Pony zomerexzeem? of iets met rantsoen te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lelberse

Pony zomerexzeem? of iets met rantsoen te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 19:27

Hallo bokkers,
Ik heb een pony van 17 jaar oud. Nu heft hij altijd wel wat huidproblemen gehad in de vorm van plekken met schilfers bij zijn oksels, heupen en staart. hier heeft hij geen last van en is ook niet erg opvallend.
nu heeft hij deze zomer ook kale plekken bij zijn staart en naast/onder zijn manen. Het ziet er nogal lelijk uit en er groeit ook geen haar meer op. Nou ziet het er ook niet heel erg geschuurd uit omdat er geen korstjes op zitten. Zijn moeder heeft zomerexzeem en dit ziet er toch wel anders uit en deze pony schuurt veel meer ondanks ze een exzeemdeken draagt.
Ik heb op dit moment geen foto's maar het zijn echt gewoon kale plekken niks meer niks minder.
Ik ben wel veranderd van rantsoen. Pony is lastig op gewicht te houden en krijgt nu een mix van maismeel, maisvlokken, haver, sportbrok en sport-musli. Daar doet hij het kwa gewicht en vacht super goed op en is ook goed door de verharing heen gekomen.
Mijn instructrice zei dat ik eens moest proberen om zijn manen in te vlechten (omdat het vooral onder zijn manen zit) en dan de plekken in te smeren met groene leem. Dit heeft nu in ander halve week totaal niks geholpen.
Ik hoop dat iemand weet wat het kan zijn en wast ik eraan kan doen.

Sas_Mon

Re: Pony zomerexzeem? of iets met rantsoen te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:56

klinkt voor mij meer als een schimmelinfectie mijten of schurft

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 19:41

Schruft en mijten lijkt het zeker niet op, het zou dus niks met het rantsoen te maken hebben?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:52

Ik zou idd een afkrabsel laten nemen. En verder als je wil weten of het je rantsoen is. Zal je terug moeten naar het oude. Ik vind dat hij nogal veel krachtvoer krijgt. Hoeveel ruwvoer krijgt hij en js dat kuil voordroog hooi?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:02

Als het ineens verandert na het veranderen van het rantsoen, lijkt mij dat daar de clue zit. Hogere suikers kan wel zorgen voor jeuk , maar ook schimmel houdt van suikers.
Als dikmaker, zou je ook bietenpulp kunnen gaan voeren.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:02

Cushing kan ook nog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:04

Ik zou het ook in net ranstoen zoeken.
Vervang de mais en maismeel anders eens door seniores priores of bietenpulp :j

Mag ik vragen wat hij verder te eten krijgt?
17 is nog niet zo oud namelijk, hoe is het gebit van deze pony ?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:12

Rantsoen lijkt mij ook erg krachtvoerrijk en dat lijkt mij zeker een aanleiding voor zulke klachten. Ik ben ook wel benieuwd wat de pony krijgt aan ruwvoer (soort en hoeveelheid) en hoeveel krachtvoer. En wat was het oude rantsoen?

Ik vind 17 ook niet oud... Nou is mijn merrie ook niet heel simpel op gewicht te houden, maar op onbeperkt hooi en een vitaminebrokje doet ze het heel goed. Haar tanden worden jaarlijks gecontroleerd en ze wordt minimaal jaarlijks ontwormd (verder mestonderzoek waar nog nooit wat uitgekomen is).

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:00

callum schreef:
Ik zou idd een afkrabsel laten nemen. En verder als je wil weten of het je rantsoen is. Zal je terug moeten naar het oude. Ik vind dat hij nogal veel krachtvoer krijgt. Hoeveel ruwvoer krijgt hij en js dat kuil voordroog hooi?

ik ken zat pony's die meer KV krijgen dan hem, hij krijgt alleen alles gemixt, zal misschien per dag zo'n anderhalve kilo zijn. Ze staan met zijn 3e dus ik kan niet precies vertellen hoeveel ruwvoer hij eet, wel staan ze regelmatig in het weiland. het zit net een beetje tussen kuil en hooi in. ook krijgt hij alleen wat luzerne bij.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:01

Freya6 schreef:
Als het ineens verandert na het veranderen van het rantsoen, lijkt mij dat daar de clue zit. Hogere suikers kan wel zorgen voor jeuk , maar ook schimmel houdt van suikers.
Als dikmaker, zou je ook bietenpulp kunnen gaan voeren.

