Hengst nu laten ruinen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wech

Hengst nu laten ruinen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 19:59

Hoi, ik heb een jaarling hengst, hij is ong 14 maanden oud nu en ik hoorde van de stal eigenaar dat als er paarden langs lopen hij er zo naartoe rent en sommige mensen schrikken er nogal van omdat hij soms onder de draadjes doorgaat. Logisch natuurlijk dat hij er heen rent want hij is alles aan het ontdekken maar ik merk aan zijn gedrag dat hij behoorlijk mans word en hengstengedrag vertoont dus willen we hem het liefst ruin hebben.. Ook omdat er veel merries staan en ik écht niet wil dat hij straks papa is :p maar zou het nu ong. Kunnen of niet ivm de vliegen? :S
Hij staat dag en nacht op het weiland

Voor de gene die denken: laat hem lekker hengst, ruinen komt wel als hij 3 is. Ik heb zelf niet echt ervaring met échte hengsten. Ik zou eerst een ruin kopen totdat ik hem zag <3
Laatst bijgewerkt door wech op 27-06-16 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MaximeEratos

Re: Hengst nu laten ruinen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:01

Kan dat al vanaf die leeftijd? Dat wist ik zelfs niet! :P

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:02

Ik zou als dat mogelijk is nog ergens in de weide doen met allemaal andere hengsten. Leert hij een hoop van en ontwikkelt hij zich ook goed. En als je hem eind van het jaar weer ophaalt laten castreren.
Zo doen wij dat ook altijd.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:05

MaximeEratos schreef:
Kan dat al vanaf die leeftijd? Dat wist ik zelfs niet! :P

Jaa haha dat kan gewoon!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:06

Zijn beide ballen al ingedaald? Dan zou ik hem laten ruinen. Hoe jonger ze zijn hoe makkelijker de ingreep is en hoe kleiner het risico op complicaties.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:10

detos240 schreef:
Ik zou als dat mogelijk is nog ergens in de weide doen met allemaal andere hengsten. Leert hij een hoop van en ontwikkelt hij zich ook goed. En als je hem eind van het jaar weer ophaalt laten castreren.
Zo doen wij dat ook altijd.

Er is maar 1 andere hengst op stal, daar stond hij eerst mee maar hij kwam bij die hengst niet aan zijn rust toe en was steeds enorm moe en begon ook dun te worden dus is hij in een andere groep gegaan met ruinen en daar speelt hij ook heel veel mee :) en ik heb hem echt liever als ruin omdat ik geen ervaring heb met échte hengsten.. En ik pak hem af en toe ook om wat te gaan doen (kleine dingetjes leren) en dat hengstengedrag vind ik echt niks...

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:14

carika schreef:
Zijn beide ballen al ingedaald? Dan zou ik hem laten ruinen. Hoe jonger ze zijn hoe makkelijker de ingreep is en hoe kleiner het risico op complicaties.

Ik geloof het wel, de eigenaar van een paard waar hij bij staat zei een paar weken terug dat het al aardig ingedaald was en haar paard is 8 jaar hengst geweest geloof ik dus die moet dat wel weten :p

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:45

Mijn vliegenvangers zitten vol nu, tijd van het jaar is verkeerd. Kliniek zou wel kunnen, maar daar hangt een prijskaartje aan.
Castreren kan als de ballen ingedaald zijn en dat kan al met 6 weken zijn al jojoën ze nog wel eens de eerste jaren.

Zowel ruinen als hengsten hebben trouwens op die leeftijd het concentratievermogen van een stuiterbal en jongetjes stoppen alles in hun mond. Is een groot stuk spel en nieuwsgierigheid, nuttig met trainen, maar irritant bij de gewone verzorging en zeker als de hoofdjes nog zo snel vol zitten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:54

Ik zou wachten met ruinen. Weet niet wat voor dier/bouw het is, maar als je te vroeg ruint, dus voor 2.5 3 jaar kan een paard echt beperkt worden in zijn groei en met name de uitdijing.
Je krijgt dan zoon slungel.
Bovendien, ik heb ook een hengst. Afgelopen winter kreeg hij ook enorme streken. Was toen 1,5 jaar oud. Kon er niks mee. tot mijn vriend voor ons regelde met de staleigenaresse dat ik met hem in de bak mocht oefenen. toen verdwenen de streken. Hij kon zijn energie goed kwijt, we konden samen werken aan onze band en eigenlijk bleek dat t gewoon een ophoping van energie was. Hij sprong wel eens op zijn stalgenoot, maar dat gebeurde andersom ook. Eenmaal weer in de zomerweide stonden juist de meest rustiger paarden zichzelf helemaal op te hitsen naast een kudde merries (wel met een sluis ertussen) maar owee als er 1 hengstig was. Man ze waren niet weg te slaan en tuigden elkaar compleet af om vooraan te staan. Uiteindelijk staat mijn vent altijd vooraan, in slaapstand, terwijl de rest zichzelf tot bloedens toe verwond voor de merries.. Toedeledokus eruit natuurlijk. Mijne niet. staat ie dan te sukkelen. Hij kijkt mooi wat er allemaal gebeurt en thats it. En knuffelig dat ie is.
Ook aan het halster was het een draak hoor, afgelopen winter. de staleigenaresse zei het nog tegen me, wordt echt een mannetje hoor! Sterk dat ie was. Nu is het een lammetje zo mak. Ik merk dat zijn testosteron level een stuk gezakt is, en dat hij echt goed te hanteren is. Het kan dus zomaar veranderen, die hormonen. Dat hij op mensen afrent is niet vreemd vind ik, niet echt een reden om nu te ruinen. Zeker zou ik het niet in de zomer doen, met nog veel hitte op de planning, want dat is inderdaad meer kans voor bacterieen en ongein.
Lekker wachten ermee en dan in de winter dat ie 2,5 jaar oud is ofzo

