Advies gevraagd paard met atrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisannelwd20

Advies gevraagd paard met atrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 07:26

Ik zpu graag wat advies willen over een paard. Ik heb een paard geleast onder een bepaalde constructie. De eigenaren hebben een paard voor mij gekocht en ik kon die voor een X bedrag per maand leasen. Ik was ermee bekend dat het paard afgekeurd was voor de sport. Het paard was nog wel goed voor recreatief rijden. Doordat het paard ook flinke gedragsproblemen had en mij meerdere malen heeft gebeten ben ik er per juni mee gestopt. Nu hoorde ik gisteren dat ze opnieuw klinisch gekeurd is + eerdere foto's opnieuw zijn bekeken (van januari 2015) en de dierenarts is geschrokken van haar toestand. De dierenarts geeft aan dat ze pijn heeft met rijden. Ook recreatief rijden is pijnlijk voor haar. De eigenaar wil haar weer de handel in doen met de mededeling dat ze kreupel is. Zelf vind ik dit een naar idee. Het is een mooi paard
Ik denk dat ze dan kapot gereden wordt of ergens in Europa bij de slacht beland na lang transport. Ik zit te denken aan 2 opties waar ik graag advies voor wil.
Ik kan haar overnemen voor 500 euro(volgens eigenaar de slachtprijs ) ik zit er aan te denken om haar zelf naar de slacht te brengen zodat ik zeker weet dat ze niet in de handel beland of ik kan haar nog aanbieden als weidemaatje maar ik vraag me af wie daar op zit te wachten. Wat zouden jullie doen/adviseren? Ik hoor het graag

ponyparadijs

Re: Advies gevraagd paard met atrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:29

Als de dierenarts geschrokken is van haar toestand dan kan er maar 1 ding gebeuren
Dit paard moet uit zijn lijden verlost worden
Dus dan zou uit jou verhaal alleen de optie dat jij het paard koopt en naar de slager brengt mogelijk zijn

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:32

Als dat je twee opties zijn zou ik het paard ook naar de slager brengen.
Als een paard begint te bijten en gedragsproblemen vertoond geeft het duidelijk aan echt pijn te hebben. Laat het dier gaan.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:35

Als je haar naar de slacht brengt moet je er wel vanuit gaan dat je verlies gaat draaien. 500 euro ga je er zeer waarschijnlijk niet voor krijgen (is ze überhaupt geschikt voor consumptie? Anders moet je ervoor betalen om te laten slachten ).
Wegdoen als weidemaatje raad ik af, je hoort veel ellende over paarden die toch weer bereden worden en doorverkocht worden zonder verhaal over de mankementen.

Wel erg mooi dat jij de verantwoordelijkheid op je wil nemen nu de eigenaar dat niet doet. Dat siert je!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:44

Dapper ts.
Ik heb dichtbij een weidemaatje actie meegemaakt en deze stond binnen twee weken als M2 paard op marktplaats.
Beest was afgekeurd en was niet meer geschikt voor enig werk onder het zadel en kon nog geen B proef lopen.
Uiteindelijk kwam hij via omwegen bij een handelaar terecht die de fokker/verkoper belde met de vraag of hij meer wist over dit paard.
Fokker wist dat en heeft gezegd wat er mis was, ik hoop echt dat die handelaar hem de kogel heeft laten geven.
Dit verdiende dit paard niet, jong, mooi, talentvol maar gewoon echt stuk en daardoor een erg makkelijke prooi voor foute mensen.

Als je in de positie bent om haar te kopen en er een eind aan te laten maken vind ik je oprecht ontzettend stoer.
Ga er inderdaad wel van uit dat je je geld er niet uit haalt..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 06-07-16 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisannelwd20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 07:45

Dat denk ik ook. Achteraf is haar gedrag erg goed te verklaren. Ik vermoed dat ze beet uit pijn en uit angst. Ik weet dat ik er geld op toe moet leggen. Het is een merrie van ongeveer 160 cm. Ik hoop dat ik er nog misschien wat voor kan krijgen en dat ik er dan misschien zo'n 300 euro op toe moet leggen.

