Pony aan een ketting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is het dierenmishandeling om een pony aan een ketting te zetten?

Ja
15 (15%)
Nee
23 (23%)
Ligt aan de rest van de omstandigheden
53 (54%)
Voor een korte periode kan het wel
7 (7%)

Totaal aantal stemmen: 98

Sure_lee

Pony aan een ketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 08:52

Hoi,

Bij mij in de buurt staat een pony aan een ketting. Dit is nu al een paar weken zo. De mensen wonen er net en de omheining is nog niet klaar. Het is een minishet en de ketting is denk ik 10 meter lang. Hij staat alleen, heeft wel drinken. Het stukje is al helemal kaalgegeten. En als je langs komt met een paard dan gaat hij helemaal door het dolle heen.

Vinden jullie dat dit kan of is dit mishandeling?
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 06-07-16 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Pony aan een ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:55

En wie weet toevallig hoe dat de regelgeving hierover precies werkt? Want 144 vind het duidelijk geen probleem...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:56

Een shet aan een stek laten grazen an sich zie ik niet zo'n probleem in. In combinatie met de rest van je verhaal (alleen, gras op) wel.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:56

Dat is mishandeling!
Een pony/paard hoort niet alleen te staan. En dag in dag uit aan een ketting staan is puur kwelling -O-

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:57

Mishandeling vind ik het niet, maar echt ideaal natuurlijk ook niet.
Hopelijk als de omheining klaar is, dat de pony en een stukje land kan en hopelijk met een maatje er bij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:00

Geen schuilmogelijkheid?
Geen kameraad?
Geen bewegingsvrijheid?
Amper eten?

Klinkt niet als een ideale situatie voor het arme beestje -O-

Heb je de mensen er zelf al eens op aangesproken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:05

Nee absoluut niet. 10 meter vind ik redelijk veel en pony heeft dus redelijk wat bewegingsvrijheid. Schuilmogelijkheid is meer voor de mensen dan de paarden. Daarnaast is het in dot geval ook tijdelijk. Wbt weinig gras zie ik ook niet meteen als probleem. Misschien is et beestje te dik pf bevangen (of beidde) of krijgt hij wel op andere momenten eten.

Het alleen staan vind ik wel minder. Geen dierenmishandeling. Vaak onwetenheid.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:06

Ik heb vorig jaar ook aan de bel getrokken voor een shetje alleen. Op een postzegeltje gras, nou ja gras, was helemaal kaal en onder de stront. Maar water en wei was voor 144 geen rede om op pad te gaan.
Pony alleen vind ik al diep triest. Neem daar de omstandigheden in mee....en ja, dat is dierenmishandeling.
Mijn mini mag een uurtje per dag op het gras, gelukkig blijft hij achter het lint maar anders zou ik hem voor een uurtje rustig aan een ketting doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:08

Ik vind een ijzeren ketting van 10 meter aan het hoofd van een mini pony (ding is nog kleiner dan een shetlander) toch echt mishandeling...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:10

Nee ik vind het geen mishandeling. Je zit niet de hele dag erbij dus misschien halen ze hem naar binnen met noodweer of voeren ze bij. If het een terrorshet die niet bij anderen kan of hij heeft een besmettelijke ziekte en is hij tijdelujk uit de groep gehaald.Mensen moeten misschien niet zo snel veroordelen. Als je je het lot van dit dier werkelijk belangrijk vind dan bel je even aan en vraagt even na naar het hoe en waarom. Maar dan nog geldt als een dier gewoon voldoende voedsel en water krijgt het niet als mishandeling gezien wordt en de mensen het dus volgens de wet aan een ketting mogen houden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 09:12

Shirley schreef:
Geen schuilmogelijkheid?
Geen kameraad?
Geen bewegingsvrijheid?
Amper eten?

Klinkt niet als een ideale situatie voor het arme beestje -O-

Heb je de mensen er zelf al eens op aangesproken?

Er stond eerst een ander pony alleen. Ik heb toen niet gezien of hij wel of niet aan een ketting stond.
Ik heb toen gevraagd of er nog een vriendje bij kwam. Ze gaven toen aan dat ze nog wel schaapjes enzo wilden nemen. Ik heb toen gezegd dat een pony een soortgenootje nodig heeft. Ze zeiden daarop dat ze de pony dan wel konden ruilen voor een merrie met veulen... maar volgens mij is alleen het veulen gekomen... (ik kan van een afstandje niet goed beoordelen of het nu een hele jonge pony is of gewoon een klein ding..) En later zag ik dus die ketting. Heb ze niet meer gesproken. Volgende week zie ik ze waarschijnlijk weer.
Maar was even benieuwd of ik de enige ben die dit niet vind kunnen.
Zoals ohjajoh al aangeeft... 114 zegt dat hij er prima bij staat...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:15

Mijn eerste pony is ook jaren zo gehouden op aanraden van de dierenarts, of ze was hoefbevangen of ze had koliek en ze ontsnapte altijd uit de wijde om nog meer te kunnen eten en als je naast een spoorlijn en drukke weg woont is dat levensgevaarlijk.

Er zijn wat van die ach het is een schande mensen geweest bij mijn ouders ja zelfs de dieren bescherming en ze kunnen er niets aan doen als het om aantoonbaar welzijn van het dier gaat!!!!!

Daisy is op 32 jarige leeftijd overleden in haar slaap dus tja zo slecht heeft ze het bij ons niet gehad!