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:12

dan wordt t een slungel? welnee, broodje aap

mijn paard werd geruind op zn 1ste verjaardag en is gewoon prachtig uitgegroeid(is nu pas 3 maar absoluut geen slungel) paardkan wel wat langer doorgroeien door vroege castratie omdat testosterone de sluiting van de groeischijven beinvloed. dus hij kan wat hoger worden.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:13

wel uitkijken met de vliegen ik zou wachten tot het najaar of winter idd

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:55

Vroeg ruinen heeft geen nadelen, eerder voordelen. Maar er zijn nu echt te veel vliegen, ik zou wachten tot het najaar/winter als het niet nat is (grote droge plek is belangrijk!).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 05:46

Vroeg ruinen maakt geen fluit uit. Wel zou ik wachten tot het najaar ivm de vliegen en daardoor grotere kans op een infectie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 06:10

Voor de vliegjes is het wel fijner om te wachten,
Maar toen ik een paar jaar terug een dominante onbehouwen jaarling kocht in juli heb ik hem ook direct laten castreren.
En dat is zonder complicaties gegaan.

En hij is alles behalve een slungel.
Meneer extra breed met dito nek :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 06:14

carika schreef:

Ik zou niet zo hard roepen dat er minder kans is op complicaties bij een jonkie, heb zelf het tegenovergestelde meegemaakt. Het blijft een operatie met kans op complicaties!

van leeftijd kan het en om hem handzaam te houden is het ook voor jezelf en stalgenoten gemakkelijker, buiten een sterke en lastige hengst( eigen ervaring)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 06:17

Ik heb hem ook afgelopen week laten helpen.wbt vliegen vond ik het meevallen. Staat dag een nacht buiten op zand op het moment.ivm gras wat net in gezaaid is

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 06:26

Hier zijn momenteel weinig vliegen door de regen maar zal per streek verschillen.

Zodra de ballen zijn ingedaald gewoon eraf halen. Mijn ruin is mooier uitgegroeid dan dat hij als hengst had kunnen doen :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 06:27

Als je ze meteen buiten kunt doen is er niet veel aan de hand . De beweging zorgt dat de zwelling minimaal
Blijft en lijden ze weinig van .
Beter nu als straks als ze minder buiten kunnen lopen .
Te jong is hij zeker niet

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 06:32

Veel vliegen verhogen je kans op een infectie, de vliegen brengen bacterien mee als ze landen op de wond en vliegen zijn helaas dol op wonden, en dat wil je niet. Ik zou het nog even uitzingen tot het najaar en dan de ballen eraf. Dan doe je anders even wat minder met hem tot het najaar. Das voor zon jonkie niet slecht hoor.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 16:36

We gaan even vragen aan de stal eigenaar wat die zou doen (die heeft veel ervaring met laten ruinen) en het land waar hij op staat word elke dag gemest en hij kan dus zoveel bewegen als hij wilt. Ik denk niet dat ze slungelig worden aangezien ze zich na een tijdje niet meer zo heel erg op merries focussen als het goed is. Zijn broers zijn meteen geruind dat ze 1 waren of misschien nog wel daarvoor. Zo 1 wou ik trouwens eerst, tot ik deze zag haha. Maar die zijn inmiddels 2 en enorm mooi, groot en rond (niet te natuurlijk)

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 16:38

Ik heb een keer op een dierenarts website gelezen dat je met een doekje rondom de wond vliegenspray kunt doen, maar is dit niet gevaarlijk of zo?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:45

Ik zit er niet aan zolang het niet nodig is. Heelt prima

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:57

Een 14 maanden oud paard kun je niet alleen zetten. Dat is vragen om problemen. Dan gewoon de hengsten opvang in! En anders inderdaad ruinen en goed schoon houden, en heel vlug de kudde in, want dit is geen hengsten maar eenzame paarden gedrag.

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:20

smurffie schreef:
Een 14 maanden oud paard kun je niet alleen zetten. Dat is vragen om problemen. Dan gewoon de hengsten opvang in! En anders inderdaad ruinen en goed schoon houden, en heel vlug de kudde in, want dit is geen hengsten maar eenzame paarden gedrag.

Volgens mij schreef TS dat hij nu met ruinen staat (nadat het niet goed ging met de enige hengst op stal), waar hij ook veel mee speelt. Dus van alleen staan is dan geen sprake.

TS: Als de ballen ingedaald zijn zou castreren volgens mij mogelijk moeten zijn. Je zult zelf de keuze moeten maken of je hem vroeger of later wil castreren. Door (het gebrek aan) testosteron ontwikkelen hengsten en ruinen zich lichamelijk toch anders (hengsten vaak wat zwaarder en ruinen wat hoger). Bij een ruim hoef je je in ieder geval minder zorgen te maken als hij eens bij de merries op bezoek zou gaan... :+:

Wat betreft het moment van castreren en de vliegen heb ik helaas geen advies voor je. Ik zou het met ervaren mensen zoals je stalhouder en dierenarts overleggen. Succes!

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 17:24

smurffie schreef:

Euh hij staat in een kudde met ruinen...

En met de enige andere hengst van stal ging het niet meer goed, daar kwam hij niet aan de rust toe die hij nodig heeft dus toen is hij in deze groep gezet en speelt ook veel.
Laatst bijgewerkt door wech op 28-06-16 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt