ouder paard spierprobleem na rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

ouder paard spierprobleem na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 08:06

De dierenarts gooit het op ouderdom (zit te denken aan second opinion bij een dierenarts die wat meer wil doen)

Paard in kwestie 22 weinig/geen been problemen etc.

Loopt rad/regelmatig, loopt een uurtje les, daarna terug naar huis 15 min stappen, nog steeds rad en regelmatig.
Afgespoten en droog gemaakt, de wei in. Uur later lijkt ze op alle benen kreupel, soort lichte spierbevangenheid. Alsof ze afval stoffen niet kwijt kan.
Dagen erna trekt dat wel bij maar blijft een paar dagen gevoelig lopen. Als ik dan met haar op het harde ga stappen wordt het wel beter.

Wie herkend dit?
Gewoon andere dierenarts vragen?

Paard staat 24/7 buiten of binnen (kan zelf kiezen) niet in veel vers gras wel in het gras maar meer oud en stengelig. Krijgt 2x daags 1,5 schep senior muesli en glucosamine (leeftijd)

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:29

Hallo, dit klinkt een beetje vergelijkbaar als wat mijn pony vroeger had wanneer deze op brok of te rijk hooi stond. Bij deze was het dan al zo erg dat ie een sprint trok dat hij dusdanig kreupel leek over alle benen/ zijn hele lichaam dat ie amper kon lopen. Is inderdaad een soort spierbevangenheid, maandagziekte lijkt t ook wel op. Hij staat nu sinds een aantal jaar op ander voer en gewoon droog hooi en er is niks meer aan de hand. Ik heb wel elke keer de dierenarts laten komen wanneer het gebeurde zodat hij niet te lang zo bleef lopen, want dan kun je kans hebben op beschadigde spieren.

Loopt het paard door de weeks ook nog regelmatig of alleen dat ene uurtje? Misschien moet je eens gaan uitzoeken of je wel echt goed aan het voeren bent voor je paard. Kan zo zijn dat je misschien toch net anders moet gaan voeren en dat het dan over is.

Dit is wat er bij mij opkomt, zullen vast meer bokkers zijn met andere ideeën :)

IrishDraught

Re: ouder paard spierprobleem na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 08:54

Ze staat op een oude wei (lang stengelig gras) krijgt senioren muesli cavalor. En gewoon hooi (snachts een pluk niet veel dus)

Voorheen stond ze pension gestald met minder weidegang en verser gras. Situatie is dus veranderd maar op pension had ze het ook.

Als ze zo stijf loopt maak ik stap ritjes zonder zadel om doorbloeding wat te bevorderen dat doet ze wel graag

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:09

Heb je al eens spierenzymen laten prikken als ze zo stijf is? Dat lijkt me wel belangrijk om te doen voordat je besluit (lichte) beweging te geven. Zijn die verhoogd, dan is het spierbevangenheid en is beweging taboe.
Om herhaling van spierbevangenheid te voorkomen kan het zinvol zijn een olierijk dieet te gaan voeren.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 11:10

Ik denk dat ik maar eens een andere dierenartsenpraktijk bel. Ze is niet meer zo stijf als zaterdag maar het is ook niet helemaal weg.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:26

Geprikt op cushing / ppid? Als je tochbloedonderzoek laat doen naar spierwaardes, zou im voor de zekerheid op ppid laten controleren

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 12:27

janouk schreef:
Geprikt op cushing / ppid? Als je tochbloedonderzoek laat doen naar spierwaardes, zou im voor de zekerheid op ppid laten controleren

Daar is ze in oktober op geprikt. Toen was er niks aan de hand. Paard ziet er ook super fit mooi bespierd en zelfs "jong' uit.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:06

Ik zou inderdaad nog eens goed naar het voer kijken. Het klinkt een beetje als maandagziekte, maar dat is meestal heftiger (helemaal niet willen lopen, veel pijn, samengeknepen spieren, trillen). Toch zou het misschien iets in die richting kunnen zijn. Maandagziekte of spierbevangenheid wordt veroorzaakt door veel koolhydraten in het voer, dus veel suiker en zetmeel. Ik weet niet wat er in de brokken zitten die jij je paard voert, maar je kunt daar eens naar kijken en indien nodig overgaan op voer met weinig suiker en zetmeel, bijvoorbeeld vitalbix. Voer dat eens voor een week zonder zetmeelrijk voer bij te voeren en kijk hoe het gaat.

Denk er wel om dat sommige paarden zo zijn ingesteld op voer met veel koolhydraten dat voer met weinig koolhydraten slecht verteerd kan worden en ze een langere periode hebben om zich hierop aan te passen. Ze kunnen dan eerst heel futloos worden voordat ze de benodigde energie uit hun eten kunnen halen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoe je paard tot nu toe gevoerd is :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:16

Laat ook prikken op magnesium tekort.

Zelf heb ik goede ervaringen met muscle care van Pavo.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:16

Vitamine E bij voeren evt met Selenium maar Selenium zou ik wel in overleg met je DA doen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 13:18

Ik voer dit:

http://www.cavalor.com/nl-nl/producten/ ... mix-senior

Verder wat grover hooi van 2015 (wel mooi stof vrij) maar dat voer ik niet veel en gras (oude wei diverse grassoorten, lang gras)

tot 1 juli stond ze pension gestald. Vers gras (korte weides) 2x daags 1,5 kg basisbrok en voordroog.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:37

Volgens mij kan juist in oud gras veel fructaan zitten, wat voor problemen kan zorgen. Dit, omdat er misschien niet genoeg voedingsstoffen voor het gras zijn om te groeien en het daarom fructaan opslaat tot er wel genoeg voedingsstoffen zijn om de fructaan om te zetten.edit: het gaat hier om lang gras, dan speelt dit probleem niet. Ik was in de war met kort gras :)

Magnesium is ook een goede tip!
Laatst bijgewerkt door Runa op 04-07-16 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:44

Dat is toch juist in kort gras? Oud lang gras is uitgegroeid en heeft zijn fructaan dus al omgezet in groei. Althans, zo heb ik het altijd begrepen.

Het is wel een zorgwekkend probleem, ik zou zeker bloed laten prikken op de spierenzymen en mogelijke tekorten. Daarna pas gaan bijvoeren.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:51

Rianne, je hebt gelijk inderdaad. Ik zal het even aanpassen :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 13:52

RianneH schreef:
Dat is toch juist in kort gras? Oud lang gras is uitgegroeid en heeft zijn fructaan dus al omgezet in groei. Althans, zo heb ik het altijd begrepen.

Het is wel een zorgwekkend probleem, ik zou zeker bloed laten prikken op de spierenzymen en mogelijke tekorten. Daarna pas gaan bijvoeren.

Dacht ik dus ook, veel fructaan in jong gras en minder in oud.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:46

Klinkt indd als spierprobleem, spierbevangen of spierstijfheid. Het kan veel schade aan de spieren opleveren als ze indd spierbevangen was, maar dan had ze ook echt niet willen lopen. Ik zou met haast er een andere DA bij halen en bloed laten checken op spierwaardes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:07

Ik zou gezien de leeftijd ook meteen denken aan Cushing. Cushingpaarden kunnen erg slecht tegen stress (geestelijk en lichamelijk) en kunnen daar meteen op reageren met spier/hoefbevangenheid. Een keer per week een uur rijden is voor Cushingpaarden zeker niet ideaal, en op een ziekelijk stijf paard gaan zitten voor stapritjes om de doorbloeding te verbeteren is helaas eigenlijk altijd een slecht idee: een paard met verstijfde spieren kan niet zijn spieren ontspannen en kan daardoor zijn eigen gewicht al niet soepel over zijn benen verdelen, maar een verstrakte spier ook nog belasten en extra gewicht zorgt eigenlijk altijd alleen maar voor meer schade.
Lastig dat je eigen dierenarts je niet kan helpen met de oorzaak, maar hopelijk vind je een ander die zich er wat meer in wil verdiepen. Anders blijf je in de vicieuze cirkel hangen van dat hij het op twee weken rust goed doet, hij dus weer onder het zadel komt en dan opnieuw een terugval krijgt. Tot je die diagnose hebt zou ik echt alleen nog maar met hem wandelen en niet meer rijden, want dit klinkt niet als een probleem dat zich vanzelf met een of meer weekjes rust oplost.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:19

Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn jonge paard, mijn oudje van 23 heeft juist nooit wat (denkt nog steeds dat ze een puber is volgens mij :-)). Ik heb toen bloed laten prikken en ze bleek verhoogde spierwaardes te hebben (niet alarmerend), maar geen ontstekingen. Magnesium hielp niet, maar vit E en selenium juist heel goed! Omdat ik een vitaminebrokje geef, hebben we gekozen voor een halve dosering vit E/sel. en ze stond toen op stal met hooi (nu ze weer op de wei staat ben ik gestopt om overdosering te voorkomen).

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 06:53

Paard is dus al geprikt op Cushing en heeft dit niet.

Gisteren een andere dierenarts gebeld, die gaf als advies vitamine E bij voeren en bij geen verbetering komt hij bloed prikken op moment dat het aan de hand is.

het is niet dat ik 1x per week rijdt, ik les 1x pr week. Verder rijdt ik veel buiten (als ze zich goed voelt dan).
Ze heeft nu 2x pavo Vitamine E brokjes gehad sinds gisteren en lijkt weer op te knappen maar heb ook nog niet gereden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:11

Er wordt veel gestapt van en naar de les. Hoe lijkt het met de hoeven? Zijn die niet gewoon te kort geworden?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 14:41

Paard staat al jaren op ijzers

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:09

Vitamine E kan veel goed doen in dit geval, aan kijken of het voldoende werkt.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:26

Voortaan wat rustiger aandoen met de les. Doe eens een halfuur ipv een uur. T kan best intensief zijn.
Wat doe je op buitenrit? Moet ze dan ook oefeningen lopen? Hoe lang ben je dan weg?

pinkdonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:59

er is een speciaal poedertje voor wat wel kan helpen. kan nu even niet op de naam komen....
zelf zou ik ook een andere dierenarts erbij halen. deze heeft er duidelijk geen verstand van want er is blijkbaar iets met jouw paard.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 07:11

Paard is helemaal opgeknapt van vitamine E.
Nu kijken hoe het blijft als ze weer beweging krijgt.
Voorlopig lig ik zelf plat met griep dus kan ze nog wat bijkomen. Zaterdag denk ik dat ik met haar naar de les stap 15 min rij en dan terug.