Wij zijn ontzettend blij met hem en hij gaat super goed met Bliksem, onze shet.
Nu heeft Nick helaas Droes gekregen. Vorige week viel mij iets op toen ik deze foto's maakte.
Op deze foto is dat niet te zien, want toen ik het plekje zag heb ik onmiddellijk de camera weggelegd.

Ik zag een klein plekje, van een 1cm x 2cm in Nicks keel (onder zijn hoofd). En er ging gelijk een alarmbel af en heb de dierenarts erbij gehaald, die gelukkig gelijk kwam! En hij bevestigde dat het inderdaad om Droes ging.
In overleg met de dierenarts zijn we tóch begonnen met AB. Hij vond namelijk nog een aantal flinke bulten in o.a. keel, nek en borst. En hij wilde geen risico nemen, want ik stond natuurlijk weer met tranen en tuiten te janken. Eerst James dood en nu dit.
"En Bliksem dan!?"
Gezien Bliksems leeftijd kan het heel goed dat hij al eens Droes heeft gehad. Bliksem wordt 14. Of is net 14 geworden, weet zijn verjaardag eigenlijk niet uit mijn hoofd

Vooralsnog toont Bliksem geen enkele teken dat hij het ook heeft, maar ik hoefde ze van de DA ook niet meer apart te zetten. Want, omdat Nick zijn bult al open was en ze samen uit dezelfde drinkbak drinken zouden ze elkaar al hebben aangestoken.
Nick is ondanks zijn Droes, alert. Hij eet en drinkt prima! Hij oogt er verder niet ziek van.
In overleg met de DA, mocht ik zelfs een staprondje met hem maken. Mits ik maar wel goed op Nick zou letten wat hij aangaf.
Hij hoort gelijk dat ik er stiekem aan kom... Dus gelukkig goed alert.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13502592_1087027728055534_7388979372626155227_o.jpg
Gisteren avond zag ik nog meer kleine plekjes op Nick's hoofd. Breekt het verder door? En de plek onder zijn keel wordt ook steeds groter. Verloopt dit zoals het hoort? Dit is de eerste keer dat ik dit meemaak en maak me best zorgen!

En zo stonden ze net te kijken toen ik eraan kwam met brokjes en medicijnen.

Wat is jullie ervaring? Het is toch alleen maar goed dat de prut eruit komt?
Sorry, maar ik zie op google alleen maar horrorscenario's.
De dierenarts stelde me trouwens ook nog de vraag wat ik met Nick van plan was. En dat vroeg hij, omdat Droes sporen kan achter laten en paarden niet meer 'de oude' worden na Droes.
Hoe zit dat? En is dat altijd zo? En dat zette me verder aan het denken.
In de winter van 2014 op 2015 is James ontzettend ziek geweest. Hij had een longontsteking. Tenminste, dat zei de DA. In ieder geval een flinke ontsteking in zijn luchtwegen of misschien wel in de luchtzak. Hij had enorme groene snot, kon haast niet ademen, hoestte zijn longen uit zijn lijf en was meer dood dan levend. Da is meerdere malen geweest. Flinke AB kuur en ontstekingsremmers erin en andere medicijnen. Hij knapte wel op, maar eigenlijk niet meer zoals hij daar voor was. De zomer van 2015 heeft James ook bloedneuzen gehad, maar daar werd verder niks achter gezocht door de DA. Een bloedvat ivm warm weer of te hard briezen...
Afgelopen winter en in begin van 2016 zag James slecht in de vacht en had voor het eerst luis! Waarvoor ik de nieuwe DA (Ben in die tussentijd verhuisd) heb laten komen. Ik moest hem wassen met cebacil. Luis ging dood. Ondanks dat James verder niets liet merken vond ik wel dat zijn vacht dof was. Buitenritten vond hij nog altijd even leuk, maar achteraf denk ik dat hij toen tóch ziek was geweest. Ondanks dat hij zo ontzettend hard voor zichzelf was. Want ik heb eigenlijk niks aan hem gemerkt. Het enige wat hij nog had was een ontstoken oog. Dat was goed voor een zalfje... Maar goed de nieuwe DA wist zijn verleden natuurlijk ook eigenlijk niet en ik heb dat ook nooit verteld. Stom...
Als ik alles zo bekijk en ook ivm zoeken naar Droes kom ik allerlei enge verhalen tegen.
Zou James op latere leeftijd nog droes hebben gehad? Dat hij dat in de overgang van 2014 naar 2015 heeft gehad? En dan van binnen? Of tóch een tumor ivm met de bloedneuzen?
Mijn gedachten gaan met me op de loop natuurlijk door alle enge verhalen... Ik kom er uiteindelijk nooit achter, maar nu Nick Droes heeft ben ik wel gaan zoeken naar informatie en komt toch dingen tegen die James heeft allemaal gehad heeft en waarvan ik denk dat er toch iets gespeeld heeft in zijn lichaam, waarvan wij het bestaan niet wisten.
Want nu ik er aan terug denk was hij ook schrikachtiger dan normaal... Maar ik dacht dat het aan de nieuwe omgeving lag.
Ik zit nu dan ook weer te janken, ik voel me zó schuldig dat ik dat NU PAS allemaal in zie. Veel te laat.
En waarom de DA dat niet heeft gezien.
Toen James dood lag had hij ook bloed uit zijn neus...

Nu maak ik me dus ook vreselijk zorgen over Nick!