Verkoper weigert ingrediënten geneesmiddel te noemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Verkoper weigert ingrediënten geneesmiddel te noemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 14:17

Ik weet niet of het hier goed staat, excuses hiervoor..

Een bepaalde verkoper die ook in paardenvoeder handelt, heeft sinds een tijdje ook een anti-jeuk zalf voor staart en manen eczeem.. Mijn interesse was wel gewekt..

Maar nu smeer ik niet zomaar alles op mijn paard, dus ik ging op jacht naar de ingrediënten.. Verder dan "etherische oliën, waxachtige vetten, vitaminen en mineralen", kwam ik niet.. Ook niet na rechtstreeks contct met de verkoper.. Verkoper gaf te kennen dat "het geheime recept" anders bekend werd..

Mijn vraag, mag dit wel? Is een fabrikant/verkoper (in dit geval is dit vedrijf volgens mij beide) niet verplicht de ingrediënten van (dier)geneesmiddelen altijd te vermelden?

Anoeska

Re: Verkoper weigert ingrediënten geneesmiddel te noemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:19

Is het een echt erkend geneesmiddel, of gewoon een zelf op de markt gebracht smeerseltje?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:24

Ik heb dat ook gehad, met hoefspray. Wilde weten wat erin zat, maar winkelier wilde me dat niet vertellen. Zei dat ze dat zelf ook niet te horen kregen van de fabrikant, omdat die laatste bang is dat het wordt nagemaakt.

Ik kan er ook niet bij dat die ingrediëntenlijst niet gewoon verplicht op het etiket staat. Is bij mensenspulletjes volgens mij wel verplicht. Heb het dus ook niet gekocht, alleen al uit principe.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 14:24

Dat weet ik niet.. Ik denl zelf het tweede, maar daar ken ik het bedrijf niet goed genoeg voor.. Ik wil ze ook geen onterechte slechte naam bezorgen, want hun producten zijn verder prima naar wat ik zo om me heen hoor..

Kaar dan nog.. Ingrediënten horen toch bekend te zijn op t moment dat t op de markt komt? Of ben ik nou gek? :P

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:25

goh, niet openbaar geloof ik? Coca cola bv heeft ook niet zijn recept openbaar staan volledig

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:26

Rije schreef:
Ik heb dat ook gehad, met hoefspray. Wilde weten wat erin zat, maar winkelier wilde me dat niet vertellen. Zei dat ze dat zelf ook niet te horen kregen van de fabrikant, omdat die laatste bang is dat het wordt nagemaakt.

Ik kan er ook niet bij dat die ingrediëntenlijst niet gewoon verplicht op het etiket staat. Is bij mensenspulletjes volgens mij wel verplicht. Heb het dus ook niet gekocht, alleen al uit principe.

Nou precies!
Niks smeren wat onbekend is...Joost mag weten wat er in zit en krijgt je paard een allergische reactie, heb je geen idee waarop :n

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:28

Je gelijk hoor Ts wat betreft de verplichting samenstellingen bekend te maken op de verpakking om evt. allergische reacties te voorkomen. Mag ik vragen om welk middel het gaat?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:38

Ik vind het echt een onzin-argument van de verkoper|fabrikant! Ze hoeven niet prijs te geven wat de exacte verhoudingen zijn maar vermelden wat er in het totaal gebruikt is, dat zou toch wel moeten kunnen? Zolang iemand niet weet wat de exacte verhoudingen in de samenstelling zijn, kun je het ook niet namaken..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:39

Ik heb geen idee hoor, maar als je echt zo bang bent dat het wordt nagemaakt, kun je dan niet patent aanvragen voor de samenstelling? Zodat het op die manier beschermd is? (Als het een echt unieke samenstelling is dan hè)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:43

Patenteren is zo eenvoudig nog niet, en zeker niet op een combinatie van reeds bekende stoffen. Dat kan vrijwel nooit. Patent aanvragen op een uniek bestanddeel kan wel, maar dat zal hier niet in zitten, want dan gebruik je dat juist ook als verkoopargument.