Bietenpulp haal ik liever niet in huis omdat er hier ook niet-paardenmensen rondlopen en het al een keer eerder is voorgekomen dat mijn broer een handje droge bietenpulp voerde wat dus resulteerde in een slokdarmverstopping. Zitten er in bietenpulp niet veel suikers dan?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:04

Freya6 schreef:
Cushing kan ook nog.

krijgt hij daar ook kale plekken van?
heb hem hier nooit op laten testen, is misschien wel verstandig om te doen. Hij heeft s'winters wel vaak lang en dik winterhaar en alleen met goed voeren tijdens de verhaarperiode komt hij er fatsoenlijk doorheen.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:07

ellepel schreef:
Ik zou het ook in net ranstoen zoeken.
Vervang de mais en maismeel anders eens door seniores priores of bietenpulp :j

Mag ik vragen wat hij verder te eten krijgt?
17 is nog niet zo oud namelijk, hoe is het gebit van deze pony ?

seniores priores of bietenpulp haal ik liever niet in huis door bovenstaande reden. en ook het feit dat ik het toch wel lastig vind dat voorweken.
gebit is een maand terug nog nagekeken en was prima in orde en weinig aan gedaan zoals elk jaar, daar zal het zeker niet aan liggen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:07

Geef je haar niet onwijs veel zetmeel zo met al dat voer? Speedibeet worden ze ook dikker van. Geen zetmeel , weinig suiker

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:12

Hilary schreef:
Rantsoen lijkt mij ook erg krachtvoerrijk en dat lijkt mij zeker een aanleiding voor zulke klachten. Ik ben ook wel benieuwd wat de pony krijgt aan ruwvoer (soort en hoeveelheid) en hoeveel krachtvoer. En wat was het oude rantsoen?

Ik vind 17 ook niet oud... Nou is mijn merrie ook niet heel simpel op gewicht te houden, maar op onbeperkt hooi en een vitaminebrokje doet ze het heel goed. Haar tanden worden jaarlijks gecontroleerd en ze wordt minimaal jaarlijks ontwormd (verder mestonderzoek waar nog nooit wat uitgekomen is).

ruwvoer zit dus net tussen hooi en kuil in en regelmatig weidegang. ruwvoer word altijd verdeeld in 3 hoopjes omdat mijn pony onderaan de rang staat en het dus juist hard nodig heeft.
KV zal zo'n anderhalve kilo p dag zijn. het oude rantsoen was een mix met vooral sportbrok en wat sport meuslie van havens. toen kreeg hij een half kilotje. sinds het nieuwe rantsoen ziet hij er kwa vacht op de kale plekken na prima uit en is nu mooi op gewicht en lijkt lekker in zijn vel te zitten.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:13

tanjaatjuhh schreef:
Geef je haar niet onwijs veel zetmeel zo met al dat voer? Speedibeet worden ze ook dikker van. Geen zetmeel , weinig suiker

speedibeet is dus ook bietenpulp en niet zo handig ivm met weken enzo.
ik geef hem dit omdat maismeel en veel mais mij aangeraden is om hem dikker te krijgen en dat is wel gelukt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:18

lelberse schreef:
tanjaatjuhh schreef:

ik geef hem dit omdat maismeel en veel mais mij aangeraden is om hem dikker te krijgen en dat is wel gelukt.

