veulen van 2 mnd van moeders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pliennxx

veulen van 2 mnd van moeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 23:29

Beste bokkers

Ik zit hier al een hele lange tijd mee,
Ik heb een veulen gekocht, aangezien ze na 2 maanden ( geboortedatum 05-05-2016 ) nu al van moeders af is..

Hoe nu verder?! Ik lig hier echt wakker van? Moet ik met melk bijvoeren? Ze eet veulenbrok/korrel en gras en ruwvoer. Drinkt ook water

Helaas kan ik geen contact krijgen met de eigenaar van de merrie. Met andere woorden dat kleine prul staat er alleen voor.

Hoe nu verder?! Op dit moment weet ik het echt niet meer..
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen met tips!

Palmera

Re: veulen van 2 mnd van moeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:32

Maar... Waarom? Waarom nu al van de moeder af en bij jou? Kon dit niet nog een paar maanden wachten?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:33

Licht je dierenarts en en stel samen met hem een plan van aanpak op.Eventueel aanmelden bij de veulencentrale weet niet zeker of dit nog kan.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 23:34

Palmera schreef:
Maar... Waarom? Waarom nu al van de moeder af en bij jou? Kon dit niet nog een paar maanden wachten?

Veulen net 1 dag gekocht ivm dat ze op dit moment niemand heeft, letterlijk

En de vraag " waarom" stel ik mezelf ook maar al te vaak..

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 23:36

alice0cullen schreef:
Licht je dierenarts en en stel samen met hem een plan van aanpak op.Eventueel aanmelden bij de veulencentrale weet niet zeker of dit nog kan.

Dierenarts komt morgenvroeg,

Veulen centrale al geprobeert.. Ze is nu 2 maanden minimaal en is dus te oud voor een pleegmerrie volgens hun..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:36

Pleeg"mama" zoeken, hoeft niet meteen voor de melk, maar wel voor de sociale ontwikkeling. Dit kan ook een ruin zijn.

Ik ben ook benieuwd naar de rest van het verhaal, want als er al jong afgespeend wordt, is dat 3 maanden/100 dagen. Niet 2 zoals hier, dan moet er bijna wel iets met veulen of merrie mis zijn.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:39

Weet je ook niet iemand in de buurt die eventueel een soort pleegouder heeft, hier kan je dierenarts misschien ook mee helpen.

Ze zeggen dat een grote knuffel bij een jong veulen goed helpt.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 23:39

tamary schreef:
Pleeg"mama" zoeken, hoeft niet meteen voor de melk, maar wel voor de sociale ontwikkeling. Dit kan ook een ruin zijn.

Ik ben ook benieuwd naar de rest van het verhaal, want als er al jong afgespeend wordt, is dat 3 maanden/100 dagen. Niet 2 zoals hier, dan moet er bijna wel iets met veulen of merrie mis zijn.

Ik ben van mening, dat je een veulen minimaal 4 mnd bij moeders houdt,

Ik krijg geen contact met de eigenaar van de merrie..

Ik ben ook van mening dat er wat moet zijn ivm het vroegen afspelen... maar wat.. God mag het weten,

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:40

Net gekocht, maar je zit al een hele lange tijd met het probleem?
Dat snap ik even niet...

Hoe is het veulen bij jou gekomen dan?
Ken je de merrie?
De eigenaar?

Schandalig dit, je zou zo'n eigenaar toch -:(-

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 23:41

alice0cullen schreef:
Weet je ook niet iemand in de buurt die eventueel een soort pleegouder heeft, hier kan je dierenarts misschien ook mee helpen.

Ze zeggen dat een grote knuffel bij een jong veulen goed helpt.

Een grote knuffel ja?

Ik heb sowieso een weiland met stal gevonden met jonge dan wel oudere paarden,

Leeftijd 1 tot 25 jaar, staan in kuddes van 6. Gemixt qua leeftijd.

Zit me alleen af te vragen of ik nog extra melk moet geven...

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 23:43

Shirley schreef:
Net gekocht, maar je zit al een hele lange tijd met het probleem?
Dat snap ik even niet...

Hoe is het veulen bij jou gekomen dan?
Ken je de merrie?
De eigenaar?

Schandalig dit, je zou zo'n eigenaar toch -:(-

Ken idd de eigenaar en de merrie, tot op heden is de merrie gezond mits er ineens iets veranderd is

Veulen was eerst bij de moeder weg nadat ik het kocht.

Ik hoorde dat ze nu te koop stond en ik heb het toen gekocht.
moeder was toen al weg bij het veulen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:44

Heb je ook geen voor geschiedenis van de merrie of de eigenaar. Hoe is het veulentje uiteindelijk bij jou aanbeland als ik vragen mag.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:47

Pliennxx schreef:
Palmera schreef:

Veulen net 1 dag gekocht ivm dat ze op dit moment niemand heeft, letterlijk

En de vraag " waarom" stel ik mezelf ook maar al te vaak..