Ze heeft de laatste jaren geen medicatie oid gehad dus ik ga er vanuit dat ze geschikt is voor consumptie.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:50

Weidemaatje zou ik nevernooit doen. Komt alleen maar ellende voor het paard van. Meest diervriendelijke is idd het paard overnemen en zelf laten schieten. Dat gaat snel en pijnloos. Als er aantekeningen zijn van medicatiegebruik zal het dier niet voor menselijke consumptie mogen, alleen voor dieren en zal je er geen 500 euro voor krijgen. Als het je iets waard is, zou ik dit dier echt uit zijn lijden verlossen. Super dat je je zo opsteld voor dit dier, zouden meer mensen moeten doen in plaats van maar blijven leuren en proberen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:50

In het paspoort kun je dat mogelijk vinden.
Als een paard ooit buut gehad heeft is het gelijk klaar voor consumptie.
Soms zijn ze ook afgetekend in het paspoort dat ze niet geslacht mogen worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:52

WoW TS jij hebt echt het hart op de goede plaats! Als het je lukt geef je je bankrekening nr maar, ik stort 25 euro.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:55

1) Praat zelf met de dierenarts. Artrose kan pijnlijk zijn, oma heeft het zelf al een jaar of dertig :') en de remedie is bewegen. Lange buitenritten op bosgrond oid zijn uitstekend.
Bij artrose is wel sprake van beginpijn. Dat houd je, maar met consekwent bewegen houd je dit klein.
De relatie tussen 'wat je ziet op foto's' en de ervaren pijn is onduidelijk, dwz minieme afwijkingen kunnen veel pijn geven - soms is er bij heftige foto's nul pijn.
Af laten maken vanwege artrose lijkt mij dus niet nodig.
....mogelijk heeft de DA nog weer iets anders gezien?

2) Gedragsproblemen kunnen nog van alles zijn. Dat kan pijn zijn, maar het hoeft niet.

3) Haar voor 500 euro overnemen lijkt me idd de slachtprijs, jij bent dan vrij om in haar belang te handelen.
Of dat goed paardenhouders beleid is vanwege artrose, iemand zoeken die een weidemaatje wil of idd haar zelf naar de slager brengen - dat staat nog te bezien.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:58

moonfish13 schreef:
In het paspoort kun je dat mogelijk vinden.
Als een paard ooit buut gehad heeft is het gelijk klaar voor consumptie.
Soms zijn ze ook afgetekend in het paspoort dat ze niet geslacht mogen worden.

Vee-artsen zijn er redelijk laks in. Ik had onze vorige merrie in laten spuiten wegens spat, dit stond echter negens in het paspoort vermeld. Het paard waar TS het over heeft, zal misschien ook vanwege de artrose ook ingespoten zijn geweest? Wij hebben zelf in Nijkerk (enige die van mij mijn paard mag verlossen overigens) aan laten geven dat het paard wel ingespoten was geweest en daarom niet voor consumptie mocht.

Lisannelwd20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 08:02

Het paard loopt op zowel harde als zachte ondergrond helaas onregelmatig. Ze was gisteren na de buigproef erg kreupel. Het is een paard met veel bloed en zal niet genoegen nemen met rustig stappen Het sterkt mij enorm dat jullie denken dat de slacht een goede keuze is. Ik heb mijn keuze wel gemaakt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:05

Heel veel sterkte, wat het zijn geen makkelijke keuzes!

Lisannelwd20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 08:09

Ze zal zeker naar nijkerk gaan. Hoor daar goede verhalen over.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:21

Janneke2 schreef:
1) Praat zelf met de dierenarts. Artrose kan pijnlijk zijn, oma heeft het zelf al een jaar of dertig :') en de remedie is bewegen. Lange buitenritten op bosgrond oid zijn uitstekend.
Bij artrose is wel sprake van beginpijn. Dat houd je, maar met consekwent bewegen houd je dit klein.
De relatie tussen 'wat je ziet op foto's' en de ervaren pijn is onduidelijk, dwz minieme afwijkingen kunnen veel pijn geven - soms is er bij heftige foto's nul pijn.
Af laten maken vanwege artrose lijkt mij dus niet nodig.
....mogelijk heeft de DA nog weer iets anders gezien?

2) Gedragsproblemen kunnen nog van alles zijn. Dat kan pijn zijn, maar het hoeft niet.

3) Haar voor 500 euro overnemen lijkt me idd de slachtprijs, jij bent dan vrij om in haar belang te handelen.
Of dat goed paardenhouders beleid is vanwege artrose, iemand zoeken die een weidemaatje wil of idd haar zelf naar de slager brengen - dat staat nog te bezien.

Helemaal mee eens. Zeker zelf met de DA praten. Als hij spreekt over inslapen, is dat vanuit een economisch oogpunt of vanuit medisch oogpunt?
Zit de artrose overal of op 1 plaats? Ik heb een merrie gehad die artrose in 1 knie had, na een inspuiting met hyaluronzuur in het gewricht ging het een hele poos goed. Wanneer ze terug onregelmatig begon te lopen kreeg ze terug een inspuiting. Was ongeveer om de 6 maanden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:23

Het is afschuwelijk als je geen keuze meer hebt, maar ik heb me van te voren heel goed ingelezen en ervaringen gevraagd betreft afspuiten of schieten. Heel klinkt beiden heel naar, i know.
Als het je dan toch deze vreselijke beslissing moet maken voor je maatje, dan voor mij wel de keuze waar ze zelf zo min mogelijk stress of andere narigheid van ondervinden. Ik kwam dus op Nijkerk uit, echt heel netjes, snel en het paard had geen idee wat er gebeurd. Zijn zelf ook echt paardenmensen. Als je een afspraak maakt, vraag dan of je als allereerste mag.....