Zetmeel kan jeuk veroorzaken. Geen optie om bietenpulp thuis te houden en elke dag meenemen wat je nodig hebt?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:33

1,5kg vind ik behoorlijk veel van de soorten voer die je opnoemt.
daar zit veel zetmeel en suiker in. En daar krijg je , als je paard daar gevoelig voor is, zeker dit soort klachten van.
en waarom allerlei soorten door elkaar voeren. Probeer 1 soort voer waar je paard het goed op doet en dan onbeperkt ruwvoer. En ik zou er op letten dat je krachtvoer weinig suiker en zetmeel bevat. Samen zeker onder de 15%.

je kan ook olie, bijv lijnzaadolie of omega-olie bijvoeren. Daar komen ze ook van aan, maar dan zonder de nadelen van zetmeel rijk voer.

veel gezonder voor je paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:34

lelberse schreef:
callum schreef:

ik ken zat pony's die meer KV krijgen dan hem, hij krijgt alleen alles gemixt, zal misschien per dag zo'n anderhalve kilo zijn. Ze staan met zijn 3e dus ik kan niet precies vertellen hoeveel ruwvoer hij eet, wel staan ze regelmatig in het weiland. het zit net een beetje tussen kuil en hooi in. ook krijgt hij alleen wat luzerne bij.

Ja toch even gaan kijken hoeveel hij eet.
Met 17 jaar en een goed gebit en dan te dun worden duid toch op te weinig ruwvoer/gras

Ik heb zelf een 24 jarige die momenteel tonnetje rond is van alleen gras,en die staat op stripbegrazing

En ja er zijn er zat die misschien meer krachtvoer krijgen,,maar als die van jou toevallig niet tegen granen kan dan heb je straks misschien juist meer problemen..

Ga dus echt kijken hoeveel ruwvoer er daadwerkelijk in gaat.
Hoe groot is je pony?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:40

lelberse schreef:
ruwvoer zit dus net tussen hooi en kuil in en regelmatig weidegang

Maar is het spul uit een in plastic ingepakte baal (= voordroog) of is het spul uit zo'n pakje met touwtjes erom (= hooi). Afhankelijk van de maaiperiode kan er best veel suiker in ruwvoer zitten (= jeuk). 1,5 kg krachtvoer vind ik ook best veel, krijg er al bijna jeuk van als ik er aan denk...
Ik zou mais (= zetmeel, wordt omgezet in suikers = jeuk) weglaten en bietenpulp gaan voeren met evt. olie (lijnzaadolie, of lijnzaadjes malen in de koffiemolen). Bietenpulp dan in een ton doen met een goed afsluitbare deksel en een waarschuwingsbriefje erop zodat het niet per ongeluk droog gevoerd wordt.

Weeg het hooi ook even, of zorg dat je zeker weet dat je pony de hele dag onbeperkt kan eten. Dat is m.i. de basis: onbeperkt ruwvoer. Daarna ga je pas aan krachtvoer denken.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 20:18

[/quote]

ik geef hem dit omdat maismeel en veel mais mij aangeraden is om hem dikker te krijgen en dat is wel gelukt.[/quote]

Zetmeel kan jeuk veroorzaken. Geen optie om bietenpulp thuis te houden en elke dag meenemen wat je nodig hebt?[/quote]
pony's staan thuis dus zou het voer ook nergens anders neerzetten. eventueel is het wel een optie als ik het achter slot en grendel zet. maar dan nog zit ik met het probleem dat het moet weken en ik daar niet altijd tijd voor heb..

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 20:20

dingogirl schreef:
1,5kg vind ik behoorlijk veel van de soorten voer die je opnoemt.
daar zit veel zetmeel en suiker in. En daar krijg je , als je paard daar gevoelig voor is, zeker dit soort klachten van.
en waarom allerlei soorten door elkaar voeren. Probeer 1 soort voer waar je paard het goed op doet en dan onbeperkt ruwvoer. En ik zou er op letten dat je krachtvoer weinig suiker en zetmeel bevat. Samen zeker onder de 15%.

je kan ook olie, bijv lijnzaadolie of omega-olie bijvoeren. Daar komen ze ook van aan, maar dan zonder de nadelen van zetmeel rijk voer.

veel gezonder voor je paard.

waarom die soorten door elkaar? omdat ik nu eindelijk mijn pony op mooi gewicht heb, goed in zijn spieren en ook onder het zadel gaat hij het stukken beter doen sinds hij op dit voer staat. onbeperkt ruwvoer kan niet omdat ze met zijn 3e staan en de andere twee aan de dikke kant zijn. die oliën zijn een goed idee!