Als de verkoper het als 'geneesmiddel' adverteert is hij in overtreding, want dat soort claims mogen niet als er geen wetenschappelijk bewijs voor is. En ga er maar van uit dat er geen bewijs is, want er is níets dat bewezen werkt tegen zomereczeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:54

Ik weet denk ik over wie je het hebt :+ Ik zou het spul iig nooit op mijn paard smeren.
Als het degene is die ik denk dat het is, zou ik het überhaupt al niet overwegen vanwege het irritante gespam met vage verkooppraatjes zonder verdere onderbouwingen waarom juist haar middelen zo enorm fantastisch zijn.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:35

Ben heel benieuwd wie / welk merk het is.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:43

Dus de samenstelling is in zoverre wel bekend maar de verkoper geeft het niet geheel open en bloot. De verkoper voldoet aan zijn plicht om de ingredienten te tonen. Maar hoeft daarbij niet de percentages te vermelden. Dan zou half bokt het zelf gaan maken.

Een geneesmiddel is geheel iets anders maar dat is het niet en zo zal en mag het ook niet verkocht worden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 22:22

Sorry dat ik niet meer gereageerd heb.. Was een beetje druk vandaag..

Ik ga geen merk met naam en toenaam hier meerzetten, omdat ik ze niet zwart wil maken.. Dat is niet de bedoeling van dit topic..

Het wordt ook niet specifiek omschreven als geneesmiddel.. Dit was mijn eigen bewoording.. Geneesmiddel was een beetje first thing that came to mind..

Letterlijk wordt er wel gezegd:
Met de creme voorkom je staart en maneneczeem..
De creme houdt de mugjes op afstand, neemt de jeuk weg en verzacht en herstelt de huid van het paard..

Iemand had het over de percentages van de ingrediënten.. Die kaken me niet uit.. Bij coca cola worden die ook niet gemeld ivm namaak inderdaad.. Maar vooral bij voedingsmiddelen is het wel verplicht om alle ingrediënten oo het etiket te zetten.. Deze staan er dus ook bij coca cola op.. Alleen niet in welke hoeveelheden inderdaad..

Maar ik vind "etherische oliën en waxachtige vetten" veel te vaag.. Welke oliën? Welke vetten?

Ik vind het gewoon vreemd dat t geen verplichting is om dit te melden op (geef even een beter woord aub? ) geneesmiddelen..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:24

Staart en maneneczeem voorkom je nooit, dus daar gaat de verkoper al de mist in. Je kunt het hoogstens onderdrukken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:32

Ik ben best heel lang opzoek geweest naar hoe het zit met voedingssupplementen (en shampoo's enz) voor paarden en wat er eigenlijk op het etiket moet staan. Het staat niet specifiek vermeld in alle wetgevingen. Maar na heel veel gebel, mail enz blijkt dat ze voor dieren de zelfde wetgeving als voor mensen hanteren. Dus ja ingrediënten moeten er op staan. Verder houdbaarheidsdatum, eventuele gebruikstoepassingen en waarschuwingen.
(Globaal gezegd)

Sommige fabrikanten sjoemelen inderdaad, of willen er niet aan. Het is wel enorm lastig te controleren.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:23

nine1987 schreef:
Sorry dat ik niet meer gereageerd heb.. Was een beetje druk vandaag..

Ik ga geen merk met naam en toenaam hier meerzetten, omdat ik ze niet zwart wil maken.. Dat is niet de bedoeling van dit topic..

Het wordt ook niet specifiek omschreven als geneesmiddel.. Dit was mijn eigen bewoording.. Geneesmiddel was een beetje first thing that came to mind..

Met de creme voorkom je staart en maneneczeem..
De creme houdt de mugjes op afstand, neemt de jeuk weg en verzacht en herstelt de huid van het paard..

Iemand had het over de percentages van de ingrediënten.. Die kaken me niet uit.. Bij coca cola worden die ook niet gemeld ivm namaak inderdaad.. Maar vooral bij voedingsmiddelen is het wel verplicht om alle ingrediënten oo het etiket te zetten.. Deze staan er dus ook bij coca cola op.. Alleen niet in welke hoeveelheden inderdaad..

Maar ik vind "etherische oliën en waxachtige vetten" veel te vaag.. Welke oliën? Welke vetten?

Ik vind het gewoon vreemd dat t geen verplichting is om dit te melden op (geef even een beter woord aub? ) geneesmiddelen..