Lisannelwd20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 08:30

Ik heb zelf helaas financieel gewoon niet de middelen om haar voor langere tijd te houden. Daarnaast heeft ze mij een keer zo flink gegrepen dat ik het lastig vind om de hele tijd ontspannen bij haar te zijn waardoor we zelf niet lekker klikken met elkaar.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:34

Echt heel erg lief een eerlijk TS!!! Petje af voor jouw verantwoordelijkheid, eerlijke kijk en goede beslissing.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:42

Volgens mij is het ook het enige juiste om te doen om er een einde aan te maken. Dat bijten zal inderdaad waarschijnlijk voortkomen uit pijn. En een dierenarts schrikt niet zo maar..
Bovendien zegt het op harde en zachte ondergrond kreupel lopen ook wel genoeg..

Nobel van je om te doen, wellicht kun je haar nog voor iets minder krijgen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:59

Janneke2 schreef:

Dus chronische pijn is acceptabel?
Ik kan me niet vinden in bovenstaande, artrose uit zich bij ieder dier anders en rijden over bosgrond is zeker niet per definitie uitstekend.

Ik had een paard met artrose in beide kogels voor, die was net als het pard waar TS het over heeft onregelmatig op zowel harde als zachte ondergrond en toonde gedragsverandering. Duidelijk pijn.
Kun je stug door blijven rijden op bosgrond, maar dat is dan echt uit eigen belang en niet uit het belang van het dier. En volgens mij staat het laatste nog steeds voorop!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:21

...als ik het heb over mijn eigen artrose dan valt het beetje beginpijn (zonder reguliere pijnstillers of hyaluronzuur) weg tegen alle andere mooie dingen.
De pijn is ook niet chronisch, alleen de aandoening 'artrose' is blijvend.

Maar zo te horen is het paatd van TS "verder heen".

TS: :(:) je hebt het hart op de goede plaats!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:39

Ts wat ben jij een lief en goed persoon dat je overweegt om dit voor het paard te doen. Zou je misschien met de eigenaars kunnen praten over deze plannen? Dan moeten het toch botte mensen zijn om de hoofdprijs voor het paard te vragen? 500 euro is echt aan de hoge kant.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:10

Ik vind het top dat jij zo eerlijk kijkt naar wat goed is voor het paard, daar heb ik veel respect voor. Is het zo dat ze in Nijkerk nog schieten zonder dat het paard geschikt is voor menselijke consumptie? Ik hoorde dat het niet meer gedaan wordt, omdat het administratief zo'n gedoe is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:02

Heel eerlijk gezegd snap ik niet dat de eigenaren hun verantwoording hier niet in nemen, maar het bij jou neerleggen. Jou prijst het dat je er zo goed over nadenkt. Als je het paspoort in handen kan krijgen voordat je het paard overneemt, kan je zien of ze nog voor consumptie geschikt is. Dan is er namelijk op de eerste medische pagina niets ingevuld. Dat is de pagina waarop staat dat je paard niet meer voor consumptie geslacht mag worden als daar een aantekening in wordt gezet door de dierenarts ( of door de eigenaar). Ik vind € 500,00 behoorlijk aan de prijs, je mag blij zijn als je er € 250,00 voor krijgt bij de slacht. Maar als je dat verlies kan hebben financieel zou ik dat zeker doen. Als je goed met de eigenaren overweg kan, zou je kunnen kijken of je kan afspreken dat jij haar kosteloos naar Nijkerk brengt ( als ze nog voor consumptie mag) en dat zij dat geld van jou krijgen. Dan heb jij er helemaal geen kosten aan, alleen het vervoer en het "werk" en hebben zij de werkelijke slachtwaarde gevangen.

Lisannelwd20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 08:10

Helaas is er door een voormalig eigenaar destijds in haar paspoort gezet dat ze niet geschikt is voor menselijke consumptie. Nu is de vraag wat te doen. De eigenaar wist dat de handelaar wel een slager kende die het dan alsnog doet, rare wereld. In feite is ze nu niks waard paard met ernstige atrose en niet geschikt voor consumptie. Ik wil eerst eens kijken wat de eigenaren er nu voor vragen. Anders zou ik eventueel de inslaapkosten kunnen betalen of toch 24/7 op het land en kijken hoe dit gaat.