En ik kan je begrijpen ,maar ik kan er ook boos om worden je weet niet waarom het dier dus zo gehouden wordt en begint meteen maar een poll op bokt.
spreek de mensen in persoon aan en vraag naar de redenen want er zal vast een goede reden voor zijn want een pony in een weide is gewoon eenvoudiger.

Al valt nu heel bokt over me heen: hoe je kijkt bepaalt wat je ziet! ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:16

Volgens mij mag het voor even wel maar niet 24/7. Zou de nVWA eens bellen en vragen naar veehouderij, die hebben de wetgeving voor handen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:19

chanicha schreef:
Volgens mij mag het voor even wel maar niet 24/7. Zou de nVWA eens bellen en vragen naar veehouderij, die hebben de wetgeving voor handen.

nvwa is voor bedrijven, voor zover ik begrepen heb gaat dit niet om een veehouderij, dus zal ts de dierenbescherming moeten inlichten. dat is dus 144...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:20

Ze kan gewoon bellen hoor en anders de LID.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 09:25

De reacties van mensen die boos worden omdat ik dit topic open snap ik echt niet....
Ik vraag toch gewoon om meningen? Ik veroordeel niemand. Ik heb er een mening over en ben benieuwd naar andere meningen van mensen.
Daar is bokt in mijn ogen een uitstekend medium voor.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:29

Bedoel je mij? Ik bedoel het niet boos hoor!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:31

Eirikur schreef:
Een shet aan een stek laten grazen an sich zie ik niet zo'n probleem in. In combinatie met de rest van je verhaal (alleen, gras op) wel.

Dit.
Hier de shet ook een paar uurtjes per dag aan de ketting, kan prima. Met water, eten, schuilmogelijkheid, en contact met andere paarden.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:33

Op de zorgboerderij waar ik stage liep hadden we een shet die steeds uitbrak, hoe creatief we ook waren met de omheining. Die heeft ook een tijd aan een hele lange ketting gewoon vastgestaan in de wei. Ik vond dat geen dierenmishandeling want hij had maatjes en kon gewoon eten. Wel vond ik het redelijk gevaarlijk omdat hij regelmatig verstrikt raakte in de lijn.

Het verhaal zoals jij het vertelt vind ik op verwaarlozing duiden, ik zou inderdaad even met 144 bellen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 09:39

piezze schreef:
Bedoel je mij? Ik bedoel het niet boos hoor!

Deels. Jij had het over mensen veroordelen. Maar Kwita kan er boos om worden. Vandaar mijn reactie.

Voor de duidelijkheid, 114 vindt dat hij er goed bij staat. Ik heb ze zelf niet gebeld. Maar een vriendin die vroeg of ze 114 mocht bellen. We liepen namelijk samen langs te pony toen we met mijn paarden gingen wandelen. Wij deelden dus dezelfde mening en 114 had een andere mening... dus was ik benieuwd wat bokt ervan vond.
Niks mis mee toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:44

Tja, kan ook zijn dat de shet bevangen is.
Gewoon eens gaan praten.

Ik heb ook wel eens de dierenbescherming aan de deur gehad omdat mijn pony op een kaal stuk stond voor een x aantal uur per dag. Die mensen weten niet dat ik dat juist doe omdat ik het beste met haar voor heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:46

Het gras om de platgetrapte cirkel heen, staat net zo hoog als de pony zelf. Dus van bevangenheid lijkt mij geen sprake.
Tenminste ik hoop toch oprecht van niet, want mijn 40+ pennyhart zou dat dus nog veel wreder vinden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:48

Ik mag dus ook mijn menig geven en dat doe ik dus,
maar wie zegt dat jou situatie schets objectief is?

Het kan ook ontzettend kwetsend zijn voor mensen die echt het beste voorhebben met deze pony en dat er dan over mishandeling en dierenbescherming wordt gesproken.
En dat is wat dus mij stoort dat iedereen daar over wilt oordelen en ze te veroordelen zonder de echte situatie te kennen dus het 2 kanten van het verhaal!
zelf weet ik hoe kwetsend dat kan zijn dus ja het ontstemt me!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:49

Ik had mijn 2 schetjes ook aan een longeerlijn staan, ze kregen morgens water, middags en avonds. Een beetje hooi erbij, of grasstrook:)

Mest weg gehaald. En iedere dag beweging (longeren, mennen) en ik heb ze iedere dag los gelaten in bak.

Dit was een tijdelijke oplossing, ik had geen weideafrasting voor hun. Dit 2 maaanden lang.

Daarna nooit weer vast gestaan.

Een vriendje moeten ze hebben, maar direct mishandeling vind ikhet niet.

Vraag de mensen maar of de pony een weide en maatje krijgt.
Misschien kun je haar verzorgen?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 10:03

kwita schreef:
Ik mag dus ook mijn menig geven en dat doe ik dus,
maar wie zegt dat jou situatie schets objectief is?

Het kan ook ontzettend kwetsend zijn voor mensen die echt het beste voorhebben met deze pony en dat er dan over mishandeling en dierenbescherming wordt gesproken.
En dat is wat dus mij stoort dat iedereen daar over wilt oordelen en ze te veroordelen zonder de echte situatie te kennen dus het 2 kanten van het verhaal!
zelf weet ik hoe kwetsend dat kan zijn dus ja het ontstemt me!

Mijn situatieschets is gebaseerd op feiten. Ik heb daar nergens iets in gezet wat wel of niet objectief kan zijn. Bewust niet. Dus invulling van wel of niet hoefbevangen of andere medische oorzaken weet ik niet en schijf ik ook niet.