Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
callum schreef:Ik zou idd een afkrabsel laten nemen. En verder als je wil weten of het je rantsoen is. Zal je terug moeten naar het oude. Ik vind dat hij nogal veel krachtvoer krijgt. Hoeveel ruwvoer krijgt hij en js dat kuil voordroog hooi?
Freya6 schreef:Als het ineens verandert na het veranderen van het rantsoen, lijkt mij dat daar de clue zit. Hogere suikers kan wel zorgen voor jeuk , maar ook schimmel houdt van suikers.
Als dikmaker, zou je ook bietenpulp kunnen gaan voeren.
ellepel schreef:Ik zou het ook in net ranstoen zoeken.
Vervang de mais en maismeel anders eens door seniores priores of bietenpulp![]()
Mag ik vragen wat hij verder te eten krijgt?
17 is nog niet zo oud namelijk, hoe is het gebit van deze pony ?
Hilary schreef:Rantsoen lijkt mij ook erg krachtvoerrijk en dat lijkt mij zeker een aanleiding voor zulke klachten. Ik ben ook wel benieuwd wat de pony krijgt aan ruwvoer (soort en hoeveelheid) en hoeveel krachtvoer. En wat was het oude rantsoen?
Ik vind 17 ook niet oud... Nou is mijn merrie ook niet heel simpel op gewicht te houden, maar op onbeperkt hooi en een vitaminebrokje doet ze het heel goed. Haar tanden worden jaarlijks gecontroleerd en ze wordt minimaal jaarlijks ontwormd (verder mestonderzoek waar nog nooit wat uitgekomen is).
tanjaatjuhh schreef:Geef je haar niet onwijs veel zetmeel zo met al dat voer? Speedibeet worden ze ook dikker van. Geen zetmeel , weinig suiker
lelberse schreef:tanjaatjuhh schreef:Geef je haar niet onwijs veel zetmeel zo met al dat voer? Speedibeet worden ze ook dikker van. Geen zetmeel , weinig suiker
speedibeet is dus ook bietenpulp en niet zo handig ivm met weken enzo.
ik geef hem dit omdat maismeel en veel mais mij aangeraden is om hem dikker te krijgen en dat is wel gelukt.
lelberse schreef:callum schreef:Ik zou idd een afkrabsel laten nemen. En verder als je wil weten of het je rantsoen is. Zal je terug moeten naar het oude. Ik vind dat hij nogal veel krachtvoer krijgt. Hoeveel ruwvoer krijgt hij en js dat kuil voordroog hooi?
ik ken zat pony's die meer KV krijgen dan hem, hij krijgt alleen alles gemixt, zal misschien per dag zo'n anderhalve kilo zijn. Ze staan met zijn 3e dus ik kan niet precies vertellen hoeveel ruwvoer hij eet, wel staan ze regelmatig in het weiland. het zit net een beetje tussen kuil en hooi in. ook krijgt hij alleen wat luzerne bij.
lelberse schreef:ruwvoer zit dus net tussen hooi en kuil in en regelmatig weidegang
dingogirl schreef:1,5kg vind ik behoorlijk veel van de soorten voer die je opnoemt.
daar zit veel zetmeel en suiker in. En daar krijg je , als je paard daar gevoelig voor is, zeker dit soort klachten van.
en waarom allerlei soorten door elkaar voeren. Probeer 1 soort voer waar je paard het goed op doet en dan onbeperkt ruwvoer. En ik zou er op letten dat je krachtvoer weinig suiker en zetmeel bevat. Samen zeker onder de 15%.
je kan ook olie, bijv lijnzaadolie of omega-olie bijvoeren. Daar komen ze ook van aan, maar dan zonder de nadelen van zetmeel rijk voer.
veel gezonder voor je paard.
callum schreef:Ik zou idd een afkrabsel laten nemen. En verder als je wil weten of het je rantsoen is. Zal je terug moeten naar het oude. Ik vind dat hij nogal veel krachtvoer krijgt. Hoeveel ruwvoer krijgt hij en js dat kuil voordroog hooi?
Hilary schreef:lelberse schreef:ruwvoer zit dus net tussen hooi en kuil in en regelmatig weidegang
Maar is het spul uit een in plastic ingepakte baal (= voordroog) of is het spul uit zo'n pakje met touwtjes erom (= hooi). Afhankelijk van de maaiperiode kan er best veel suiker in ruwvoer zitten (= jeuk). 1,5 kg krachtvoer vind ik ook best veel, krijg er al bijna jeuk van als ik er aan denk...
Ik zou mais (= zetmeel, wordt omgezet in suikers = jeuk) weglaten en bietenpulp gaan voeren met evt. olie (lijnzaadolie, of lijnzaadjes malen in de koffiemolen). Bietenpulp dan in een ton doen met een goed afsluitbare deksel en een waarschuwingsbriefje erop zodat het niet per ongeluk droog gevoerd wordt.
Weeg het hooi ook even, of zorg dat je zeker weet dat je pony de hele dag onbeperkt kan eten. Dat is m.i. de basis: onbeperkt ruwvoer. Daarna ga je pas aan krachtvoer denken.