Oké. Met voer/melk e.d kan ik je niet helpen. Laat dat in godsnaam aan een DA over.
Heb/ken je niet een moederlijke en zeer zorgzame merrie waar het veulen bij kan staan? Ze bestaan, die merries die moederen over alle veulens. En het meest verstandige is zo'n merrie te zoeken.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 23:48

alice0cullen schreef:
Heb je ook geen voor geschiedenis van de merrie of de eigenaar. Hoe is het veulentje uiteindelijk bij jou aanbeland als ik vragen mag.

Het is een merrie van 5 jaar, prachtige merrie, heeft altijd veulens gehad. Toen ze 3 was heeft de eigenaar haar eerste veulen mee gefokt. Veulens bleven ook erg kort bij moeder.

Via via hoorde ik dat ze te koop stond. Hier in de buurt stond ze bij iemand, had haar dezelfde dag bij moeders weg gehaald.

Ze is op dit moment erg gestrest, eet niet tit nauwelijks veulen korrel.
Drinkt wel veel. Op dit moment ook veel stressmest

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:49

Pliennxx schreef:
alice0cullen schreef:

Het is een merrie van 5 jaar, prachtige merrie, heeft altijd veulens gehad. Toen ze 3 was heeft de eigenaar haar eerste veulen mee gefokt. Veulens bleven ook erg kort bij moeder.

Via via hoorde ik dat ze te koop stond. Hier in de buurt stond ze bij iemand, had haar dezelfde dag bij moeders weg gehaald.

Waarom laat je niet nu een DA komen? Kost geld, maar als het beestje niet eet en zo gestressed is...

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:51

Ik vraag me af hoe je er dan mee akkooord gegaan bent dat dit veulen dan nu al bij jou is ipv bij zijn mama

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:52

Even in je berichten gespiekt.. Maar is dit het veulen van je bijrijdpaard?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:52

Het is het veulen van je bijrijdpaard, toch?

Bel die mensen en herenig moeder en kind!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:54

Wat een naar verhaal. Ik hoop dat de eigenaar van de merrie geen cent voor dat veulen heeft gehad.. dit is gewoon mishandeling aks je mij vraagt..

Overleg ff met je DA maar ik denk zeker dat je melk moet bijgeven. Een veulen heeft zeer veel eiwitten nodig om sterk te worden (anders veel grotere kans op ocd etc). Een veulenmaag heeft niet genoeg capaciteit om uit gras en brok genoeg binnen te krijgen. Kan minder opnemen dan nodig is, al zou je onbeperkt voeren. Met melk lukt dat wel.
Zet het veulen in ieder geval in zeer eiwitrijk gras en daarnaast lijkt mij kunstmelk zeker nodig.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:55

Hoe staat ze nu, kan ze andere paarden zien en aanraken? Een dierenarts kan weinig aan die stress doen, maar ik zou haar zeker helemaal laten checken.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 23:55

Palmera schreef:
Waarom laat je niet nu een DA komen? Kost geld, maar als het beestje niet eet en zo gestressed is...

Als je goed gelezen hebt in de verdere berichten, dan staat er dat de dierenarts er morgenvroeg er sowieso is ;)

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 23:57

Anoeska27 schreef:
Hoe staat ze nu, kan ze andere paarden zien en aanraken? Een dierenarts kan weinig aan die stress doen, maar ik zou haar zeker helemaal laten checken.

Op dit moment staat ze in een zeer grote stal met een shetje (merrie) van 4 jaar.

2 gaan goed samen op dit moment.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:57

Pliennxx schreef:
Palmera schreef:

Als je goed gelezen hebt in de verdere berichten, dan staat er dat de dierenarts er morgenvroeg er sowieso is ;)

Dat heb ik inderdaad gelezen.
Maar gezien het feit dat het beestje niet eet, gestressed is en jij niet weet wat je ermee aan moet, zou ík die DA inmiddels al ernaast hebben staan. ;)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:58

Is er geen mogelijkheid om de vorige eigenaar te contacteren en met aller ernst te melden dat moeder en kind weer bij elkaar kunnen. Vind het mooi dat je zo zorgen maakt maar een veulen zo vroeg van de moeder gaat grenst echt wel aan dierenmishandeling.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:58

Pliennxx schreef:
alice0cullen schreef:

Staat dus flink honger te lijden nu... drinkt water ipv melk. En kan niet eten van de stress. Terwijl een veulen van die leeftijd gewoon 20 liter melk hoort binnen te krijgen, boordevol eiwitten.
Ik vind dit echt dierenmishandeling, sorry.

En dan heb ik het nog niet eens over wat een veulen sociaal van zn moeder meekrijgt.