig gekregen om te ontlasten maar nadeel is dat na verwijderen van de wig de boel weer moet oprekken en dat kan ook weer een blessure geven. Ik heb gekozen het niet te doen ook niet op ijzers en in goed overleg met mijn bekapper de stand van de hoef iets (heel weinig) aangepast. Maar dat is mijn keuze geweest. Blessure laten behandelen met de laser en paard regelmatig laten masseren om ervoor te zorgen dat hij zich niet in zijn lijf ging vastzetten en ging compenseren op de een of andere manier. En verder me keurig gehouden aan het wandel schema gehouden maar paard heeft niet op stal gestaan maar in kleine paddock.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 21:43

Wij hebben het doen wel gedaan maar idd met 6-8weken lagere wou en zo in meer of 3 na normale stand weer

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 21:47

Luckystory schreef:
Het is 'alleen' een peesblessure. Paard heeft verder geen problemen en is perfect gezond.

Maar welke andere problemen, dacht je anders aan?

Ken een paard waarbij ook het sesambeentje "lelijk" was en daardoor was de peesblessure een gevolg van. Ophogen zou alleen tijdrekken zijn geworden. Ook een paard met bv artrose zou ik niet verhogen omdat de gewrichten zelf al aangetast zijn. Daar denk ik dus aan bij andere problemen.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 21:56

Ik heb een paard met ongelijke hoeven voor met dezelfde peesblessure in het been met het steile voetje. Een grote scheur in de diepe buiger vlak boven het straalbeen. Haar straalbeen was wel van goede kwaliteit en er zat verder geen artrose oid. Wel vocht in het gewricht door de ontsteking en dat is ingespoten met een ontstekingsremmer. Ik ben mij gaan verdiepen in de werking van de hoef en tot de conclusie gekomen dat m.i. een verhoging van de hielen juist het verkeerde gebruik van de voet zou blijven stimuleren en juist erger zou maken. Ze gaan dan meer op de voorkant van de voet lopen (toonlanden) en dat belast de pees en gewrichten ook weer meer. Ook maak je m.i. de pees korter bij een verhoging tijdens het genezingsproces en is het daarna nog moeilijker om de verhoging weer weg te halen. Ik heb juist de ijzers eraf gehaald en haar zo laten bekappen dat ze haar voet weer goed is gaan gebruiken. De hielen zijn langzaam aan verlaagd en haar pees is nu genezen. Het heeft een jaar geduurd waarin we heel veel op het harde met haar hebben gelopen, alleen in de acute onstekingsfase heeft ze boxrust gehad met kleine stukjes lopen. Nu zijn we langzaam aan het opbouwen, ze blijft goed lopen en haar voet op de juiste manier gebruiken.

Door haar ongelijke voeten heeft ze een schouder die hoger staat bij het steile voetje. Hierdoor loopt ze altijd moeilijker en scheef. Ook had ze vaker last van haar schouder door die ongelijke voeten. Nu ze haar voeten weer beter gebruikt (hiellanding) worden haar schouders ook weer gelijker en heeft ze er minder last van.

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 21:59

Mijn paard is net genezen van dezelfde peesblessure en mij hebben ze het afgeraden in Bodegraven.. Na 3 weken volledige boxrust daarna 6weken stappen toen 6 weken 5minuten draven per dag is het vorige week helemaal weer goedgekeurd en mogen we weer aan de slag...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 23:14

Mijn paard is een jong (5 jaar) ongetraind paard. Ze heeft momenteel geen hoefijzers ofzo en ze loopt alleen maar op de wei...
Röntgenfoto's waren ok. Dus zeker ook geen problemen zoals artrose etc... Uiteraard zit er nu wel ontsteking rond die peesaanhechting. Maar dat is waarschijnlijk wel 'normaal' bij een dergelijke blessure?

Ze staat niet op stal trouwens. Loopt nog steeds gewoon op de wei.
Geen idee of dat kwaad kan? Er is mij niet gezegd dat dat niet meer zou mogen...
Momenteel is ze wel zo ernstig kreupel dat ze minimaal beweegt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:22

Geen ophogingen onder de hiel, geen ijzers, gewoon in de wei laten. Of in ieder geval je paard de ruimte geven, zodat het dier zelf kan kiezen of het wil bewegen.
Dat wil dus ook wel zeggen, dat ze met andere paarden kan, die vriendelijk zijn voor haar. Je begrijpt dat ze niet opgejaagd moet worden in het land. Zorg dat ze wel bij water kan, als ze minimaal beweegt. Ze hoeft zich dan niet te forceren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:55

Luckystory schreef:
Mijn paard is een jong (5 jaar) ongetraind paard. Ze heeft momenteel geen hoefijzers ofzo en ze loopt alleen maar op de wei...
Röntgenfoto's waren ok. Dus zeker ook geen problemen zoals artrose etc... Uiteraard zit er nu wel ontsteking rond die peesaanhechting. Maar dat is waarschijnlijk wel 'normaal' bij een dergelijke blessure?

Ze staat niet op stal trouwens. Loopt nog steeds gewoon op de wei.
Geen idee of dat kwaad kan? Er is mij niet gezegd dat dat niet meer zou mogen...
Momenteel is ze wel zo ernstig kreupel dat ze minimaal beweegt.

Wei heeft ze meer ruimte om te draaien, wel liefst draadje er tussen of met rustig dier dat voor haar opzij gaat, zodat ze niet gedwongen wordt om dat been extra te belasten door er kort op te moeten draaien bv omdat ze opzij moet voor ander paard.

Maffieioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:27

Mijn merrie van 22 jaar heeft 3 maand geleden ook een peesblessure opgelopen aan de diepe buiger alleen was dit bovenin. Mijn dierenarts gaf mij direct als advies verander niets aan de stand van de hoeven, laat ze zo staan en ga stappen nu ben ik er onlangs weer op gestapt en gaat het super met haar been. Mijn advies is dus niets doen aan de stand van de hoeven om het been te onlusten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:54

Een tijdje terug heb ik daar een wetenschappelijk onderzoek over doorgeploegd. Hier begrijpelijk gemaakt. Helemaal onderaan het document mijn commentaar en visie op hielen ophogen:

http://docdro.id/5TBAYvR

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:18

De diepe buiger heeft toch geen aanhechting aan het straalbeen maar aan het hoefbeen, hij loopt gewoon over het straalbeen? Waar zit dan de blessure?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:24

ja nu jij dat zegt...

wij hebben helaas pas een paard in laten slapen met aan beide benen schade aan de aanhechtingen van de diepe buiger aan het hoefbeen...
die blessure bleek er al langer te zitten, maar ik begreep wel van mijn dierenarts dat de prognose van schade op die plek vrij slecht is, zeker als het er al langer zit.

jins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:47

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:30

jins schreef:
Om dit wat te kunnen visualiseren verwijs ik je door naar deze site:
http://www.werkmanhorseshoes.com/nl/academy/

Groetjes van een hoefsmid in opleiding ;)

Wat wil je visualiseren? Deze filmpjes gaan allemaal over hoefijzers?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:44

zelf weinig ervaring met peesblessures (alleen klein scheurtje in de diepe buiger).

Maar effe logisch nadenken zegt mij, dat de hiel verhogen acuut verlichting kan geven, maar weinig effect heeft op zachter bodem (kans is groter dat de hiel gewoon dieper in het zand zakt, zeker met ijzers tov een volle zool). Maar dat je de pees gaat verkorten (denk aan zelf op hoge hakken lopen) en je meer kans loopt op overbelasting als je ze terug "plat" zet. Dus zowel voor- als nadelen en je zal moeten afwegen wat je voorkeur krijgt en/of hoeveel tijd je wil uit besteden om ze terug "recht" te krijgen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 14:11

Delphi2 schreef:
De diepe buiger heeft toch geen aanhechting aan het straalbeen maar aan het hoefbeen, hij loopt gewoon over het straalbeen? Waar zit dan de blessure?

Ja, je hebt gelijk. Het staat er heel krom. :+
De pees was sowieso beschadigd thv de aanhechting (op het hoefbeen dus)
Dat is het eerste wat de DA zei toen hij die echo maakte. En daarna is hij al de rest ook gaan bekijken en thv het straalbeen was het ook niet zo best, meende ik begrepen te hebben.
Maar heel duidelijk vond ik het niet, wat hij zei. (Was voor hem waarschijnlijk ook niet zo duidelijk want hij wilde volgende keer nog apart de slijmbeurs gaan uitverdoven om te kunnen inschatten in hoeverre ze daar ook pijn aan heeft.)

Hij zei alleszins dat dit een typische blessure was, die men vroeger als "klinische HKO" zou afgedaan hebben. Als men dat niet via echo of mri in beeld zou brengen. (Want op RX zie je het uiteraard niet)
Maar dat het dan eigenlijk toch echt een paard met een peesblessure is. Dus qua diagnose redelijk lastig blijkbaar en qua behandeling ook. :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:39

Klinkt ong. hetzelfde als wat die van ons had aan beide voorbenen.
Leek klinisch typisch HKO,maar foto's waren allemaal goed.
We hebben het toen een paar weken geprobeerd met pijnstilling en aangepast beslag (eerst zolen met siliconen en daarna eggbar).
Bij geen verbetering zijn we terug gegaan voor een echo en daarop was te zien dat de peesaanhechtingen aan het hoefgewricht echt stuk waren... -O-
Volgens onze dierenarts is behandeling in dat gebied heel lastig omdat je in de hoef zit en dus niet kunt shockwaven en dat soort dingen.

Ik hoop dat jouw knappe merrie nog heel goed gaat herstellen, heel veel sterkte en succes!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:50

Hier de zelfde blessure, mijn paard heeft wigjes. Daarmee ontlas je die pees wat. Mijn paard loopt er beter mee.

Heel lang box rust gehad en alleen gestapt aan de hand. Later apart op een klein stuk. Dat vanaf oktober. Nu 24/7 in de wei. Stap is nu goed maar draf nog net niet helemaal.

Reken maar dat je er zeker wel een dik jaar zoet mee bent, helaas. Het is echt een rot plek.

Mocht je nog wat willen vragen hoor ik het wel.

Sterkte er mee!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 15:54

Mmm Nouvel, ik weet niet of haar hoefgewricht er voor iets tussenzit eigenlijk. (Leek ok op echo en gewricht was daarvoor al geïnfiltreerd als 'gok' omdat we lang niet geweten hebben wat haar mankeerde. Het had ook geen effect)
Ook al de rest van banden en ligamenten was ok, geloof ik.
Ik meende begrepen te hebben dat het echt alleen haar diepe buiger was. (En door de ontsteking ook wat botreactie en mogelijk slijmbeurs)
Dus ik weet niet of dat hetzelfde is?

Maar de prognose is voor mijn paard inderdaad ook niet zo schitterend. Dat is wel waar. :o
Lastige plek en geneest naar verluid 'moeilijk'.
Daarom ook het voorstel van de DA om haar met prp te gaan behandelen...
Hij zei wel dat ik binnen dit en 3 maanden zou moeten weten, wat het gaat worden en of ze nog als rijpaard bruikbaar gaat zijn.
Het zou binnen enkele maanden echt beter moeten zijn. En als dat niet was, kon ik daar wel conclusie uit trekken.