Ik ben vooral benieuwd omdat ik al wel heel wat geprobeerd heb, en met heel veel ervaring heb.
Heb nu het idee dat het gaat over wat ik nu gebruik.

Mag ook via PB, misschien kan ik je helpen...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:29

Staat idd erg weinig op de site vermeld erover (via google zoeken op: Met de creme voorkom je staart en maneneczeem..
De creme houdt de mugjes op afstand, neemt de jeuk weg en verzacht en herstelt de huid van het paard.. ).
verder geen ervaring ermee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:05

In het zomereczeemtopic zag ik wel al goede berichten over het product hoor, :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:38

nine1987 schreef:
Met de creme voorkom je staart en maneneczeem.

Dat is een práchtige kreet. Want dat betekent dat bij pak 'm beet 75-90% van de paarden de creme zal werken. :+

(Die krijgen het sowieso niet nl, aangenomen dat afhankelijk van het ras zo'n 10-25% van de paarden eczeem heeft/krijgt)

Maar even serieus: "gezondheidsclaims" mogen niet meer bij producten voor mensen als daar geen bewijs onder ligt. Daarom heten de Dr Vogel producten bij de drogist nu 'medisch hulpmiddel' want dan mag het opeens wél weer. Ik weet echter niet of deze wet ook voor dit soort non-geneesmiddelen voor dieren geldt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:45

Ibbel schreef:
Maar even serieus: "gezondheidsclaims" mogen niet meer bij producten voor mensen als daar geen bewijs onder ligt. [...]Ik weet echter niet of deze wet ook voor dit soort non-geneesmiddelen voor dieren geldt.

Maar dat is helemaal het punt niet? Als men geclaimd had 'van deze creme gaat de staart mooi glimmen' is het ook interessant om te weten wat de ingredienten zijn. Dat is het punt, niet de al-dan-niet-gezondheidsclaim. En het zou jammer zijn om dit soort dingen dan 'op te lossen' door de verkeerde wetgeving aan te scherpen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:47

Hierbij is ook belangrijk wat voor zalfje het is. Geneesmiddelen eet je, drink je, spuit je in of smeer je op open wondes,...
Als erbij staat dat je het niet op een open wonde mag smeren, is het geen geneesmiddel maar een medisch hulpmiddel. Over dat laatste zijn de wetten niet zo duidelijk als voor geneesmiddelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:19

Shadow0 schreef:
Ibbel schreef:
Maar even serieus: "gezondheidsclaims" mogen niet meer bij producten voor mensen als daar geen bewijs onder ligt. [...]Ik weet echter niet of deze wet ook voor dit soort non-geneesmiddelen voor dieren geldt.

Maar dat is helemaal het punt niet? Als men geclaimd had 'van deze creme gaat de staart mooi glimmen' is het ook interessant om te weten wat de ingredienten zijn. Dat is het punt, niet de al-dan-niet-gezondheidsclaim. En het zou jammer zijn om dit soort dingen dan 'op te lossen' door de verkeerde wetgeving aan te scherpen.

Nee, maar voor geneesmiddelen en 'medische hulpmiddelen' gelden wel andere (strengere) regels dan voor cosmetische middelen. Dus voordat je je afvraagt of iets verplicht is, moet je wel weten in welke categorie een product valt, anders is er over die verplichting geen zinnig woord te zeggen.
Dat het 'interessant' is om te weten gaat de vraag nl óók niet over. De vraag van TS is of het verplicht is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:50

Zoals ik al zei. Ja, het is verplicht. Maar verschrikkelijk lastig te controleren en te handhaven.

kisangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:57

Ik vraag me af of iemand al weet wat er nu precies in zit? Wij hebben ook een behoorlijk zwaar gevalletje maneneczeem en ik wilde dit ook gaan uitproberen maar kreeg dezelfde reactie. Ik wil weten wat ik erop smeer want ik ga hem niet zomaar alles geven. Anders kan ik misschien proberen om via via toch te achterhalen wat erin zit maar dan moet ik toch even mijn contacten aan het werk zetten. Misschien dat ik het dan tegen het volgende seizoen aan wel kan gaan gebruiken maar ik wil ook eerst weten wat de precieze ingrediënten zijn en voor mij is dat er wordt gezegd dat het een natuurlijk middel is niet genoeg