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 20:22

callum schreef:

ik ken zat pony's die meer KV krijgen dan hem, hij krijgt alleen alles gemixt, zal misschien per dag zo'n anderhalve kilo zijn. Ze staan met zijn 3e dus ik kan niet precies vertellen hoeveel ruwvoer hij eet, wel staan ze regelmatig in het weiland. het zit net een beetje tussen kuil en hooi in. ook krijgt hij alleen wat luzerne bij.[/quote]

Ja toch even gaan kijken hoeveel hij eet.
Met 17 jaar en een goed gebit en dan te dun worden duid toch op te weinig ruwvoer/gras

Ik heb zelf een 24 jarige die momenteel tonnetje rond is van alleen gras,en die staat op stripbegrazing

En ja er zijn er zat die misschien meer krachtvoer krijgen,,maar als die van jou toevallig niet tegen granen kan dan heb je straks misschien juist meer problemen..

Ga dus echt kijken hoeveel ruwvoer er daadwerkelijk in gaat.
Hoe groot is je pony?[/quote]

nogmaals weet ik niet precies hoeveel ruwvoer hij op een dag eet omdat ze met zijn 3e staan. als ik hem nu alleen op stal zet (wat hij overigens niks vind) en hem onbeperkt RV aanbied zal hij dan ook ongetwijfeld meer eten dus heeft weinig zin dat te testen. Hij is 1,40 hoog kruising arabier x welsh

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 20:26

Hilary schreef:
lelberse schreef:
ruwvoer zit dus net tussen hooi en kuil in en regelmatig weidegang

Maar is het spul uit een in plastic ingepakte baal (= voordroog) of is het spul uit zo'n pakje met touwtjes erom (= hooi). Afhankelijk van de maaiperiode kan er best veel suiker in ruwvoer zitten (= jeuk). 1,5 kg krachtvoer vind ik ook best veel, krijg er al bijna jeuk van als ik er aan denk...
Ik zou mais (= zetmeel, wordt omgezet in suikers = jeuk) weglaten en bietenpulp gaan voeren met evt. olie (lijnzaadolie, of lijnzaadjes malen in de koffiemolen). Bietenpulp dan in een ton doen met een goed afsluitbare deksel en een waarschuwingsbriefje erop zodat het niet per ongeluk droog gevoerd wordt.

Weeg het hooi ook even, of zorg dat je zeker weet dat je pony de hele dag onbeperkt kan eten. Dat is m.i. de basis: onbeperkt ruwvoer. Daarna ga je pas aan krachtvoer denken.

Ja we hebben plastic ingepakte grote balen.
nogmaals onbeperkt RV gaat niet vanwege de andere paarden. Mijn pony staat nu wel als laagste in de rang waardoor hij zeker af en toe weggejaagd word. maar als ze gevoerd worden staat hij bijna altijd rustig naast het paard dat het hoogst in de rang staat te eten van dezelfde hoop. dus ik heb wel het idee dat hij genoeg binnen krijgt.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:24

zoals ik het begrijp krijgt hij anderhalve kilo krachtvoer per dag ( gemixt ).. Dit vind ik zelf echt niet veel, ken zat paarden die veel meer kg krijgen.

Zit zelf meer te denken aan mijt...

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:28

dat veel paarden meer kilo's voer krijgen wil niet zeggen dat het nodig is of gezond is.
maar als je het zo goed vindt is dat uiteraard je eigen keuze, en moet je het zo laten.